מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סוכרת סוג-2

מנהלי קהילה

פרופ' איתמר רז
פרופ' איתמר רז
מנהל רפואי במרכז DMC, תל אביב, יו'ר מועצת הלאומית לסכרת
ד
ד"ר נירית אבירן ברק
בוגרת לימודי רפואה בטכניון. בשנת 2000 סיימתי התמחות ברפואה פנימית בבית החולים בילינסון, ובשנת 2006 התמחות בסוכרת ואנדוקרינולוגיה בבית החולים שיבא, תל השומר. כיום עובדת כאנדוקרינולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות, במרכז הרפואי נתניה ומטפלת בחולי סוכרת, אוסטאופורוזיס, בלוטת התריס ועוד..נושא האוסטאופורוזיס קרוב מאד לליבי ויש לי מטופלות ומטופלים רבים הסובלים מבעיה זו. במקביל לומדת לימודי רפואה משלימה בשביל הנשמה. מקבלת מטופלים במסגרת מכבי שירותי בריאות בנתניה ובאופן פרטי (החזרים מקופ"ח לאומית וביטוחים פרטיים) בכפר סבא. טלפון לקביעת תור 0733700700 לאתר שלי לחצו כאן
בתאל בר
בתאל בר
היי. שמי בתאל וזה האני מאמין שלי: אורח חיים בריא משלב ליווי מקצועי ואישי יחד עם תמיכה רגשית ומותאמת לנפש לאדם. מעל 10 שנים של עשייה מספקת כאחות כירורגית בבית חולים שעדיין נמשכת, ראיתי לא מעט מטופלים שנזקקו בדיוק לזה. אז החלטתי לתת להם את זה במסגרת בקליניקה שלי בה אני מלווה מטופלים סוכרתיים במקצועיות ורגישות מרבית, לשינוי המיוחל שלהם. במקביל, אני מתמחה במכון אדלר בלימודי קוצ'ינג בשאיפה לתת ערך מוסף למטופלים שלי כמאמנת אישית לאורח חיים בריא. מזמינה אתכם לעקוב אחריי ולהתייעץ בכל נושא שיעלה ובראש וראשונה, מאחלת לכולנו הגשמה עצמית ובריאות איתנה! שלכם, בתאל
שרון לוטן פסיכולוגית
שרון לוטן פסיכולוגית
פסיכולוגית רפואית מומחית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם מבוגרים המתמודדים עם השמנה, לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי. בנוסף מטפלת במבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים במטרה לקדם את בריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית. עובדת במסגרת ציבורית ובקליניקה פרטית.
מרינה ברושי
מרינה ברושי
- דיאטנית קלינית, היחידה לתזונה ודיאטה, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין - מרפאת סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות- בית חולים בילינסון. - דיאטנית סוכרת מכבי שירותי בריאות - קליניקה פרטית ברחובות השכלה: דיאטנית קלינית R.D – רישיון משרד הבריאות. BS.C במדעי התזונה, הפקולטה לחקלאות רחובות, האוניברסיטה העברית. קורסים מקצועיים: קורס "טיפול תזונתי בסוכרת לדיאטנים.יות" -המרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה אוניברסיטת תל אביב. NLP THERAPIST – מכללת NLP PRO מדריך חדר כושר – בית הספר למקצועות הספורט, הסמכה פונקציונליים אימוני התנגדות וTRX קורס תזונת ספורט לדיאטנים – המרכז למניעת השמנה ותזונת ספורט מירי חדד. אתר- https://marina791990.wixsite.com/website פייסבוק- https://www.facebook.com/MarinaBroshiDiet/?ref=bookmarks אינסטגרם : https://www.instagram.com/balanced.diabetes/ על היחידה לתזונה ודיאטה בבילינסון: https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/para-medical-units/Pages/nutrition_and_diet_unit_beilinson.aspx
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
ד
ד"ר נעמי לוין יינה
בוגרת ביה\"ס לרפואה בירושלים. מומחית ברפואה פנימית ונפרולוגיה. רופאה בכירה במכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם במרכז רפואי שיבא, תל השומר
כמוניסוכרת סוג-2מדריכיםסוכרת: המילון המלא

סוכרת: המילון המלא

מבולוס, אפקט סומוג'י ו''ירח דבש'' ועד תופעת השחר, כוויצת דופיטרן, נשימת קוסמאול ומונופילמנט – כל המינוחים הרפואיים והקיצורים המקצועיים הקשורים לסוכרת, לפי סדר האלף-בית


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

AGEs

 

רכיבים מסוג AGEs (קיצור של Advanced Glycosylation End products) מיוצרים על ידי הגוף כתוצאה מתהליך המפגש בין גלוקוז לחלבונים ופוגעים בכלי הדם. היווצרותם בעודף בקרב סוכרתיים עם רמות גבוהות של סוכר בדם מהווה את ההסבר הביולוגי להתפתחות סיבוכים של סוכרת בכלי הדם, לרבות רטינופתיה סוכרתית וכף רגל סוכרתית.

 

אאוגליקמיה

 

אאוגליקמיה (Euglycemia) הוא מצב המתאר רמות תקינות של סוכר (גלוקוז) בדם.

 

אחות סוכרת

 

אחות סוכרת (Diabetes Nurse), או 'מתאמת סוכרת', היא אחות שעברה קורס על בסיסי וקיבלה תעודה על ידי מינהל הסיעוד במשרד הבריאות כמומחית לטיפול בחולי סוכרת. תפקידה של האחות הוא בהדרכת אנשים עם סוכרת ליעדי הטיפול וחשיבותם, מניעה ואיתור מוקדם של סיבוכים, אופן השימוש בתרופות, אופן הזרקת אינסולין וחשיבות הטיפול הרפואי והמעקב והניטור העצמיים על ידי המטופל.

 

איי לנגרהנס

 

איי לנגרהנס הקרויים גם 'איי לבלב' (Langerhans Cells) הם איים של תאי בטא שבהם מצויים תאי איים (Islet calls) מייצרי אינסולין שמקורם בלבלב שהתקבל מתרומת איברים. תאים אלה מושתלים בגוף בהזרקה, ללא צורך לחשוף את המטופל להשתלה מורכבת ומסובכת של הלבלב כולו. התאים שמוחדרים לווריד נעים עד לקליטתם באזור הלבלב שאינו פעיל, ושם פועלים להפרשת אינסולין בעת הצורך. השתלות תאי לבלב מבוצעות כיום לאחר ניתוח להסרה של הלבלב שאינו מתפקד. השתלות איי לבלב כפי שמבוצעות כיום עדיין מאפשרות רק הפוגה מהאינסולין ("ירח דבש") ומרבית המושתלים חוזרים כעבור זמן מה להזדקק לאינסולין. מספר מכשולים נוספים מונעים בינתיים את הפיכת השתלות איי לבלב לטיפול מוביל בסוכרת – ובראשם המחסור בלבלבים להשתלות.

 

אינדקס גליקמי

 

אינדקס גליקמי (Glycemic Index), הקרוי בפי אנשי המקצוע גם 'ערך גליקמי', הוא מדד המדרג פחמימות ומראה כמה מזון זה או אחר מעלה את רמת הסוכר בדם אחרי שאוכלים אותו. כדי לקבל ערך גליקמי של מזון מסוים, מחשבים את השפעתו על הגלוקוז בדם לאחר ארוחה בהשוואה למזון שנבחר כבסיס להשוואה – לרוב גלוקוז המקבל את הערך 100. לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון, "האינדקס הגליקמי משתנה מאדם לאדם לפי יכולת הפירוק של המזון במעי וכמות האנזימים המפרקים את המזון. ברמה העקרונית, יש מזונות שמעכבים פירוק, ולכן למשל אורז ועדשים (מג'דרה) בעל אינדקס גליקמי נמוך יותר מאורז לבדו באותה הכמות, מאחר וקליפת העדשים מעכבת את ספיגת האורז". לסוכרתיים מומלץ להימנע ממזונות עם אינדקס גליקמי גבוה, לרבות מזונות מעובדים, שמובילים לעלייה מהירה ברמות הסוכר בדם.

 

 

אינסולין

 

1. אינסולין (Insulin) הוא הורמון המיוצר בתאי הבטא בבלוטת הלבלב שבבטן העליונה, משם הוא מופרש לתוך זרם הדם ודרכו מגיע כמעט לכל איברי הגוף ומשפיע עליהם. האינסולין מוריד את רמת הסוכר בדם בשני אופנים עיקריים: ראשית, הוא מסייע לסוכר (גלוקוז) בדם לחדור לאיברים שמשתמשים בו כמקור אנרגיה ובנוסף, הוא מעודד בנייה של מאגרי סוכר הנקראים גליקוגן שמיקומם בכבד.

 

2. אינסולין הוא שמן של תרופות שונות המחקות את הורמון האינסולין הטבעי של הגוף, הניתנות באופן קצר טווח או ארוך טווח, במבנה כימי הומאני הדומה לאינסולין האנושי או אנלוגי – הכולל שינויים בהרכב המולקולה, ובכך מהוות טיפול מרכזי בסוכרת, לרבות סוכרת סוג 1 וחלק מהחולים עם סוכרת סוג 2.

 

אינסולין אספרט

 

אינסולין אספרט (Aspart Insulin) הוא סוג של אינסולין קצר טווח, שלרוב פועל להורדת רמות הסוכר בדם כ-10 עד 20 דקות לאחר ההזרקה ובעל השפעה בעיקר בשלוש השעות הראשונות לאחר ההזרקה. ההשפעה מתמשכת עד 5 שעות לאחר ההזרקה.

 

אינסולין הומאני

 

אינסולין הומאני (Human Insulin) הוא האינסולין הראשון שהופק כתרופה לחולי סוכרת, הזהה במבנהו הכימי להורמון האינסולין האנושי ומהווה דור קודם לאינסולין האנלוגי. אינסולין זה נוטה להיספג בגוף באיטיות עקב תכונתו להיספג למולקולה בעלת שש פאות - הקרויה 'מולקולת הקסמר', ולכן מכונה גם 'אינסולין הקסמר'. לדברי פרופ' ויינשטיין, "אינסולין מסוג הקסמר הוא מולקולה ענקית שלא יכולה להיספג ולחדור את ממברנת כלי הדם, ואורך זמן עד שהוא מתפרק לרכיבים מסוג 'די-נרים' ו'מונו-מרים' המאפשרים ספיגה, לכן רק כשעה עד שעתיים לאחר נטילת האינסולין, הוא מתחיל להיספג בדם".

