מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהמדריכיםסטרואידים לטרשת נפוצה

סטרואידים לטרשת נפוצה

קורטיקוסטרואידים לטיפול בהתקפים: איך הם עובדים, מהן תופעות הלוואי ומה יעזור לעבור את הטיפול בצורה הטובה ביותר?


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

סטרואידים מסוג קורטיקוסטרואידים יכולים לסייע לטיפול בהתקפי טרשת נפוצה, בהחמרה בסימפטומים או ב-optic neuritis אקוטי (דלקת בעצב הראייה).

 

אילו טיפולים קיימים?

 

הקורטיקוסטרואיד הנפוץ ביותר לטיפול בהתקפים הוא מתילפרדניזולון (methylprednisolone), המוכר יותר בשמותיו המסחריים: סולומדרול (Solu-Medrol) או דפומדרול (Depo-Medrol). במינון גבוה, התרופה לרוב תינתן באמצעות עירוי לווריד מידי יום במשך 3 או 5 ימים במהלך התקף.  קיימים גם סטרואידים אוראליים (הניטלים בכדורים): מתילפרדניזולון ופרדניזון (Prednisone) .

 

איך הסטרואידים מסייעים?

 

האופן בו פועלים הסטרואידים אמנם אינו מובן במלואו, אך ניתן לצפות מהם להפחית את הפעילות הדלקתית, לקצר את משך ההתקף ולזרז את ההחלמה מההתקף.

 

איך ניטלים הסטרואידים?

 

כאמור, סטרואידים יכולים להתקבל בצורה אוראלית - כלומר באמצעות כדורים, או דרך הווריד - כלומר באמצעות אינפוזיה (IV). לפי ההמלצה הרפואית של ארגון הבריאות הבריטי כדאי להציע לכל אדם עם טרשת נפוצה שחווה התקף אשר גורם לסימפטומים מטרידים או החמרה ביכולת לתפקד בחיי היום-יום, קורס (מחזור) סטרואידים במינון גבוה. הטיפול צריך להתחיל מוקדם ככל הניתן באחת מהדרכים הבאות:

 

• עירוי של מתילפרדניזולון במינון של 500 מ"ג – 1 גרם ליום במשך 3 עד 5 ימים.
• מינון גבוה של מתילפרדניזולון אוראלי כדורים במינון של 500 מ"ג – 2 גרם במשך 3 עד 5 ימים.

 

בישראל נהוג לתת אינפוזיה בשלב הראשוני. במקרים מסוימים בתום קבלת העירוי יינתנו קורטיקוסטרואידים בכדורים למשך מספר ימים או שבועות. סוג התרופות, אופן נטילתן והמינונים משתנים בהתאם למצב הפרטי, לרופא ולמרכז הרפואי. 

 

מה עדיף: עירוי או כדורים?

 

קורטיקוסטרואידים הניתנים בעירוי לווריד יפעלו מהר יותר ויהיו להם פחות תופעות לוואי בהשוואה לטיפול בכדורים בלבד. בסיום הטיפול בעירוי ייתכן שיהיה צורך בהמשך טיפול בכדורי קורטיקוסטרואידים במינון נמוך יותר. לקראת סוף הטיפול, ישנו שימוש במינונים נמוכים מאוד של התרופה כדי שהגוף ישקם את יכולתו העצמית לייצר הורמוני קורטיקוסטרואידים טבעיים.

 

האם הטיפול בסטרואידים דורש אשפוז?

 

רופאים ומרכזים שונים נוקטים בגישות שונות בסוגית האשפוז במהלך מתן קורטיקוסטרואידים. בישראל אדם עם טרשת נפוצה יקבל בהתקף עירוי של מתילפרדניזולון שינתן בבית חולים או מרכז רפואי באשפוז אמבולטורי (אשפוז יום בו מגיעים לטיפול שנמשך מספר שעות ובסיומו ניתן לחזור הביתה ולחזור למחרת) או באשפוז מלא.

 

מתי נחוש בהשפעת הסטרואידים?

