מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

גמילה מעישון

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןמדריכים7 הבדלים בין נשים מעשנות לגברים מעשנים

7 הבדלים בין נשים מעשנות לגברים מעשנים

מי לוקח שאיפות עמוקות יותר? מי נהנה יותר מעישון? למי יותר קשה להיגמל? ולמי העישון מסוכן יותר? ריכזנו עובדות מעניינות על עישון ומגדר


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ממה שמושך להתחיל לעשן והגיל בו מדליקים את הסיגריה הראשונה, דרך הסיבות בגללן ממשיכים לעשן והאופן בו ניקוטין מתפרק בגוף, ועד הסכנות לבריאות והקושי להיגמל – כל אלה שונים בין נשים לגברים. ריכזנו מספר הבדלים מגדריים מעניינים בנוגע לעישון.

 

1. העישון פחות נפוץ בנשים לעומת גברים

 

סקרים בינלאומיים מראים כי שיעורי העישון נוטים להיות גבוהים הרבה יותר בגברים בהשוואה לנשים. בישראל שיעור הגברים המעשנים יותר מכפול בהשוואה לשיעור הנשים המעשנות. לפי דו"ח העישון של שר הבריאות שפורסם במאי 2015, 12.6% מכלל הנשים בגיל 21 שנים ומעלה בישראל מעשנות, לעומת 27.3% מכלל הגברים.

 

באוכלוסייה הערבית הפער בשיעורי העישון בין נשים לגברים גדול במיוחד. שיעור העישון בקרב הגברים היהודים גבוה פי 1.7 בהשוואה לנשים היהודיות, ואילו שיעור העישון בקרב הגברים הערבים גבוה פי 7.9 בהשוואה לנשים הערביות.

 

2. נשים מעשנות פחות סיגריות, לוקחות שאיפות פחות עמוקות ומתחילות לעשן בגיל מאוחר יותר

 

סקרים מראים כי נשים נוטות להתחיל לעשן בגיל מאוחר יותר מגברים. המגמה קיימת גם בישראל. לפי דו"ח העישון של שר הבריאות, הגיל הממוצע להתחלת עישון סיגריות עמד בשנת 2014 על 18.2 שנים בגברים יהודים ו-20.6 שנים בנשים יהודיות; 19.9 בגברים ערבים ו-26.5 בנשים ערביות. עם זאת, באוכלוסייה היהודית, 50% מהנשים המעשנות ושיעור זהה של גברים מעשנים כבר עישנו בגיל 18.

 

גם כמות הסיגריות הנצרכת נוטה להיות נמוכה יותר בנשים לעומת גברים. בישראל, בעוד שמקרב הגברים היהודים 12.2% ומקרב הגברים הערבים 25.2% מעשנים יותר מ-20 סיגריות ביום, בקרב הנשים היהודיות 5.6% ובקרב הנשים הערביות 13.6% מעשנות יותר מ-20 סיגריות ליום. 30.1% מהגברים היהודים ו-20.6% מהגברים הערבים מעשנים פחות מ-10 סיגריות ביום, לעומת 38.9% מהנשים היהודיות ו-40.9% מהנשים הערביות. מגמה דומה נצפית גם במדינות אחרות.

 

לפי המכון הלאומי להתמכרות לסמים בארה"ב, לא רק שנשים נוטות לעשן פחות סיגריות ביום, הן נוטות להשתמש בסיגריות עם תכולת ניקוטין נמוכה יותר והשאיפות שלהן מהסיגריות נוטות להיות פחות עמוקות מאלה של גברים.

 

3. המטבוליזם של ניקוטין בגוף מהיר יותר בנשים 

 

המטבוליזם של ניקוטין בנשים לפני גיל הבלות מהיר יותר בהשוואה לזה של גברים ושל נשים לאחר גיל הבלות. המשמעות היא שכשגבר ואישה יעשנו את אותה כמות סיגריות ביום, רמות הניקוטין של האישה בדם יהיו נמוכות באופן משמעותי משל הגבר. בנשים המשתמשות בגלולות משולבות, המטבוליזם עוד יותר מהיר, והוא מהיר אף יותר בנשים בהריון.

 

קיימות גם עדויות לכך שתסמיני הגמילה חמורים יותר בנשים מאשר בגברים, ובקרב נשים – התסמינים נוטים להיות חמורים יותר בזמן השלב הלוטאלי של המחזור.

 

4. עישון עשוי להיות מסוכן יותר לבריאותן של נשים

 

קיימים הבדלים רבים בין המינים גם באופן בו העישון מזיק לבריאות. מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות מצאו כי ביחס למחלות מסוימות - בעיקר מחלות ממאירות, שבץ מוחי והתקפי לב - עישון עשוי להיות כרוך בסיכון גבוה יותר בנשים בהשוואה לגברים.