 

אינסולין אנלוגי

 

אינסולין אנלוגי (Analog Insulin) נוצר על ידי מולקולה של אינסולין הומאני (הדומה במבנה לאינסולין האנושי) שעוברת שינויים במבנה הכימי כדי לשפר את ספיגת האינסולין בגוף. לדברי פרופ' ויינשטיין, "אינסולין אנלוגי מבטל בשיטות הנדסה גנטית את נטייתו של האינסולין להתכווץ לצורת הקסמר בעלת שש פאות ומאפשר ספיגה מהירה יותר". כיום ישנם מחקרים לפיתוח אינסולין אנלוגי שנספג באופן מהיר במיוחד – Super fast insulin.

 

אינסולין בזאלי

 

אינסולין בזאלי (Basal Insulin) הוא אינסולין לטווח ארוך. בהבדל מאינסולין לטווח קצר (Rapid insulin) המוזרק לפני כל ארוחה – אינסולין בזאלי מוזרק לרוב פעם ביום, וכיום אף קיימים סוגים של אינסולין בזאלי שניתן להזריק אף בשכיחות נמוכה יותר. לדברי פרופ' ויינשטיין, "האינסולין הבזאלי נקשר לחלבון ומשתחרר באיטיות ומאפשר השפעה לאורך זמן וחוסך זריקות".

 

אינסולין הקסמר

 

ראו ערך 'אינסולין הומאני'.

 

אינסולין מהיר/ קצר טווח

 

אינסולין מהיר/ קצר טווח (Rapid Insulin) הוא אינסולין שמשוחרר בגוף במהירות ומשמש להזרקות בולוס, לצד אינסולין בזאלי ארוך טווח.

 

אינסולין 50/50

 

אינסולין 50/50 (50/50 Insulin) הוא הכינוי למנה מעורבת של אינסולין שבה 50% אינסולין לטווח בינוני ו-50% אינסולין מהיר/ קצר טווח. לדברי פרופ' ויינשטיין, "תערובות הכוללות אינסולין מהיר אינן מאפשרות להשתמש באינסולינים מהירים חדשים ודורשות שימוש באינסולין מהיר ישן שקשה לחזות מראש את תוצאתו, מאחר והוא מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה".

 

אינסולין 70/30

 

אינסולין 70/30 (70/30 Insulin) הוא הכינוי למנה מעורבת של אינסולין שבה 70% אינסולין לטווח בינוני ו-30% אינסולין מהיר/ קצר טווח. לדברי פרופ' ויינשטיין, "תערובות הכוללות אינסולין מהיר אינן מאפשרות להשתמש באינסולינים מהירים חדשים ודורשות שימוש באינסולין מהיר ישן שקשה לחזות מראש את תוצאתו, מאחר והוא מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה".  

 

אינסולינומה

 

אינסולינומה (Insulinoma) הוא גידול אנדוקריני נדיר שמתפתח על גבי תאי הבטא בלבלב, המוביל לייצור יתר של אינסולין ולהיפוגליקמיה. אינסולינומה מתפתחת ב-4-1 לכל מיליון תושבים ובכשליש מהמקרים הופכת לגידול ממאיר ששולח גרורות. במקרים מסוימים הגידול מלווה גם בגידולים בבלוטת הפאראתירואיד ובבלוטת יותרת המוח.

 

אינקרטינים

 

1. אינקרטינים (Incretins) הם קבוצת הורמונים המופרשים ממערכת העיכול לזרם הדם, לרבות ההורמון הקרוי GLP-1.

 

2. תרופות ממשפחת אינקרטינים (Incretins), שלמעשה מהוות 'חקייני אינרקטינים', הן תרופות לטיפול בסוכרת הפועלות על מנגנון ההורמון GLP-1, שאף הוא חסר בקרב חולי סוכרת, לצד המחסור באינסולין. בקבוצה זו נכללות תרופות המחקות את פעילותו של הורמון GLP-1 הגורם לעלייה בהפרשת אינסולין מתאי הבטא בלבלב, הקרויות בעגה המקצועית גם 'אנאלוגים להורמון GLP-1', ובהן התרופות ביאטה, ויקטוזה, ליקסומיה, טרוליסטי ואונגלייזה (אינקרטין בתוספת מטרפורמין). 

 

אי סבילות לגלוקוז – IGT

 

ראו ערך 'טרום סוכרת'.

 

אלבומינוריה

 

ראו ערך 'חלבון בשתן'.

 

אמיוטרופיה סוכרתית

 

אמיוטרופתיה סוכרתית (Diabetic Amyotrophy) הוא סיבוך של מחלת סוכרת שמהווה סוג של נוירופתיה (נזק לעצבים) ומתבטא בכאבים חזקים ובחולשה ברגל אחת, ובהמשך גם ברגל השנייה - שנמשכים מספר שבועות עד חודשים. התופעה מאובחנת בבדיקת אלקטרומיוגרפיה (EMG) ולרוב חולפת מעצמה.

 

אנגיופתיה

 

אנגיופתיה (Angiopathy) היא כל פגיעה בכלי דם – קטנים וגדולים, לרבות עורקים, ורידים ונימים או צינורות הלימפה, ומהווה את אחד הסיבוכים האפשריים של מחלת הסוכרת, שעשויה להתבטא בדרכים שונת, למשל כף רגל סוכרתית או רטינופתיה סוכרתית.

 

אנדוקרינולוג

 

אנדוקרינולוג (Endocrinologist) הוא רופא מומחה המטפל באנשים עם הפרעות במערכת ההורמונאלית – הקרויה גם המערכת האנדוקרינית, לרבות אנשים עם סוכרת שסובלים מהפרעות הקשורות להורמון האינסולין שבגוף. דיבאטולוגים הם בחלקם אנדוקרינולוגים.

 

אספרטם/ אספרטיים

 

אספרטם/ אספרטיים (Aspartame) הוא סוג של ממתיק מלאכותי המשמש כתחליף סוכר כמעט ללא קלוריות וללא ערך קלורי, המשמש כממתיק במזונות שונים, לרבות ממתקים, משקאות דיאטטיים ומוצרי חלב שונים. אספרטם מוגדר כתוסף מזון ומסומן באותיות E951. לאחרונה מתרבות העדויות כי בצריכה מוגברת הוא עלול להיות מסוכן לבריאות, וכמו כן מעל טמפרטורה מסוימת הוא מתפרק לרכיבים – חומצות אמינו וכן מתנול שעשוי להיות רעיל למערכת העצבים. לפי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (ה-FDA) ניתן לצרוך אספרטם בכמות של עד 50 מ"ג לק"ג משקל גוף ליום, ולפי המנהל המקביל באיחוד האירופי – עד 40 מ"ג לק"ג משקל גוף ליום.

 

אפקט סומוג'י

 

ראו ערך 'אפקט הריבאונד'.

 

אפקט ריבאונד

 

אפקט הריבאונד הקרוי גם 'היפרגליקמיה תגובתית' (ובלעז Rebound Hyperglycemia) וכן 'אפקט סומוג'י' (Somogyi Effect) הוא כינוי למעבר חד מרמה נמוכה מדי – היפוגליקמיה – לרמה גבוהה של סוכר (גלוקוז) בדם.

 

אקנטוזיס ניגריקנס

 

אקנטוזיס ניגריקנס (acanthosis nigricans) היא מחלת עור שמתבטאת בעור מעובה ופיגמנטציה שחורה או חומה על גבי העור, לרוב בקפלי העור – לרבות הצוואר, בית השחי או המפשעות. היא מופיעה לרוב בגיל צעיר – מתחת לגיל 40 וקשורה להפרעות הורמונאליות, לרבות סוכרת ותנגודת לאינסולין, ולעתים לסיבוכים בבלוטת התריס, שחלות פוליציסטיות ומחלת קושינג. לעתים תופעה זו מהווה סימן מקדים למצב של טרום סוכרת או לסוכרת סוג 2.

 

אקוטי

 

מצב רפואי אקוטי (Acute) הוא מצב שמתרחש באופן חד או פתאומי, בהבדל מתהליך כרוני.

 

בדיקת פרוקטוזמין

 

בדיקת פרוקטוזמין (fructosamine test) היא בדיקה לכמות מולקולות הסוכר (גלוקוז) שמתחברות למולקולות חלבון בדם, באופן שעשוי לאפשר הערכה לרמות הסוכר הממוצעות בדם בשלושת השבועות שקדמו לבדיקה.

 

בולוס

 

בולוס (Bolus) הוא בעגה הרפואית כינוי לתרופה שניתנת בבת אחת בהזרקה, במקום בטפטוף באמצעות אינפוזיה. במחלת הסוכרת, הכוונה לטיפול באינסולין מהיר שניתן בהזרקה, מעבר לאינסולין הבזאלי, למשל בשיטת BB – 'בזאל בולוס' או בשיטת 'בזאל פלוס', כדי למנוע קפיצות של סוכר בדם.

 

בזאל-בולוס

 

ראו ערך 'שיטת BB'.

 

בזאל פלוס 1/ פלוס 2

 

ראו ערך 'שיטת בזאל פלוס'.

 

ביגואנידים

 

ביגואנידים (Biguanides) הן תרופות מוכרות לטיפול בסוכרת, המהוות לרוב שלב טיפולי ראשון למחלה, שמפחיתות את ייצור הגלוקוז בכבד, ומובילות לירידה בערכי ההמוגלובין המסוכרר בדם, וכוללות את התרופה המוכרת מטפורמין הקרויה גם גלוקומין וגלוקופאז'.

 

גלוקגון

 

גלוקגון (Glucagon) הוא הורמון המופרש על ידי תאי אלפא בלבלב. הפרשתו מובילה לעלייה ברמות הסוכר בדם. ההורמון מיוצר גם כתרופה הניתנת בהזרקה מתחת לעור או לתוך השריר לאנשים במצבים של היפוגליקמיה.