 

חשוב להבין כי לרוב ההשפעה של סטרואידים אינה מיידית ולכן אין לצפות שהתסמינים יחלפו מייד. חלק מהמטופלים מתחילים להרגיש שיפור כבר 3 ימים מתחילת הטיפול, אך לחלק מהמטופלים ייקח כמה שבועות עד שיחושו בהשפעות הטיפול. הסטרואידים פועלים בגוף במשך עד 3 חודשים וגם לאחר שאין סטרואידים בגוף, הגוף ממשיך לתקן את עצמו.

 

האם הטיפול קשה?

 

כל אחד וחווית הסטרואידים שלו. יש הרואים בטיפול תרופת פלא, שלא רק מעבירה את ההתקף אלא גם נותנת אנרגיה ושיפור במצב הרוח. אחרים לעומת זאת, רואים בכך תקופה של ייסורים, עם חוסר שינה, עצבנות ותופעות לוואי רבות. 

 

מהן תופעות הלוואי?

 

הקורטיקוסטרואידים עלולים לגרום למספר תופעות לוואי, גם אם נלקחו לזמן קצר בלבד. לפעמים קשה להבדיל בין התסמינים של ההתקף לבין תופעות הלוואי. חשוב לדווח לאחיות על כל תופעת לוואי שמופיעה. אנשים עם טרשת נפוצה שקיבלו קורס (מחזור טיפול) של קורטיקוסטרואידים עלולים לחוש בין היתר:

 

שינויים במצב הרוח ובהתנהגות - יש כאלה שחשים תחושה של התרוממות רוח. לעומת זאת עלולה להיות גם ירידה במצב הרוח ואף עצבנות

שינוי ביכולות הקוגניטיביות כמו קשב וזיכרון

רגישות למגע, רעש וכאב
תחושת חוסר מנוחה
שינויים בדפוסי השינה - לרוב קושי להירדם
קלקול קיבה, "בטן עצבנית", צרבות ובחילות 
דפיקות לב מהירות
טעם מתכתי בפה
תיאבון מוגבר
עלייה במשקל
הסמקה/אודם בפנים וגלי חום
נפיחות בקרסול
אקנה (חצ'קונים) 

 

בשימוש חד-פעמי, הסטרואידים בטוחים ותופעות הלוואי לרוב קצרות טווח. עם זאת, כל מי שמתחיל קורס של סטרואידים צריך להכיר את תופעות הלוואי ולהיות תחת מעקב רפואי. לרוב, תופעות הלוואי יחלפו באופן הדרגתי לאחר הפסקת הטיפול והפחתת נוכחות הקורטיקוסטרואידים בגוף.

 

כאשר הטיפול בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה נמשך לתקופה ארוכה יחסית, עלולות להיות תופעות לוואי נוספות:

 

עלייה במשקל ונפיחות בפנים
עלייה בלחץ הדם
סוכרת ובעיות ברמות הסוכר בדם
אוסטיאופורוזיס – היחלשות של העצמות
קטרקט
דימום בקיבה ובמעיים
ירידה בכושר העמידות מול זיהומים
איבוד של רקמות בעצמות, עקב הפחתה של אספקת הדם המגיעה לעצמות. תופעת לוואי זו לרוב פוגעת בעצמות הכתפיים והירכיים
עצבנות חמורה, פרנויה ופסיכוזה (במידה והקורטיקוסטרואידים ניתנים במינון גבוה במיוחד)

 

תופעות הלוואי הללו אמנם עשויות להתרחש בעקבות טיפול ממושך בקורטיקוסטרואידים, אך ניתן לראותן לעיתים גם בקרב אנשים שסובלים מהתקפים בתדירות גבוהה וצריכים טיפולים חוזרים.

 

האם הטיפולים תמיד יעילים?

 

הטיפול בקורטיקוסטרואידים אינו יעיל לכולם. בקרב חלק מהאנשים עם טרשת נפוצה הקורטיקוסטרואידים יעילים בהתחלה, אך בהמשך הופכים לפחות ופחות יעילים ככל שהשימוש בהם מתמשך.

 

מתי טיפול בסטרואידים אינו מומלץ?

