מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםחדשותכך נתינה אולי תציל את חייכם

כך נתינה אולי תציל את חייכם

חוקרים מצאו כי נתינה לאחרים – בין אם מדובר בתרומת כסף או הענקת מתנה – עשויה להפחית את לחץ הדם


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

רוצים לעשות משהו טוב עבור הגוף שלכם השנה? נסו לבזבז כסף על אחרים. מחקר מעניין שערכו חוקרים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה מראה כי נתינה עשויה לשפר את הבריאות הגופנית באמצעות הפחתה משמעותית של לחץ הדם.

 

מחקרים רבים בחנו את השפעת הנתינה על הבריאות, אך המחקר עד כה התרכז בעיקר בהתנדבות. למשל, מחקר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת Health Psychology מצא כי התנדבות קשורה לתוחלת חיים ארוכה יותר. סקירת מחקרים גדולה שפורסמה בשנת 2013 בכתב העת BMC Public Health מצאה כי התנדבות עשויה לשפר את הבריאות הנפשית ולהאריך את החיים.

 

אך מה ההשפעות של נתינה פיננסית? מחקר קודם שערכו החוקרים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה מצא כי בזבוז כסף על אחרים מגביר את האושר האישי. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבדוק אם נתינה לאחרים לא רק מחממת את הלב, אלא יכולה גם לסייע לשמור על בריאותו.

 

לשם כך הם גייסו 73 מבוגרים בגילי 65 עד 85 שסבלו מלחץ דם גבוה – אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לתמותה. כל נבדק קיבל 120 דולרים קנדים לבזבז במהלך שלושה שבועות. לחץ הדם של הנבדקים נמדד לפני כן ולאחר מכן. בכל שבוע, הנבדקים קיבלו בקבוק מיוחד שתיעד את תאריך ושעת הפתיחה שלו. בכל בקבוק היו שני שטרות של 20 דולר. על הבקבוק נכתבו הוראות לאופן בו יש לבזבז את הכסף. כמחצית מהנבדקים תמיד קיבלו בקבוקים עם הוראות לבזבז את הכסף על עצמם, בעוד שהיתר התבקשו לבזבז את הכסף על אחרים. הנבדקים התבקשו לבזבז את כל הכסף ביום אחד ולשמור את הקבלות מהקניות.

 

אלה שבזבזו את הכסף על עצמם רכשו דברים כמו סוודרים מצמר, מסאז'ים ואפילו כרטיס לפאנל שדן באומנות הטנטרה. אישה אחת קנתה קרם פנים שהיא תיארה כ"נס". לעומת זאת, נבדקים שהתבקשו לבזבז את הכסף על אחרים קנו מאפים לכבאים, עוגיות לשכנים וצעצועים ובגדים לנכדים. יש כאלה שתרמו את הכסף.

 

ההשפעה - כמו של תרופות או פעילות אירובית 

 

כשהנבדקים שבו למעבדה החוקרים מצאו הבדל ברור בין הקבוצות. בקרב אלה שבזבזו כסף על עצמם לא נצפה כל שינוי בלחץ הדם, בעוד שבאלה שהתבקשו להשתמש בכסף כדי להפגין נדיבות לאחרים תועדו ירידות משמעותיות בלחץ הדם. לדברי החוקרים, הם הופתעו לגלות שההשפעה הייתה דומה להשפעה של תרופות לטיפול ביתר לחץ דם או להשפעה שבדרך כלל נצפית כאשר אנשים מתחילים לבצע פעילות אירובית באופן קבוע.

 

בשלב הבא החוקרים ביקשו לבחון אם ניתן להבחין בהשפעה דומה במדגם גדול יותר של נבדקים. לשם כך הם ניתחו נתונים ממחקר קודם שעקב אחר הבריאות ואורח החיים של מבוגרים בארה"ב. הנתונים ממחקר זה אפשרו להם לבחון 186 מבוגרים בגילי 55 עד 84 שאובחן אצלם לחץ דם גבוה. הנבדקים נשאלו כמה כסף הם נתנו בכל חודש לחברים, בני משפחה או עמותות וארגונים שונים. שנתיים לאחר מכן הנבדקים ביקרו במרכזי מחקר שונים ברחבי ארה"ב, שם נמדד לחץ הדם שלהם.

 

ניתוח הנתונים חשף שככל שאנשים בזבזו יותר על אחרים, כך לחץ הדם שלהם היה נמוך יותר שנתיים לאחר מכן. החוקרים חשבו שההשפעה הזו עשויה לנבוע ממשתנים אחרים כמו הכנסה, פעילות גופנית או מצב משפחתי, אך גם כשנטרלו את המשתנים הללו, ובכל דרך בה הסתכלו על הנתונים, נדיבות פיננסית נקשרה לירידה בלחץ הדם.

 

למחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת Health Psychology, מספר מגבלות – בין היתר הוא מבוסס על כמות קטנה של נבדקים וייתכן שמשתנים שהחוקרים לא הצליחו לקחת בחשבון השפיעו על התוצאות.

 

עם זאת, החוקרים מציעים הסבר אפשרי לקשר בין נדיבות להפחתה בלחץ הדם. לדבריהם, נמצאו כמה רמזים בנתונים לכך שסיוע לאחרים עשוי לפעול כחיץ נגד הלחצים של חיי היומיום.

 

נדרשים מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה לקבוע בוודאות כי נתינה מפיחתה באופן ישיר את לחץ הדם. בינתיים אנשים בסביבתכם יהיו שמחים אם תנסו את זה בבית.

 

 

Health Psychology