מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן הריאות

מנהלי קהילה

פרופ' אמיר און
פרופ' אמיר און
מנהל מכון הריאות, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר.
ד
ד"ר מיה גוטפריד
מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא.מומחית באונקולוגיה ורפואה פנימית, עוסקת שנים רבות בתחום סרטן הריאות.
כמוניסרטן הריאותמדריכיםתסמינים של סרטן הריאות

תסמינים של סרטן הריאות

מהם תמרורי האזהרה לסרטן הריאות שדורשים פנייה לרופא? והאם יש בדיקות סקר לאיתור מוקדם של הסרטן?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

גידול סרטני שמתפתח בריאות לרוב מופיע תחילה כשיעול שאינו מרפה וקוצר נשימה מחמיר, אם כי לעתים אינו מלווה בתסמינים כלשהם, ועלול להתגלות באקראי בצילום רנטגן או בשלב מתקדם וגרורתי, כשיעילותם של הטיפולים פוחתת.

 

בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאות

 

מחקרים רבים ניסו לאתר בעבר שיטה לאבחון מוקדם של סרטן הריאות לפני הופעתם של תסמינים, אך מרבית השיטות שנבחנו עד כה לא הוכיחו יעילות רבה: מחקר נרחב מנובמבר 2011 במימון המכון הלאומי לסרטן (NCI) שפורסם בכתב העת JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקאית העלה כי צילום רנטגן אינו יעיל כבדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן הריאות באוכלוסייה נרחבת. גם מחקרים לאיתור סימני סרטן הריאות בדגימות ליחה של משתעלים לא הוכיחו יעילות כבדיקה שניתן ליישם באוכלוסיות גדולות.

 

סקירת מאמרים שפורסמה ביוני 2012 בכתב העת JAMA העלתה כי בקרב מעשנים בגילי 74-55 שעישנו חבילת סיגריות ליום במשך 30 שנים בעבר, לרבות ב-15 השנים האחרונות, צילום סי.טי של הריאות עשוי לאתר סימנים מוקדמים של סרטן הריאות, אולם ישנם חששות שונים מהבדיקה, לרבות שיעור גבוה של תוצאות חיוביות שגויות וחשיפה לקרינה שעשויה להיות מיותרת. בישראל בדיקה זו אינה כלולה בסל הבריאות כבדיקה לאיתור מוקדם של המחלה ללא תסמינים כלשהם. חוקרים עדיין עמלים על איתור בדיקה שתוכל לאתר סרטן ריאות באוכלוסייה ללא תסמינים, ובין הכיוונים שנבדקים - בדיקות כיח ובדיקות דם שונות.

 

תסמינים שדורשים פנייה לרופא להפניה לבדיקות כוללים:

 

• שיעול שאינו נעלם ואף מחמיר עם הזמן

 

• קשיי נשימה (dyspnoea)

 

• קוצר נשימה

 

• צבע חלודה או דם בליחה (haemoptysis) 

 

• אובדן תיאבון

 

• אובדן משקל ללא סיבה ברורה

 

• עייפות ולאות מתמשכים

 

• קשיי בליעה

 

• זיהומים בדרכי הנשימה שלא נעלמים או זיהומים חוזרים 

 

• צרידות

 

תסמינים שמופיעים בשכיחות נמוכה יותר ודורשים אף הם פנייה לבירור רפואי כוללים:

 

• שינויים בציפורניים באצבעות כף היד, תופעה המכונה Finger Clubbing

 

• חום גבוה, 38 מעלות ומעלה

 

• צפצופים (wheezing)

 

• נפיחות בפנים ו/או בכלי דם בצוואר

 

• כאבים או חוסר נוחות חריגה בחזה

 

רוב התסמינים הללו אינם ספציפיים לסרטן הריאה ולרוב נובעים מסיבות אחרות. עם זאת, אם אתם סובלים מהתסמינים חשוב לפנות לרופא כדי שניתן יהיה למצוא את הגורם ולטפל בו במידת הצורך. 

