מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2מדריכיםהאם אפשר לרפא סוכרת סוג 2?

האם אפשר לרפא סוכרת סוג 2?

סוכרת סוג 2 מוגדרת כיום כמחלה כרונית, אולם מחקרים חדשים מעלים את האפשרות שמדובר במצב הפיך. בדקנו עם שניים מהמומחים הבכירים בתחום אם ניתן לרפא את המחלה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

סוכרת, מגיפת העולם המערבי, היא מחלה כרונית – זוהי קביעת ארגון הבריאות העולמי, משרד הבריאות בישראל, ולמעשה של כל רשויות הבריאות בעולם.

 

מקובל לחשוב שמי שאובחן עם סוכרת, יישא איתו את המחלה לשארית חייו. אולם, מחקרים שונים המצטברים בשנים האחרונות מציגים תוצאות מעודדות, בעיקר בעקבות הצלחת דיאטות מיוחדות וניתוחים לטיפול בהשמנה, מעלים את הנושא לדיון, ומציעים התייחסות אחרת למחלה.

 

אז האם עדיין מדובר במחלה 'בכיוון אחד' של החמרה, או שאולי ניתן לעצור את המחלה ואפילו להפוך את האבחנה בעקבות טיפול מוצלח? ומתי יוכל חולה לקבל את ההגדרה 'נקי מסוכרת' (Diabetes free)?

 

סוכרת סוג 2, על רגל אחת

 

גוף האדם זקוק לסוכר לצורך תפקוד תקין. סוכרת היא מצב בו רמות הסוכר בדם גבוהות מהנורמה, עד כדי יצירת נזק. הלבלב הוא האיבר בעל האחריות הישירה לטיפול בסוכר שבדם. הוא עושה זאת דרך תאי בטא – תאים המייצרים חומר בשם אינסולין, האחראי לתהליך העברה שוטפת של הסוכר מזרם הדם, והכנסתו אל תוך האיברים הזקוקים לו.

 

פגיעה בלבלב ובייצור אינסולין על ידי תאי הבטא כתוצאה ממחלה אוטואימונית (כאשר מערכת החיסונית של הגוף תוקפת תאים בריאים) היא סוכרת סוג 1 או "סוכרת נעורים" כפי שנקראה בעבר. בישראל מדווחים כ-350-400 מקרים חדשים של סוכרת סוג 1 בשנה.

 

סוג הסוכרת הנפוץ יותר הוא סוכרת סוג 2 – הנגרמת בדרך כלל בשל בעיות בחילוף החומרים בגוף ו/או השמנה. אלו מובילות לירידה בכמות תאי הבטא וביכולתם להפריש אינסולין וכתוצאה מכך להצטברות סוכר בדם. על פי נתוני משרד הבריאות, למעלה מ-450,000 ישראלים סובלים מסוכרת סוג 2 (כ-9.5% מהאוכלוסיה הבוגרת). הסוכרת מתפשטת בעשורים האחרונים במהירות במדינות העולם המתפתח והמפותח: אם בשנות השמונים אובחנו כ-108 מליון אנשים ברחבי העולם, כיום מדובר על למעלה מ-422 מליון חולים. מגיפה של ממש.

 

את רמות הסוכר החריגות בדם בדרך כלל לא ניתן להרגיש. במצבים של ערכים קיצוניים עלולות לגרום היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות מאוד) או היפרגליקמיה (רמות סוכר גבוהות מאוד) לתופעות כגון רעד, הזעה, אובדן הכרה ואף סכנת חיים.

 

מדובר במחלה שרחוקה מלהיות "רק" עודף סוכר בדם. הבעיה הקשה בסוכרת היא השפעתה לאורך זמן: היא מעלה סיכון לסיבוכים רבים בהם מחלות לב וכלי דם, מחלות עיניים ועיוורון, מחלות כליה, נזק עצבי ועוד. מדובר בנזקים בריאותיים חמורים הפוגעים באיכות החיים כמו גם בתוחלת החיים של החולים. סוכרת מדורגת כגורם התמותה הרביעי בישראל, אחרי סרטן, מחלות לב ושבץ מוחי.

 

ההגדרה הרפואית לסוכרת מתקבלת מתוצאות בדיקות דם (שתי בדיקות המתבצעות בימים לא עוקבים): רמות סוכר בצום מעל 126. מצב תקין מוגדר ברמות סוכר בצום מתחת ל-100. בין 100 ל-126 הוא מצב ביניים, טרום סוכרתי, הדורש מעקב. הגדרה נוספת מתייחסת לערך של "המוגלובין מסוכרר" (A1C – ממוצע רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה): רמה של 5.7-6.4 תחשב לטרום סוכרת, וכאשר מתקבלת רמה של 6.5 ויותר - תאובחן סוכרת.

