מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותמחקר: קרוהן וקוליטיס מעלות סיכון להתקפי לב ושבץ

מחקר: קרוהן וקוליטיס מעלות סיכון להתקפי לב ושבץ

לאנשים עם מחלת מעי דלקתית עשוי להיות סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים כגון התקפי לב ושבץ. הסיכון המוגבר ביחס לצפוי באוכלוסייה גבוה במיוחד בצעירים


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ידוע כי דלקתיות כרונית סיסטמית מהווה גורם סיכון לאירועי לב וכלי דם. מספר מחלות המאופיינות בדלקתיות כרונית נקשרו לסיכון מוגבר למחלת לב או שבץ ובהן דלקות מפרקים אוטואימוניות ופסוריאזיס.

 

מחקרים בחנו אם גם מחלת מעי דלקתית כרונית - קרוהן או קוליטיס כיבית - מעלה את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות, אך המסקנות לא היו אחידות. חוקרים צרפתים מבית החולים סיינט אנתוני ביקשו לבדוק את הנושא במדגם גדול של נבדקים.

 

לשם כך הם בחנו נתוני שחרורים מאשפוז בכלל בתי החולים בצרפת בשנים 2008 עד 2013. הם זיהו 210,162 מטופלים בני 15 ומעלה שאובחנו עם מחלת מעי דלקתית - 97,708 עם קרוהן ו-112,454 עם קוליטיס כיבית - והשוו את ההיארעות של אירוע לב או כלי דם ראשון במאובחנים עם מחלות מעי דלקתיות להיארעות הצפויה באוכלוסייה הכללית בצרפת התואמת במאפיינים כמו אזור גאוגרפי, מין וגיל. הממצאים הוצגו בסוף השבוע האחרון בכנס השנתי של הארגון האירופאי לקרוהן וקוליטיס (ECCO).

 

ניתוח הנתונים חשף כי השכיחות של אירועי לב וכלי דם גבוהה יותר במאובחנים עם מחלות מעי דלקתיות. באופן כללי, הסיכון לאירוע לב וכלי דם חריף היה גבוה ב-35% במטופלים עם קרוהן וב-10% במטופלים עם קוליטיס. ובאופן ספציפי - במאובחנים עם קרוהן הסיכון לאירוע מחלת לב איסכמית גבוה ב-31% ביחס לצפוי באוכלוסייה, לאירוע מוחי כגון שבץ ב-33% ולמחלת כלי דם היקפית גבוה ב-65%. במאובחנים עם קוליטיס הסיכון לאירוע מחלת לב איסכמית גבוה ב-10% ביחס לצפוי באוכלוסייה, הסיכון לאירוע מוחי גבוה ב-11% ולמחלת כלי דם היקפית ב-7%.

 

עוד נמצא כי הסיכון המוגבר גבוה במיוחד בצעירים. למאובחן עם קרוהן שגילו צעיר מ-35 סיכון לאירוע לב או כלי דם חריף הגבוה ב-42% בהשוואה לסיכון הצפוי לאדם אחר באותו גיל ומין, והסיכון היחסי גדול ב-65% באדם צעיר שאובחן עם קוליטיס כיבית.

 

מחלה פעילה חמורה נקשרה במיוחד לסיכון מוגבר לאירועי לב וכלי דם. במהלך תקופת המעקב 22% מהנבדקים עם קרוהן ו-13% מהנבדקים עם קוליטיס אושפזו בשל תסמינים הקשורים למחלת המעי. לאחר שהחוקרים נטרלו בניתוח הנתונים גורמי סיכון קרדיווסקולריים כלליים, התקופה של שלושת החודשים שקדמו לאשפוז בשל תסמיני מחלת המעי הדלקתית והתקופה של שלושת החודשים אחרי האשפוז נקשרו לסיכון מוגבר לאירוע קרדיווסקולרי חריף בהשוואה לתקופות אחרות – סיכון גבוה ב-77% במטופלים עם קרוהן וב-87% במטופלים עם קוליטיס.

 

להפחית את גורמי הסיכון

 

המחקרים שנערכו עד כה בנושא מחלות מעי דלקתיות ומחלות לב, כאמור, לא הגיעו למסקנות אחידות. לדוגמה, במחקר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology ב-2011 נמצא כי בניגוד למחלות כרוניות דלקתיות אחרות, קרוהן וקוליטיס אינן כרוכות בסיכון מוגבר להתקף לב. המחקר התבסס על נתונים של כ-15,500 מטופלי קוליטיס, 10,000 מטופלים עם קרוהן וכמעט 240,000 אנשים ללא מחלות מעי דלקתיות, הדומים להם במאפיינים, שהיו במעקב במשך כחמש שנים.

 

עם זאת, בשנת 2013 הוצגו בכנס השנתי של הקולג' האמריקאי לגסטרואנטרולוגיה ממצאים מניתוח נתונים של תשעה מחקרים שכללו יחד 150,000 מטופלים עם מחלות מעי דלקתיות, לפיהם קיימת עלייה של 10-25 אחוז בסיכון לשבץ והתקפי לב במטופלים עם מחלות מעי דלקתיות, כאשר הסיכון המוגבר משמעותי במיוחד בנשים.

 

במחקר שממצאיו הוצגו בשנת 2014 בכנס השנתי של הקונגרס האירופאי לאי ספיקת לב, שנערך בקרב יותר מ-5 מיליון אזרחים דנים, נמצא כי בהשוואה לאוכלוסייה ללא מחלות מעי דלקתיות, למטופלים חדשים עם מחלות מעי דלקתיות היה סיכון גבוה ב-37% להתאשפז בשל אי ספיקת לב במהלך תקופת מעקב שנמשכה בממוצע שש שנים. כשהחוקרים בחנו את פעילות המחלה, הם מצאו כי הסיכון יותר מהוכפל במהלך תקופות של מחלה פעילה: כאשר מטופלי מחלות מעי דלקתיות סבלו מהתלקחות, הסיכון לאשפוז עקב אי ספיקת לב היה גבוה פי 2.5 והוא היה גבוה פי 2.7 כשהמחלה הייתה פעילה באופן עקבי. לא היה סיכון מוגבר לאשפוז בשל אי ספיקת לב במהלך ההפוגות.

 

נדרשים אומנם מחקרים נוספים לפני שיהיה ניתן לקבוע כי מחלות מעי דלקתיות גורמות בפני עצמן למחלות לב וכלי דם ואם טיפול תרופתי שמסייע לשמור על הפוגה מפחית את הסיכון.

 

עם זאת, לאור העדויות שהצטברו לאחרונה, נראה שלאנשים עם מחלת מעי דלקתית חשוב במיוחד להפחית גורמי סיכון ידועים למחלות לב וכלי דם – לרבות להקפיד על תזונה בריאה, לא לעשן, להיות פעילים גופנית ולנסות להפחית לחץ נפשי, וכן להיות במעקב רפואי לאיתור מוקדם של גורמי סיכון או סימנים למחלות לב וכלי דם.

 


European Crohn's and Colitis Organisation (ECCO) 2017 Congress: Abstract OP003