מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותבערים המרכזיות בישראל פחות חולים בסרטן

בערים המרכזיות בישראל פחות חולים בסרטן

29,500 אנשים מאובחנים עם סרטן כל שנה בישראל. אילו סוגי סרטן הם הנפוצים ביותר? וכיצד המגורים בפריפריה משפיעים על הסיכון לחלות בסרטן ולמות מהמחלה? נתונים חדשים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

למתגוררים בפריפריה סיכון גבוה ב-8% לחלות בסרטן. באזורים הפריפריאליים ביותר הסיכון לסרטן המעי הגס גבוה בגברים ב-17% ובנשים ב- 12% בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. כך עולה מנתונים שהוצגו במסיבת עיתונאים של האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות שנערכה היום (ד'), לרגל יום הסרטן הבינלאומי שמצוין בעולם ב-4.2 על ידי ארגון הסרטן הבינלאומי (ה-UICC).

 

על פי נתונים שהציגה פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, בשנת 2014 אובחנו 29,516 חולי סרטן חודרני חדשים בישראל. בשנה זו אובחנו 243.6 מכל 100,000 גברים יהודים עם גידול סרטני, 195.7 מכל 100,000 גברים ערבים, 257.9 מכל 100,000 נשים יהודיות ו-167.6 מכל 100,000 נשים ערביות.

 

סוגי הסרטן העיקריים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל כוללים את סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. בקרב נשים: גידולי השד היוו כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת היוו כ-11% מכלל הגידולים. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן הרחם גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים. 

 

ב-2014 נפטרו 10,931 ישראלים מסרטן: 5,511 גברים ו-5,420 נשים - מתוכם 1,038 גברים ונשים מהחברה הערבית. סוגי הסרטן הגורמים לתמותה הגבוהה ביותר בקרב גברים הם (בסדר יורד): סרטן ריאה, מעי גס, ערמונית ולבלב. בקרב נשים: סרטן שד, מעי גס, ריאה ולבלב.

 

מנתונים המעודכנים לשנת 2013, בהשוואה בינלאומית למדינות ה-OECD: ישראל במקום ה-18 מבין 34 מדינות בתחלואה בסרטן מחד, ומאידך במקום ה-28 מבין 34 מדינות בתמותה מסרטן.

 

באגודה למלחמה בסרטן מציינים כי הפורום לחקר הסרטן הבריטי פרסם לאחרונה הערכה לפיה אם מגמות שכיחות התחלואה והצלחות הטיפול בסרטן הקיימות היום, ימשכו באותה מידה, בתוך 20 שנה 75% מהחולים בסרטן - יחלימו.

 

סיכון מוגבר לסרטן בפריפריה

 

במסיבת העיתונאים הוצגו גם ממצאיו של דוח מיוחד שבחן את נתוני התחלואה והתמותה מסרטן, ביחס למדד הפריפריאלי בישראל (מדד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), על מנת לבחון האם מרחק גיאוגרפי וחברתי משפיע על הסיכון לחלות בסרטן ועל סיכויי ההחלמה.

 

מנתוני הדוח עולה כי גברים באזורים הפריפריאליים ביותר היו בסיכון גבוה ב-8% לחלות בכל סוגי הסרטן, ביחס לסיכון הצפוי באוכלוסייה הכללית. באזורים המרכזיים לעומת זאת (כמו תל-אביב, ראשון לציון וירושלים), היו שיעורי התחלואה נמוכים ב-3% מהצפוי.

 

בקרב נשים היה הפער נמוך יותר: באזורים הפריפריאליים היה הסיכון לסרטן גבוה ב-1-3% מהצפוי באוכלוסייה הכללית, לעומת האזורים המרכזיים, שם היה הסיכון נמוך ב-2-3% מהצפוי באוכלוסייה הכללית.

 

בבחינת סוגי סרטן ספציפיים, נמצאו הפערים הגדולים ביותר בקרב חולי סרטן המעי הגס. הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס באזורים הפריפריאליים ביותר היה גבוה בגברים ב-17% ובנשים ב-12%, לעומת הסיכון של תושבי המרכז (הגיאוגרפי והחברתי), שהיה נמוך ב-8% בקרב גברים וב-7% בקרב נשים - מהצפוי באוכלוסייה הכללית. הממצא יכול לשקף מודעות גבוהה יותר ושימוש גבוה יותר בטכנולוגיות לגילוי מוקדם ובעקבות כך הסרת נגעים טרום סרטניים שמפחיתים סיכון למחלה", מסבירה פרופ' קינן-בוקר. בסרטן הריאה בגברים נצפו פערים דומים, שניתן להסביר בשיעורי העישון הגבוהים בקרב גברים בחברה הערבית.

