מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתי גור אריה
מנהל היחידה לשיכוך כאב בשיבא, תל השומר. ד"ר גור-אריה כותב הספר "כאב, מאבחנה ועד הקלה"
עידית רונן
עידית רונן
אחות מומחית לטיפול בכאב, יו"ר יוצאת של פורום הסיעוד לטיפול בכאב. עבדתי שנים רבות במרכז שניידר לרפואת ילדים בריכוז ותיאום הטיפול הכאב כמו כן, ריכזתי את תחום בטיחות המטופל וניהול סיכונים וכיהנתי כאחות הועדה לילד בסיכון.
ד
ד"ר גור רות
אני מומחית בנוירוכירורגיה וברפואת כאב ומשמשת כרופאת כאב בכירה במרפאת הכאב בשיבא. אני מתמחה בעיקר בכאבים שמקורם במערכת העצבים המרכזית: כאבי ראש, כאבי פנים כאבים הנובעים מבעיות נוריולוגיות, כאבים שמקורם בעמוד השדרה לכל אורכו, הרפס, ועוד. אני מתמחה בעיקר בפעולות פולשניות לטיפול בכאב, אולם אמונה גם על הטיפול התרופתי.
אלה סטולר
אלה סטולר
פיזיותרפיסטית, BPT,MPT. מתמחה בשיקום אורטופדי, כאב כרוני ותסמונות כאב לרבות CRPS. בעלת 10 שנות ניסיון בניהול מחלקת אשפוז יום שיקומי בבית החולים "רעות". מאמינה בשיקום פונקציונאלי, תוך הסתכלות הוליסטית על האדם כמכלול. דוגלת בעבודה שיקומית רב מקצועית, לצורך קידום מטרות תפקודיות של המטופלים. בוגרת קורסים כגון: דיקור מערבי (DRY NEEDLING), נוירודינאמיקה קלינית, טכניקות מיופציאליות, הנחיית קבוצות ועוד.
ד
ד"ר גלעד וסרמן
מומחה לרפואת הפה, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה משנת 2012 ותוכנית ההתמחות ברפואת הפה באותו מוסד משנת 2018. במהלך לימודיו השלים גם תואר מוסמך מחקרי (MSc) במדעי הרפואה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה. אחראי המרפאה לכאבי פנים, לסתות, ומפרקי הלסת במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), ובמרפאה פרטית. מאמין ומקיים גישה מולטידיסיפלינרית בטיפול.
ד
ד"ר גיא אלאור
אני מומחה בנוירוכירורגיה, עוסק וברפואת כאב במרפאת הכאב בשיבא. אני מטפל בכל סוגי הכאב, מעבר לטיפול תרופתי יש לי עניין מיוחד בטיפול פולשני לכאב במערכת העצבים המרכזית והפריפרית: עצבי הפנים, עמוד שידרה, קיצוב עצבי מרכזי ופריפרי ושחרור כירורגי של עצבים.
ד
ד"ר נטלי שליט
אני רופאה מומחית ברפואה פנימית וברפואה לשיכוך כאב. רופאה בכירה במכון לרפואת שיכוך כאב בתל השומר ועומדת בראש המרפאה לשיכוך כאב בגיל השלישי. עוסקת בעיקר בשיכוך כאב בגיל המבוגר הנובע ממחלות כרוניות מורכבות, כמו נוירופתיה משנית לסוכרת או כאב נלווה לאוסתאופורוזיס ושברים. אני מאמינה במבט רב מערכתי על המטופל המבוגר, תוך התחשבות במכלול מחלות הרקע והטיפול התרופתי המורכב אותו הוא נוטל.

