מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבחדשותאזהרה: משככי כאב ללא מרשם עלולים להיות מסוכנים

אזהרה: משככי כאב ללא מרשם עלולים להיות מסוכנים

ה-FDA מחזק את האזהרה על הסכנה להתקפי לב ושבץ עם שימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs)


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בפעם הבאה שאתם ניגשים לארון התרופות בגלל כאב ראש, כאב גב או כאבי מפרקים, חשוב שתהיו מודעים לסיכון הכרוך בשימוש בנוגדי דלקת לא סטרואידים (NSAIDs) – גם כאלה שנמכרים ללא מרשם.

 

תרופות מסוג נוגדי דלקת שאינם סטרואידים הן תרופות פופולאריות במיוחד. התרופות ממשפחה זו שנמכרות ללא מרשם – בהן אדוויל, נורופן ואדקס – משמשות לרוב להקלה זמנית של כאב והורדת חום. גם חלק מהתרופות לטיפול בצינון מכילות את החומרים הפעילים של NSAIDs. תרופות מרשם מקבוצה זו – בהן ארקוקסיה ואתופן – משמשות לטיפול במספר מצבים רפואיים המערבים כאב, בהם דלקות מפרקים מסוגים שונים.

 

בסוף השבוע האחרון מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הודיע כי הוא מחזק את האזהרה הקיימת על תוויות נוגדי דלקת ללא סטרואידים, לפיה התרופות עלולות להעלות את הסיכון להתקף לב ושבץ – מצבים שעלולים להיות קטלניים. בהודעה מובהר כי האזהרה אינה מתייחסת לאספירין, למרות שגם הוא חלק מקבוצה זו של תרופות.

 

לפי ההודעה שפרסם ה-FDA, תופעות הלוואי החמורות הללו עלולות להתרחש כבר בשבועות הראשונים של שימוש ב-NSAIDs, והסיכון עשוי לעלות ככל שאנשים משתמשים בתרופות זמן ממושך יותר. אין משך שימוש שידוע כי אינו נושא עמו סיכון מוגבר. בנוסף, נראה כי הסיכון עולה ככל שהמינון גבוה יותר.

 

אנשים עם מחלות לב, במיוחד אלה שעברו לאחרונה התקף לב או ניתוח מעקפים, נמצאים בסיכון הגבוה ביותר להשפעות שליליות עם השימוש ב-NSAIDs. מחקרים הראו כי אנשים אלה נמצאים בסיכון מוגבר לחוות התקף לב נוסף או למות מסיבות הקשורות להתקף לב אם הם מטופלים בתרופות מהמשפחה. כמו כן, הסיכון גבוה במיוחד באנשים עם גורמי סיכון למחלות לב.

 

עם זאת, חשוב להבהיר כי הסיכון הכרוך בשימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים קיים גם באנשים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

 

כבר היום תוויות התרופות מהמשפחה כוללות מידע על כך שהתרופות עלולות לגרום להתקפי לב ושבץ. בעקבות סקירה מקיפה של מידע חדש בנוגע לבטיחות התרופות, ה-FDA דורש שהתוויות של כל ה-NSAIDs פרט לאספירין - גם תרופות המרשם וגם התרופות ללא מרשם - יעודכנו בחודשים הקרובים כך שיפרטו באופן חד משמעי שהתרופות גורמות לסיכון מוגבר להתקפי לב, אי ספיקת לב ושבץ ויכילו מידע יותר ספציפי על הסיכונים הקרדיווסקולריים.

 

מה לעשות?

 

ב-FDA מבהירים כי NSAIDs מהווים טיפול יעיל לכאב, דלקתיות וחום. מטופלים יכולים להמשיך לקחת תרופות מקבוצה זו, אבל הם צריכים להיות מודעים לסיכון המוגבר למחלות לב או שבץ, במיוחד במינונים גבוהים. מטופלים צריכים לקרוא בעיון את העלון לצרכן של כל התרופות שהם נוטלים, לשקול היטב אם התרופה נכונה להם ולהקפיד להשתמש בה לפי ההנחיות המפורטות.

 

 

אחת ההנחיות החשובות של ה-FDA היא ליטול את המינון האפקטיבי הנמוך ביותר של נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, למשך הזמן הקצר ביותר שניתן. 

 

 

מאחר ותרופות רבות מכילות את החומרים הפעילים של NSAIDs, ב-FDA מזהירים את הציבור לא ליטול יותר ממוצר אחד שמכיל את אותם חומרים פעילים באותה תקופת זמן. כדי לוודא שאינכם משתמשים במספר תרופות שמכילות את אותם החומרים יש לבדוק את רשימת הרכיבים הפעילים בתווית התרופה או בעלון לצרכן המצורף לכל תרופה.

 

אנשים עם מחלות לב או לחץ דם גבוה צריכים להתייעץ עם רופא לפני השימוש בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים, לשקול את ההטבות מול הסיכונים האפשריים ולבחון את האלטרנטיבות.

 

אנשים שנוטלים אספירין במינון נמוך להגנה מפני התקפי לב ושבץ, צריכים לדעת כי NSAIDs מסוימים – בהם איבופרופן ונפרוקסן – עלולים להפריע להשפעות המגנות של אספירין.

 

יש להפסיק ליטול NSAIDs ולפנות לעזרה רפואית אם חווים תסמינים העשויים לאותת על בעיות לב או שבץ כמו כאב בחזה, קושי בנשימה, חולשה פתאומית בחלק אחד או צד אחד של הגוף או הפרעה פתאומית בדיבור.

 

עוד על הסימנים לשבץ

 

עוד על הסימנים להתקף לב

 

יש להפחית גורמי סיכון למחלות לב ושבץ – עישון, לחץ דם גבוה, רמות גבוהות של כולסטרול וסוכרת מהווים גורמי סיכון משמעותיים למחלות קרדיווסקולאריות.

 

מחקר קטן שממצאיו הוצגו לאחרונה בקונגרס השנתי של הליגה האירופאית נגד ראומטיזם (EULAR 2015) מצא כי לנוגדי דלקת שאינם סטרואידים עלולה להיות השפעה שלילית על פוריות ויש להשתמש בהם בזהירות בנשים המבקשות להרות. ההשפעה נוצרת לאחר שימוש קצר טווח - כבר לאחר 10 ימי שימוש בתרופות.

 

 

להודעה המלאה של ה-FDA