 

לדוגמה, מחקר ענק שפורסם בשנת 2013 בכתב העת Cancer, Epidemiology, Biomarkers & Prevention, מצא כי נשים מעשנות פגיעות יותר לסרטן המעי הגס מאשר גברים מעשנים. בהשוואה לנשים שמעולם לא עישנו, נשים שעישנו אי פעם היו בעלות סיכון גבוה ב-19% לסרטן המעי. לעומת זאת, בהשוואה לגברים שלא עישנו מעולם, לגברים שעישנו הסיכון לסרטן היה גבוה ב-8%. ככל שאישה עישנה יותר שנים, ככל שהתחילה לעשן בגיל מוקדם יותר וככל שעישנה יותר סיגריות ביום, כך עלה הסיכון שלה לפתח סרטן המעי הגס. מחקרים גם מצאו כי בנשים עישון מגביר סיכון לסרטן הריאות יותר מאשר בגברים, אך לא כל המחקרים בנושא הגיעו לתוצאות אחידות.

 

בשנת 2011 פורסמה סקירה של יותר מ-30 שנות מחקר, שמצאה כי עישון מעלה את הסיכון למחלות לב בנשים יותר מאשר בגברים. מחקר העל שפורסם בכתב העת היוקרתי Lancet התבסס על נתונים של 2.4 מיליון נבדקים מ-75 מחקרים. לאחר שנלקחו בחשבון גורמים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, החוקרים מצאו כי לנשים סיכון מוגבר ב-25% למחלת לב כלילית עקב עישון בהשוואה לגברים, למרות שהן נטו לעשן פחות סיגריות מגברים. ככל שהאישה עישנה יותר זמן, כך עלה הסיכון המוגבר שלה למחלת לב ביחס לגבר שעישן במשך אותה תקופת זמן – עלייה נוספת של 2% על כל שנה של עישון. עישון נקשר גם לסיכון גבוה יותר למחלת הריאות הכרונית COPD בנשים בהשוואה לגברים.

 

החוקרים לא יודעים את ההסבר להבדל בסיכון הנובע מעישון בין גברים ונשים, אך הוא כנראה נופל לאחת משתי קטגוריות: הבדלים ביולוגיים בין המינים שעלולים להביא לכך שנשים פגיעות יותר למחלות עקב הכימיקלים שבסיגריות או שיש שוני באופן בו נשים מעשנות. כך למשל החוקרים מעלים את האפשרות שנשים אולי מפיקות כמות גדולה של קרצינוגנים וחומרים מזיקים אחרים מאותה כמות של סיגריות מאשר גברים.

 

עוד הראו מחקרים כי בנשים שנגמלות בהצלחה מעישון, ההשפעות המיטיבות של הגמילה על מערכת הנשימה והמערכת הקרדיווסקולארית גדולות יותר בהשוואה לגברים שנגמלו.

 

מעבר לכך, עישון עלול לגרום לבעיות הקשורות למערכת הפוריות הספציפיות לנשים, בהן סרטן השחלות וסרטן צוואר הרחם, וסת לא סדירה המלווה בכאבים קשים, הקדמה של גיל המעבר וסיכון מוגבר לקרישי דם עם שימוש בגלולות למניעת הריון. מחקרים הראו כי לנשים שמעשנות ונוטלות גלולות למניעת הריון סיכון גבוה פי 10 למחלת לב כלילית לעומת גברים מעשנים. הסיכון עולה עם הגיל ומספר הסיגריות שהן מעשנות ליום.

 

5. נשים נהנות יותר מהסיגריות

 

לפי דו"ח המכונה "מגדר, נשים ומגפת הטבק" של ארגון הבריאות העולמי (WHO) משנת 2010, נשים מעשנות מפיקות יותר השפעות מהנות סובייקטיביות מעישון בהשוואה לגברים מעשנים. או במילים אחרות – נשים נהנות יותר.

 

6. נשים משתמשות בעישון כאסטרטגיה לשליטה על המשקל

 

סקרים מצאו כי באופן כללי, הסיבות בגללן גברים ונשים מתחילים וממשיכים לעשן הן שונות. לפי דו"ח המכונה "מגדר, נשים ומגפת הטבק" של ארגון הבריאות העולמי (WHO), אחד הגורמים הבולטים לתחילת והמשך עישון בבנות ונשים הוא הרצון להפחתת תיאבון ושליטה על המשקל. נראה כי סוגיית המשקל משמעותית יותר לנשים מאשר לגברים והשימוש בעישון כאסטרטגיה לשליטה על המשקל נפוץ יותר בנשים. מחקרים גם הראו כי בממוצע נשים עולות יותר במשקל בעקבות גמילה מעישון לעומת גברים.

