מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותהתפתחויות בטיפול בטרשת נפוצה פרוגרסיבית

התפתחויות בטיפול בטרשת נפוצה פרוגרסיבית

כיום לא קיימות תרופות ייעודיות לטיפול במהלכים פרוגרסיביים של טרשת נפוצה, אך נראה שטיפול שכזה קרוב מתמיד. גם ב-FDA אופטימיים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בשנים האחרונות חלה התקדמות מרשימה בפיתוח תרופות לטרשת נפוצה, אולם התרופות המאושרות כיום הוכיחו עד כה יעילות לטיפול ב-85% מהחולים שמתמודדים עם מהלך התקפי-הפוגתי של המחלה, המאופיין בתקופות של התקפים והפוגות. עם זאת, כ-15% מאובחנים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית, שמתבטאת במחלה המתקדמת באיטיות ובהדרגתיות וללא תקופות של התקפים והפוגות, ועבורם לא נמצא עד עתה טיפול תרופתי יעיל. גם אנשים עם טרשת נפוצה התקפית עשויים לעבור בהמשך, לרוב אחרי שנים רבות, לדפוס פרוגרסיבי של המחלה הקרוי 'טרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית', וגם למצב זה אין טיפול ייעודי.

 

כיום המאובחנים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית מטופלים באמצעות תרופות לטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית שלחלקם עדיין יעילות, באמצעות טיפולים ניסיוניים, באמצעות תרופות לשיפור התסמינים ובעזרת טיפולים שיקומיים כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק.

 

אך כעת אפשרויות טיפול יעילות לטרשת נפוצה פרוגרסיבית נראות קרובות מתמיד. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) הבטיח מסלול אישור מואץ לשתי תרופות ניסיוניות לטרשת נפוצה פרוגרסיבית. התרופה האוראלית איבודילסט (166- MN) תיכנס ל"מסלול המהיר" והתרופה אוקרליזומאב נכנסה למסלול האישור של "טיפול פורץ דרך". לפי ה-FDA, מטרתם של המסלולים המהירים להביא למטופלים תרופות חדשות חשובות בהקדם.

 

מסלול מהיר

 

לאחרונה דיווחה חברת התרופות MediciNova כי ה-FDA קיבל את התרופה האוראלית איבודילסט (166- MN) למסלול האישור המהיר, כטיפול פוטנציאלי לטרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית ומשנית.

 

"המסלול המהיר" הוא תהליך שנועד לעודד פיתוח ולזרז את תהליך הבקרה של תרופות חדשות לקראת אישורן לשיווק. למסלול זה נבחרות תרופות עם פוטנציאל גבוה ליעילות, אשר נותנות מענה למצבים רפואיים חמורים שעדיין אין להם טיפול הולם.

 

בעוד שהתרופה חדשה לגמרי בארה"ב ובאירופה, האיבודילסט משווקת ביפן ובקוריאה מאז 1989 לטיפול באסתמה ובסיבוכים לאחר שבץ מוחי. התרופה מעכבת אנזימי פוספודיאסטראז (PDE) ובנוסף, מדכאת ציטוקינים המובילים לפעילות דלקתית ומעודדת חלבונים המעודדים את שיקום תאי עצב. ניסויים במודלים של חיות הראו כי היא מצליחה להפחית פעילות דלקתית ולהגן על רקמות המוח.

 

כאשר נבחנה האיבודילסט בקרב אנשים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, נראה שלא הייתה לה השפעה על תדירות ההתקפים והיא לא הפחיתה מכמות הנגעים הפעילים. אך היו עדויות לכך שהתרופה עשויה להגן על מערכת העצבים מפני נזקים: הירידה בנפח המוח הואטה באופן משמעותי בקרב הנבדקים שנטלו איבודילסט ופחות מטופלים בתרופה חוו התקדמות של הפגיעה הנוירולוגית לפי מדד ה-EDSS ולכן נראה כי עשויה להיות לה השפעה מיטיבה על התקדמות הנכות.

 

כעת התרופה נמצאת בעיצומו של מחקר קליני שלב 2, בו בטיחותה ויעילותה נבחנות בקרב 255 אנשים עם מהלכים פרוגרסיביים של טרשת נפוצה ב-28 אתרים ברחבי ארה"ב. המחקר נקרא SPRINT-MS ותוצאותיו צפויות להתפרסם במהלך 2017. 

 

פריצת דרך

 

איבודילסט אינה לבד במערכה. לאחרונה הוגדרה התרופה אוקרליזומאב (ocrelizumab) של חברת התרופות רוש על ידי ה-FDA כ"פורצת דרך" לטיפול בטרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית.

 

הסיווג "תרפיה פורצת דרך" נועד לזרז את תהליכי הפיתוח וההערכה של תרופות המיועדות לטיפול במחלות קשות או במחלות מסכנות-חיים, ולקדם את נגישות התרופה למטופלים באמצעות אישור מהיר ככל האפשר על ידי ה-FDA.

