מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותמסכמים את 2016: ההתפתחויות בטיפול בטרשת נפוצה

מסכמים את 2016: ההתפתחויות בטיפול בטרשת נפוצה

טיפולים בתאי גזע שעוצרים את המחלה ומשקמים את נזקיה ותרופות ראשונות למהלך מחלה פרוגרסיבי – אלה חלק מפריצות הדרך של השנה האחרונה בתחום הטיפול בטרשת נפוצה


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

כל שנה, עם התקדמות הרפואה והטכנולוגיה, מתקדמים גם המחקר בתחום של טרשת נפוצה והטיפול בה. במהלך 2016 נפרצו מחסומים חדשים ותועדו צעדי ענק המעניקים תקווה רבה. בין ההתפתחויות כאלה שאת פירותיהן ניתן יהיה לקצור כבר ב-2017 ואחרות שדורשות מחקרים נוספים.

 

עוצרים את המחלה ומשקמים את נזקיה: הטיפול בתאי גזע

 

בכל העולם נערכים מחקרים מתקדמים בהם מנסים למצות את הפוטנציאל הטמון בתאי הגזע לטובת הטיפול בטרשת נפוצה. תאי הגזע הם תאים "ראשוניים" היכולים להתמיין (להפוך) לכל תא בגוף האדם, לכן גם יש להם את הפוטנציאל להחליף, לתקן או לבנות מחדש כל פגיעה לה גרמה מחלת הטרשת הנפוצה.

 

השנה חלו התפתחויות משמעותיות בתחום הטיפול בתאי גזע. אחת מהן היא התקדמות במחקר קליני בתאי גזע שנערך גם בישראל, במעבדתו של פרופ' דימיטריוס קרוסיס בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים, התקדמות שהתאפשרה בין היתר בזכות קמפיין ציבורי לגיוס תרומות תחת הסלוגן "העוגן שלי" שהתקיים השנה. המחקר עושה שימוש בתאי גזע מזנכימליים - תאי גזע בוגרים שנאספים ממח העצם של המטופל. שיקום תאים במערכת העצבים שנפגעו על רקע טרשת נפוצה באמצעות תאי גזע מזנכימליים עשוי, כך מקווים החוקרים, להוביל לשיפור בכלל תסמיני המחלה, לרבות בתפקודים מוטוריים וקוגניטיביים כמו הליכה וזיכרון. בהדסה מספרים כי נבדקים שנכללו בשלבים מוקדמים של המחקר הצליחו להשתפר במצב המוטורי ברמה שבאה לידי ביטוי ביכולת לקום מכיסא גלגלים ולשוב להליכה. 

 

המחקר הנוכחי מהווה שלב 2B במסגרת השלבים המקובלים במחקרים קליניים בבני אדם הנדרשים לאישור טיפולים. המחקר כבר עבר את שלב בדיקת בטיחות הטיפול (שלב 1) בקרב 15 חולי טרשת נפוצה, שממצאיו פורסמו בינואר 2016 בכתב העת JAMA Neurology, ובהמשך את שלב בחינת היעילות ללא קבוצת ביקורת (שלב 2A), וכעת נבחנת למעשה יעילותו למול קבוצת ביקורת המטופלת בטיפול דמה. בשלב 3 – הוא השלב האחרון של הניסויים הקליניים – מבוצע מחקר כפול סמיות נרחב על הטיפול, אולם במקרה של תוצאות מספיק טובות בשלב המחקר הנוכחי, ייתכן ואלו יספקו את הרשויות כדי לאשר את הטיפול הנבדק. תוצאות המחקר צפויות להתפרסם ב-2017.

 

התקדמות נוספת בתחום נובעת ממחקר קטן אך מסעיר שנערך בקנדה, שהראה כי טיפול חדש הכרוך בהרס המערכת החיסונית ואתחולה מחדש באמצעות תאי גזע ממח העצם עשוי לעצור את מחלת הטרשת הנפוצה לטווח ארוך.

