מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדמדריכיםהאם כדאי לעבור שחזור שד?

האם כדאי לעבור שחזור שד?

האם שד משוחזר מרגיש כמו שד רגיל? באיזה שלב מומלץ לערב מנתח פלסטי? מה עושים במקרים של כריתת שד חלקית? מה הסיכונים בניתוח שחזור? ומה החלופות לשחזור? ריכזנו את כל מה שצריך לדעת כששוקלים אם לשחזר שד לאחר ניתוח לסרטן שד

מאת אלה הר-נוי. *ייעוץ מקצועי: ד"ר דין עד-אל וד"ר תניר אלוייס
תגובות 0

שחזור שד (צילום: shutterstock)
שחזור שד (צילום: shutterstock)

הטיפול העיקרי בסרטן שד הינו ניתוח להסרת הגידול. במקרים מסוימים צריך לכרות את כל השד, ובמקרים אלו לרוב קיימת אפשרות לעשות גם ניתוח לבנייה מחדש של המבנה והמראה של השד – ניתוח המכונה "שחזור שד". עם זאת, שחזור אינו בהכרח הבחירה המתאימה לכל אחת.

 

כדי לסייע לנשים לקבל החלטה מושכלת אם לשחזר את השד, ריכזנו את היתרונות ואת החסרונות של האפשרויות השונות ואת יתר השיקולים שכדאי לקחת בחשבון כשמקבלים את ההחלטה.

 

"כדי שתהיה יותר שבעות רצון מהתוצאה, חשוב לעשות תיאום ציפיות. צריך להבין שבשחזור שד מלא לא מחזירים את השד שהיה. למעשה יוצרים איזשהו חיקוי – בין אם יותר מוצלח או פחות מוצלח – ואף פעם לא יהיה לו אותו מרקם, אותה תחושה, אותה רגישות כמו השד שאבד. צריך לדעת את זה מראש. מי שלא מוכנה לזה תתעורר עם מפח נפש" מסביר ד"ר דין עד-אל, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות, במרכז ברפואי רבין. "צריך גם לדעת כי שחזור שד הוא בדרך כלל תהליך - לא זבנג וגמרנו. הרבה פעמים צריך עוד ניתוחים - אם לא מיד אז בהמשך הדרך".

 

חשוב גם להכיר את האביזרים הקיימים היום שיכולים להחליף או להשלים את הפרוצדורה הניתוחית – מפרוטזות שנראות ומרגישות כמו שד אמיתי, דרך חזיות מעוצבות ועד בגדי ים מיוחדים.

 

לפני הניתוח

 

שחזור מיידי או מאוחר?

 

ברוב המקרים לאישה שמעוניינת בשחזור קיימת אפשרות לבחור בין שחזור שד במהלך ניתוח הכריתה (שחזור מיידי) או לאחר ההחלמה מכריתת השד וסיום הטיפולים ואפילו שנים אחר כך (שחזור מאוחר). את ההחלטה מומלץ לעשות תוך התייעצות עם הכירורג, הכירורג הפלסטי והאונקולוג.

 

דחיית השחזור תאפשר לך להתרכז בהחלמה מהניתוח ובהמשך הטיפולים הרפואיים הנדרשים, וגם תאפשר לך זמן לברר ולחשוב אם אכן זה הצעד הנכון עבורך. עם זאת, עדיף בדרך כלל לבחור בשחזור מיידי כשאפשר, בראש ובראשונה כדי לחסוך ניתוחים חוזרים. 

 

בחלק מהמקרים ימליצו המנתחים להמתין עם השחזור – אם בעקבות המצב הרפואי שלא מאפשר זאת, טיפולי הקרנות שנדרשים לאחר הניתוח העלולים לפגוע בגמישות העור וכך לשבש את תוצאות השחזור או אם את מעשנת.

 

יש גם לקחת בחשבון שבמקרה שנדרשים לאחר הניתוח טיפולי כימותרפיה, עיכוב בהחלמה של הפצע או זיהום לאחר ניתוח שחזור עלול להוביל לדחיית הטיפול הכימותרפי המשלים – וקיים חשש שדחייה כזו עושיה אולי לפגוע ביעילות הטיפול במחלה.

