מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2חדשותמזהמים בסביבה היומיומית קשורים לעלייה בסוכרת ובהשמנה

מזהמים בסביבה היומיומית קשורים לעלייה בסוכרת ובהשמנה

החברה הבינלאומית לאנדוקרינולוגיה מתריעה מפני מזהמים שנמצאים באריזות מזון וקוסמטיקה שעלולים לשבש את הפעילות ההורמונאלית ולחולל סוכרת והשמנה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מזהמים סביבתיים מהווים מזה שנים מטרד בריאותי, ובשנים האחרונות נאספות עדויות על קשר בין חשיפה למזהמים לבין תחלואה, ולא רק במחלות לב וסרטן, כי אם גם במחלות כרוניות כגון השמנת יתר וסוכרת.

 

כך, למשל, מחקר שאמריקאי שפורסם בקיץ 2013 מצא קשר בין השמנה בקרב ילדים לבין חשיפה למזהם ביספינול A שנעשה בו שימוש בקווי יצור של אריזות מזון, אשר בשנים האחרונות הוצא מקווי הייצור של בקבוקים לתינוקות במדינות המערב בעקבות מסע לחצים תקשורתי. מחקר נוסף שפורסם בקיץ 2012 על ידי צוות אמריקאי מבית החולים בירגהאם אנד ווימנס מצא קשר בין סוכרת לבין חשיפה לפתלטים, חומרים שמצויים באריזות פלסטיק ואביזרים קוסמטיים שבשימוש יומיומי.

 

כעת מפרסמת החברה הבינלאומית לאנדוקרינולוגיה אזהרה נרחבת לציבור מפני חשיפה למזהמים סביבתיים בחיי היומיום, מחשש לפגיעה בפעילות ההורמונאלית ועלייה בסיכון להשמנה ולסוכרת.

 

החברה הבינלאומית לאנדוקרינולוגיה (Endocrine Society) היא גוף בינלאומי המאגד צוותים רפואיים העוסקים בטיפול רפואי במערכות ההורמונאליות של הגוף, לרבות רופאים, גנטיקאים, עובדי מעבדה, מומחים לביולוגיה מולקולארית ואחרים, ומונה כיום מעל ל-18,000 חברים מ-120 מדינות בעולם לרבות ישראל.

 

אריזות מזון, מוצרי פלסטיק וקבלות

 

באזהרה שהופצה השבוע בהודעה לציבור, המתפרסמת גם בגיליון ספטמבר 2015 של כתב העת Endocrine Reviews, מתריעה החברה לאנדוקרינולוגיה מפני עדויות מצטברות הקושרות בין כימיקלים מסוג EDCs (כלומר Endocrine-Disturbing Chemicals) שמשבשים את המערכת האנדוקרינית – המערכת האחראית על הפעילות ההורמונאלית בגוף – לבין שניים מהאיומים המרכזיים על בריאות הציבור בימינו: סוכרת והשמנה, שתי מחלות שנמצאות במגמת עלייה מדאיגה.

 

כימיקלים אלה גורמים להפרעות רפואיות על ידי חיקוי, חסימה או הפרעה למערכת ההורמונים הטבעית של הגוף, וכך עלולים לשנות את האופן שבו תאי הגוף מתפתחים וצומחים.

 

בין הכימיקלים שמונה האזהרה – ביספינול A המצוי כאמור באריזות מזון וכן בקבלות שמתקבלות מקופות רושמות ופתלטים המצויים במוצרי פלסטיק וקוסמטיקה, כמו גם חומרי הדברה ומעכבי בעירה (flame retardants). הכימיקלים כה נפוצים עד שההערכה כי כל אדם על כדור הארץ נחשף לאחד מהם או ליותר בחיי היומיום. לפי הערכה כלכלית שפורסמה במארס 2015 בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology, נזקי החשיפה לכימיקלים אלו עולים לשוק האירופי המשותף בלבד סכום של בין 157 ל-209 מיליארד דולר לשנה בטיפולים רפואיים ואובדן הכנסות פוטנציאלי.

 

האזהרה הופצה במסגרת כנס מומחים בינלאומי שנערך בג'נבה שבשוויץ (ICCM4) במטרה לצמצם את החשיפה לכימיקלים רעילים ולהקטין סיכונים רפואיים. המדובר באזהרה שנייה של הארגון, לאחר דו"ח משנת 2009 שבחן את הסכנות הבריאותיות הטמונות בכימיקלים מסוג EDC, לרבות פגיע בפוריות, סיכון לגידולים סרטניים הקשורים בפעילות הורמונאלית בעייתית כגון סרטן השד וסרטן השחלות, ערמונית מוגדלת ומחלות נוירולוגיות שמשפיעות על מערכת העצבים. ממצאים שהתווספו בשנים האחרונות מאז אותו הדו"ח מבססים עתה קשר נוסף בין הכימיקלים לבין סוכרת והשמנה.