 

הממצאים, שפורסמו ביוני בכתב העת היוקרתי The Lancet, התקבלו ממחקר קליני שלב 2 שבחן בטיחות ויעילות של השתלת תאי גזע המטופויאטיים לנבדקים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית הסובלים ממחלה פעילה במיוחד. לתאי הגזע הללו פוטנציאל להפוך לתא דם מכל סוג - לרבות תאים של מערכת החיסון. תאי הגזע נאספים מהדם ולאחר הרס מוחלט של מערכת החיסון באמצעות טיפול כימותרפי אגרסיבי הם מוזרקים חזרה למטופלים, כדי שאלה יבנו מחדש את המערכת החיסונית, ללא "הזיכרון" של המערכת החיסונית הקודמת שתקפה את מערכת העצבים. הטיפול נמצא יעיל מאוד אך גם מסוכן מאוד בשל הכימותרפיה האגרסיבית הנדרשת. ב-23 מתוך 24 נבדקים שקיבלו את הטיפול הייתה עצירה מוחלטת של התקפים והופעה של נגעים חדשים במוח לתקופה ארוכה. 8 מתוך 23 המטופלים חוו שיפור משמעותי בנכות 7.5 שנים לאחר הטיפול. עם זאת, משתתף אחד נפטר בגלל סיבוכים הקשורים לטיפול. מטופל אחר הובהל לטיפול נמרץ בשל סיבוכים בכבד וניצל. מהלך הטיפול שונה לאורך המחקר כדי להפחית מרעילותו ועדיין, כל המטופלים פיתחו מחלות חום חמורות אשר לרוב היו קשורות לזיהומים מהם סבלו.

 

בקרוב: תרופות ראשונות לטרשת נפוצה פרוגרסיבית

 

טרשת נפוצה פרוגרסיבית מאופיינת על ידי החמרה מתמדת בתפקוד הנוירולוגי במשך הזמן, וזאת בלי קשר להתקפים. כיום עדיין אין תרופה מאושרת המיועדת לעיכוב ההתדרדרות בקרב מטופלים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית.

 

התפתחות משמעותית נרשמה השנה בתחום, כשמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הגדיר את התרופה אוקרליזומאב (אוקרבוס) כטיפול "פורץ דרך" לטרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית, סיווג שצפוי לזרז את תהליכי אישורה לשיווק, שמצופה לפי הערכות להתקבל בחודשים הראשונים של שנת 2017.

 

ה-FDA יבסס את החלטתו על תוצאות הניסוי המקיף ORATORIO שממצאים עדכניים ממנו פורסמו החודש, והראו כי הטיפול מפחית ב-24% את הסיכון להחמרה נוירולוגית ומוביל לצמצום נפח הנגעים במוח והאטת קצב האטרופיה (התכווצות המוח ואיבוד תאים) במוח, בהשוואה לפלצבו. 

 

התקדמות התרחשה השנה גם עם תרופה נוספת לטרשת נפוצה פרוגרסיבית – סיפונימוד, שנמצאת כעת בעיצומם של מחקרים קליניים מסוג שלב 3, אשר לאחריהם יוגשו הנתונים לאישור התרופה על ידי הרשויות. תוצאות ראשוניות הוצגו בכנס ה-ECTRIMS השנה וניתן לקרוא על כך בהרחבה בסיכום הכנס כפי שהתפרסם באתר כמוני.

 

עוד השנה, ה-FDA קיבל את התרופה האוראלית איבודילסט (166- MN) למסלול האישור המהיר, כטיפול פוטנציאלי לטרשת נפוצה פרוגרסיבית ראשונית ומשנית. "המסלול המהיר" הוא תהליך שנועד לעודד פיתוח ולזרז את תהליך הבקרה של תרופות חדשות לקראת אישורן לשיווק. למסלול זה נבחרות תרופות עם פוטנציאל גבוה ליעילות, אשר נותנות מענה למצבים רפואיים חמורים שעדיין אין להם טיפול הולם. כעת התרופה נמצאת בעיצומו של מחקר קליני שלב 2, בו בטיחותה ויעילותה נבחנות בקרב 255 אנשים עם מהלכים פרוגרסיביים של טרשת נפוצה. המחקר נקרא SPRINT-MS ותוצאותיו צפויות להתפרסם במהלך 2017.