 

"התוצאות הסופיות של שחזור מאוחר לא נופלות מהתוצאות של שחזור מוקדם ברוב המקרים" מסביר ד"ר עד-אל. "עם זאת, יש קבוצות נשים שיפיקו תועלת משחזור מוקדם – בעיקר נשים צעירות עם שדיים קטנים שיכולות לצאת מניתוח אחד עם שד מאוד דומה במראה ובצורה למה שהיה להן ולסיים את התהליך בשלב מוקדם. גם בשחזור שד חלקי, כאשר יש כריתה של חלק משמעותי מנפח השד, במיוחד בשדיים גדולים, יש יתרונות משמעותיים לשחזור מיידי - שחזור אונקופלסטי בעזרת רקמת השד, כך שהשד יראה יותר טוב".

 

פלסטיקאי

 

כבר בשלב בו מוחלט על סוג הניתוח הנדרש - כריתה מלאה או חלקית - מומלץ להתייעץ עם הכירורג ועם כירורג פלסטי, כדי לדון באפשרויות לשחזור השד לפני הניתוח, וזאת גם אם את מחליטה להמתין ולעבור את ניתוח השחזור רק בשלב מאוחר יותר - אם בכלל.

 

במקרים של כריתת שד חלקית, כאשר נפח הכריתה צפוי להיות משמעותי ביחס לגודל השד, רצוי להתייעץ עם פלסטיקאי לפני הניתוח כדי לשמוע ולהחליט לגבי אפשרויות של שחזור חלקי, שנקרא שחזור אונקופלסטי – כאשר במהלך הניתוח מסדרים מחדש את רקמת השד הנותרת ומעצבים את השד בצורה אסטטית בכדי להימנע מעוותים.

 

חשוב שהמנתח הפלסטי שיטפל בך יהיה כזה שעוסק בשחזורי שד באופן תדיר - מישהו שזו המומחיות שלו.

 

האפשרויות

 

ישנם סוגים רבים של ניתוחי שחזור בטכניקות שונות, וחשוב להבין ולדעת מה האפשרויות השונות, יתרונותיהן וחסרונותיהן. היכרות עם השיטות השונות תסייע גם לפתח ציפיות ריאליות יותר על התוצאות.

 

 

תמיכה

 

כדי לסייע בקבלת ההחלטה או בהתמודדות עם תוצאותיה, מומלץ לקבל הכוונה ותמיכה נכונות. מומלץ מאוד לדבר עם נשים שעברו ניתוח דומה ולראות תוצאות של ניתוחים דומים. כדי למצוא נשים שעברו ניתוח דומה ניתן לפנות לאגודה למלחמה בסרטן, לעמותת אחת מתשע או לחפש בקהילת סרטן בשד של אתר "כמוני".

 

"ברשתות החברתיות יש פעילות רבה בתחום, אבל צריך להיזהר משרלטנים, מהבטחות לתוצאות מושלמות ומ'שיטות ריפוי טבעיות'" מזהיר ד"ר עד-אל.

 

הניתוח

 

הניתוח עצמו

 

ניתוח כריתה ושחזור ארוך יותר מניתוח ללא שחזור. "משך הניתוח תלוי בסוג השחזור. כך, שחזור עם שתל – השחזור הכי נפוץ – לרוב מוסיף כ-45 דקות על כריתת השד. שחזור בו משתמשים ברקמות מהגוף, יכול להגיע גם לניתוח של כ-10 שעות" מסביר ד"ר עד-אל.

 

ההחלמה

 

לאחר ניתוח כריתה ושחזור ההחלמה יותר קשה בהשוואה להחלמה מניתוח כריתה ללא שחזור. הזמן הנדרש להחלמה מהניתוח תלוי בסוג השחזור. באופן כללי צפויים בין שבוע לשבועיים של כאבים יותר קשים שמצריכים מנוחה ואז תוך חודש חזרה הדרגתית לפעילות מלאה.

 

ברוב המקרים בשחזור שד עם שתלים יש יותר כאבים וקצת יותר הגבלה בתנועה בכתף בהשוואה לכריתה של השד ללא שחזור.

 

דברי עם הרופא כדי להבין למה לצפות. קחי בחשבון שמדובר בהערכה. סיבוכים עלולים להאריך את תקופת ההחלמה.

 

סיבוכים

 

בניתוח כריתה ושחזור יש יותר סיכון לסיבוכים בהשוואה לניתוח כריתה בלבד – גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. עלולים גם להיות סיבוכים של כריתת השד שיכולים להשפיע על השחזור.

