מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

כליות ודיאליזה

מנהלי קהילה

פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
ד
ד"ר פזית בקרמן
מנהלת המכון הנפרולוגי בשיבא. סיימה התמחות ברפואה פנימית בהדסה עין כרם והתמחות-על בנפרולוגיה בשיבא. השתלמה שלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה, ארה"ב במחקר בסיסי של מחלות כליה ופרסמה מאמרים בנושא. בעלת ניסיון קליני מגוון בקרב מטופלי דיאליזה, מטופלי אי ספיקת כליות חריפה וכרונית ומחלות כליה שונות. עוסקת גם במחקר קליני ובסיסי במכון הנפרולוגי בשיבא.

מובילי קהילה

מחוברת פז מושקוביץ
מחוברת פז מושקוביץ
נעים מאד, פז - מובילת קהילת כליות ודיאליזה. ראשית מוזמנים לתכנית הרדיו שלי "הרוקנרול של החיים" בעמוד "מחוברת פז מושקוביץ" ובערוץ היוטיוב. כל שאלה שתירצו לשאול אותי אני כאן עבורכם. במקצועי אני מאמנת בכירה, מרצה ויוצרת, כותבת הרצאות השראה לאנשים והרצאות עסקיות. אני מחוברת לדיאליזה מזה 30 וחצי שנים, 3 השתלות כליה שנכשלו ומאה ניתוחים. דרך סיפורי האישי רב התהפוכות, אני מציעה לכם כלים שיאפשרו לכל אחד להתחבר לחיים שלו, ולהתגבר על קשיים בתחום האישי ובתחום הקריירה והעסקים, ובוודאי שבתחום התמודדותכם עם עולם הכליות. הוצאתי לאור את הספרים: "מחוברת - צופן ליזה" ו"השמיים הם לא הגבול" ומעבירה מופע-הרצאה "מחוברת" שמעניק פרספקטיבה וכלים לחיים. יש לי ולבעלי מקס 11 ילדים כלבתולים שהם אהבה ללא תנאי. מומלץ בחום גם לבריאות שלנו הנפשית והפיסית :) ולמי ששואל אז אסור לי ללדת ילדים, כאן עבורכם תמיד לכל שאלה ושיתוף! לחיזוק מוטיבציה והשראה תוכלו לצפות בקטעים נבחרים מתכנית הרדיו בלינק הבא: https://www.youtube.com/playlist?list=PL1QPzpvna7OzfBMpmM9pKwBM8r1sQyGUY
כמוניכליות ודיאליזהחדשותמחקר: מושתלי איברים בסיכון מוגבר למלנומה

מחקר: מושתלי איברים בסיכון מוגבר למלנומה

למושתלי איברים עשוי להיות סיכון גבוה פי שניים לפתח סרטן עור מהסוג הקטלני ביותר וסיכון גבוה פי שלושה למות מהמחלה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אנשים שזכו להשתלת איברים צריכים לעקוב אחר בריאותם באופן שוטף. מחקר חדש מצא כי ייתכן שאוכלוסייה זו צריכה להיות במעקב הדוק גם אחר עורם, מאחר שלאחר השתלת איברים הסיכון לסרטן עור מסוג מלנומה עולה באופן משמעותי. הסיבה לכך עשויה להיות השימוש בתרופות המדכאות את מערכת החיסון, אותן נוטלים המושתלים כדי למנוע דחייה של האיבר המושתל.

 

לצרכי המחקר חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור בלומברג באוניברסיטת ג'ונס הופקינס ניתחו מידע מתיקים רפואיים של 139,991 אמריקאים שעברו השתלת איברים בין השנים 1987 ל-2010. 519 מתוך הנבדקים פיתחו מלנומה חודרנית. שכיחות המלנומה בקבוצה זו הושוותה לשכיחות המלנומה הידועה באוכלוסייה הכללית.

 

מהממצאים שפורסמו בכתב העת Journal of Investigative Dermatology עולה כי לאנשים שעברו השתלת איברים סיכון גבוה פי יותר משניים (2.2) לפתח מלנומה חודרנית בהשוואה לאנשים שלא עברו השתלת איברים.

 

עוד נמצא כי גידולים בשלבים מתקדמים שהתפשטו לאיברים אחרים היו נפוצים פי ארבעה (4.11) במושתלי איברים, במיוחד בארבע השנים הראשונות לאחר שהחל הטיפול בתרופות המדכאות את מערכת החיסון.

 

החוקרים מצאו כי מקרים של מלנומה בשלבים מתקדמים נקשרו לשימוש בטיפול הניתן בעת ההשתלה שלמעשה עוצר תפקוד של תאי T – התאים המרכזיים של התגובה החיסונית – במטרה למנוע מהם לתקוף את האיבר המושתל (polyclonal antibody induction therapy). מקרים של מלנומה בשלב מוקדם היו נפוצים יותר במושתלים שקיבלו תרופה המכונה אזאתיופרין המדכאת את המערכת החיסונית – תרופה הניתנת בטווח הארוך לחלק ממושתלי האיברים, שידוע כי היא מגבירה את ההשפעות של קרינה אולטרה-סגולה, מה שעשוי להוביל להתפתחות מלנומה.

 

בהתבסס על מאגרי מידע אחרים, החוקרים השוו נתוני הישרדות של 182 מושתלי איברים שפיתחו מלנומה ל-130,000 אנשים עם מלנומה שלא עברו השתלת איברים, ומצאו כי מטופלים שעברו השתלה היו בעלי סבירות גבוהה פי שלושה (2.98) למות ממלנומה בהשוואה למטופלים שלא עברו השתלת איברים – 27% מהמטופלים שעברו השתלה וחלו במלנומה ו-12% מאלה שלא עברו השתלה וחלו במלנומה נפטרו מהמחלה במהלך 15 שנות מעקב. 

 

ההמלצות: הקטנת החשיפה לשמש ומעקב הדוק

 

החוקרים קוראים למחקרים נוספים בנושא. בינתיים הם ממליצים לעודד מושתלי איברים להקטין למינימום חשיפה לא הכרחית לקרינה אולטרה-סגולה ולשמור על התנהגות בריאה בשמש, כמו שימוש בקרם הגנה. כמו כן הם ממליצים לרופאים לבדוק את העור בצורה דקדקנית לפני ההשתלה ולהקפיד על בדיקות עור לגילוי מוקדם של סרטן בקרב המטופלים לאחר ההשתלה.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2012 אובחנו בישראל 1,293 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור. באותה שנה נפטרו 230 אנשים בישראל מהמחלה.

 

גילוי מוקדם יכול להציל חיים. חשוב להכיר את חמשת ה-ג', שיאפשרו לכם לשים לב לשומות שעלולות להיות ממאירות:

 

גיאומטריה - צורת השומה לא סימטרית, חציה האחד אינו שווה לחציה השני.

 

גבול - שומה שגבולה אינו מעוגל, ברור ומוגדר.

 

גוון - שומה שצבעה אינו אחיד והיא מורכבת ממספר גוונים כגון: חום, שחור, ורוד.

 

גודל - שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ (קוטר של עיפרון).

 

גובה - נקודה שהייתה שטחית וקיבלה "גיבנת".

 

 

Journal of Investigative Dermatology; doi: 10.1038/jid.2015.312