מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמחצית ממקרי המוות מסרטן ניתנים למניעה

מחצית ממקרי המוות מסרטן ניתנים למניעה

חוקרים חישבו כי אם כולם יקפידו על ארבעה כללים, התחלואה בסרטן תפחת ב-20% עד 70% והתמותה תפחת ביותר מחצי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ניתן למנוע חלק גדול ממקרי הסרטן ומקרי המוות מסרטן אם אנשים יגמלו מעישון, ישתו לא יותר ממשקה אלכוהולי או שניים ביום, ישמרו על משקל תקין – BMI בין 18.5 עד 27.5 וגם יעסקו בפעילות גופנית – לפחות 150 דקות של פעילות בעצימות בינונית או 75 דקות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה בכל שבוע. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Oncology.

 

בשנה שעברה מחקר מצא כי מוטציות אקראיות שנוצרות במהלך תהליך השכפול הרגיל בחלוקת תא אחראיות לשני שליש ממקרי הסרטן. במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Science וסוקר בהרחבה באמצעי התקשורת, החוקרים בחנו את מספר ההתחלקויות של תאי הגזע ברקמות שונות ובאמצעות מודל סטטיסטי השוו את שיעורי התחלקות התאים לסיכון לסרטן באותה רקמה, בהתבסס על נתוני היארעות הסרטן בארה"ב. ניתוח הנתונים העלה כי ב-22 מסוגי הסרטן שנבדקו הסיכון מוסבר בעיקר על ידי מזל רע ביולוגי – אותן מוטציות אקראיות ב-DNA. החוקרים חישבו כי סך הכל, המוטציות האקראיות אחראיות ל-65% ממקרי הסרטן.

 

בעקבות אותו מחקר, חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ביקשו להראות שלא הכל טמון במזל, וגם לנו יש אפשרות להפחית משמעותית את הסיכון לסרטן, וזאת באמצעות שמירה על אורח חיים בריא.

 

לשם כך הם ניתחו נתונים משני מחקרי מעקב גדולים שנערכו בקרב אנשים העוסקים במקצועות הבריאות. המחקרים סיפקו נתונים של 89,571 נשים ו-46,339 גברים מהאוכלוסייה הלבנה בארה"ב. הנבדקים מילאו שאלונים מפורטים על אורח החיים וההיסטוריה הרפואית שלהם כל שנתיים ועל התזונה שלהם כל ארבע שנים. החוקרים בחנו למי מהנבדקים היה "דפוס חיים בריא". נבדקים שסווגו כבעלי דפוס חיים בריא (16,531 נשים ו-11,731 גברים) לא עישנו מעולם או נגמלו מעישון, לא נהגו לצרוך אלכוהול או שתו ממנו במתינות (משקה אחד ביום או פחות בנשים ועד שני משקאות ביום בגברים), ה-BMI שלהם נע בין 18.5 ל-27.5 והם עסקו בפעילות גופנית במשך לפחות 75 דקות של פעילות בעצימות גבוהה או 150 דקות של פעילות בעצימות בינונית בשבוע. אם הנבדק לא עמד אפילו רק באחד הקריטריונים, הוא לא הוגדר כבעל דפוס חיים בריא. 

 

במקביל, נאספו נתונים על תחלואה ותמותה מסרטן בקרב הנבדקים ובקרב כלל האוכלוסייה הלבנה בארה"ב. סוגי הסרטן שנכללו במחקר אחראים ל-90% מכלל מקרי המוות מסרטן באוכלוסייה הלבנה בארה"ב. החוקרים לא כללו במחקר סרטן עור, סרטן מוח, סרטן לימפתי וסוגי סרטן המטולוגים, מאחר שסוגי סרטן אלה עלולים להיות מושפעים מגורמי סיכון סביבתיים חזקים שלא נבדקו במחקר - כמו חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, זיהומים וחשיפה לחומרים מסרטנים. הם לא כללו במחקר גם סרטן ערמונית שאינו קטלני, בגלל סוגיה של אבחון יתר של סרטן מסוג זה.