 

גלוקוז 

 

הגלוקוז (Glucose) הקרוי בשמו המסחרי דקסטרוז (Dextrose) הוא חד סוכר – תרכובת מרכזית בטבע המשמשת חומר דלק חיוני לתפקוד איברי הגוף השונים כמקור אנרגיה לתאים ונישא דרך הדם. הוא קרוי גם 'גלוקוזה' או 'סוכר ענבים'. רמות גבוהות מדי של סוכר בדם המאפיינות סוכרת – קרויות 'היפרגליקמיה', וגם רמות נמוכות מדי של סוכר בדם מבטאות מצב לא תקין הקרוי 'היפוגליקמיה'.

 

גלוקומטר

 

גלוקומטר (Blood Glucose Meter) הוא אביזר טכנולוגי קטן נייד המשמש חולי סוכרת לצורך מדידת רמות הסוכר (גלוקוז) בדם, כדי לקבל החלטה האם יש צורך בהזרקת אינסולין. ברוב המכשירים המטופל דוקר את אצבעו ומטפטף טיפת דם על גבי ערכה קטנה הקרויה סטיק המחוברת למכשיר הגלוקומטר, ומחשב את רמות הגלוקוז בדם. בשנים האחרונות פותחו מספר גלוקומטרים למדידת רמות הסוכר בדם ללא דקירה. לדברי פרופ' ויינשטיין, "אחת הטכנולוגיות הללו מאפשרת באמצעות קליפס באוזן לקרוא את רמות הסוכר בדם לאחר כיול בדיוק של 99%, ומדבקה נוספת עם מחט זעירה במרכזה, המוחלפת כל שבועיים, מאפשרת אף היא קריאה לרמות הסוכר באמצעות סורק המועבר עליה כמו ברקוד בסופרמרקט". מחקרים הוכיחו כי שימוש במכשיר גלוקומטר על ידי חולי סוכרת לצורך בירור תדיר של רמות הסוכר בדם יעיל אף יותר מתרופות בהורדת ערכי ההמוגלובין המסוכרר.

 

גלוקומין

 

ראו ערך ביגואנידים (שם נרדף למטרפורמין).

 

גלוקופאז'

 

ראו ערך ביגואנידים (שם נרדף למטפורמין).

 

גליטזונים

 

גליטזונים (Glitazones) או בשמם השני תיאזולידינדיונים (Thiazolidinediones) – הן משפחת תרופות לטיפול בסוכרת  שנקשרות לחלבון בשם PPAR-G הממוקם בגרעיני תאי הגוף ומעודד יצור אנזימים הגורמים לניצול גבוה יותר של גלוקוז על ידי התאים. בין התרופות בקבוצה זו נכללות אבנדיה ואקטוס.

 

גליקוגן

 

גליקוגן (Glycogen) הוא סוג של גלוקוז המצוי בכבד ובשרירי הגוף, שהורמון האינסולין מסייע בבנייתו.

 

גליקוזוריה

 

גליקוזוריה (Glycosuria) הקרויה בעברית 'אבובית הכליה' מהווה תופעה רפואית ובה נוכחות של סוכר (גלוקוז) בשתן, לרוב כתוצאה מסוכרת או ממחלה בכליות. התופעה מלווה לעתים גם בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להתבטא בשתן תכוף, צמא ואובדן משקל.

 

גסטרופרזיס

 

גסטרופרזיס (Gastroparesis) הוא סוג של נזק לעצבים (נוירופתיה) הפוגע בתפקוד הקיבה ומוביל לעיכוב בעיכול מזון, באופן שמתבטא בבחילות והקאות או נפיחות בבטן ועשוי להקשות על שמירה על איזון ברמות הסוכר בדם.

 

D-פנילאלנין

 

D-פנילאלנין (D-phenylalanine derivative) היא קבוצה של תרופות לטיפול בסוכרת סוג 2 שמורידות את רמות הסוכר בדם לאחר הארוחה על ידי עידוד הלבלב לייצר יותר אינסולין, למשל התרופה נטגליניד.

 

דיאבטוגני

 

דיאבטוגני (Diabertogenic) הוא גורם סיכון שעלול להוביל לסוכרת, למשל תרופות מסוימות שגורמות לעליה ברמות הסוכר בדם. לדברי פרופ' ויינשטיין, "יש תרופות מאוד שכיחות שהן דיאבטוגניות, לרבות חוסמי בטא, סטטינים להורדת כולסטרול, סטרואידים שונים, תרופות משתנות מסוג 'תיאזידים' ותרופות פסיכיאטריות שונות שעלולות לגרום אף לסוכרת קשה מאוד".

 

דיאבטולוג

 

דיאבטולוג (Diabetologist) הוא רופא המומחה לטיפול באנשים עם סוכרת. בעולם אין התמחות רפואית מוגדרת במחלת הסוכרת, ודיאבטולוג הוא רופא מומחה ברפואה פנימית או אנדוקרינולוג שצבר/ צובר ניסיון בטיפול בחולי סוכרת.

 

דקסטרוז

 

ראו ערך 'גלוקוז'.

 

הורמון GLP-1

 

הורמון GLP-1 (קיצור של Glucagon Like Peptide-1) הוא הורמון ממשפחת האינקרטינים (המיוצרים במערכת עיכול), המיוצר במעיים בתגובה למזון שמגיע למערכת העיכול ומופרש לדם. לחולי סוכרת סוג 2 יש ליקויים בהפרשת ההורמון ותרופות המחקות את פעילות ההורמון הן סוג מסוים של תרופות חדשות לטיפול בסוכרת.

 

הזרקה ברוטציה

 

הזרקה ברוטציה היא למעשה דפוס מוכר בהזרקת אינסולין (Injection site rotation) שבה חולים הנדרשים לקבל מספר זריקות אינסולין ביום (כולל אינסולין בזאלי ואינסולין קצר טווח) מחליפים את אזור ההזרקה כדי להימנע מסיבוכים כמו ליפוהיפרטרופיה. לדברי פרופ' ויינשטיין, "חולים שיקבלו בזמן קצר מספר זריקות אינסולין לאותו מקום עלולים לפתח שינוי אנטומי שיכול להתבטא בשקיעה או בבליטה במקום הזרקה, בדומה למטופלי דיאליזה, וכן לאובדן העצבים ותחושת כאב באזור ההזרקה וקשיים בספיגת האינסולין באזור זה". במסגרת דפוס ה'רוטציה' מכוונים החולים להתייחס לטבור בבטן כציון זמן ולהזריק בכל פעם בזווית אחרת מסביבו ("בשעה 12", "בשעה 1", כשהטבור הוא מרכז השעון) – כדי להימנע מהשינויים האנטומיים הכרוכים בהזרקות חוזרות לאותו המקום בגוף.

 

היפוגליקמיה

 

היפוגליקמיה (Hypoglycemia) או 'נפילת סוכר' או 'צניחת סוכר' הוא כינוי למצב פיזיולוגי שמבטא רמות נמוכות מדי של סוכר (גלוקוז) בדם, או ''נפילת סוכר', כשהרמות נמוכות מערך של 70 (מ"ג לדציליטר דם). תסמיני היפוגליקמיה הקרויים 'תסמינים אוטונומיים' (נוירוגנים) מהווים תמרורי אזהרה של הגוף שמסמנים לאדם על הצורך לאכול משהו כדי להימנע מצניחת סוכר. אם הסוכר בדם ממשיך לרדת, אספקת הסוכר למוח יורדת והוא משדר אותות של סבל בדמות 'תסמינים נוירוגליקופניים'. סוכרתיים שנוטלים טיפול תרופתי להורדת רמות הסוכר בדם חשופים לתופעה של היפוגליקמיה.

 

היפואינסולינמיה

 

היפואינסולינמיה (Hypoinsulinemia) הוא מצב שבו רמות האינסולין בדם נמוכות ביותר, כי הלבלב מפסיק לתפקד. לדברי פרופ' ויינשטיין, "במצבים אלה, ישנן תרופות שיכולות לאפשר ללבלב לנוח ולהתאושש ולשוב לייצר אינסולין".

 

היפראינסולינמיה

 

היפראינסולינמיה (Hyperinsulinemia) הוא מצב שבו רמות הורמון האינסולין בדם גבוהות מהנורמה, הנגרם כתוצאה מייצור יתר של הורמון האינסולין על ידי הגוף, ומצב זה מהווה לרוב תופעה שמקדימה סוכרת המבטאת מצב של 'טרום סוכרת'. לדברי פרופ' ויינשטיין, "כשאדם מתחיל לפתח תנגודת לאינסולין, למשל בתהליכי השמנה, האינסולין מתקשה בביצוע הפעולה שלו, וכדי להתגבר על התנגודת הגוף מייצר עודף אינסולין, ונוצרת 'היפראינסולינמיה', כתופעה המקדימה סוכרת". היפראינסולינמיה עלולה לגרום עם הזמן לטרשת עורקים, גם אם אינה באה לידי ביטוי בסוכרת (ברמות גבוהות של סוכר בדם), ומעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

היפרגליקמיה

 

היפרגליקמיה (Hyperglycemia) הוא מאפיין של מחלת הסוכרת ומבטא רמות גבוהות מדי של סוכר בדם. ככלל, רמות אלו הן בערכים של מעל ל-126 מ"ג/ד"צ סוכר (גלוקוז) בדם בצום ומעל ל-200 ללא צום, וכן המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה, אולם לדברי פרופ' ויינשטיין, "לכל חולה סוכרת מוגדר יעד להיפוגליקמיה, וישנם למשל חולים שמוגדר להם יעד ולפיו עד 140 מ"ג/ד"צ סוכר בצום הוא מצב תקין ומעל ל-140 ייחשב עבורם כהיפרגליקמיה". סימנים בולטים של היפרגליקמיה כוללים התייבשות, צימאון מוגבר והשתנה תכופה.