מובילי קהילה

לימור חורש
לימור חורש
היי חברים :) שמי לימור, לוקה בכאב כרוני מתחילת שנת 2011 עקב תאונה. כיום, לצד הכאבים והמחלה, כל מטרתי היא לאפשר למטופלים, למשפחותיהם ולאנשי מקצוע לבנות סביבת חיים בריאה המבוססת על הבנה, אמפתיה והתחשבות הדדית. בכוונתי לתת הכוונה לרכישת כלים, לתת מקום לדבר על מה שאסור, על מה שמותר ולא נעים, ולתת לכם הזדמנות להכיר ולפגוש זה את זה.
כמוניכאבחדשותשילוב של נוגדי דיכאון ומשככי כאב עלול להיות מסוכן

שילוב של נוגדי דיכאון ומשככי כאב עלול להיות מסוכן

מחקר: נטילת תרופות ממשפחת NSAID במקביל לנוגדי דיכאון עלולה להוביל לדימומים מוחיים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים שנוטלים משככי כאב נפוצים ממשפחת ה-NSAID במקביל לנוגדי דיכאון עלולים להיות בסיכון מוגבר לדימום תוך-גולגולתי. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת BMJ.

 

תרופות מסוג נוגדי דלקת שאינם סטרואידים הן תרופות פופולאריות מאוד. התרופות ממשפחה זו שנמכרות ללא מרשם – בהן אדוויל, נורופן ואדקס – משמשות לרוב להקלה זמנית של כאב והורדת חום. תרופות מרשם מקבוצה זו – בהן ארקוקסיה ואתופן – משמשות לטיפול במספר מצבים רפואיים המערבים כאב, בהם דלקות מפרקים מסוגים שונים. גם נוגדי דיכאון על סוגיהם השונים מהווים טיפולים נפוצים ביותר.

 

נוגדי דיכאון ו-NSAIDs הם טיפולים שנקשרו לסיכון מוגבר לדימומים במערכת העיכול, אך לא נקשרו באופן ברור עם סיכון לדמם תוך-גולגולתי. מצב זה מתרחש כאשר כלי דם נקרע וגורם לדימום בתוך הגולגולת, מה שמוביל לעלייה בלחץ במוח. 

 

המחקר החדש נערך על ידי חוקרים מדרום קוריאה שהתבססו על מידע מבסיס הנתונים הלאומי של ביטוחי הבריאות. בסיס הנתונים מכיל את התיקים הבריאותיים של כ-50 מיליון דרום קוריאנים. בשביל המחקר הנוכחי, החוקרים ניתחו יותר מ-4 מיליון תיקים רפואיים של אנשים משתי קבוצות של מטופלים בעלי מאפיינים דומים: 2,072,613 מטופלים שנרשם להם טיפול בנוגד דיכאון וטיפול ב-NSAID ומספר זהה של מטופלים שנרשם להם טיפול בנוגד דיכאון בלבד. רק מטופלים שהטיפול בנוגדי דיכאון היה חדש להם נכללו בניתוח הנתונים. נוגדי הדיכאון היו מסוג SSRI, SNRI , טריציקלים (TCA), מעכבי מונואמין אוקסידאז וסוגים נוספים. החוקרים בחנו מי מהמטופלים הגיע לבית חולים עקב דמם תוך-גולגולתי בטווח של 30 ימים לאחר שהתחילו ליטול את התרופה.

 

בניתוח הנתונים החוקרים לקחו בחשבון גורמים רבים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו גיל, מין, מצבים רפואיים שמעלים את הסיכון לדמם תוך-גולגולתי כמו לחץ דם גבוה או סוכרת ושימוש בתרופות שעלולות להעלות את הסיכון לדימומים פנימיים כמו קומדין, סטרואידים או אספירין במינון נמוך.

 

ניתוח הנתונים חשף כי בטווח של 30 יום מתחילת השימוש בנוגדי דיכאון, בקבוצה שנטלה גם נוגדי דיכאון וגם משככי כאב ממשפחת NSAID היה סיכון גבוה ב-60% לדמם תוך-גולגולתי בהשוואה לקבוצה שחבריה נטלו נוגדי דיכאון בלבד.

 

הסיכון לדמם עם שילוב של התרופות היה גבוה במיוחד בגברים בהשוואה לנשים – פי 2.6 לעומת 1.2. הסיכון היה דומה עם סוגים שונים של נוגדי דיכאון ולא הושפע מגיל מבוגר.