 

החוקרים ערכו שני חישובים נפרדים: אחד השווה את משתתפי המחקר שסווגו כבעלי דפוס חיים בריא ליתר משתתפי המחקר – אנשים לבנים ממקצועות הבריאות (בעלי מאפיינים דומים) שלא עמדו בארבעת הקריטריונים של אורח חיים בריא, והשני השווה את משתתפי המחקר שסווגו כבעלי דפוס חיים בריא לכלל האוכלוסייה הלבנה בארה"ב.

 

השפעה משמעותית של אורח החיים על הסיכון לסרטן 

 

בניתוח הנתונים הראשון, שכלל רק את משתתפי המחקר, נמצא כי כ-20% עד 40% ממקרי הסרטן וכמחצית ממקרי המוות מסרטן ניתנים למניעה על ידי אימוץ של ארבעת דפוסי אורח החיים הבריאים. בפירוט, נמצא כי 25% ממקרי הסרטן בנשים ו-33% ממקרי הסרטן בגברים, וגם 48% ממקרי המוות מסרטן בנשים ו-44% ממקרי המוות בגברים, ניתנים למניעה על ידי אורח חיים בריא. באשר לסוגי סרטן ספציפיים, נמצא כי אימוץ של ארבעת דפוסי אורח החיים הבריאים יפחית את התחלואה החל מ-4% בסרטן השד ועד 82% בסרטן הריאות. 

 

בניתוח הנתונים השני, החוקרים חישבו כי באופן פוטנציאלי, אם כל האוכלוסייה הלבנה בארה"ב תאמץ את ארבעת דפוסי החיים הבריאים, ניתן למנוע 40% עד 70% ממקרי הסרטן. נמצא כי 41% ממקרי הסרטן בנשים ו-63% ממקרי הסרטן בגברים, וגם 59% ממקרי המוות מסרטן בנשים ו-67% ממקרי המוות בגברים ניתנים למניעה על ידי אורח חיים בריא. באשר לסוגי סרטן ספציפיים, נמצא לדוגמה שאימוץ דפוסי אורח החיים הבריאים יוביל להפחתה של 15% במקרי סרטן השד ו-45% במקרי המוות מהמחלה. כמו כן, 80%-90% ממקרי מוות מסרטן הריאה ימנעו באמצעות אימוץ הדפוסים הבריאים.

 

ממצאים אלה מתיישבים היטב עם ממצאים ממחקרים נוספים שפורסמו לאחרונה בנושא. מחקר ענק שפורסם החודש בכתב העת JAMA Internal Medicine, מצא כי פעילות גופנית מפחיתה ב-10% עד 42% את הסיכון ל-13 סוגים של סרטן: אדנוקרצינומה של הוושט, סרטן הכבד, סרטן ריאות, סרטן כליות, סרטן הקיבה, סרטן רירית הרחם, לוקמיה מיאלואידית, מיאלומה, סרטן המעי הגס, סרטן הראש והצוואר, סרטן החלחולת, סרטן שלפוחית השתן וסרטן השד. 

 

מחקר שפורסם בשנה שעברה באותו כתב העת, העלה כי מחצית ממקרי המוות מ-12 סוגי סרטן נגרמים בגלל עישון. מחקר ענק שפורסם בשנת 2014 בכתב העת The Lancet מצא כי השמנה מעלה את הסיכון לעשרה מתוך 22 סוגי סרטן שנבדקו: סרטן הרחם, כיס המרה, כליה, צוואר הרחם, בלוטת התריס, לוקמיה, סרטן הכבד, סרטן המעי הגס, סרטן השחלות וסרטן השד לאחר גיל המעבר.

 

המחקרים הללו יחד מספקים עדויות משכנעות לכך שחלק גדול ממקרי הסרטן ומקרי המוות מסרטן נובעים מגורמים סביבתיים וניתנים למניעה באמצעות שינויים באורח החיים.

 

 

JAMA Oncol. Published online May 19, 2016