 

המוגלובין מסוכרר A1C

 

המוגלובין מסוכרר, או בשמו המלא: Hemoglobin A1C (ובקיצור המלא: HbA1C) – היא בדיקת דם שנועדה לבדוק את רמות הסוכר הממוצעות בדם במשך שלושה חודשים. ההמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות הוא שמוביל חמצן מהריאות לתאי הגוף השונים, וחלקו נקשר לגלוקוז שבדם ומייצר המוגלובין מסוכרר. מאחר ואורך חייה של כדורית דם אדומה הנושאת המוגלובין הוא ארבעה חודשים, בדיקה זו מעידה על כמות הגלוקוז שנצמד להמוגלובין וניתן להשליך ממנה על רמות הסוכר הממוצעות בדם לתקופה רציפה של כשלושה חודשים אחורה. סוכרת מאובחנת במצב של המוגלובין מסוכרר בערך של 6.5% (מכלל ההמוגלובין בדם), וטרום סוכרת נקבע בתחום שבין 5.7% ל-6.4%.

 

העמסת סוכר

 

בדיקת העמסת סוכר, ובלעז Glucose Challenge Test, היא בדיקת סקר המבוצעת בשבועות 24 עד 28 להיריון כדי לאבחן סוכרת הריונית. בבדיקת העמסת סוכר חלקית, שאינה דורשת צום מקדים, מתבקשת המטופלת לשתות מים מהולים ב-50 גרם סוכר, וכעבור שעה עוברת בדיקה לרמות הסוכר בדם. במקרה של ערך גבולי וחשד לסוכרת הריונית, המטופלת מופנית לבדיקת העמסת סוכר מלאה המבוצעת לאחר צום של 8 שעות, וכוללת שתייה של מים מהולים ב-100 גרם סוכר וביצוע בדיקות לרמות הסוכר בדם לפני שתיית תמיסת הסוכר, וכעבור שעה, שעתיים ושלוש שעות לאחר השתייה. נשים בסיכון לסוכרת הריונית – הנוטלות סטרואידים, שילדו בעבר תינוק במשקל לידה גדול או אם הערכה לעובר גדול ברחם, נשים שעברו הפלה טבעית בעבר, נשים עם השמנת יתר ונשים שאובחנו בהריונות קודמים עם סוכרת הריונית – מופנות ישירות להעמסת סוכר מלאה.

 

השתלת לבלב

 

השתלת לבלב (Pancreas Transplantation) היא השתלה של לבלב או מקטעי לבלב שמקורם בתורם מת לחולה סוכרת, כדי לחדש את יכולת הפרשת האינסולין התקינה של הגוף. השתלות לבלב אינן שכיחות כטיפול בסוכרת, ומבוצעות במקרים ספורים ביותר – לעתים בו זמנית עם השתלת כליה, בין השאר בגלל מורכבותן והמחסור באיברים להשתלה, לצד עלייה משמעותית במימדי התחלואה בסוכרת בעולם המערבי.

 

השתלת תאי איים

 

ראו ערך 'איי לנגרהנס'.

 

חלבון PPAR-G

 

ממוקם בגרעיני תאי הגוף ומעודד יצור אנזימים הגורמים לניצול גבוה יותר של גלוקוז על ידי התאים. תרופות לסוכרת ממשפחת הגליטזונים נקשרות לחלבון זה ומפעילות אותו וכך מסייעות להורדת רמות הסוכר בדם.

 

חלבון בשתן

 

מצב הקרוי 'חלבון בשתן', ובלעז 'אלבומינוריה' (Albuminuria) הוא מצב שבו בדיקת דם מאתרת את חלבון האלבומין בשתן, מה שמהווה סימן להתחלה של נזק כלייתי, ולעתים אף התחלה שקטה שאינה מלווה בתסמינים כלשהם, אך עלולה ללא טיפול להידרדר בהדרגה לכדי אי ספיקת כליות סופנית. באופן נורמאלי חלבון האלבומין המצוי בדם אינו אמור לחדור לשתן, והימצאותו שם מהווה עדות לכשל כלייתי מתפתח.

 

טבליות גלוקוז

 

טבליות גלוקוז (Glucose Tablets) הן טבליות המכילות גלוקוז טהור ומשמשות לטיפול במצבים של היפוגליקמיה.

 

טיפול קומבינציה

 

טיפול קומבינציה (Combination Therapy) הוא טיפול שמשלב אינסולין ותרופות לטיפול בסוכרת המיועד לסוכרת סוג 2.

 

טרום סוכרת

 

טרום סוכרת (Prediabetes) אשר לעתים מכונה גם 'סוכרת גבולית' (Borderline Diabetes) הוא מצב גבולי שבו ערכי הסוכר (גלוקוז) בדם גבוהים מהנורמה אך עדיין לא הגיעו לרמה שמאפשרת קביעה של סוכרת. מצב זה קרוי לעתים IGT – קיצור של Impaired Glucose Tolerance – אי סבילות לגלוקוז, ובו ערכי גלוקוז בדם ורידי נמדדים בין 100 ל-126 יחידות מ"ג/ד"צ בצום ובין 140 ל-200 מ"ג/ד"צ ללא צום, וכשההמוגלובין המסוכרר הוא בתחום שבין 5.7% ל-6.4%. לעתים אפשר במצב זה לבצע התערבות קלה יחסית באמצעות שינוי אורחות החיים – הקפדה על תזונה ובריאה ופעילות גופנית – כדי להימנע או לעכב הידרדרות למצב של סוכרת מאובחנת הדורשת טיפול רפואי.

 

טרשת עורקים

 

טרשת עורקים (ארתריוסקלרוזיס, Arteriosclerosis) היא מצב רפואי שמבטא הצטברות של שומנים על גבי המעטפת הפנימית של העורקים והתפתחות הדרגתית של חסימה, שבמקרים מסוימים גורמת להיווצרות קריש דם העלול להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי. חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לטרשת עורקים, מאחר וסוכרת גורמת להיווצרות רכיבים דלקתיים ולהאטת זרימת הדם והיווצרות משקעי שומנים בכלי הדם, ולכן היא מהווה גורם סיכון מוכר למחלות לב וכלי דם.

 

יחידת אינסולין - U

 

יחידת אינסולין – U הוא כינויה של היחידה למדידת מינון האינסולין הנדרש, והיא נמדדת כיחידות אינסולין למיליליטר (ml) או לסנטימטר מעוקב (cc). רוב סוגי האינסולין כיום כוללים 100 יחידות אינסולין ומסומנים U-100.

 

"ירח דבש"

 

תקופת "ירח דבש" (Honeymoon Phase) הוא כינוי לאנשים עם סוכרת שחווים תקופה זמנית של הפוגה במחלה. לרוב המונח מתייחס לחולים בסוכרת סוג 1, בתקופות שבהן הלבלב מפריש מעט אינסולין. לדברי פרופ' ויינשטיין, "לאחר שנותנים לחולי סוכרת סוג 1 טיפול באינסולין, נוצר מצב שבו הלבלב מצליח להתאושש וחלק מתאי הבטא שעדיין לא עברו מוות (נקרוזה) יכולים להתאושש ולייצר מחדש אינסולין. במצב זה ניתן להפסיק אינסולין ורופאים לעתים מפרשים זאת בכך שהמחלה עברה, אך למעשה נכון להמשיך ולתת אינסולין לחולים אלה גם במינון קטן ביותר, כדי להגן עד כמה שניתן על תאי בטא שעדיין מתפקדים".

 

במידה והמטופל הפסיק נטילת אינסולין בתקופת "ירח הדבש", לעתים הוא יזדקק בתום ההפוגה לכמויות גבוהות יותר של אינסולין בהזרקה. "ירח דבש" עשוי להימשך שבועות וחודשים ובמקרים מסוימים גם שנה ומעבר לכך.

 

כבד

 

הכבד (Liver) הוא איבר חשוב בגוף האדם שבו הופך המזון לאנרגיה ומסולקים רעלים שונים ואלכוהול מהדם ונוצרים חומרים שמפרקים שומנים ומסייעים לגוף בסילוק הפסולת. רוב הפחמימות (סוכרים) שמקורן בתזונה עוברות תהליכים ביולוגיים בכבד, ותחילה הופכות  לרב סוכר – גליקוגן, ובהמשך מתפרקים לחדי סוכר – גלוקוז. כך מווסת הכבד למעשה את רמות הסוכר בדם ולכן מהווה איבר מטרה לחלק מהטיפולים התרופתיים לסוכרת, למשל ביגואנידים.

 

כוויצת דופיטרן

 

כוויצת דופיטרן (Dupuytren's contracture) היא מצב שמתבטא בהתעבות סביב גידי כף היד והאצבעות הגורמת לעיוותים בכף היד ולחוסר יכולת ליישר את האצבעות. המחלה תוארה לראשונה במאה ה-19 על ידי הכירורג הצרפתי דופיטרן, ולרוב מתחילה סביב האצבעות הרביעית והחמישית (הקמיצה והזרת), אולם עלולה להתפשט לכל כף היד, והיא עשויה בין השאר להוות סיבוך על רקע נזקים עצביים (נוירופתיה) של מחלת הסוכרת או סיבוך של שחמת הכבד.

 

כליה

 

הכליה (Kidney) היא איבר בגוף המסנן את הדם ומייצר את השתן. בגוף האדם נמצאות במצב נורמאלי שתי כליות שממוקמות בשני צידי הגב, המשגרות את פסולת השתן לשלפוחית השתן. אחד הסיבוכים המוכרים של מחלת הסוכרת הוא מצב של כשל בתפקוד הכליות עד כדי אי ספיקת כליות.

 

כף רגל סוכרתית

 

כף רגל סוכרתית (Diabetic Foot) היא מצב רפואי המבטא סיבוך שכיח של מחלת הסוכרת – זיהום, נמק או כיב בכף הרגל, שמתפתח בקרב 4% עד 10% מחולי הסוכרת ועלול במצבים מסוימים להוביל לצורך בקטיעות גפיים. כ-50% מקטיעות הגפיים בבתי החולים הן תוצאה של כף רגל סוכרתית שהסתבכה. לאור זאת, לחולי סוכרת מומלץ לבצע בדיקות עצמיות תכופות לזיהוי סימנים לכף רגל סוכרתית מבעוד מועד ולעבור בדיקות אורתופד אחת לארבעה חודשים.

 

כף רגל שרקו

 

כף רגל שרקו (Charcot's Foot) הוא מצב של הרס ועיוות מבנה כף הרגל והקרסול והרס מפרקי כף הרגל שמקורו בנזק לעצבי כף הרגל – מצב המהווה סיבוך אפשרי של סוכרת וביטוי אפשרי לרגל סוכרתית. מניעת מצב זה דורשת מאנשים שאובחנו עם סוכרת הקפדה על היגיינת כפות הרגליים.