 

אוקרליזומאב מבוססת על גישה חדשנית לטיפול בטרשת נפוצה, היות שהיא מתמקדת בתאי B של המערכת החיסונית ולא בתאי T. מדובר בנוגדן חד שבטי שהונדס לחסל באופן סלקטיבי תאי B מסוג CD20-positive, שכיום מאמינים כי יש להם תפקיד חשוב במנגנון ההרסני של טרשת נפוצה. התרופה ניתנת באמצעות עירוי לווריד פעמיים בשנה בלבד.

 

התרופה סווגה כטיפול פורץ דרך בעקבות ממצאי ניסוי קליני שלב 3 שפרסמה חברת התרופות בשנת 2015. מהמחקר שנקרא ORATORIO, עולה כי אוקרליזומאב האטה באופן משמעותי את התקדמות הפגיעה הנוירולוגית בקרב אנשים עם טרשת נפוצה מסוג פרוגרסיבי–ראשוני בהשוואה לתרופת דמה (פלצבו), והפחיתה ב-24% את קצב התקדמות המחלה. בנוסף, מטופלים בתרופה הציגו זמני הליכה טובים יותר ב-29% בהשוואה למטופלים בפלצבו, הנפח של נגעים דלקתיים כרוניים במוח ירד בקרב המטופלים בתרופה בעוד שבקבוצה שקיבלה פלצבו נפח הנגעים גדל והתרופה הצליחה להאט את קצב אובדן נפח המוח ב-17.5% בהשוואה לפלצבו. השכיחות של תופעות הלוואי היו דומות בין הטיפול בתרופה לטיפול בפלצבו, באופן שמצביע על פרופיל בטיחותי גבוה.

 

רשימה חלקית

 

בימים אלה נערכים בעולם מחקרים נוספים בניסיון למצוא תרופה יעילה לטרשת נפוצה פרוגרסיבית, בהם מחקרים הבוחנים טיפול באמצעות תאי גזע, מחקרים על התרופה הניסיונית לקווינימוד של חברת "טבע", המחקר SMART שתוצאותיו יתפרסמו כנראה בשנה הקרובה, בו בוחנים במקביל שלוש תרופות קיימות שמשמשות למחלות אחרות, וזוהי רק רשימה חלקית. 

 

ערן-ברקוביץ
15/04/16 17:22

היי אורי אבירם
זו שאלה מצויינת,
האוקרליזומאב נבחנת בשני מחקרים מקבילים שבשניהם עד עתה מראה יעילות מרשימה. האחד מחקר ה- ORATORIO בו נבחנת היעילות בקר אנשים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית. והשני מחקר ה- OPERA שמראה יעילות בקרב אנשים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית. למיטב ידיעתי לא מתנהל מחקר שבוחן באופן ישיר את השפעת האוקרליזומאב על טרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית, אך ההנחה היא שאם אכן תמצא התרופה יעילה לשני המהלכים שצויינו (פרוגרסיבי ראשוני והתקפית הפוגתית), כנראה שהטיפול יהיה יעיל גם לפרוגרסיביים-משניים. אך כמובן, כדי לקבוע זאת בוודאות יהיה צורך בניסוי קליני ייעודי שיבחן זאת.
 

uriaviram
15/04/16 11:28

האם התרופה אוקרליזומב יעילה גם לחולי טרשת במצב פורגסיבי משני

שרות-פנצטה
11/04/16 0:01

תודה ערן

ערן-ברקוביץ
10/04/16 10:10

כן, בהחלט. במחקרים שהוצגו בכתבה וברוב המוחלט של המאמרים והמחקרים בטרשת נפוצה משתמשים במדד ה- EDSS להערכת הפגיעה הנוירולוגית או התקדמות המחלה. אפילו עוד יותר שמעריכים את מהלך המחלה הפרוגרסיבית. במדד זה החלק הארי נוגע לבעיות מוטורית ושיתוק הגפיים, אם כי מורכב מ- 8 תתי קבוצות שמרכיבות את ההערכה הנוירולוגית ובסופו של דבר מובילות לקביעת הציון הסופי.
כמובן שניתן לקרוא על כך עוד במדריך ה- EDSS שלנו: http://www.camoni.co.il/index.php?idr=400&p=1950

שרות-פנצטה
10/04/16 9:15

כשמדברים על מצב נויירולוגי, מתכוונים גם לבעיות מוטוריות כמו שיתוק גפיים?

תמיר-מריאן
04/04/16 10:40

ערן שלום.
תודה עמוקה על פרסום המחקרים ואין ספק שהם מייצרים תקווה לעתיד טוב יותר ונקווה רק 
שלא יהיה זה בעתיד הרחוק .
שאלה לי אלייך שאינה קשורה למחקר: אולי אתה מכיר פסיכולוג טוב  המטפל בבאר שבע עבור בני החולה בטרשת 
ואשר לומד באוניברסיטת באר שבע?
אשמח לעזרתך .

אסתי מריאן