 

ממצאים הפוכים נרשמו לגבי סרטן השד בנשים: הסיכון של תושבות האזורים המרכזיים היה גבוה יותר בהשוואה לאזורים הפריפריאליים. עם זאת המגמה אינה אחידה ויש לציין כי בכל האזורים היה הסיכון לסרטן השד נמוך מהצפוי באוכלוסייה הכללית.

 

גם הסיכון לתמותה בקרב חולי סרטן בפריפריה היה גבוה מעט יותר: באזורים הפריפריאליים ביותר היה הסיכון למוות של חולה סרטן גבוה ב-8.1% יותר מהסיכון למוות בחולי סרטן באזורים המרכזיים ביותר.

 

כך תפחיתו את הסיכון לסרטן

 

לפי הקווים המנחים של הקהילה האירופאית למניעה ואבחון מוקדם של סרטן (European Code Against Cancer), קיימים 12 כללים שיסייעו בהפחתת התחלואה והתמותה מסרטן:

 

1. הימנעו משימוש בכל סוג של טבק.

 

2. דאגו שביתכם ומקום עבודתכם יהיה נקי מעישון.

 

3. שמרו על משקל גוף תקין.

 

4. הקפידו על ביצוע פעילות גופנית בחיי היום-יום והגבילו את הזמן שאתם מבלים בישיבה. מעבר לחשיבות הפעילות הגופנית במניעת סרטן וצמצום הסיכון לחלות בסרטן, יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית עוזרת גם לחולי סרטן - בהיבט הגופני והנפשי כאחד. לא מדובר רק בצמצום תופעות הלוואי של הטיפולים (כגון עייפות, דכאון או בעיות לבביות), אלא גם בהפחתת הסיכון לחזרה של המחלה או להחמרת המצב הקיים. כך לדוגמה, בסרטן שד, הוכח כי ביצוע פעילות גופנית על פי ההמלצות, מפחית עד כ-40% מהסיכון לחזרה של המחלה ולתמותה מסרטן.

 

5. שמרו על תפריט תזונתי בריא ומאוזן.

 

6. הגבילו את צריכת האלכוהול.

 

7. הימנעו מחשיפה לשמש.

 

8. הימנעו מחשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים, במיוחד במקום העבודה, על ידי הקפדה על תקנות בטיחות וגהות בתעסוקה.

 

9. בדקו האם אתם חשופים לרמות גבוהות של קרינת גז ראדון בביתכם והפחיתו את רמות הקרינה, אם נמצאו.

 

10. לנשים: הנקה מפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן – מומלץ להניק. טיפול בתחליפי הורמונים מגביר את הסיכון לסוגים שונים של סרטן – הגבילו צריכה של תרופות אלו.

 

11. ודאו כי ילדיכם משתתפים בתכנית החיסונים נגד הפטיטיס B (לילודים) וחיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי (לנערות).

 

12. קחו חלק בתכניות סקר לאומיות לגילוי מוקדם של סרטן: המעי הגס (נשים וגברים), סרטן השד (נשים) וסרטן צוואר הרחם (נשים).

 

"היצמדות לכללי הקוד האירופאי הוכחו כמפחיתים משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן וכמסייעים בהחלמתם של חולים שכבר אובחנו, כפי שהוכיח גם מחקר שפורסם לאחרונה (ספטמבר 2016) ב-JAMA. כך שעל ידי יישום הכללים למניעה, יחד עם היענות לבדיקות הסריקה לגילוי מוקדם וקבלת החיסונים המומלצים, ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בכ-50%", מסבירה מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן.

 

נינה-בלן
03/02/17 21:06

ישראל אור לגויים במערכת הרפואית שלה :

 
מנתונים המעודכנים לשנת 2013, בהשוואה בינלאומית למדינות ה-OECD: ישראל במקום ה-18 מבין 34 מדינות בתחלואה בסרטן מחד, ומאידך במקום ה-28 מבין 34 מדינות בתמותה מסרטן.