 

כרוני

 

כרוני (Chronic) הוא תיאור למצב רפואי מתמשך, ההיפך מאקוטי. סוכרת מוגדרת כמחלה כרונית.

 

לבלב

 

הלבלב (Pancreas) הוא האיבר בגוף שבבטן העליונה שבו מיוצר הורמון האינסולין. נוסף לאינסולין, מייצר הלבלב עוד שורה של חומרים, חלקם הורמונים, המופרשים לתוך זרם הדם. חלקם האחר הם אנזימי-עיכול המופרשים לתוך מערכת העיכול ומסייעים לפרק את חומרי המזון שאנו אוכלים.

 

לבלב מלאכותי

 

לבלב מלאכותי (Artificial Pancreas) הוא הכינוי העממי לשורה של טכנולוגיות שמפותחות בשנים האחרונות המאגדות משאבת אינסולין ומחשב מיוחד ומאפשרות הפרשה אוטומטית של אינסולין מהמשאבה בתגובה לרמות הסוכר בדם, ללא התערבות של המשתמש, כמעין תחליף לפעולת הפרשת האינסולין של הלבלב.

 

ליפוהיפרטרופיה

 

ליפוהיפרטרופיה (Lipohypertropy) הוא מצב רפואי שמבטא הצטברות שומן מתחת לעור הגורמת להיווצרות גושים והוא עשוי להיווצר כתוצאה מהזרקה חוזרת של אינסולין באותה נקודה בעור. לצורך הימנעות מסיבוך זה, לחולים הנזקקים למספר זריקות אינסולין ביום נהוג להמליץ על 'הזרקה ברוטציה'.

 

מ"ג/ד"צ

 

מ"ג/ד"צ (בלעז: mg/dL) הוא הערך שבאמצעותו נמדדת רמת הגלוקוז (סוכר) בדם בבדיקות דם – מיליגרם גלוקוז לכל דציליטר דם.

 

מגליטיניד

 

מגליטינידים (Meglitinide) הם קבוצה של תרופות לטיפול בסוכרת סוג 2 שמפחיתות את רמות הסוכר בדם תוך הנעת הלבלב לייצר כמות נוספת של אינסולין מיד לאחר ארוחות, בדומה לתרופות מקבוצת סולפונילאוראה, הכוללת את התרופה רפאגליניד. בהבדל מהתרופות מקבוצת סולפונילאוריאה, תרופות המגליטיניד פועלות לאורך שעות רבות, לעתים אף מעבר ליממה. כיום נהוג לטפל בסוכרת בתרופות אחרות, במנגנונים עוקפי לבלב. 

 

מד סוכר רציף

 

בקרב חולי סוכרת שנזקקים לטיפול באינסולין קיימת חשיבות מרובה לניטור רציף של הסוכר בדם, במטרה לווסת את ההזרקות היומיות. מד סוכר רציף ובלעז CGM (קיצור של Continuous Glucose Monitoring) או בשמותיו החלופיים 'סנסור' או 'חיישן', הוא אמצעי המחליף בדיקות דם שבוצעו עד לשנים האחרונות בדקירה באצבע כמה פעמים ביום כדי לבדוק את רמות הסוכר בדם, והוא למעשה מחובר לגוף בנקודה אחת (לרוב בזרוע, בבטן או ברגל) ומדווח כל דקה עד מספר דקות - בהתאם למכשיר - על רמת הסוכר בדם ומזהה האם רמת הסוכר נמצאת בירידה או בעלייה, במטרה להתריע מפני נפילות סוכר ולאפשר לחולה להתאים את התזונה והזרקת האינסולין לרמות הסוכר בדמו. מד הסוכר הרציף כלול בתנאים מסוימים בסל הבריאות הממלכתי.

 

מדד GFR

 

המדד להערכת תפקוד הכליה GFR (ובשמו בעברית: קצב הסינון הגלומרולרי, ובלעז Glomerular Filtration Rate) הוא מדד שנאסף בבדיקות שונות של דם ושתן, המאפשר להעריך את מסת הכליה המתפקדת המשתתפת בתהליכי סינון הדם, כשירידה בערך המדד מהווה סמן מוקדם למחלת כליה, לעתים על רקע סיבוך של מחלת הסוכרת.

 

מונונוירופתיה

 

מונונוירופתיה (Mononeuropathy) הוא שמו של תהליך נוירופתי – לנזק מערכת העצבים, המשפיע על עצב אחד בלבד.

 

מונופילמנט

 

מונופילמנט (Monofilament) הוא כינויה של אחת הבדיקות להערכת הירידה בתחושה המבוצעת בין השאר לאנשים עם סוכרת כדי לאמוד נזקים למערכת העצבים הפריפרית (נוירופתיה סוכרתית פריפרית). המבחן מבוצע על ידי הפעלת לחץ על העור עם פילמנט – חוט ניילון חצי קשיח, באזורים פריפריים, למשל בכף הרגל.

 

מחלה אוטואימונית

 

מחלה אוטואימונית (Autoimmune Disease) – מחלת חיסון עצמי – היא מחלה שבה המערכת החיסונית הטבעית של הגוף תוקפת רכיבים טבעיים בגוף ומזהה אותם כפולשניים. ישנן מעל ל-80 מחלות אוטואימוניות שונות, לרבות מחלות מעי דלקתיות, פסוריאזיס, זאבת וטרשת נפוצה. סוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית מתקיפה את תאי הבטא בלבלב ומפסיקה לחלוטין את ייצור האינסולין על ידי הגוף.

 

מחנך סוכרת

 

מחנך סוכרת (CDE, קיצור של Certified Diabetes Educator) הוא איש מקצוע המהווה מעין קואצ'ר שתפקידו להעצים אנשים עם סוכרת ולאפשר להם לנהל היטב את מחלתם בעצמם לאורך זמן ולהימנע מסיבוכי סוכרת. המקצוע מוכר במדינות רבות, ומשולב במרפאות סוכרת, בתי חולים וארגונים למתן טיפולי בית לסוכרתיים. בישראל המקצוע לא הוטמע במסגרות המטפלות בחולי סוכרת.

 

מיאלופתיה סוכרתית

 

מיאלופתיה סוכרתית (Diabetic Myelopathy) הוא ביטוי של פגיעה במיאלין (השכבה המבודדת ומגנה על תאי העצב) שבחוט השדרה, שעלולה להתפתח על רקע מחלת הסוכרת.

 

מיקרואלבומינוריה

 

מיקרואלבומינוריה (microalbominuria) הוא שלב ראשוני של אי ספיקת כליות על רקע מחלת הסוכרת – נפרופתיה סוכרתית, המבטאת בעלייה מתונה של חלבון האלבומין בשתן. תחילה מתפתחת מיקרואלבומינוריה שקטה ובהמשך מיקרואלבומינוריה גלויה, ואילו בהמשך מצב זה עלול להתקדם לנפרופתיה מתקדמת ולאי ספיקת כליות סופנית.

 

מיקרואנוריזמה

 

מיקרואנוריזמה (Microaneurysm), ובעברית 'מיקרו מפרצת', הקרויה גם מפרצת שארקו בושאר, היא התעבות קטנה שנוצרת בצדם של כלי דם קטנים, שעלולה להישבר ולגרום לדליפת דם לרקמות סמוכות. אנשים עם סוכרת נמצאים בסיכון לפתח מיקרואנוריזמה ברשתית העין, המאפיינת רטינופתיה סוכרתית.

 

מנה מעורבת

 

מנה מעורבת (Mixed Dose) היא כינוי לשילוב של שני סוגי אינסולין בזריקה אחת, ולרוב שילוב של אינסולין ארוך טווח (בזאלי) ואינסולין קצר טווח, כדי לספק שליטה שהיא בו זמנית קצרת מועד וארוכת מועד לרמות הסוכר בדם. אינסולין 50/50 ואינסולין 70/30 הם סוגים ספציפיים של מנה מעורבת של אינסולין. בטיפולים במנה מעורבת קיים חשש, שכן בעת שילוב מנה מעורבת של אינסולין, יש צורך להשתמש באינסולין מהיר/ קצר טווח מהדור הישן, שמעלה את הסיכון להיפוגליקמיה ולרוב לא ניתן לחזות מראש את התגובה לטיפול.

 

מסטופתיה סוכרתית

 

מסטופתיה סוכרתית (Diabetic Mastopathy) הוא מצב נדיר שעשוי להתפתח אצל נשים עם סוכרת ממושכת ולעתים גם בקרב גברים סוכרתיים – של גושים בשד שאינם ממאירים וניתנים להסרה בניתוח, אם כי הם בעלי סיכויים לחזור בהמשך.

 

מעכבי אלפא גלוקוסידאז

 

מעכבי אלפא גלוקוסידאז (Alpha Glucosidase Inhibitors) היא קבוצה של תרופות לטיפול בסוכרת סוג 2 שניטלות לפני הארוחה, החוסמות אנזימים במעי הדק מסוג גלוקוזידאזות שמפרקים פחמימות. במקרה זה, הסוכרים אינם מתפרקים במעי הדק וחלקם מגיעים למעי הגס, ועלולים לגרום להתפתחות גזים כתוצאה מפירוקם על ידי חיידקי המעי הגס. ואכן - גזים מהווים את אחת מתופעות הלוואי השכיחות של תרופות מקבוצה זו.

 

מעכבי ACE

 

תרופות ממשפחת מעכבי ACE, כלומר מעכבי 'אנזים המהפך', ובלעז: Angiotensin Converting Enzyme Inhibitors – הן תרופות שנצרכות דרך הפה להורדת לחץ הדם. לאנשים עם סוכרת, ובייחוד אלו שמאובחנים עם חלבון מסוג אלבומין בשתן – תרופות אלו מסייעות להאט את הפגיעה בכליות - נפרופתיה סוכרתית.


מעכבי SGLT-2

 

תרופות מקבוצת SGLT-2 (קיצור של Sodium Glucose co-Transporter 2) הן תרופות חדשות לטיפול בסוכרת המעכבות את ספיגת הגלוקוז בכליה ומגבירות את הפרשתו השתן וכך מובילות להפחתה ברמת הגלוקוז בדם. בישראל קיימות שתי תרופות שכאלה הניתנות דרך הביטוחים המשלימים של קופות החולים – פורסיגה וג'רדיאנס.