 

תסמיני סרטן הריאות עלולים לתעתע, ומרבית החולים במחלה מאובחנים רק בשלבים מתקדמים של סרטן ריאות, החל משלב 3 והלאה, כשהסרטן כבר אינו ממוקד באזור מסוים בריאה, אלא התקדם מקומית או התפשט לאברים נוספים.

 

תסמינים מובהקים מופיעים רק לאחר שהגידול הסרטני פרץ את רקמת הריאה, לכן 85% מחולי סרטן הריאות מאובחנים בשלבים מתקדמים, ורק 15% מאובחנים בשלבים מוקדמים באקראי, לרוב במסגרת בדיקות הדמיה שנעשו מסיבות אחרות.

 

גם לאחר הופעת התסמינים, רבים אינם ממהרים לברר האם מתפתח בריאותיהם גידול סרטני. מחקר אמריקאי בנושא שפורסם ביוני 2015 בכתב העת Cancer Epidemiology בחן את הזמן שחלף מהופעת התסמינים הראשונה ועד לאבחון סרטן הריאות בקרב 48,850 תושבי ארה"ב מעל גיל 65 שאובחנו עם סרטן הריאות בשנים 2007-2002 ומבוטחים דרך חברת הביטוח הציבורית 'מדיקייר'. במחקר מדווח על זמן המתנה חיצוני עד לאבחנה של 180 ימים – חצי שנה, כשאחד מכל ארבעה חולים חווה זמן של מעל ל-300 ימים בין הופעת התסמינים לראשונה ועד לאבחון עם סרטן הריאות. החוקרים מצאו כי הסיכויים לאיתור הגידול הסרטני בסמוך להופעת התסמינים יורד במצבים של סרטן ריאה של תאים לא קטנים (NSCLC), גיל מבוגר, הכנסה נמוכה ומחלות נלוות רבות. עם זאת, באופן פרדוקסאלי הסיכון לתמותה לא היה נמוך יותר בקרב אנשים שאובחנו עם סרטן הריאות בסמוך להופעת התסמינים, ובחלק מסוגי סרטן הריאות אף היה גבוה יותר.

 

מאמר שבחן את הנושא, שנכתב על ידי צוות חוקרים מבריטניה ופורסם בספטמבר 2015 בכתב העת Cancer Epidemiology העלה כי אחת הסיבות המרכזיות לעיכוב באבחון הוא בהיותם של התסמינים לסרטן הריאות לא ספציפיים, כשחלק מהתסמינים, ובראשם שיעול שאינו מרפה וקשיי נשימה – יכולים להעיד על מצבי תחלואה רבים אחרים, כגון מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) המאפיינת אף היא מעשנים או לחילופין שעלת. ואילו שיעול דמי (haemoptysis) המהווה תמרור אזהרה משמעותי מפני סרטן הריאות ובעל ערך ניבוי גבוה לנוכחות גידול סרטני בריאות – מופיע רק בקרב חלק קטן מהחולים.

 

מחקר מבריטניה שבחן את התסמינים הקליניים של סרטן הריאות בקרב 247 חלים מעל גיל 40 ממספר אזורים במדינה, ופורסם בדצמבר 2005 בכתב העת Thorax, העלה כי התסמינים האופייניים ביותר של סרטן הריאות, שהופיעו בשכיחות גבוהה יותר בקרב חולי הסרטן היו קוצר נשימה (56% מהחולים), כאבים בחזה או בצלעות (42%), עייפות (35%), אובדן משקל (27%), שיעול דמי (20%) ואובדן תיאבון (19%). שינויים באצבעות (Finger Clubbing) אובחנו בקרב 0.08% מהחולים בלבד. עם זאת, בבדיקה למול קבוצת ביקורת של 1,235 אנשים ללא סרטן הריאות, שיעול דמי סימן באופן מובהק את חולי סרטן הריאות, והיה בסיכויים גבוהים פי 13 לזהות חולים, וכך גם שינויים באצבעות מסוג Finger Clubbing שהיו בסיכוי גבוה פי 55 לזהות חולים בסרטן הריאות.

 

בהכנת הכתבה סייעה ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא

 

עדכון אחרון: מרס 2016