 

החיים שאחרי

 

דימוי גוף ותפקוד

 

"החיים שאחרי הניתוח – בין אם היה שחזור או לא – הם החלק החשוב והמשמעותי בתהליך. זו בהחלט התמודדות ועשויות להיות לכך השפעות על זוגיות ופגיעה תדמיתית בנשיות. השחזור לא תמיד עוזר לזה" אומר ד"ר עד-אל. "עם זאת, יש בספרות עדויות לכך ששחזור באופן כללי עוזר בהתמודדות, משפר דימוי גוף, משפר תפקוד סוציאלי ובמקרים רבים הוא מאפשר לחיות כרגיל".

 

ציפיות

 

לא כל שחזורי השד מצליחים, והתוצאה עשויה שלא להיראות כפי שקיווית. גם כשהניתוח מצליח, חשוב להבין כי השד ששוחזר לא יהיה התאמה מושלמת או תחליף לשד הטבעי שלך.

 

גם אין הבטחה שתהיה סימטריה בין השדיים. "השד המשוחזר אף פעם לא יראה בדיוק כמו הצד השני. התהליכים הטבעיים שמתרחשים בגוף עם הגיל יהיו שונים - שד אחד יתחיל לצנוח וההבדל בין השד הטבעי לשד המשוחזר יכול להיווצר כבר תוך שנה וללכת ולגדול עם הזמן" מסביר ד"ר עד-אל. "בחלק מהמקרים, כדי ליצור התאמה בין השדיים יהיה צורך לנתח את השד הבריא. אבל אפילו אם מרימים את השד השני תהליך הצניחה ימשך וצפויה להיוותר אסימטריה".

 

מעבר לכך, הניתוח לסרטן השד והניתוח לשחזור השד יותירו צלקות בשד שלך ובאזורים אחרים מהם תילקח רקמה לצורך השחזור – כמו הבטן או הישבן. מומלץ לבדוק מראש עם הרופא אילו צלקות צפויות להיות לך.

 

"ניתוח שחזור שד זה שילוב של ניתוח אונקולוגי וניתוח פלסטי קוסמטי. התאמת ציפיות היא קריטית לשביעות רצון ההליך" מדגיש ד"ר עד-אל.

 

כדי להבין כיצד צפוי להראות השד לאחר הניתוח (עם או ללא שחזור) מומלץ לבקש לראות תמונות של נשים שעברו שחזורים ונשים שלא עברו שחזור. חשוב לראות ממש איך את יוצאת מהניתוח – כהכנה נפשית, ובנוסף - איך החזה צפוי להראות לאחר ההחלמה מהניתוח. בקשי מהרופא שיראה לך תמונות של נשים שיש להן מבנה גוף וכן גודל ומבנה שד דומה לשלך היום. בנוסף לכך, פגישה עם מטופלות שעברו את התהליך יכולה ללמד על ההתמודדות וגם על "החיים אחרי".

 

תחושה

 

השד המשוחזר לא ירגיש כמו שד טבעי, גם כי לשד המשוחזר אין עצבוב ולכן אין תחושה (לא מרגישים את השד) וגם מכיוון שכשנוגעים בשד הוא מרגיש אחרת, בוודאי כשמדובר בשתלי סיליקון ולא שחזור עצמוני מרקמות שומן של המטופלת.

 

סיבוכים מאוחרים וניתוחים חוזרים

 

לאחר שחזור שד, גם אם הניתוח ותקופת ההחלמה חלפו, עדיין קיים סיכון לסיבוכים שעלולים להוביל לצורך בניתוחים חוזרים. "כמעט לכל שחזור שד - בטח עם שתלים - יש ניתוח חוזר במהלך השנים" אומר ד"ר עד-אל.

 

בין הסיבוכים המאוחרים האפשריים נכללים סיבוכים זיהומיים וגם סיבוכים הקשורים לשתל השד כמו תזוזה של השתל, דלף מהשתלים, קרע או היווצרות רקמת צלקת מסביב לשתל (קופסית) שעלולה ללחוץ את השתל ולגרום לו להתקשות ולצורתו להתעוות.

 

בנוסף לכך, סוגים מסוימים של שתלי שד, במיוחד שתלים בעלי מרקם מחוספס עשויים להיות קשורים לסוג נדיר של סרטן המכונה לימפומה אנאפלסטית של תאים גדולים (ALCL). שתלים גם נקשרו לתופעות לוואי נוספות לרבות בעיות אוטואימוניות המתבטאות בתסמינים כגון כאבי שרירים ומפרקים, עייפות כרונית ובעיות קוגניטיביות.