 

האם אפשר לעצור את התהליך?

 

"בסוכרת מסוג 2 בשלבים הראשוניים לאחר האבחון, ברבים מהמקרים, הלבלב מתפקד חלקית. הוא מייצר אינסולין אך לא באופן מלא", מסביר פרופ' חוליו ויינשטיין, נשיא האגודה הישראלית לסוכרת ומנהל יחידת סוכרת במרכז הרפואי וולפסון. "בחלק מהמקרים קצב הרס התאים מהיר יותר או מתחיל מוקדם יותר. בחלקים אחרים מאבחנים מצב בו מספר תאי בטא קטן מדי והמצב בלתי הפיך. אבל אצל רבים, כשיש עדיין ייצור של 20-30% מתאי בטא מתפקדים המיוצרים בגוף בריא, כלומר מייצרים אינסולין, עוד ניתן להשפיע על היכולת לייצר מספיק אינסולין. המשמעות היא שהמצב הפיך ואפשר לטפל בבעיה עצמה, לפני פתרון באמצעות תרופות". 

 

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, מנהל יחידת הסוכרת בהדסה ומנהל תחום סוכרת ב'כמוני', מסביר כי הרס תאי הבטא מתחיל עוד בשלב הטרום סוכרתי. "מחקר שנערך בבית חולים גדול בארה"ב, בחן לאורך שנים נתונים של כלל תושבי האזור, כולל בדיקת סוכר בדם שנערכו אחת לשנה. מניתוח נתוני פטירות, שכללו ניתוחים לאחר המוות, נמצא כי למי שהיה בחייו במצב של טרום סוכרת, היו רק 50% מתאי הבטא".

 

לדבריו, ישנם שני גורמים לעליית רמות הסוכר בדם: ירידה בתאים מפרישי האינסולין (תאי הבטא) ותנגודת לאינסולין, כלומר כשהאינסולין מופרש, אך הכבד והשרירים לא מגיבים אליו - הסוכר לא נכנס לתא ולא 'נשרף' ורמות הסוכר בדם עולות. "השמנת יתר מפעילה את שני הגורמים למחלה. מצד אחד שקיעת שומן בלבלב הורגת את תאי הבטא ומונעת הפרשת אינסולין בתגובה לעליית גלוקוז (סוכר). מצד שני, שקיעת שומן בשריר, או בכבד ובאיברים אחרים, גורמת להם לא להגיב לאינסולין. לכן, כשאנחנו מרזים בזמן, התהליך עדיין יכול להתהפך. אמנם תאי בטא שמתו לא יחזרו, אך התאים הקיימים ישתחררו מעול השומן ויחזרו לעבוד כראוי", אומר פרופ' רז.

 

איך עוצרים את התהליך הסוכרתי?

 

טיפול לא תרופתי

 

ההנחה היא שכל אדם שסובל מסוכרת, הוא בעל נטייה גנטית למחלה. אבל הנטייה הגנטית קיימת במרבית האוכלוסיה בעולם המערבי וכאן נכנסים לתמונה הגורמים הסביבתיים הנרכשים. גורמי הסיכון העיקריים לסוכרת הם עלייה במשקל ואי ביצוע פעילות גופנית. "טיפול בגורמים הסביבתיים, במצב של ייצור מינימלי לפחות של תאי בטא, הוא המפתח לעצירת התהליך בזמן", אומר פרופ' ויינשטיין.

 

מחקר שהתפרסם במארס 2016 בכתב העת של איגוד הסוכרת האמריקאי "diabetes Care", התבצע בקרב 30 חולי סוכרת סוג 2 מניו-קאסל שבבריטניה. מדובר בחולים שאובחנו בין חצי שנה ל-23 שנים לפני תחילת המחקר והפסיקו כל טיפול תרופתי לפני הניסוי. המשתתפים התבקשו להתמיד בדיאטה דלה מאוד בקלוריות (600-700 קלוריות ביום בלבד), שהותאמה אישית לכל אחד מהם. הדיאטה נמשכה 8 שבועות, במהלכם הורידו המשתתפים ממוצע של כ-14 קילו לאדם. לאחר 8 שבועות, הופסקה הדיאטה הקיצונית והמשתתפים חזרו לאכול אוכל רגיל, תוך הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת. רמות הסוכר של המשתתפים נוטרו עד חצי שנה מתחילת המחקר.

 

ניתוח הנתונים הראה כי 40%(!) מהמשתתפים הצליחו "להפוך" את מצבם ולמעשה היו ללא סוכרת במשך חצי שנה. חלק מהמשתתפים שהצליחו בתהליך, הוגדרו כסוכרתיים ונטלו תרופות למעלה מ-10 שנים לפני המחקר.

