מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
כמוניסוכרת סוג-2מדריכיםמהי סוכרת ילודים?

מהי סוכרת ילודים?

מה הגורמים להתפתחות סוכרת בקרב ילודים? כיצד מאובחנת התופעה? והאם אפשר להעלימה באמצעות טיפול? מדריך


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

סוכרת ילודים המסומנת באותיות NDM (קיצור של Neonatal Diabetes Mellitus) היא סוכרת המאובחנת בששת החודשים הראשונים לחיים. סוג זה של סוכרת נחשב לנדיר בהרבה בהשוואה להיקפים הגדלים בשנים האחרונות של סוגי הסוכרת השכיחים – סוכרת נעורים (סוג 1) וסוכרת מבוגרים (סוג 2). לפי מחקרים, התופעה מאובחנת בקרב אחד לכל 100,000 עד 500,000 לידות. ככלל, תינוקות עם סוכרת יילודים אינם מייצרים כמויות מספקות של הורמון האינסלין, ולכן חווים עלייה ברמות הסוכר בדם.

 

סוכרת ילודים לצד סוג נוסף של סוכרת הקרוי MODY (סוכרת מבוגרים המופיעה אצל צעירים) – מהווים את שני הסוגים המרכזיים של סוכרת מונוגנית (monogenic) שנגרמת ממוטציה ספציפית בגן בודד, וזאת בהשוואה לסוגים השכיחים של סוכרת – סוכרת סוג 2 וסוכרת סוג 1 – אשר מוגדרות כ'פוליגיות' (polygenic) ונגרמות משילוב של מספר גנים וגורמי סיכון נוספים כמו עמידות לאינסולין והשמנה. סוכרת מונוגנית מאובחנת בקרב 1% עד 5% מכלל חולי הסוכרת בגיל צעיר. לעתים סוכרת יילודים מאובחנת בטעות כסוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים), אך ברוב המקרים – הנטייה בקהילה הרפואית לאבחן סוכרת נעורים רק לאחר גיל חצי שנה, ולראות בסוכרת שהתפתחה בחודשים הראשונים לחיים כסוכרת יילודים.

 

סוכרת יילודים עלולה להישאר אצל 50% מהחולים לאורך כל החיים – אז היא מקוטלגת כסוכרת קבועה של היילוד המסומנת PNDM (קיצור של Permanent Neonatal Diabetes Mellitus), ואילו בקרב מחציתם נעלמת לרוב בגילי הילדות, ועלולה להופיע מחדש בגיל מבוגר – ואז קרויה סוכרת חולפת של היילוד, ומסומנת TNDM (קיצור של Transient Neonatal Diabetes Mellitus).

 

גורמי סיכון לסוכרת ילודים

 

סוכרת יילודים היא כאמור גנטית באופיה, וברוב המקרים נגרמת ממוטציה גנטית שעוברת בתורשה, אם כי עשויה גם להיגרם ממוטציה גנטית שהתפתחה לראשונה במהלך ההיריון והלידה. המוטציות הגנטיות הקשורות לסוכרת יילודים מפחיתות מיכולתו של הלבלב לייצר אינסולין. עד כה זוהו מספר מוטציות ספציפיות עם התפתחות המחלה.

 

רוב המקרים של סוכרת ילודים חולפת קשורים באנומליה בכרומוזום 6 (68%), אשר מהוות גורם למחלה בקרב כשליש מהחולים בסוכרת ילודים קבועה או חולפת. בסוכרת ילודים קבועה זוהו יותר מוטציות גנטיות – עד כה כעשר מוטציות.

 

בנוסף למוטציות בכרומוזום 6 זוהו מוטציות ספציפיות גם בכרומוזום 11, ובהן מוטציות המסומנות באותיות KCNJ11 ו-ABCC8. הגנים KCNJ11 ו-ABCC8 אחראים על הפרשת אינסולין באמצעות מנגנון של סגירת תעלת האשלגן הקרויה KATP בתאי הלבלב בתגובה לעלייה בריכוז תרכובת ATP בתוך התא (תרכובת האחראית על האנרגיה התאית). מוטציות בגנים מובילות לשיבוש בהפרשת האינסולין וכתוצאה מכך לעלייה ברמות הסוכר בדם הילוד.

 

בנוסף לאלה, כחמישית מהמאובחנים עם סוכרת ילודים קבועה מאובחנים עם מוטציות בגן INS אשר מספק הוראות לתאי הלבלב לצורך ייצור אינסולין. מוטציות גנטיות נוספות שעלולות לגרום לסוכרת ילודים ומזוהות בקרב שיעור נמוך יותר של חולים מסומנות באותיות GCK, PDX1 ו-EIF2AK3.

 

איך מאבחנים סוכרת ילודים?

 

תסמינים שמעוררים חשד לסוכרת של היילוד בחודשים הראשונים לחיים כוללים צמא, תכיפות במתן שתן, התקפי היפרגליקמיה והתייבשות. בהמשך, בבדיקות דם ושתן מאובחנת רמה גבוהה של סוכר (גלוקוז) בדם. במקרים קיצוניים מאוד עלולה התופעה להוביל עקב המחסור באינסולין לייצור של חומצות ברמה גבוהה וגופי קטון שונים שמעלות סיכון למצב מסכן חיים הקרוי 'חמצת קטוטית סוכרתית' (Diabetic Ketoacidosis).

 

כמו כן, ילודים שמאובחנים עם סוכרת ילודים לרוב קטנים יותר בהשוואה לילודים אחרים בגילם – בגלל נטייה לעיכוב בגדילה ברחם, וגם נוטים פחות לצבור משקל וזקוקים לעתים לטיפולים לעידוד גדילה והתפתחות.

 

מאחר וסוכרת יילודים מונוגנית באופייה, בדיקה גנטית (בדיקת דם לזיהוי סמנים גנטיים) עשויה לזהות את רוב המוטציות הגנטיות המיוחסות למחלה ולהוביל לאבחון יחסית ודאי.

 

קיימת תופעה של שילוב של סוכרת יילודים עם התקפי אפילפסיה – אשר מכונה בעגה הרפואית 'סינדרום DEND' ותועדה עד כה בספרות הרפואית בקרב עשרות יילודים בלבד.

 

איך מטפלים בסוכרת ילודים?

 

ככלל תינוקות עם סוכרת ילודים מטופלים באינסולין או בתרופות לאיזון רמות הסוכר בדם. ברוב המקרים הטיפול הראשוני בתינוק עם סוכרת ילודים שנולד במשקל לידה נמוך יהיה באינסולין אנלוגי ארוך טווח, המשפיע עד 24 שעות (בהשוואה לאינסולין קצר טווח שנדרש עם כל ארוחה).

 

מעל ל-90% מהתינוקות שמאובחנים עם סוכרת ילודים על רקע מוטציות בגנים KCNJ11 ו-ABCC8 אינם זקוקים לטיפול בזריקות אינסולין וניתן לטפל בהם באמצעות תרופות לטיפול בסוכרת ממשפחת סולפונילאוריאה, הניתנות בכדורים, אשר מעכבות את תעלת האשלגן בתאי הבטא בלבלב וכך מעודדות את הלבלב להפריש יותר אינסולין ומסייעות לשמור על רמות תקינות של סוכר בדם.

 

תינוקות שמאובחנים עם סוכרת ילודים ובעלי מוטציות בגנים INS ו-EIF2AK3 חייבים טיפול באינסולין, מאחר וטרם זוהו או פותחו תרופות אחרות היעילות לקבוצת חולים זו.

 לכל המידע על סוכרת

 

(עודכן לאחרונה בתאריך 22.11.2015)