 

"צריך להזכיר שמדובר בתופעות נדירות יחסית" מציין ד"ר עד-אל "באם את סובלת ממחלה אוטואימונית או מחלת פרקים רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי שחזור עם סיליקון, וכאמור אפשר לשחזר ללא שתלים במקרים אלו".

 

פרוצדורות נוספות

 

כדאי לדעת שבמסגרת הרפואה הציבורית (כלול בסל שירותי הבריאות) קיימת האפשרות לניתוח להתאמת גודל וצורת השד השני לשד המשוחזר וכן שחזור פטמות ללא עלות. נושא הקעקוע של העטרות אינו מוסדר בסל, אבל ניתן לפעמים דרך הביטוחים המשלימים וביטוחי הבריאות הפרטיים.

 

חזרה של הסרטן

 

מחקרים מראים כי שחזור אינו מעלה את הסיכון לחזרה של סרטן השד, ובמקרה של חזרה, שד משוחזר אינו מהווה בעיה באיתור הגידול ובטיפול בו.

 

תחליפים

 

כיום קיים מגוון גדול של אביזרים שיכולים לסייע לנשים שעברו כריתת שד חלקית או מלאה ולא עברו שחזור, ובראשם פרוטזות – סיליקון בצורה של שד.

 

"אנשים נבהלים מהמילה פרוטזה – אבל זה סיליקון רך, נעים למגע וגמיש, שמדמה בצורה ובתחושה שד. גם מי שייגע מעל הבגד יתקשה להבחין שלא מדובר בשד טבעי. יש אפילו נשים צעירות ששמות תוספי סיליקון סתם בשביל להגדיל לעצמן את החזה"  אומרת יאנה דרום, בעלת חנויות אופנה ואביזרים לנשים המתמודדות עם סרטן השד שהתמודדה עם המחלה בעצמה.

 

 

"הפרוטזות מגיעות במגוון גדלים וצורות כדי לאפשר התאמה כמה שיותר מדויקת לשד השני של האישה. הן אפילו מגיעות עם בליטה כמו פטמה. נשים שעוברות כריתה כפולה יכולות להחליט באיזה גודל של פרוטזות הן ירגישו בנוח".

 

חשוב לדעת כי קיים גם מגוון של פרוטזות שיכולות לסייע למצבים שונים. "נשים שעוברות ניתוח של הוצאת גידול בכריתה חלקית ונותרו עם אסימטריה בין השדיים יכולות להשתמש בפרוטזות סיליקון מותאמות. כך גם נשים שעברו שחזור אבל הוא לא יצא סימטרי וגם נשים אחרי הקרנות שגרמו לכך שהשד התכווץ או שלאחר הקרנות עלו במשקל – ואז השד הטבעי גדל והשד המוקרן לא" מסבירה דרום. ישנן גם פרוטזות לפטמות מסיליקון שניתן להדביקן על עור השד המשוחזר.

 

על פרוטזות שד נשים מקבלות החזר כספי מלא ממשרד הבריאות – בכפוף למכתב מרופא שהאישה זקוקה לאביזר. כדי לקבל את ההחזר, יש לשלוח את המכתב יחד עם הקבלה למשרד הבריאות. מעבר להחזר המלא על הפרוטזה יינתנו גם 200 שקלים לרכישת חזייה.

 

כיום ניתן למצוא מגוון גדול של חזיות יפות, בגדי ים מעוצבים, בגדי ספורט ומוצרי הלבשה אחרים עם כיסים מיוחדים שאפשר להכניס לתוכם את הפרוטזה.

 

"לפני שנשים מקבלות את ההחלטה על שחזור, חשוב לראות איך נראות פרוטזה וחזיות כי אצל חלקן זה עשוי להשפיע על ההחלטה" ממליצה דרום.

 

עוד על פתרונות לחוסר סימטריה למחלימות מסרטן השד

 

 

ייעוץ מקצועי:

 

*ד"ר דין עד-אל, כירורג פלסטי, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות, במרכז הרפואי רבין

*ד"ר תניר אלוייס כירורגית שד, מנהלת מרכז בריאות השד במרכז הרפואי קפלן וממנהלות קהילת סרטן השד ב"כמוני"

*יאנה דרום, בעלת חנויות אופנה ואביזרים לנשים המתמודדות עם סרטן השד

 

 

עדכון אחרון: יוני 2019