 

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת diabetes metabolism ב-2014, סקר וניתח נתונים ממחקרים שונים שבדקו את ההשפעה של דיאטה ים תיכונית על מניעת סוכרת ועל איזון סוכרת קיימת. החוקרים מצאו כי דיאטה ים תיכונית מסייעת במניעת סוכרת ויתרה מכך – דיאטה ים תיכונית מופחתת פחמימות מסייעת באיזון סוכרת, גם ללא תרופות.

 

טיפול רפואי - ניתוח בריאטרי

 

בעשור האחרון הולכת ועולה כמות הניתוחים הבריאטריים (ניתוחי קיצור או מעקף קיבה בטכניקות שונות לטיפול בהשמנת יתר) שמבצעים חולי סוכרת הסובלים ממשקל יתר המוגדר חולני. בישראל, החל משנת 2012 ההתוויות לניתוחים בריאטריים כוללות גם חולי סוכרת לא מאוזנת עם BMI של 30 ומעלה.

 

מתוצאות מעקב אחר סוכרתיים שעברו ניתוחים בריאטריים, עולה כי חלק מהמטופלים חווים נסיגה של המחלה לאחר הניתוח והירידה במשקל המלווה אותו. המחקרים מצביעים על שיעורי הצלחה (ערכי סוכר תקינים ללא שימוש בתרופות) של 70% ויותר בממוצע בחצי שנה הראשונה וכ-40% בממוצע הצלחה עד 5 שנים לאחר הניתוח. שיעורי ההצלחה עולים ככל שדרגת הסוכרת הייתה קלה יותר.

 

מחקר שממצאיו פורסמו בשנת 2014 בכתב העת היוקרתי Journal of the American Medical Association, עקב במשך 15 שנים אחר מצבם הרפואי של 343 אנשים עם סוכרת סוג 2 שעברו ניתוח בריאטרי. החוקרים בדקו, בין היתר, מי מהמטופלים זכה להפוגה במחלת הסוכרת - שהוגדרה במטופלים עם רמת גלוקוז מתחת ל-110 מ"ג לדציליטר שלא נזקקו לתרופות לטיפול בסוכרת - ומצאו כי 15 שנים לאחר הניתוח 30.4% מהמנותחים היו בהפוגה. הסבירות להפוגה של המחלה לאחר 15 שנים הייתה גדולה יותר במנותחים שירדו הכי הרבה במשקל בשנתיים הראשונות לאחר הפרוצדורה ובמנותחים שסבלו מסוכרת תקופה קצרה יותר לפני הניתוח. 

 

הפוגה, עצירה או ריפוי?

 

אז המחקרים והטיפולים מראים שניתן לעצור סוכרת מסוג 2. אבל מה המשמעות של עצירה? האם מדובר בהפוגה? האם מדובר בריפוי? האם יגיע היום שרופא יגיד לחולה סוכרת מאוזן "מזל טוב. הבראת"?

 

"לעולם הרפואה עדיין אין תשובות בעניין", אומר פרופ' ויינשטיין. "אני מכיר ומטפל באנשים שתפסו את המחלה בזמן, ושנים ארוכות שומרים על משקל ומקפידים על תזונה, ומצליחים לשמור על איזון ללא צורך בטיפול תרופתי. המעקב אחריהם יכול להגיע לפעם בשנה בלבד. ועדיין, אני לא יכול לומר להם שהם לא חולים. כי ברגע שיישברו - ומאוד קל להישבר בפיתויים של העולם המערבי - ומשהו באיזון יפגע, הסוכרת תבוא לידי ביטוי. זאת נוסף לתהליך ההזדקנות הרגיל, שידרדר את תהליך ייצור האינסולין עם הזמן. אי אפשר להוריד לרגע את האצבע מהדופק".

 

"השתתפתי בכנס לפני מספר שנים, עם מומחי סוכרת המובילים בעולם, שהתמקד בעיקר בניתוחים הבריאטריים והשפעותיהם הטובות המהירות על מצב חולי סוכרת סוג 2. עלתה הצעה להגדיר 5 שנים מאוזנות ללא טיפול תרופתי כריפוי. עד היום היא נותרה בגדר הצעה" מספר פרופ' וינשטיין. "מול מטופלי אני מעדיף להשתמש במושגים של הפוגה, נסיגה או הפסקה".

 

פרופ' איתמר רז סבור שמדובר בשאלה פילוסופית, וכי הפרקטיקה הרפואית תהיה זהה תחת כל הגדרה שתתקבל. "אני בהחלט אומר למטופל שלי שמתמיד בערכי סוכר תקינים: 'הגעת למצב של הבראה'. כמובן שהוא נשאר בקבוצת סיכון בשל איבוד חלק מתאי הבטא ונטייתו הגנטית לפתח את המחלה, ולכן חייב להמשיך במעקב תדיר יותר (אחת לחצי שנה) בהשוואה לאדם שלא חלה בסוכרת מעולם (אחת ל-3 שנים). אמליץ למטופל להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת אך זוהי המלצה שלי לכלל האוכלוסיה שחיה אורח חיים מערבי. ובכל זאת, מי שכבר חלה בעבר, גם אם הוא כרגע במצב מאוזן, עובר גבול כלשהו שלא ניתן לחזור ממנו לגמרי, אלא להתנהל איתו לתמיד".

