מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
כמוניסוכרת סוג-2חדשותסטטינים עשויים לשפר את מצבם הקוגניטיבי של חולי סוכרת

סטטינים עשויים לשפר את מצבם הקוגניטיבי של חולי סוכרת

חוקרים ישראלים ואמריקאים הראו לראשונה כי תרופות להורדת כולסטרול מועילות למצב הקוגניטיבי בקרב חולי סוכרת סוג 2. כיצד?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

התרופות הפופולאריות להורדת כולסטרול ממשפחת הסטטינים כבר מוכרות מזה שנים כמכרה זהב רפואי, והוכחו כיעילות למניעת מגוון רב של מחלות וסיבוכים, החל מתחלואה במחלות לב וכלי דם וכלה בתמותה מסרטן, וכן כיעילות לשיפור במצבם של חולים כרוניים שונים.

 

הפופולאריות לה זוכים הסטטינים, שהיו בעבר אף מי שהמליצו להכניסם למי שתייה על רקע סגולותיהם, כבר הובילה להמלצות של גופים רפואיים שונים במדינות המערב לנטילה קבועה של סטטינים גם בקרב אנשים ללא כולסטרול גבוה בדם, המלצות שהביאו לעלייה משמעותית במספר הנוטלים את התרופות.

 

בשנה החולפת זיהו מספר מחקרים סיכון בנטילת סטטינים הקשור בסוכרת, לרבות מחקר מחודש מארס 2015 שמצא בקרב גברים המשתמשים בתרופות סיכון גבוה ב-46% לפתח סוכרת סוג 2, ומחקר מחודש מאי 2015 שמצא כי שימוש קבוע בסטטינים קשור בסיכון גבוה ב-87% לפתח סוכרת ובקרב חולי סוכרת נטילת סטטינים העלתה פי 2.5 את הסיכון לסיבוכי המחלה.

 

עתה מצא צוות משותף של חוקרים ישראלים ואמריקאים כי שימוש קבוע בסטטינים דווקא עשוי להועיל לחולי סוכרת ולשפר את מצבם הקוגניטיבי.

 

החוקרים מקופת חולים מכבי, אוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי שיבא, בשיתוף חוקרים אמריקאים מטעם המרכז הרפואי-אוניברסיטאי מאונט סיני בניו יורק, אספו נתונים מתוך מאגר של 840 חולי סוכרת מתוך מחקר מעקב שנערך בישראל על הירידה הקוגניטיבית הנלווית למחלה (IDCD, קיצור של:Israel Diabetes and Cognitive Decline Study).

 

ממחקר זה הושוותה קבוצה של 61 חולי סוכרת סוג 2 שאינם משתמשים כלל בסטטינים לקבוצה של 45 חולי סוכרת שנוטלים סטטינים בקביעות לפחות 90% מהזמן. החוקרים בחנו את מצבם הקוגניטיבי של הנבדקים, תוך נטרול גורמים נוספים שעלולים להשפיע על מצב זה, לרבות מצב סוציו אקונומי, סיבוכי סוכרת וסיבוכים הקשורים למחלות לב וכלי דם בקרב החולים, לרבות שינויים ברמות הכולסטרול.

 

ציונים גבוהים במבדקי זיכרון

 

הממצאים העלו כי בכל הקשור לתפקודי חשיבה קוגניטיבית, זיכרון ותפקודים ניהוליים מוחיים, אלו הנוטלים סטטינים בקביעות אובחנו עם ציונים גבוהים יותר באופן מובהק בהשוואה לאלו שאינם נוטלים סטטינים.

 

החוקרים מציינים כי הממצאים מצביעים על השפעה חיובית של סטטינים על תפקוד קוגניטיבי בקרב חולי סוכרת סוג 2, שהיא כפי הנראה עצמאית ובלתי תלויה לרמות הכולסטרול בדם. עם זאת, לחולי סוכרת לא מומלץ בשלב זה להתחיל ליטול סטטינים, והחוקרים מבהירים כי נדרשים מחקרים נוספים בקרב אוכלוסייה נרחבת יותר של חולים כדי לאמת את הממצאים.

 

במחקר השתתפו פרופ' אנטוני היימן, פרופ' רמית ריבונה-שפרינגר, ד"ר ארין מושיאר, ד"ר ג'יימס גודבולט ופרופ' מיכל שניידר-בארי, וממצאיו מפורסמים בגיליון יולי 2015 של כתב העת Journal of Alzheimer's Disease) JAD).

