מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2חדשותהאם סוכר מזין תאי סרטן? מחקר חדש מפריך את הטענה

האם סוכר מזין תאי סרטן? מחקר חדש מפריך את הטענה

חוקרים ישראלים מצאו כי בניגוד לטענה המוכרת, סוכר אינו מזין בהכרח תאי סרטן וגורם להתפתחות גידולים. אצל חולי סרטן וסוכרת שטופלו באינסולין – צריכת סוכר עשויה אפילו לתרום להישרדות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כבר שנים רבות שהקשר שנתמך במחקרים בין השמנה לסרטן מיוחס בין השאר לצריכת רמות גבוהות של סוכר, ולסברה כי סוכר מזין את תאי הסרטן בגוף, וגורם להתפתחותם של גידולים סרטניים, וכך מקטין את סיכויי ההחלמה בעקבות הטיפולים בסרטן, ומגדיל את הסיכון לתמותה מהמחלה.

 

איגודים רפואיים רבים אימצו על בסיס תיאוריה זו המלצות תזונתיות לחולי סרטן הקוראות להפחית משמעותית את צריכת המזונות הממותקים בקרב החולים.

 

האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן אף קובעת כי יש להגביל את צריכת דברי המאפה, הממתקים, דגני הבוקר הממותקים ומזונות עתירי סוכר כאמצעי למניעת סרטן.

 

אולם מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים ישראלים ואמריקאים מטיל ספק בתיאוריה, וזאת על סמך עבודה מקיפה שבחנה חולים שמתמודדים עם סרטן וסוכרת יחד.

 

החוקרים מבתי הספר לרפואה של אוניברסיטאות תל אביב ופנסילבניה בארה"ב בחנו את הקשר בין רמות גלוקוז בדם ורמות ההמוגלובין המסוכרר בדם (HbA1C) לבין סיכויי ההחלמה וההישרדות מסרטן בקרב חולים מעל גיל 40 שאובחנו עם סוכרת ועם גידולים סרטניים שנקשרו לסוכרת בקשר כלשהו: סרטן השד, הערמונית, המעי הגס, שלפוחית השתן והלבלב, וזאת במדגם שכלל 7,916 חולים שנאספו מחמישה מאגרי מידע שונים המנוהלים כמחקרי מעקב בבריטניה המכסים מעל ל-11 מיליון תושבים, בין השנים 1995 ל-2013. כל החולים עברו מדידות לרמות הסוכר בדם בסמוך לאבחונם עם סרטן, בפרק הזמן של עד חצי שנה לפני האבחון.

 

הערכה מחודשת

 

ניתוח סטטיסטי לא העלה קשר בין רמות הסוכר בדם ורמות ההמוגלובין המסוכרר בדם – לבין ההישרדות מהמחלה, וממצא זה חזר בכל חמשת סוגי הסרטן שנבדקו.

 

יתרה מכך, החוקרים מציינים כי בקרב חולי סוכרת וסרטן שמטופלים עם אינסולין, רמות גבוהות של סוכר בדם דווקא העלו את סיכויי ההישרדות של החולים, ממצא שבלט בעיקר בקרב חולים עם סרטן שלפוחית השתן המטופלים באינסולין, אצלם רמות גבוהות יותר של סוכר בדם העלו ב-7% בממוצע את סיכויי ההישרדות כעבור חמש שנים מהמחלה, מדד שמפורש לעתים אף כהחלמה. הממצא הופיע גם בקרב חולים עם סוגי סרטן אחרים שטופלו באינסולין, לרבות סרטן הערמונית (עלייה של 5% בסיכויי ההישרדות), סרטן השד (עלייה של 4%) וסרטן המעי הגס (עלייה של 3%).

 

בניתוח נוסף שבוצע בקרב חולי סרטן וסוכרת שמתו בחמש השנים הראשונות מאז האבחנה, שוב לא נמצא קשר בין משך ההישרדות מהמחלה לאורך תקופה זו לבין רמות סוכר והמוגלובין מסוכרר בדם, ואילו בקרב אלו שטופלו באינסולין נמצא כי רמות גבוהות יותר של סוכר האריכו ב-12% בממוצע את סיכויי ההישרדות בקרב חולים בסרטן שלפוחית השתן, ב-7% בקרב חולים בסרטן המעי הגס, ב-4% בקרב חולים בסרטן הערמונית וב-3% בקרב חולות בסרטן השד.