 

 

עדכון אחרון: פברואר 2018 

 

pfs1
09/11/17 17:30

לפי הנאמר לעיל אז גם הדיאטה הדרסטית בהחלט וגם מניעת האוכל על ידי התערבות ניתוחית - מניבים תוצאות עלובות למדי. 30% אחרי 15 שנה [ כשסף הבריאות במחקר הוא מעל סף הבריאות הרגיל למחלה] - זו לא הצלחה מהממת. מישהו היה מאשר תרופה כלשהי עם 30% הצלחה בלבד ? [שזה אומר כשלון בכל 70% המקרים האחרים]

מייטל
27/06/16 9:00
מייטל
27/06/16 8:55
מייטל
26/06/16 21:05

לנצח סכרת סוג 2 אפשרי בהחלט עם הדיאטה שאני מציעה בקבוצה תזונת רו פוד ויתרונותיה.זו תזונה המבוססת על צריכת הרבה ירקות טריים במהלך היום, מעט פירות, בשר וביצים ודגים והרבה מים. מעט אגוזים וגרעינים. תפריט זה מכיל את כל אבות המזון הוויטמינים והמינרלים ומספק לגוף סוכר טבעי לאט לאט ובכמויות מדודות. תפריט: בוקר: חביתה עם סלט ירקות שמן זית ולימון. ביניים: סלט כרוב לבן שמן זית ומעט שומשום. צהריים: סלט ענק ובשר ביניים: פרי ערב: דג סלומון עם סלט ירוק קצוץ. לשתות מים בין לבין ולנשנש מעט אגוזים וגרעינים.

חישוב הגיוני פשוט מעלה שהסטטיסטיקה לחלות בסוכרת קשורה בין השאר לתורשה. וא"כ כשהחולה בעצמו כבר הגיע לשלב שאובחן כסכרתי הרי שיש לו 100% סיכוי לחלות בסכרת ולכן גם ריפוי מוחלט אינו מוחלט. ובעיקר בסוג 2 שהמחלה מתחילה ממערכת כושלת ורק בהמשך משליכה את אותותיה על הלבלב הרי שסכרת מסוג 2 גם אם נרפא את הלבלב צריך עדין לתמוך בכל המערכת וכדי להגיע לכך צריך מעקב וטיפול מתמיד בכל מה שקשור למטבוליזם וכו'. אשמח להיות לעזר בכל מה שקשור לכך ניתן לפנות אלי דרך האתר.

denur1
16/06/16 15:16

עד כמה שידוע לי אין אפשרות לרפא סוכרת אבל רוב אלו מסוג 2 יכולים לדכא את התסמינים ע"י תזונה דלת פחמימות ופעילות גופנית. ד"ר פונג שד"ר דינה ראלט מתיחסת אליו לא היחיד שממליץ על קיצוץ דרסטי בכמות הפחמימות.

אני חושב שלא נכון יהיה להתעלם, מלבד הדברים המובהקים שגורמים לסוכרת, גם מהמרכיב המאוד משמעותי - מתחים ולחצים.
הקורטיזול מופק בכמויות כשאדם לחוץ, והוא מהווה מרכיב רציני בהתנגדות לאינסולין.
שיטה פשוטה (אך רחוקה מלהיות פשטנית מידי), קלה וטבעית לנטרול מתחים ולחצים ובכך את ההתנגדות לאינסולין היא
המדיטציה הטרנסנדנטלית

ד"ר פונג מציע הסבר מעניין ל"עמידות" האינסולין...בהצעתו הבעיה ההתחלתית של הסוכרת2 היא עודף גלוקוז, ואז כשהתאים מפוצצים מגלוקוז הם לא נותנים לעוד סוכר להיכנס לתוכם וזה לא הבעיה של האינסולין...
הקשר להשמנה מוסבר על ידי השומן והגליקוגן שבכבד שמתפרק אף הוא לגלוקוז ויכול להסביר למה 10% הרזיה (או ניתוח בריאטרי) המפחיתה קודם כל את שומן הכבד כל כך עוזרת בתיקון הסוכרת2.
ההצעה להבראה היא להוריד דרסטית פחמימות מהתזונה.
נ.ב. מחקר חדש מראה שבשלב מתקדם עודף הגלוקוז פוגע גם בתאי הבתא ואז יהיה גם חוסר אינסולין.