 

החוקרים לא בדקו כיצד מביאים הסטטינים לשיפור קוגניטיבי בקרב החולים, אך הממצאים מתיישבים עם עבודות נוספות שהדגימו לאחרונה תועלת בתפקוד הקוגניטיבי והזיכרון בקרב נוטלי סטטינים. מטה אנליזה שפורסמה באוקטובר 2013 בכתב העת Mayo Clinic Proceedings על ידי חוקרים אמריקאים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס, שכללה 16 מחקרים בתחום, העלתה כי בקרב אנשים שאינם חולים כרוניים, סטטינים מגנים ואף משפרים תפקודי זיכרון וכן מגנים מפני אובדן זיכרון – דמנציה.

 

הקשר בין סטטינים לתפקוד הקוגניטיבי הוערך אז ביכולתן של התרופות לנקות את הרובד הטרשתי שמצטבר בדפנות כלי הדם. מצבי דמנציה ואלצהיימר מאופניים בחסימות של כלי דם קטנים במוח על ידי רובד טרשתי שמונע מהדם להגיע לאזורים מסוימים במוח (vascular dementia), וההערכה היא כי הסטטינים מנקים גם את כלי הדם הקטנים הללו משומנים, ומפחיתים תהליכים דלקתיים בכלי הדם, וכך תורמים למניעת דמנציה ולשיפור המצב הקוגניטיבי.

 

נגד סרטן ופסוריאזיס

 

סטטינים מהווים בשנים האחרונות מקור למחקרים רבים בתחום מניעת תחלואה וסיבוכיה. הסטטינים לסוגיהם מזרזים את פירוק הכולסטרול הרע (LDL) במנגנונים שונים על-ידי עיכוב אנזימים בכבד, ולפי מחקרים, הם מפחיתים ב-21% את הסיכון לתחלואה או תמותה ממחלות לב וכלי דם (שבץ מוחי). מעבר לכך, סטטינים הוכחו כבעלי תכונות מונעות כנגד סרטן מסוגים שונים, ומחקר שהוצג בכנס השנתי של החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) שנערך במאי-יוני 2015 בשיקאגו, העלה כי שימוש קבוע בסטטינים מפחית משמעותית את הסיכון לתמותה בקרב חולי סרטן עם גידולים בשד, שחלה, מעי גס, מערכת העיכול והעצמות, אם כי לא בקרב חולי סרטן הריאות.

 

מחקר מיוון שפורסם בפברואר 2009 בכתב העת Journal of the CardioMetabolic Syndrome, שקיבל בהמשך חיזוק מעבודות נוספות, העלה כי סטטינים יעילים גם כנגד מחלות כליה. מחקר ישראלי שבוצע במסגרת קופת חולים מכבי ופורסם ביוני 2015 מצא כי נטילת סטטינים לתקופה קצובה עשויה למנוע התפרצות פסוריאזיס.

 

לצד אלו, מספר עבודות זיהו סיכונים בסטטינים, אף מעבר לסיכון לסוכרת וסיבוכיה שהוזכר קודם. מחקר מחודש יולי 2015 שבוצע במימון המכון הלאומי לבריאות והמכון הלאומי ללב, ריאות ודם בארה"ב, העלה כי סטטינים קשורים לעלייה בתוקפנות בקרב נשים. מחקר מדצמבר 2014 שנערך בקנדה וארה"ב הראה כי סטטינים מעלים ב-7% עד 27% את הסיכון לקטרקט. וכמו כן נקשרו סטטינים לתופעת לוואי של כאבי שרירים שעל אף שהיא נחשבת לנדירה, מדווחים עליה 10% עד 25% מאלו הנוטלים את התרופות.

 

השימוש בתרופות להורדת כולסטרול מקבוצת הסטטינים גדל משמעותית בעשור האחרון, וכיום מטופלים בהן על פי הערכות כ-725 אלף ישראלים. לפי נתוני דו"ח מדדי האיכות העדכני של המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות, בין נוטלי הסטטינים 82.9% מכלל 83,746 חולי לב בישראל שעברו ניתוחי מעקפים, נכון לשנת 2013. לפי נתונים שנאספו בקופת חולים מכבי, צריכת הסטטינים בישראל זינקה ב-249% בין 2003 ל-2010.

 

 

Journal of Alzheimer's Disease (JAD), DOI: 10.3233/JAD-142571

צליל11
28/09/15 23:00

זהירות סטטינים!! לא מתאימים לכל אחד ואף יכולים להזיק

BMartin
28/09/15 4:06

מכרה זהב

denur1
27/09/15 13:08

אני מביא ציטוט מהמחקר שהבאתה " עם זאת, לחולי סוכרת לא מומלץ בשלב זה להתחיל ליטול סטטינים, " .

מינרבה1
27/09/15 9:22

אםמועיל יצרנים ...תרופה מזיקה בתכלית