מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחדשותעישון פוגע במח העצם ומוביל לאובדן יכולות ריפוי

עישון פוגע במח העצם ומוביל לאובדן יכולות ריפוי

חוקרים ישראלים הראו כי מעשני סיגריות סובלים מפגיעה ביכולת ריפוי פצעים ועלייה בסיכון לאוסטיאופורוזיס ודלקות מפרקים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

עישון סיגריות נקשר ברבות השנים לשורה ארוכה ומתמשכת של מחלות וסיבוכים רפואיים, ובמרכזם מחלות לב וכלי דם, סרטן, ובייחוד סרטן הריאות וכן מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), כמו גם דמנציה, לופוס, דלקות מפרקים אוטואימוניות, שפה שסועה ומצבים פתולוגיים רבים נוספים.

 

חוקרים ישראלים מצאו לאחרונה כי עישון מוביל גם לירידה של מעל ל-50% בריכוז תאים חיוניים המצויים במח העצם, מקור יצירתם של תאי הגזע, וזאת באופן המוביל לפגיעה ביכולות ריפוי, כגון ריפוי מפצעים ואיחוי שברים, ובאופן העלול להוביל לעלייה בסיכון להתפרצות או החמרה במחלות שלד-שריר כמו אוסטיאופורוזיס ודלקת מפרקים שגרונתית.

 

החוקרים מבית החולים הדסה עין-כרם התמקדו בתאי נוזל הפלזמה של מח העצם המסומנים באותיות BMPC (כלומר Bone Marrow Progenitor Cells), העשירים בסמן בשם CD105 שמאיץ התחלקות של תאים לצורך שיקום רקמות פגועות בשרירים ובעצמות השלד. סמן זה גם הכרחי לפעילותה תקינה של המערכת החיסונית. תאים מסוג BMPC יכולים להתחלק לסוגים שונים של תאים, לרבות תאים בוני עצם מסוג 'אוסטאובלאסט', תאי שומן ('אדיפוציטים') ותאים בוני רקמות סחוס (כונדרובלאסט).

 

במסגרת המחקר נאספו דגימות מח עצם מ-26 מטופלים בגילי 18 עד 65 שעברו ניתוחי אגן שדרשו עירוב של עצם העצה (עצם האיליאק), בכפוף להסכמתם. לא נכללו במחקר מטופלים עם זיהומים פעילים, היסטוריה של טיפולי הקרנות בעבר שעלולים לגרום לנזק ברקמות מח העצם, חולים במחלות מטבוליות של העצם או בכשל ידוע של מח העצם בטרם הבדיקה. 13 מהמטופלים שנכללו במחקר היו מעשנים פעילים המעשנים בממוצע חבילת סיגריות ליום ו-13 היו לא מעשנים, בהתאמה לגיל ומין. מאחר ותאים מסוג BMPC נחשבים לנדירים, העריכו החוקרים את ריכוזם באמצעות בדיקה עקיפה שפיתחו לאיתור הזמן CD105 המעיד על קיומם.

 

יכולת מופחתת לחידוש רקמות

 

החוקרים מצאו כי ריכוז התאים מסוג BMPC במח העצם שנאסף ממעשנים (1.31 × 10(5)/mL) היה נמוך ב-63% בהשוואה לריכוז במח עצם שנאסף מלא מעשנים (3.52 × 10(5)/mL), ממצא שהוביל את החוקרים למסקנה כי עישון סיגריות קשור בירידה משמעותית בריכוז התאים במח העצם המשמשים לריפוי רקמות פגועות, מה שמוביל לטענתם יכולת מופחתת לחידוש רקמות ולסיכון מוגבר למחלות כגון אוסטיאופורוזיס ודלקות מפרקים הכרוכות בסיכון לשברים בגוף.

 

צוות החוקרים כלל את ד"ר שאול בייט, פרופ' רם מושיוב, ד"ר אורי ספרן, ענת דסקל ופרופ' מאיר ליברגל. המחקר מומן בחלקו על ידי מענק מטעם האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה, וממצאיו דווחו בגיליון אוגוסט 2015 של כתב העת Bone Marrow Research.

 

מחקרים קודמים כבר הצביעו על פגיעה בתאים מרפאי עצם בקרב מעשנים. מחקר אמריקאי שפורסם במארס 2014 העלה כי תאים מרפאי עצמות של אנשים שאינם מעשנים איכותיים יותר ומתחלקים מהר יותר, מה שמצביע על יכולת מוגברת להתחדשות תאים בגוף בקרב לא מעשנים.

 

תהליכי התחדשות תאים שמקורם בתאי גזע המצויים במח עצם מהווים בשנים האחרונות יעד למחקרים רבים בתחום המחלות הכרוניות ומחלות הסרטן. מחקרים רבים הצביעו על תועלת בהשתלת תאי גזע לחולי טרשת נפוצה, לרבות מחקר מינואר 2015 שהצביע על יעילותו של טיפול בתאים אלה בכניסה לשלב הפוגה מהמחלה.

 

כמו כן, דווח על תוצאות מעודדות במחקרים על תאי גזע לטיפול בנפגעי חוט שדרהאנשים עם פגיעות לבביות וחולים המאובחנים עם סוכרת נעורים (סוכרת סוג 1).

 

 

Bone Marrow Research, doi: 10.1155/2015/914935