 

"העדויות כיום מבוססות יותר מאי פעם - הכימיקלים שמשבשים את המערכת ההורמונאלית פוגעים בבריאות האדם. מאות מחקרים מצביעים על אותה המסקנה, לרבות מחקרים מתמשכים בבני אדם, מחקרים בסיסיים בחיות ובתאים ומחקרים בקבוצות אנשים עם חשיפות תעסוקתיות לכימיקלים אלו", מבהירה פרופ' אנדראה גור מאוניברסיטת טקסס, ששימשה ראש צוות המומחים שניסח את האזהרה החדשה. בצוות היו שותפים חוקרים ממרכזים רפואיים מובילים בארה"ב ופינלנד וכן מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) והמכון הלאומי האמריקאי למדעי בריאות הסביבה (NIEHS).

 

חשיפה מסוכנת לעובר

 

לפי מחקרים, האיום הגדול ביותר מכימיקלים מסוג EDC הוא בחשיפה בסביבה העוברית, כשמחקרי בחיות הצביעו על כך שגם חשיפה מינימאלית ביותר לכימיקלים אלו בשלב העוברי מעודדת השמנה בהמשך החיים. כמו כן, מחקרים בחיות הראו כי חשיפה לחלק מהכימיקלים משבשת את פעילות תאי אלפא ובטא בלבלב, תאי שומן ותאים בכבד, באופן שעלול להוביל להתפתחות תנגודת לאינסולין המהווה גורם מרכזי לסוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים). מחקרים אפידמיולוגים בבני אדם מצביעים אף הם על קשר בין חשיפה לכימיקלים מסוג EDC לבין התפתחות סוכרת והשמנה, אם כי סיבתיות שמצביעה על קשר ישיר בין הכימיקלים למחלות אלה טרם הוכחה לאשורה.

 

החוקרים קוראים לשורה של צעדים דחופים שיש לנקוט על רקע המגמה המדאיגה, לרבות ביצוע מחקרים נוספים כדי לעמוד על הקשר הסיבתי בין כימיקלים מסוג EDC ומצבי תחלואה, רגולציה לשמירה על מינונים נמוכים של הכימיקלים בפסי ייצור תעשיתיים, לעודד ייצור של 'מוצרים ירוקים' נקיים מכימיקלים אלו ולהשקיע בחינוך לבריאות הציבור כדי להוציא את הכימיקלים ממזונות, מי שתייה והאוויר ולהגן בעיקר על עוברים מפני חשיפה לכימיקלים.

 

השמנה וסוכרת מהווים בשנים האחרונות סיכון מרכזי לבריאות הציבור עקב מימדי תחלואה שגדלים בקצב מתמיד. בישראל, דו"ח נתוני גדילה ארציים של תלמידי בתי הספר של משרד הבריאות מצביע על כך שבכיתות א' על ט' 27% מהתלמידים סובלים מעודף משקל או השמנה. לפי נתונים המצוטטים בדו"ח, משנת 1967 חלה עלייה במימדי השמנת יתר (כשמדד ההשמנה BMI מעל 30 יחידות) בקרב מתגייסים לצה"ל מ-1.3% ל-3.8% בשנת 2003.

 

כמו כן, נתונים לאומיים מצביעים על עלייה במימדי הסוכרת בישראל, וההערכה על פי סקרי בריאות של משרד הבריאות כי 7.6% עד 8.8% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים כיום מסוכרת, ומספר החולים צפוי להאמיר ל-1.2 מיליון עד שנת 2030.

 

 

Endocrine Reviews, DOI: 10.1210/er.2015-1093

וגם על נזקי בריאות של זיהום אויר ליד דרכים סואנות.

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150929065956.htm

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-EASD - European Association for the Study of Diabetes עולה כי חשיפה לחומרי הדברה מלווה בעליה משמעותית של כ-60% בסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, למרות שממצאי הסקירה הנרחבת מרמזים לעליה בסיכון עקב חומרי הדברה, הם אינם יכולים לקבוע בוודאות כי אכן מדובר בקשר סיבתי.

http://www.e-med.co.il/emed/new/usersite/content.asp?CatID=30&ContentID=541706

ועוד מחקר מישראל שהראה שעור פרקינסון גבוה בנגב בגלל הקרבה לאדמות חקלאיות ולזיהומים של חומרי הדברה.

http://doctorsonly.co.il/2015/09/102139