 

בשוק: תרופה חדשה לטרשת נפוצה התקפית הפוגתית

 

כיום קיים מגוון גדול של טיפולים לטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית. התפתחויות רבות בטיפול במהלך מחלה זה התרחשו השנה במסגרת מחקרים שבוחנים תרופות ניסיוניות שונות, אך ההתקדמות המשמעותית ביותר בתחום היא כניסתה של תרופה חדשה לשוק, לאחר שזו קיבלה במאי האחרון את אישור ה-FDA.

 

התרופה - זינברייטה (דקליזומב), ניתנת בהזרקה תת-עורית אחת ל-4 שבועות בלבד. מחקרים הראו שהיא יעילה יותר בהפחתת ההתקפים מהתרופה אבונקס, אך יש לה תופעות לוואי חמורות רבות, לרבות פגיעה בכבד, דלקת במעי הגס, הגדלה של בלוטות הלימפה ועוד. בשל תופעות לוואי אלו ה-FDA קבע כי זינברייטה תינתן רק למטופלים שהייתה להם תגובה לא ראויה לפחות לשתי תרופות אחרות לטרשת נפוצה. התרופה עדיין לא הגיעה לישראל.

 

התרופה לאלרגיה שמשקמת את המיאלין

 

אחד מתחומי המחקר החשובים בטרשת נפוצה הוא פיתוח תרופות שמטרתן שיקום המיאלין - השכבה השומנית המבודדת ומגינה על תאי העצב במערכת העצבים המרכזית, אותה תוקפים תאי מערכת החיסון במחלת הטרשת הנפוצה. שיקום המיאלין יכול לא רק להאט או לעצור את התקדמות המחלה, אלא גם לתקן נזקים נוירולוגים שכבר נגרמו.

 

התקדמות מעודדת התרחשה השנה בתחום זה דווקא עם טיפול ישן, זול ומוכר, הזמין ללא מרשם רופא - קלמסטין (Clemastine), תרופה מסוג אנטיהיסטמין המשמשת נגד תגובות אלרגיות.

 

באפריל השנה הוצגו בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה ממצאיו של מחקר קליני שלב 2 בו נמצאו עדויות לכך שהתרופה מעוררת את תיקון המיאלין. במחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה נבדקו 50 אנשים עם טרשת נפוצה שסבלו מפגיעה בעצב הראייה. לאחר הטיפול בקלמסטין – במינון גבוה יותר מזה שמאושר לטיפול באלרגיות – נראה שיפור בזמן התגובה של העין, המצביע על כך שהשתפרה ההולכה החשמלית בתוך העצב. החוקרים אמרו כי בעוד שהמחקר התמקד רק בעצב הראייה, סביר להניח כי הוא משקף את מה שמתרחש בכל מערכת העצבים המרכזית.

 

יש לציין שהנבדקים שקיבלו קלמסטין סבלו מהחמרה של העייפות - תסמין שכיח במחלת הטרשת הנפוצה ותופעת לוואי ידועה של אנטיהיסטמינים. מעבר לכך, במינונים גבוהים לתרופה עשויות להיות תופעות לוואי רבות נוספות.

 

התרופה קלמסטין זוהתה כגורם פוטנציאלי לתיקון המיאלין בזכות תוכנית מיוחדת שפיתחו מדענים מאוניברסיטת קליפורניה, בה הם בחנו השפעה של תרופות רבות שכבר אושרו ומשמשות לטיפול במצבים אחרים על תאים אוליגודנדרוציטים – התאים שמייצרים מיאלין במערכת העצבים המרכזית.

 

ההשפעה של קלמסטין על חידוש המיאלין עדיין דורשת מחקרים נוספים וכעת החוקרים מתכוננים למחקר רחב ומקיף יותר שיבחן את יעילותה ובטיחותה של התרופה וממשיכים לבחון חומרים נוספים שעשויים לעודד את שיקום המיאלין, במטרה בסופו של דבר לפתח תרופה ייעודית שתפעל במנגנון דומה על תיקון המיאלין, ביעילות גבוהה יותר ופחות תופעות לוואי.