 

עבודות מהארץ והעולם הראו כי החשש מעלייה במשקל מהווה חסם משמעותי לגמילה מעישון בקרב נשים וייתכן שזו אחת הסיבות לכך שנשים פחות מנסות להיגמל ובעלות סיכון גבוה יותר לחזור לעשן אם הצליחו להיגמל, בהשוואה לגברים.

 

כך תמנעו עלייה במשקל בעקבות גמילה מעישון

 

7. לנשים קשה יותר להיגמל

 

מחקרים רבים בנושא גמילה מעישון הראו כי בהשוואה לגברים, הסיכוי של נשים להצליח להיגמל נמוך יותר. מחקרים גם העלו כי לנשים סיכון גבוה יותר לחזור לעשן לאחר שכבר הצליחו להיגמל. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בתסמיני גמילה חמורים יותר, הכוללים גם חשק גבוה יותר לסיגריה, עלייה במשקל ותסמיני מצב רוח שליליים.

 

לדוגמה, סקר המכונה (International Tobacco Control (ITC שממצאיו פורסמו בשנת 2015 בכתב העת Nicotine & Tobacco Research מצא כי בהשוואה לגברים, לנשים סיכון נמוך ב-41% להימנע מעישון במשך 30 יום לאחר גמילה קרה (cold-turkey) ללא שימוש בתרופות לגמילה מעישון.

 

בנוסף, מחקרים הראו כי תחליפי ניקוטין (כמו מסטיקים, לכסניות מציצה או מדבקות), לא מפחיתים דחף לסיגריה באותה יעילות בנשים לעומת גברים. ייתכן שהסיבה לכך קשורה למטבוליזם המהיר של ניקוטין בנשים.

 

עם זאת, מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Nicotine & Tobacco Research, והתבסס על נתונים מ-16 מחקרים קליניים, מצא כי בעוד שכאשר ניתן לנבדקים פלצבו (טיפול דמה), הסבירות של נשים להיגמל מעישון הייתה נמוכה יותר בהשוואה לגברים, כשהנבדקים קיבלו את התרופה צ'מפיקס לגמילה מעישון, שיעורי ההצלחה היו גבוהים יותר בנשים בטווח הקצר והבינוני וזהים בגברים ובנשים לאחר שנה.

 

הספרות הקיימת היום מצביעה על כך כי ייתכן שנשים בתהליך הגמילה זקוקות לייעוץ יותר אינטנסיבי (קוגנטיבי-התנהגותי ותרופתי), עם דגש בטיפול על מתן מענה מתאים ללחץ, תמיכה חברתית, טריגרים לעישון ועלייה במשקל. מחקרים אף רמזו לכך שייתכן שמומלץ לתזמן את הפסקת העישון ואת הטיפול התרופתי גם לפי שלב המחזור החודשי שבו האישה נמצאת, כדי להפחית את תסמיני הגמילה ולהגדיל את הסיכוי להצלחה.

 

 

ד"ר יעל בר-זאב היא רופאת בריאות הציבור ויועצת לגמילה מעישון ומנהלת תחום גמילה מעישון באתר כמוני

 

עדכון אחרון: מרס 2016 

 

 

עמי188
30/11/17 9:12

שלום חברים ,בת הזוג שלי חזרה לעשן לאחר כמעט שנה שלמה ללא סיגריות , פרט למקרה בודד של מעידה אחת . ב10 שנים האחרונות היו לפחות 4-5 נסיונות של של גמילה . עם הצלחות של חודשים בודדים כל פעם . היא לא רוצה להפסיק יותר ואני חייב לתמוך בה כאשר היא מעשנת , לי זה מאוד מפריע אך אין לי מה לעשות . כרגע היא מעשנת 7-10 סיגריות ביום , רק בעבודה . פה אני יודע שהלחץ החברתי מהעבודה זה מה שגרם לחזרה לעשן ולי אין מה לעשות בנדון , למרות שהרצון שלי היא שתפסיק , אני חייב לטפל בעצמי כי אני הבעיה . היא לא מעשנת לידי בגלל התגובות הקיצוניות שלי בעבר שלחצתי עליה שתפסיק . הבעיה היא אצלי , כי אם מעשן לא רוצה להפסיק , אין דרך לעצור זאת . איך אני מנתק את עצמי ומניח לה ?

יש דבר משותף לגברים ולנשים מעשנים.
שניהם עושים משהו שהוא מאוד מאוד לא חכם.
נדמה לי שביאליק הגדיר את שני צדי העישון: "בצד אחד אש. בצד השני טיפש".
פעם גמילה מעישון הייתה דבר קשה מאוד ומסובך.
כיום זה מאוד קל.