 

מפרצת שארקו בושאר

 

ראו ערך 'מיקרואנוריזמה'.

 

מצב HHNS

 

מצב HHNS – קיצור של hyperosmolar hyperglycemic nonketotic syndrome – הוא מצב חירום רפואי שמתבטא ברמות גבוהות במיוחד של סוכר בדם, אולם ללא נוכחות של קטונים בדם או בשתן (בהבדל מקטואצדוזיס). מצב זה מהווה סכנת חיים וללא טיפול מיידי עלול להוביל לקומה (תרדמת) ולמוות.

 

משאבת אינסולין

 

משאבת אינסולין (Insulin Pump) מהווה טכנולוגיה רפואית המאפשרת מתן אינסולין לתקופה רציפה וממושכת, בתגובה לפקודות של המטופל. משאבות אינסולין מכילות רק אינסולין מהיר/ קצר טווח (ולא אינסולין בזאלי), אותו הן מטפטפות בכמויות קבועות וכך מחקות את פעילותו התקינה של הלבלב בגוף בהפרשת אינסולין.

 

מתאמת סוכרת

 

ראו ערך 'אחות סוכרת'.

 

נוגדנים ל-GAD

 

נוגדנים ל-GAD (קיצור של Glutamic Acid Decarboxylase Antibodies) הם נוגדנים בגוף לאנזים הקרוי GAD, שבין תפקידיו השונים הפיכה של חומצה גלוטמית בגוף לחומר GABA. הימצאות נוגדנים ל-GAD בבדיקות דם עשויה להעיד על מחלה אוטואימונית מסוג סוכרת סוג 1 ולעתים גם על מחלות בבלוטת התריס, תסמונת קשיות השרירים ודלקת מפרקים שגרונתית.

 

נוגדנים כנגד תאיי איים

 

נוגדנים כנגד תאי איים (ICA, קיצור של Islet Cell Autoantibodies) הם חלבונים שמצויים בדם אצל אנשים שאובחנו עם סוכרת סוג 1 וכן בקרב אנשים במצב מקדים לסוכרת סוג 1. נוכחותם של נוגדנים כנגד תאי איים בדם מהווה אינדיקציה לכך שהמערכת החיסונית הטבעית של הגוף תוקפת את תאי בטא בלבלב.

 

נוירופתיה אוטונומית

 

נוירופתיה אוטונומית (Autonomic Neuropathy) היא נוירופתיה פריפרית, דהיינו נזק למערכת העצבים הפריפרית שבא לידי ביטוי בנזק למערכת העצבים האוטונומית השולטת על עצבוב האיברים הפנימיים בגוף, ופוגעת בין השאר בשרירי שלפוחית השתן, שרירי מערכת העיכול, שריר הלב ושרירי איברי המין ומתבטאת בסיבוכים באיברים אלה. ברוב המקרים התופעה היא סיבוך של מחלת הסוכרת.

 

נוירופתיה סוכרתית

 

נוירופתיה סוכרתית (Diabetic Neuropathy) מהווה סיבוך של סוכרת שבא לידי ביטוי בתחושות עקצוץ, הירדמות, כאב, נימול, חולשה, עיכוב ברפלקסים ואובדן תנועתיות בגפיים, על רקע פגיעה בעצבים. מהתופעה סובלים 7.5% מחולי הסוכרת וכעשירית מהסוכרתיים עם תסמונת מטבולית ועד 50% מחולי הסוכרת הוותיקים, והיא מהווה גורם סיכון לכף רגל סוכרתית. הטיפול בנוירופתיה סוכרתית, כמו הטיפול התרופתי בכל כאב ממקור עצבי, כולל בין השאר משככי כאבים חזקים, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות לאפילפסיה.

 

נימים

 

נימים (Capillaries) הם כלי הדם הקטנים ביותר בגוף שמעבירים סוכר וחמצן דרך דפנותיהם לתאי איברי הגוף השונים וקולטים מהאיברים את תוצרי הפסולת של תאי הגוף כמו פחמן דו חמצני. כמו כל כלי הדם בגוף, גם תפקודם של הנימים עלול להיפגע כסיבוך של מחלת הסוכרת, באופן שעלול לגרום לסיבוכים רפואיים שונים, למשל היווצרות נמק וכף רגל סוכרתית.

 

ניתוח בריאטרי

 

ניתוח בריאטרי (Bariatric Surgery) הוא הכינוי לכלל השיטות הניתוחיות הקיימות כיום לקיצור קיבה באמצעות הצבת טבעת, הצרת הקיבה או מעקף קיבה. בעשור האחרון עולה כמות הניתוחים הבריאטריים לטיפול בהשמנת יתר שמבצעים חולי סוכרת הסובלים מהשמנת יתר קיצונית, ומשנת 2012 ההתוויות לניתוחים בריאטריים בישראל כוללות גם חולי סוכרת לא מאוזנת עם BMI של 30 ומעלה – וזאת על רקע מחקרים ולפיהם חלק מהמטופלים חווים נסיגה של המחלה לאחר הניתוח והירידה במשקל המלווה אותו, וריפוי מהמחלה, עם שיעורי הצלחה של 40% כחמש שנים לאחר הניתוח.

 

נפרופתיה סוכרתית

 

נפרופתיה סוכרתית (Diabetic Nephropathy) היא מצב רפואי של סיבוך בתפקוד הכליות על רקע סוכרת, שעלול להוביל עם הזמן להתפתחות אי ספיקת כליות סופנית. במחלת הסוכרת, על רקע השיבוש במאזן ההורמונאלי של הגוף, חודר לכליה חלבון האלבומין, וחלקו מסונן החוצה מהגוף דרך השתן, אולם חלקו שוקע ברקמות הגוף השונות ומאלץ את הגוף להפעיל רכיבים הקרויים מאקרופג'ים כדי לסלק את האלבומין, פעולה הגורמת בהדרגה לאי ספיקת כליות. סיבוכים בתפקוד הכליות ניכרים בעיקר אצל חולי סוכרת ותיקים, ועוברים בהדרגה בהתאם לשלבים שונים ממצב של מיקרואלבומינוריה לנפרופתיה מתקדמת ולאי ספיקת כליות סופנית. תרופת ממשפחת מעכבי ACE מאפשרים להאט את הנזק לכליות.

 

נפילת סוכר

 

ראו ערך 'היפוגליקמיה'.

 

נשימת קוסמאול

 

נשימת קוסמאול (Kussmaul Breathing) מאופיינת בנשימות מהירות ועמוקות מאוד המהוות סימן לקטואצידוזיס.

 

סירינג'

 

סירינג' (Syringe) הוא כינוי רפואי למזרק ובטיפול בסוכרת – המזרקים המשמשים להזרקת אינסולין.

 

סוכני היפוגליקמיה אוראלים

 

סוכני היפוגליקמיה אוראלים (Oral Hypoglycemic Agents) הוא כינוין הכולל של כל תרופות שנלקחות דרך הפה לאנשים עם סוכרת סוג 2 כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם, וכינוי זה כולל בתוכו את קבוצות התרופות השונות, למשל ביגואנידים, די פנילאלנין וסולפונילאוראה

 

 

סוכרת

 

סוכרת (Diabetes) היא מחלה המתבטאת בעלייה ברמות הסוכר בדם כתוצאה מסיבוכים בהפרשת הורמון האינסולין בגוף ועלולה להוביל להתפתחות סיבוכים שונים. סוכרת נחלקת למספר סוגים, במרכזם סוכרת סוג 1 שהיא מחלה אוטואימונית שמתבטאת בהעדר מוחלט של הורמון האינסולין וסוכרת סוג 2 שמתאפיינת במחסור חלקי באינסולין על רקע סיבות שונות, כמו השמנה, שמהווה את הסוג השכיח ביותר של סוכרת. סוכרת נקבעת בערך של מעל ל-126 מ"ג/ד"צ סוכר (גלוקוז) בדם בצום ומעל 200 מ"ג/ד"צ סוכר בדם ללא צום ובערכי המוגלובין מסוכרר של 6.5% ומעלה.

 

סוכרת בריטל

 

סוכרת בריטל (Brittle Diabetes) הקרויה גם 'סוכרת שבירה', היא מונח בשימוש לאנשים עם סוכרת שאצלם רמות הסוכר (גלוקוז) בדם לרוב נעות מנמוך לגבוה ומגבוה לנמוך, וקשה מאוד לאזנם. לדברי פרפו' ויינשטיין, "אצל אנשים עם סוכרת שבירה קשה למצוא היגיון בהתנהלות של רמות הסוכר בדם וקשה לטפל בהם. לעתים השינויים הם תוצאה של הזרקה באזור מסוים או אכילה בקצב מסוים או שתיית נוזלים, אך לעתים לא ניתן למצוא את הסיבה". רוב האנשים עם סוכרת שבירה הם חולים בסוכרת סוג 1.

 

סוכרת גבולית

 

ראו ערך 'טרום סוכרת'.

 

סוכרת אינסיפידוס

 

סוכרת אינסיפידוס (Diabetes Insipidus) הוא מצב רפואי שמתבטא בתכיפות במתן שתן רב לצד תחושות צמאון מוגבר וחולשה כללית, מצב שמקורו הרפואי עשוי להיות פגם בכליות או בבלוטת יותרת המוח. במצב זה – רמות הסוכר בדם נורמאליות.

 

סוכרת הריונית

 

סוכרת הריונית (Gestational Diabetes) היא מחלת סוכרת שמאובנת בקרב נשים הרות ולרוב חולפת לאחר הלידה. תופעה זו ששכיחה בקרב 4% עד 10% מהנשים ההרות מכונה 'סוכרת הריונית' אם אובחנה לראשונה בהיריון או 'סוכרת טרום הריונית'' אם הייתה קיימת עוד לפני ההיריון. התופעה מאובחנת בבדיקת סקר שמבוצעת בהיריון בין שבועות 24 ל-28 באמצעות בדיקת העמסת סוכר. סוכרת הריונית דורשת מעקב הריון תכוף, לעתים במסגרת יחידות 'היריון בסיכון', ולעתים דורשת טיפול בהזרקות אינסולין. סוכרת הריונית מעלה את הסיכון להולדת תינוקות במשקל גיל הלידה (מקרוזומיה), ומעלה את הסיכון שהאישה תפתח לאחר הלידה סוכרת סוג 2.

