מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בעיות גדילה

מנהלי קהילה

פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפבוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התמחות ברפואת ילדים בסורוקה ותת התמחות באנדוקרינולוגית ילדים באוניברסיטת מרילנד שבבולטימור ארה"ב. פרופ' פיליפ מנהל את המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל מאז 1997. בנוסף, משמש פרופ' פיליפ כסגן דקאן למחקר ופיתוח בפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת ת"א.
דר שרי קרפל וולסקי
דר שרי קרפל וולסקי
בוגרת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מומחית ברפואת ילדים , התמחות ברפואת ילדים בבית חולים לילדים שניידר.מומחית בהתמחות על באנדוקרינולוגיה וסכרת ילדים בבית חולים שניידר.
רותם דיאמנט
רותם דיאמנט
אחות אחראית מרפאה אנדוקרינית. אחות מוסמכת 25 שנים, בעלת תואר שני בסיעוד מאוניברסיטת חיפה. בוגרת קורס טיפול נמרץ ילדים.
שיר קליר הרפז
שיר קליר הרפז
פסיכולוגית בהתמחות שיקומית במכון אנדוקרינולוגיה וסוכרת, ביה"ח שניידר. בוגרת תואר שני בנוירופסיכולוגיה שיקומית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו.
פאטימה צרצור
פאטימה צרצור
דיאטנית ביחידה לתזונה ובמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת קורס הטיפול התזונתי בסוכרת, קורס הנחיית קבוצות, קורס תזונת פגים ותינוקות. בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי לילדים, בהתאם לצרכיהם והעדפותיהם של הילדים ומשפחותיהם. מטפלת בילדים ובמבוגרים בקליניקה פרטית.
כמוניבעיות גדילהמדריכיםמחשבון גדילה והתפתחות של ילדים ותינוקות

מחשבון גדילה והתפתחות של ילדים ותינוקות

האם הילד שלכם מתפתח כמו שצריך? עקבו אחר הגדילה של ילדכם באמצעות מחשבון הגדילה על מנת לאתר בעיות גדילה בהקדם האפשרי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לאיתור בעיות גדילה חשיבות רבה - ראשית, קיימים מצבים רפואיים שמתבטאים בקומה נמוכה ופיגור בגדילה כמו מחלת צליאק, הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, מחלות דלקתיות של המעי ומחלות נוספות. איתור של בעיית גדילה עשוי להוביל לאבחון וטיפול במחלות. שנית, ניתן לטפל בקומה נמוכה, וככל שמתערבים מוקדם יותר התוצאות יותר טובות.

 

כל כמה זמן מומלץ למדוד את גובה הילד?

 

בשנתיים הראשונות לחיי הילד המעקב אחר הגדילה מתבצע במסגרת התחנה לאם ולילד (טיפת חלב). לאחר גיל שנתיים, מעקב הגדילה לרוב לא מבוצע באופן סדיר ולכן גם להורים יש אחריות במעקב. מגיל שנתיים חשוב למדוד את הגובה של הילד כל חצי שנה.

 

איך מודדים גובה של ילד?

 

המדידות יכולות להתבצע על-ידי רופא או אחות, אך ניתן גם למדוד את הילד בבית. כדי למדוד נכון את הגובה בבית יש להעמיד את הילד זקוף כשהראש ישר ופונה קדימה ליד הקיר, ללא נעליים וגרביים. את המדידה מומלץ לעשות עם סרגל ישר. לאחר המדידה הזינו את הנתונים של הילד במחשבון. 

 

מה משמעות התוצאות המתקבלות במחשבון הגדילה?

 

ההערכה של גובה ומשקל מתבצעת באמצעות עקומות גדילה המשוות את הפרט מול האוכלוסייה – עליהן מבוסס המחשבון. התוצאה תתקבל באחוזונים. אם הילד באחוזון 50 המשמעות היא שהגובה שלו ממוצע לגיל – 50% מבני גילו נמוכים ממנו ו-50% גבוהים ממנו. כאשר ילד נמצא באחוזון 75, המשמעות היא ש-25% מבני גילו גבוהים ממנו ו-75% נמוכים ממנו. גובה מתחת לאחוזון 3 מוגדר כקומה נמוכה הדורשת המשך בירור - רק 3% מהאוכלוסייה נמצאים באחוזון 3 או מתחתיו.

 

חשוב לתעד את האחוזונים המתקבלים בכל מדידה, על מנת שניתן יהיה לעקוב אחר קצב הגדילה ולוודא שהגדילה עקבית על אותו אחוזון ואין האטה בגדילה שיכולה לרמז על בעיה. פרופ' ליאורה לזר, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים, מבהירה שהפרעה בגדילה יכולה להיות גם בילדים גבוהים, ואם נתייחס רק לגובה האבסולוטי של הילד אנו עלולים "לפספס" בעיות רפואיות אצל ילדים שקומתם אינה נמוכה אך דפוס גדילתם לא תקין.

 

מתי נדרש בירור רפואי?

 

גובה מתחת לאחוזון 3, שבירת אחוזונים כלפי מטה (ירידה משמעותית באחוזונים) או גדילה לאורך אחוזון שהוא מתחת לאחוזון הגנטי (גובה המטרה) מהווים סיבה להתקדם בבירור רפואי.

 

יש שאלות? שאלו בקהילת בעיות גדילה בכמוני 

 למדריך המלא לבעיות גדילה

האבחון של בעיות גדילה בילדים

למחשבון גובה עתידי (גובה גנטי) 

אמי.דטמר
15/09/19 22:41

הבן שלי בן 5 עשיתי לו צילום כף יד מאחר והוא מתחת לאחוזון 3. יצא שהעצמות מתאימות לגיל שנתיים וחצי. ורשמו שיש לציין דיסקריפינס בהתגרמות של עצמות קרפליות. מישהו יכול להסביר