מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותסימנים ותסמינים של לימפומה ע''ש הודג'קין

סימנים ותסמינים של לימפומה ע''ש הודג'קין

גוש מתחת לעור בצוואר, בבית השחי או במפשעה, כאבים אחרי שתיית אלכוהול, חום, הזעה מרובה בלילה, ירידה במשקל וגרד. אלה התסמינים שעשויים להעיד (גם, אבל לא רק) על מחלת הודג'קין


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

לימפומה היא סרטן המתפתח במערכת הלימפה, שהיא חלק מהמערכת החיסונית של הגוף. מקור הלימפומה מסוג הודג'קין, המהווה 10-15 אחוז מכלל הלימפומות בישראל, הוא בלימפוציטים מסוג B – תאי דם לבנים שתפקידם להגן על הגוף מפני פתוגנים כגון חיידקים, וירוסים, פטריות או טפילים. המחלה מתרחשת כאשר לימפוציטים עוברים שינוי ממאיר ומתרבים באופן בלתי מבוקר.

 

כיוון שרקמות הלימפה מפוזרות בכל הגוף, סרטן הלימפה יכול להתפרץ באיברים שונים. בדרך כלל, המחלה פורצת בבלוטות לימפה הממוקמות בחלק העליון של הגוף ובפרט בבית החזה, בצוואר ובבתי השחי. כיוון שבלוטות הלימפה מקושרות על ידי צינוריות לימפה, התאים הסרטניים נוטים לעבור מבלוטה לבלוטה וכך להתפשט. לעיתים רחוקות, וכשהמחלה מתקדמת, התאים עלולים לעבור גם למערכת הדם ודרכה לאיברים אחרים בגוף כגון כבד, ריאות, עצמות או מוח העצם.

 

מנתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, בין השנים 2001 ל-2006 אובחנו בישראל כ-230-250 חולי לימפומה מסוג הודג'קין חדשים בשנה. 

 

המחלה נפוצה מעט יותר בגברים בהשוואה לנשים ושכיחה יותר בגילים 15-40, ובעיקר בשנות ה-20 לחיים, אם כי יכולה להופיע בכל גיל, גם בילדים.

 

שיעורי ההישרדות של המחלה גבוהים ומגיעים ליותר מ-95% בילדים ומבוגרים עד גיל 65. ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מוקדם יותר, עולה הסיכוי לריפוי. לקראת יום המודעות העולמי ללימפומה שיצוין בספטמבר, כדאי להכיר את תסמיני המחלה.

 

פעמים רבות, אדם שלימפומה מסוג הודג'קין מתפתחת בגופו, לא ירגיש דבר. עם זאת, לעיתים עלולים להתפתח סימנים. חשוב לדעת שהסימנים ברוב המקרים יעידו על בעיה אחרת, כגון דלקת או זיהום בדרך כלל. בכל אופן, אם מרגישים אחד מהסימנים הבאים, כדאי להגיע לרופא ולבדוק.


בלוטות לימפה מוגדלות. הסימן הנפוץ ביותר לסרטן לימפומה מסוג הודג'קין הוא בלוטת לימפה שהתנפחה, בדרך כלל בצוואר, בבית השחי או במפשעה. בחלק מהמקרים אפשר להרגיש במישוש שהבלוטה גדלה, גם כשלא מרגישים כלל כאב. לעיתים נדירות, לאחר שתיית אלכוהול, מורגש כאב בבלוטות הלימפה. לעיתים "יצוצו" גם בלוטות נוספות מוגדלות בקרבת מקום. חשוב לציין כי ברוב המקרים בלוטת לימפה מוגדלת תצביע על דלקת או זיהום והנפיחות תרד כעבור מספר שבועות או חודשים.

 

חום. חום גבוה ש"בא והולך" במשך מספר ימים או שבועות, ללא דלקת או זיהום. 

 

הזעה מרובה בלילה

 

ירידה לא מכוונת במשקל. איבוד של לפחות 10% ממשקל הגוף בתוך חצי שנה, ללא שינוי התנהגותי/תזונתי.

 

גרד. גרד קשה בכל אזורי הגוף.

 

כאשר המחלה במצב מתקדם יותר, ועדיין לא אובחנה, עלולים להרגיש גם את התסמינים הבאים:

 

עייפות מרובה ובלתי פוסקת. 

 

חוסר תאבון לאורך זמן. 

 

קשיי נשימה ושיעול מרובה או כאבים בחזה. אלה עלולים להעיד על בלוטות לימפה מוגדלות בבית החזה הלוחצות על דרכי הנשימה ו/או מעורבות של הריאות.

 

כאמור, ברוב המקרים סימנים אלו יעידו על דלקת, זיהום או מחלה אחרת. בכל אופן, מומלץ מאוד להיבדק על ידי רופא במקרה של תסמינים וסימנים אלו.

 

עוד על לימפומה ע''ש הודג'קין: גורמי הסיכון, האבחון והטיפול 

 

* ייעוץ רפואי": ד"ר אברהם אביגדור, מנהל המכון להמטולוגיה, המרכז הרפואי "שיבא", תל-השומר.

 

יום המודעות העולמי ללימפומה יצוין ב-15 בספטמבר. ביום המודעות עמותת "חליל האור" תערוך את הכנס הראשון בארץ לחולי ומחלימי הודג'קין, במוזיאון "אדם וסביבה" בפתח תקווה.

 

 

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת טקדה

 

אור.ז
02/07/22 15:50

שלום,המון זמן שיש לי בלוטת לימפה מוגדלת מאחורי אוזן שמאל,יש לציין שהיא כואבת גם לפעמים,עשיתי us.הרופא אמר שניראה לו תקין,ולא להתייחס לזה יותר מידי ושעם הגודל שהיא נמצאת בו לא עושים ביופסיה,אבל עבר המון זמן והמצב אותו המצב,יש לציין שאני חלש,תשוש,לפעמים מרגיש שעומד להתעלף,בדיקות הדם שלי לטענת הרופאה תקינות.ואני מרגיש שמשהו לא בסדר,מה אני אמור לעשות?לא להתייחס לבלוטה הכואבת?