 

סוכרת מסוג LADA

 

סוכרת מסוג LADA (קיצור של 'סוכרת אוטואימונית מאוחרת בקרב מבוגרים - Latent Autoimmune Diabetes in Adults) היא מחלת סוכרת מסוג 1 שמפתחת בגיל המבוגר, מאחר ורוב המקרים של סוכרת סוג 1 מתפתחים עד גיל 20. מחלה זו מכונה לעתים גם 'סוכרת מסוג 1.5', מאחר והיא תוקפת לרוב מבוגרים עם סוכרת סוג 1, אולם יש לה מאפיינים גנטיים, אוטואימוניים ומטבוליים של סוכרת סוג 1. המחלה מופיעה בקרב כ-10% מהאנשים עם סוכרת סוג 2 שאינם מטופלים עדיין באינסולין, ולכן שכיחה יותר מסוכרת סוג 1, והיא מאובחנת בעיקר בגילי 30 עד 50 בנוכחות של נוגדנים ל-GAD.

 

סוכרת מסוג 'מודי'

 

סוכרת מסוג מודי – MODY (קיצור של Maturity Onset Diabetes of the Young) היא סוכרת סוג 2 המופיעה אצל צעירים. במקרים אלה מקורה של סוכרת סוג 2 במוטציה גנטית תורשתית ספציפית העוברת מדור לדור וישנן מספר מוטציות שעלולות להוביל למחלה, ללא קשר להשמנה. המחלה מאובחנת בקרב 1% עד 5% מכלל האנשים עם סוכרת, ולרוב מאובחנת תחילה בטעות כסוכרת סוג 2 או סוכרת סוג 1. בין השאר יוחסו כגורמים למחלה מוטציות בגנים המסומנים באותיות HNF1A, HNF4A, GCK, HNF1B ותסמונת גנטית נדירה ביותר בשם 'תסמונת וולפארם' (Wolfarm Syundrome) המוכרת גם בשם DIDMOAD שמתבטאת גם בניוון עצב הראייה (אופטיק אטרופי).

 

סוכרת משנית

 

סוכרת משנית (Secondary Diabetes) הוא כינוי לסוכרת שנגרמת על רקע מחלה כלשהי או טיפול תרופתי מסוים או חשיפה לחומרים כימיים. בין השאר מוכרת ברפואה סוכרת משנית למחלות אנדוקריניות, שמתפתחת כתוצאה ממחלות שונות המתבטאות בפגיעה בהפרשת הורמונים, למשל תסמונת קושינג וכן סוכרת משנית למחלות של הלבלב.

 

סוכרת נעורים

 

ראו ערך 'סוכרת סוג 1'.

 

סוכרת סוג 1

 

סוכרת סוג 1 (Type 1 Diabetes) הקרויה גם 'סוכרת נעורים', ומכונה בקיצור IDDM, באה לידי ביטוי בהפסקה מוחלטת של ייצור האינסולין בגוף, ומלווה לרוב בהרס של תאי הבטא שמייצרים אינסולין בלבלב. המדובר במחלה אוטואימונית שנגרמת לרוב מתקיפה של תאי בטא על ידי תאי המערכת החיסונית הטבעית של הגוף. חולים בסוכרת סוג 1 חייבים טיפול באינסולין כדי למנוע הצטברות מסוכנת של סוכר בדם ומחסור בסוכר בתאים. ללא טיפול, מחלה זו מלווה בסיבוכים רפואיים קשים ביותר.

 

סוכרת סוג 1.5

 

ראו ערך 'סוכרת מסוג LADA'.

 

סוכרת סוג 2

 

סוכרת סוג 2 (Type 2 Diabetes) קרויה גם "סוכרת מבוגרים", מאחר והיא שכיחה בעיקר בגילי 50 ומעלה, אם כי היום מאובחנת גם בגילים צעירים, ואפילו בילדות. בעבר היה נהוג לכנותה בקיצור NIDDM – סוכרת שאינה תלויה באינסולין (Non Insulin Dependent Diabetes Mellitus), והיא מהווה את הסוג השכיח ביותר של מחלת הסוכרת שבו ישנו תהליך הדרגתי של ירידה בייצור אינסולין. כלומר, הלבלב מסוגל לייצר אינסולין בכמות פחותה מהנדרש או לחילופין הגוף אינו מסוגל להשתמש באינסולין באופן תקין. עם כמויות נמוכות של אינסולין, סוכרים מצטברים ופוגעים בכלי הדם. השמנה מהווה את אחד מגורמי הסיכון המרכזיים למחלה, מאחר וצבירת שומן פוגעת ביכולת האינסולין לפעול באיברי המטרה.

 

סוכרת שבירה

 

ראו ערך 'סוכרת בריטל'.

 

סוכרתי

 

סוכרתי (Diabetic) הוא כינוי בשפה העברית לאיש מאובחן עם סוכרת.

 

סולפונילאוריאה

 

תרופות ממשפחת סולפונילאוריאה (Sulfonylureas) הן תרופות לטיפול בסוכרת המעודדות את תאי הבטא בלבלב להפריש אינסולין ופועלות כמעכבות את תעלת האשלגן בתאי הבטא וכך מעודדות את הלבלב להפריש יותר אינסולין. בקבוצה זו נכללות התרופות אמריל, גליפיזיד, גליבוריד וגליקלאזיד. כיום נהוג לטפל בסוכרת בתרופות אחרות, במנגנונים עוקפי לבלב.

 

סימן על שם טינל

 

סימן על שם טינל (Tinel's Sign) הוא כינוי לאחת הבדיקות להערכת ירידה בתחושה המבוצעת בין השאר לאנשים עם סוכרת כדי לאמוד נזקים למערכת העצבים הפריפרית (נוירופתיה סוכרתית פריפרית), וזאת באמצעות איסוף סימנים כמו זרמים וכאבים לאחר נקישה קלה עם מקוש על אזור פגוע, לדוגמא כף הרגל.

 

ספירת פחמימות

 

ספירת פחמימות (Carbohydrate Counting) היא שיטה לתכנון הארוחה לאנשים עם סוכרת המבוססת על ספירת כמות הפחמימות במזון. לרוב שיטה זו מתחילה בכמות של 45 עד 60 גרם פחמימות לארוחה ובהמשך מותאמת אישית לפי עד כמה המטופל פעיל ובהתאם לתרופות שהוא נוטל.

 

עומס גליקמי

 

עומס גליקמי (Glycemic Load) הוא מדד מורכב יותר מאשר 'אינדקס גליקמי', שמהווה אינדיקציה לעלייה ברמות הסוכר בדם לאחר האכילה תוך חישוב האינדקס הגליקמי וכמות הפחמימות המצויות במזון. כיום מדד זה נמצא פחות בשימוש במרפאות הסוכרת. עומס גליקמי מתחת ל-10 נחשב נמוך ומעל 20 נחשב גבוה. לסוכרתיים מומלץ להימנע ממזונות עם עומס גליקמי גבוה, המובילים לעלייה מהירה ברמות הסוכר בדם.

 

עט אינסולין

 

עט אינסולין (Insulin Pen) הוא אביזר רפואי דמוי עט שמאפשר הזרקה קלה וידידותית של אינסולין, תוך הפחתה בתחושת הכאב. כיום ברוב העטים יש מינון אינסולין של 300 יחידות, ולכן עטים חד פעמיים מחזיקים מעמד כשבוע עד עשרה ימים. ישנם גם עטים רב פעמיים שמאפשרים להחליף את המילוי בלבד. ישנם עטים להזרקת אינסולין בזאלי ולהזרקת אינסולין מהיר/ קצר טווח.

 

עמידות לאינסולין

 

ראו ערך 'תנגודת לאינסולין'.

 

עמילין

 

עמילין (Amylin) הוא הורמון שמיוצר על ידי תאי בטא בלבלב (לצד הרמון האינסולין) ותפקידו לווסת את תזמון שחרור הגלוקוז לזרם הדם לאחר האכילה על ידי האטה של תהליך ריקון הקיבה.

 

ערך BUN

 

ערך BUN (קיצור של Blood Urea Nitrogen) הוא ערך שמתקבל בבדיקת דם לתוצר לוואי של פירוק חלבונים על ידי הכליות, המהווה אינדיקציה לפגיעה בתפקוד הכליות. ככך שתפקוד הכליות יורד, כך ערכי BUN עולים.

 

ערך גליקמי

 

ראו ערך 'אינדקס גליקמי'.

 

פוטוקואגולציה

 

פוטוקואגולציה (Photocoagulation) הוא טיפול ברטינופתיה סוכרתית באמצעות קרן לייזר לצורך איטום כלי הדם בעין וצריבת כלי דם חריגים שגדלים באזור ללא צורך.

 

פולידיפסיה

 

פולידיפסיה (Polydipsia) הוא כינוי לתחושת צמא מוגברת, שעשויה להוות את אחד התסמינים של מחלת הסוכרת.

 

פוליפגיה

 

פוליפגיה (Polyphagia) הוא כינוי לתחושה של רעב מוגבר, שעשויה להוות את אחד התסמינים של מחלת הסוכרת.

 

פפטיד סי

 

פפטיד סי (C-Peptide) היא בדיקה לרמות Connecting Peptide – רכיב שמשוחרר על ידי הלבלב לדם שמשיק לכמות האינסולין שהלבלב מפריש לגוף. בדיקה זו מאפשרת להעריך את תפקוד הלבלב ולקבוע כמה אינסולין מיוצר על ידי הלבלב

 

פרדוקס ההשמנה

 

פרדוקס ההשמנה (Obesity Paradox) הוא כינוי לממצאי מחקרים ברפואה שמצביעים על תועלות רפואיות שונות כתוצאה מהשמנה, המוכרת כגורם סיכון למחלות רבות, לרבות סוכרת. באחרונה קיימות עדויות ולפיהן פרדוקס ההשמנה בא לידי ביטוי גם בקרב סוכרתיים, כאשר לאנשים רזים שאובחנים עם סוכרת סוג 2 סיכויי תמותה גבוהים יותר בהשוואה למאובחנים שמנים.