 

נוגדי דיכאון ומשככי כאב - שילוב נפוץ 

 

מדובר בממצאים מדאיגים, מאחר שמצבים הדורשים טיפול בנוגדי דיכאון ומשככי כאב מתקיימים במקביל לעיתים קרובות. לפי מאמר מערכת המתייחס למחקר החדש, 65% מהמבוגרים עם דיכאון מג'ורי סובלים גם מכאב כרוני, מה שהופך את השילוב בין התרופות הללו לשילוב נפוץ.

 

עם זאת, למרות שהמחקר מצא קשר בין נטילת נוגדי דיכאון במקביל למשככי כאב ממשפחת ה-NSAID לדימומים תוך-גולגולתיים, הוא אינו יכול להוכיח קשר של סיבה ותוצאה. משמע שלא ניתן לומר בוודאות כי שילוב התרופות הוא שגורם לדימומים. ייתכן שהיו גורמים שהחוקרים לא לקחו בחשבון שהתערבו והשפיעו על התוצאות, כמו גורמים גנטיים.

 

שאלות רבות נותרו פתוחות: האם הממצאים רלוונטיים גם לאוכלוסייה מערבית? מה ההבדל בסיכון באנשים שנוטלים שילוב של התרופות לעומת אלו שלא נוטלים אף אחת מהן? מדוע נראה כי הסיכון גבוה במיוחד בגברים? ומה הסיכון עם שילוב התרופות בשימוש בטווח ארוך יותר מ-30 יום? כעת נדרשים מחקרים נוספים שיבחנו את הנושא. בינתיים נראה כי חשוב לעקוב אחר מצבם של מטופלים שנוטלים תרופות משני הסוגים. 

 

ההשפעות השליליות של NSAIDs

 

תרופות ממשפחת ה-NSAID קיבלו הרבה תשומת לב שלילית לאחרונה. רק בשבוע שעבר פורסם כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מחזק את האזהרה על הסכנה להתקפי לב ושבץ עם שימוש ב-NSAIDs. לפי ההודעה שפרסם ה-FDA, תופעות הלוואי החמורות הללו עלולות להתרחש כבר בשבועות הראשונים של שימוש ב-NSAIDs, והסיכון עשוי לעלות ככל שאנשים משתמשים בתרופות זמן ממושך יותר. אין משך שימוש שידוע כי אינו נושא עמו סיכון מוגבר. בנוסף, נראה כי הסיכון עולה ככל שהמינון גבוה יותר, וקיים גם באנשים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם או גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

 

מחקר קטן שממצאיו הוצגו לאחרונה בקונגרס השנתי של הליגה האירופאית נגד ראומטיזם (EULAR 2015) מצא כי לנוגדי דלקת שאינם סטרואידים עלולה להיות השפעה שלילית על פוריות ויש להשתמש בהם בזהירות בנשים המבקשות להרות. ההשפעה נוצרת לאחר שימוש קצר טווח - כבר לאחר 10 ימי שימוש בתרופות.

 

מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2015 של כתב העת JAMA מצא כי בקרב אנשים שנוטלים NSAIDs לאחר שעברו התקף לב, קיים סיכון גבוה לדימומים, שבץ מוחי או התקף לב חוזר.

 

 

BMJ. Published online July 14, 2015

 

o16
20/07/15 17:57

רוצה להזכיר היום תוכנית על קנביס רפואי. צפו . במחקר קטן שעשתה קופת חולים מכבי נראה בברור ירידה בלקיחת משככי כאבים בשימוש בקנאביס. מחקר שאותו לא הסכימה קופת חולים להראות אבל העיתונאי אמנון לוי היגיע לתוצאות. לדבריו רק לחץ ציבורי ישנה את ההתייחסות . עלינו להתאחד ביחד להפגין לצאת לרחוב . אין לנו מה להפסיד.