 

הממצאים כולם התקבלו לאחר נטרול משתנים מתערבים המוכרים כגורמי סיכון לסרטן, לרבות השמנה, עישון, צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, נטילה קבועה של תרופות ממשפחת NSAIDs כמו אספירין וקבלת טיפול הורמונאלי חלופי.

 

לטענת החוקרים, ממצאי העבודה מערערים על הקביעה המוכרת כי סוכר מזין בהכרח תאי סרטן ומעלה את הנזקים מסרטן, ומחייבים הערכה מחודשת בנוגע לקשר בין סוכר לסרטן, וזאת בין השאר כדי להתאים המלצות הולמות יותר בנוגע לצריכת סוכר בקרב החולים. כיום חולי סרטן רבים נמנעים כמעט לחלוטין ממזונות המכילים סוכר, ועשויה להימנע מהן ההנאה שבאכילת ממתקים, וייתכן שללא כל הצדקה רפואית.

 

החוקרים מציינים כי ממצאי המחקר חשובים מאחר והמדידות לרמות הסוכר והמוגלובין המסוכרר בדם שבוצעו בסמוך לאבחנה בסרטן, בהבדל ממחקרים קודמים שקשרו בין סוכר לעלייה בסיכון לתמותה מסרטן, בהם המדידות לא בהכרח בוצעו בסמוך לאבחנה עם גידולים סרטניים.

 

החוקרים ביצעו ניתוח נוסף לפי יישוב המגורים של החולים, במטרה לנטרל גורמים סוציו-אקונומיים שעשויים להשפיע במקביל הן על הסיכון לסוכרת הן על הסיכון לסרטן, וגם ניתוח זה העלה תוצאות דומות.

 

החוקרים מסכמים כי התוצאות לא תומכות בקביעה החד משמעית על השפעת הסוכר על תוצאות מחלת הסרטן, "ולא מצדיקות שינויים משמעותיים בתזונה של מטופלים חולי סרטן לאחר שאובחנו או שינויים בטיפול שהם מקבלים כנגד סוכרת".

 

צוות החוקרים מונה את ד"ר בן בורסי, ד"ר ברוס ג'יאנטוניו, פרופ' ג'יימס לואיס, קווין היינס, פרופ' רונק ממטני ופרופ' יו-קסיו יאנג, וממצאיו מדווחים בגיליון מארס 2016 שלך כתב העת European Journal of Cancer.

 

קשר סבוך

 

בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור חולי סוכרת במדינות המערב, וההערכות כי מעל לעשירית מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מהמחלה הכרונית. מחקרים קובעים כי הסיכון בקרב חולי סוכרת לפתח גידול סרטני גבוה יותר מאשר בכלל האוכלוסייה- בין 35% למעל ל-50% סיכון, כשסוגי הסרטן העיקריים שנקשרו לסוכרת הם אלו שנבחנו במחקר – סרטן השד, שלפוחית השתן, המעי הגס והלבלב, וכן סרטן הרחם וסרטן בדרכי המרה, ואילו הסיכון נמוך יותר בסרטן הערמונית.

 

המנגנונים הביולוגיים שקושרים בין סוכרת לסרטן אינם ידועים היום לאשורם, ואינם נובעים בהכרח מההנחה כי סוכר מזין תאי סרטן, אלא עשויים לנבוע מגורמי סיכון משותפים לשתי המחלות, כמו גיל, מין, השמנה ואורח חיים שאינו בריא, ואולי אף מגורמים הורמונאליים, למשל הפעלה של קולטנים להורמוני IGF (פקטורי גדילה דמויי אינסולין) שנגרמת הן על רקע סוכרת והתפתחות תנגודת של הגוף לאינסולין וייתכן כי אף מואצת עם התפתחותם של גידולים סרטניים שונים בגוף.

 

לטענת החוקרים, מחקרים קודמים אמנם הצביעו על תמותה גבוהה מסרטן השד והמעי הגס בקרב אנשים שמאובחנים במקביל עם סוכרת, אולם הממצאים בנושא אינם עקביים ושנויים במחלוקת, ומעורערים גם על רקע ממצאי העבודה הנוכחית.

 

 

European Journal of Cancer, doi: 10.1016/j.ejca.2016.02.018