 

פרוטזה

 

פרוטזה (Prosthesis) הוא כינוי לגפה מכאנית – יד או רגל – שנועדה להחליף גפה קטועה. אנשים עם סוכרת שקבעו קטיעות גפיים ובייחוד קטיעות רגליים כתוצאה מהחמרה משמעותית של כף רגל סוכרתית – נזקקים בהמשך להתאמת פרוטזה לרגל.

 

צוות רב מקצועי

 

צוות רב מקצועי (Team management) היא כינויה של גישה לטיפול בסוכרת באמצעות צוות רב מקצועי של אנשי מקצועות הרפואה והבריאות, לרבות רופאים – רופאי משפחה ורופאי סוכרת, דיאטנית ואחות סוכרת, שמעניקים מעטפת של ייעוץ הוליסטי למטופל הסוכרתי במגוון תחומים.

 

צניחת סוכר

 

ראו ערך 'היפוגליקמיה'.

 

קומה

 

קומה (Coma) או בעברית: תרדמת – היא מצב של חוסר מודעות שעלול להתרחש אצל אנשים סוכרתיים כתוצאה מרמות גבוהות מדי של סוכר בדם (היפרגליקמיה) או רמות נמוכות מדי של סוכר בדם (היפוגליקמיה).

 

קטואצידוזיס

 

קטואצידוזיס (DKA, קיצור של Diabetic Ketoacidosis) או בעברית: 'חמצת סוכרתית' הוא מצב חירום רפואי מסכן חיים של רמות גבוהות באופן קיצוני של סוכר בדם, לצד מחסור חמור באינסולין, המוביל לפירוק רקמות שומן בגוף לצורך קבלת אנרגיה ולהיווצרות 'קטונים' בדם ובשתן. תסמינים לקטואצידוזיס כוללים כאב בטן חד, בחילות והקאות, ריח פירותי מוזר מהפה וקצב נשימות מהיר. מצב זה מחייב טיפול רפואי מהיר בנוזלים ובאינסולין כדי שלא לגרום לקומה (תרדמת) ולמוות.

 

קצב בזאלי

 

קצב בזאלי (Basal Rate) הוא הקצב שבו החולה סופג את האינסולין הניתן במשאבות אינסולין (אינסולין מהיר). לדברי פרופ' ויינשטיין, "ניתן לקבוע קצב בזאלי לפי התנהלות החולה, למשל 0.3 יחידות לשעה וסביב ארוחת הצהריים 0.5 יחידות, ובלילה להוריד ל-0.2 יחידות. זה מאפשר התאמה לכל אחד בהתאם לאופי הסוכרת שלו".

 

רוטציה

 

ראו ערך 'הזרקה ברוטציה'.

 

רטינופתיה סוכרתית

 

רטינופתיה סוכרתית (Diabetic Retinopathy) היא מצב רפואי המבטא שינויים בכלי הדם של רשתית העין (הרטינה) על רקע פגיעה בכלי הדם כסיבוך של מחלת הסוכרת, והיא עלולה לגרום פגיעה בעיניים עד כדי עיוורון. זוהי אחת מהסיבות המובילות לעיוורון בעולם המערבי, כולל ישראל. ככל שהזמן מאז אבחון המחלה ארוך יותר וככל שהמחלה פחות מאוזנת – כך גדל הסיכון לרטרינופתיה סוכרתית. אבחון מוקדם של התופעה מאפשר טיפול שעשוי להציל מעיוורון.

 

רטינופתיה רקעית

 

רטינופתיה רקעית (Background Retinopathy) היא סוג של נזק קל לרשתית העין שבא לידי ביטוי בדימום ובהתרחבות של כלי הדם ברשתית. זהו השלב המקדים של רטינופתיה סוכרתית וקרוי גם רטינופתיה פשוטה ורטינופתיה לא פרוליפרטיבית.

 

שיטת בזאל פלוס

 

שיטת 'בזאל פלוס' (Basal Plus) הוא כינוי לשיטה למתן אינסולין לחולי סוכרת, הכוללת אינסולין בזאלי ארוך טווח, ואחת (בזאל פלוס 1) או שתי (בזאל פלוס 2) זריקות של אינסולין מהיר/ קצר טווח בסמוך לארוחה (לרוב לפני הארוחה), כדי למנוע קפיצות של סוכר בדם.

 
שיטת הנקודות

 

1. שיטת הנקודות (Point System) היא שיטת דיאטה לתכנון הארוחות שמשתמשת בנקודות כדי לדרג את התכולה הקלורית של המזון. 

 

2. שיטת הנקודות היא גם כינוייה של שיטה שפותחה בארה"ב כדי להעריך מי מבין חולי הסוכרת עם השמנת יתר המועמד לניתוח בריאטרי צפוי לשיפור משמעותי במצב הסוכרת כתוצאה מהניתוח.

 

שיטת BB

 

שיטת BB הוא כינוי לשיטה למתן אינסולין לחולי סוכרת המהווה קיצור ל-Basal Bolus, כלומר אינסולין בזאלי ארוך טווח וכן שלוש זריקות בולוס של אינסולין במשך היום, בסמוך לארוחה (לרוב לפני הארוחה), כדי למנוע קפיצות של סוכר בדם.

 

שלשול סוכרת

 

שלשול סוכרת (Diabetic Diarrhea) הוא מצב שבא לידי ביטוי בשלשול שמקורו בהמצאות חיידקים משלשלים במעי הדק בשילוב עם נוירפתיה סוכרתית שפוגעת בתפקוד המעיים. נזק עצבי למעיים גם עשוי להוביל לתופעה הפוכה – עצירות.

 

תאי איים

 

ראו ערך 'איי לנגרהנס'.

 

תאי אלפא

 

תאי אלפא (Alpha Cells) הם סוג של תאים בלבלב שמפרישים הורמון בשם גלוקגון במצבים של היפוגליקמיה, כשרמות הסוכר בדם נמוכות מדי. הגלוקגון פועל בכבד ומעביר אותות לשחרור גלוקוז נוסף לזרם הדם לצורך מתן אנרגיה לתאים.

 

תאי בטא

 

תאי בטא (Beta cells) בלבלב הם התאים המייצרים הורמונים שונים שמצויים בתוך הלבלב, לרבות הורמון האינסולין וההורמון עמילין ומהווים יעד לתרופות שונות לטיפול בסוכרת, למשל תרופות ממשפחת סולפונילאוריאה שמעודדות את תאי הבטא להפריש אינסולין וכך מעלות את רמתו בדם ומאפשרות הורדה של רמות הסוכר בדם. סוכרת סוג 1 מתבטאת בהרס של תאי הבטא בלבלב על ידי מערכת החיסון. 

 

תופעת השחר

 

תופעת השחר (Dawn Phenomenon) היא תופעה אופיינית אצל סוכרתיים ובייחוד אנשים עם סוכרת סוג 1, המתבטאת בעלייה ברמות הסוכר בדם לפנות בוקר – בין השעות 4 ל-8 בבוקר, לכאורה ללא סיבה. לעתים התופעה מתפתחת גם אצל בריאים.

 

תיאזוגלידזונים

 

ראו ערך 'גליטזונים'.

 

תנגודת לאינסולין

 

תנגודת לאינסולין (Insulin Resistance) או 'עמידות לאינסולין', הוא מצב שבו תאי הגוף מגיבים ביעילות מופחתת להורמון האינסולין ו"מתנגדים" לפעולתו. עקב כך, האינסולין אינו מסוגל יותר להכניס בצורה יעילה את הסוכר לתאים, הלבלב מייצר עוד ועוד אינסולין כדי להתגבר על העמידות, ויש הרבה אינסולין בדם. במשך הזמן, רמות גבוהות של אינסולין עשויות כבר להפסיק לפצות על הירידה ביעילות הכנסת הסוכר לתאים, ונוצרות רמות גבוהות של סוכר בדם עד כדי התפתחות סוכרת.

 

התסמונת המטבולית

 

התסמונת המטבולית (Metabolic Syndrome) היא מקבץ של מצבים בריאותיים המגדיל את הסיכון למחלות ולתמותה. המקבץ כולל השמנה ביטנית, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם (טריגליצרידים), כולסטרול טוב (HDL) נמוך ורמות גבוהות של סוכר בדם בצום. אבחון התסמונת המטבולית מבוסס על נוכחות שלושה מתוך חמשת הגורמים הללו.

 

תסמינים אוטונומיים

 

תסמינים אוטונומיים (autonomic symptoms) הקרויים גם נוירוגניים (neurogenic symptoms) הם תסמינים ראשונים של היפוגליקמיה שמעידים כי הגוף שרוי במצב של נפילת סוכר וזקוק לאכול דבר מה כדי שלא להתעלף. תסמינים אלו מעידים על ירידה ברמות הגלוקוז הנדרשות לתפקוד תקין של הגוף - ובהם רעב, הזעה, חרדה, דופק לב מואץ (פלפיטציה), רעד ותחושות נמלול/ עקצוץ.

 

תסמונת וולפארם

 

ראו ערך 'סוכרת מסוג מודי'.

 

תסמינים נוירוגליקופניים

 

תסמינים נוירוגליקופניים (Neuroglycopenic Symptoms) הם תסמיני היפוגליקמיה מתקדמים שמופיעים לאחר תסמינים אוטונומיים. תסמינים אלו מעידים ספציפית על ירידה ברמות הגלוקוז הנדרשות לתפקוד תקין של המוח - ובהם בלבול, טשטוש ראייה, תחושת חום, עייפות ולאות, ירידה קוגניטיבית חמורה, פרכוסים ואובדן הכרה.

 

* סייע בהכנת הכתבה פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון

 

 

תאריך עדכון אחרון: אוגוסט 2016

 

 

 

כל הכבוד על הרשימה המפורטת.
חסר, לדעתי, במילון המלא, הערך מדיטציה טרנסנדנטית.
ראו את המחקר הזה:
Paul-Labrador M., et al. Effects of randomized controlled trial of Transcendental Meditation on components of the metabolic syndrome in subjects with coronary heart disease.Archives of Internal Medicine 166:1218-1224, 2006. Full article