 

לא מומלץ לתת טיפול בסטרואידים למעלה משלוש פעמים בשנה. בנוסף, מומלץ לא להמשיך טיפול בסטרואידים למעלה משלושה שבועות.

 

האם הסטרואידים הם הטיפול היחיד בהתקף?

 

לפעמים במהלך הטיפול בסטרואידים, או מיד אחריו, תקבלו המלצות לטיפולים משלימים כמו טיפולים פיזיותרפיים או טיפולי ריפוי בעיסוק, כדי לזרז ולשפר את יכולת ההחלמה.

 

איך צריך לשמור על עצמנו במהלך תקופת הטיפול?

 

להימנע מזיהומים: הסטרואידים מפחיתים את יכולת המערכת החיסונית להילחם בזיהומים או דלקות. הימנעו ממגע עם אנשים שיש להם סימפטומים של דלקות או זיהומים אחרים. אם לא נדבקתם בעבר באבעבועות רוח הימנעו מאנשים עם אבעבועות, כמו גם אנשים עם שלבקת חוגרת. במידה וכן היה לכם אבעבועות רוח בעבר, תהיו פגיעים יותר לפתח שלבקת חוגרת במהלך הטיפול. דווחו לרופא או לאחות באופן מיידי אם אתם מפתחים חום, התקררות, קשיי נשימה או פריחה.

 

להימנע מחיסונים: במהלך הטיפול רצוי להימנע מכל חיסון, מכיוון שמערכת החיסון מוחלשת בזמן זה. גם כאשר מומלץ לכם לקבל חיסון דווחו מתי לאחרונה קיבלתם עירוי של סטרואידים, כדאי שהמרחק בניהם יהיה גדול ככל שניתן.

 

לשמור על פתח העירוי: הגנו על פתח העירוי מפני משיכות ופגיעות. במידה ואתם צריכים לעבור בתקופת העירוי סריקת MRI כדאי שלא תקבלו את הגדוליניום דרך אותו פתח בו אתם מקבלים את הסטרואידים. למרות ששיטה זו חוסכת זמן לפני ה MRI הגדולינים יכול לגרום לווריד "לקרוס", אז יצטרכו למצוא וריד חדש לקראת יום נוסף של טיפול בסטרואידים.

 

להיזהר עם תרופות הומאופטיות: תופעות הלוואי של הסטרואידים יכולות להגביר ולהשפיע על כמה מצמחי המרפא בהם אלוורה, ג'ינסנג אסיאתי, מיריקה, ליקוריץ ואחרים.

 

להימנע ממזונות שומניים, מתוקים ומלוחים: כדאי להימנע ממזון שומני כי זה יגרום לצרבות. הגבילו גם את הממתקים ומאכלים עם ריכוז גבוה של סוכר, כי הסולמדרול מגביר את רמות הסוכר בדם. אם אתם סוכרתיים, הזכירו לרופא ולאחות וקבלו מעקב מתאים והנחיות לגבי אכילה תוך כדי הטיפול. הסטרואידים יכולים להביא לתחושה של נפיחות כללית וגם לנפיחות באזור הרגליים והקרסוליים. הימנעו מאוכל מלוח והקפידו על שתייה מרובה של מים, היא עוזרת לצמצם השפעה זו, אשר תיעלם כמה שבועות מסיום הטיפול.

 

טיפים לטיפול בקורטיקוסטרואידים: כך תעברו את הטיפול בצורה הטובה ביותר

 

לפני העירוי

 

שתו המון: שתו המון נוזלים לפני העירוי. השתייה המרובה גורמת לוורידים להיות גדולים יותר וקלים יותר לאיתור, כך החדרת העירוי תהיה קלה וחלקה.

 

אכלו: מומלץ לאכול ארוחה גדולה ומלאה לפני העירוי. חשוב לקבל סטרואידים על בטן מלאה כי הסולומדרול גורם לכאבי בטן ולצרבות במידה וניתן על בטן ריקה. פנקו את עצמכם ומלאו את הבטן בדברים טעימים. מגיע לכם – גם ככה לאחר הטיפול האוכל יתחיל לקבל טעם מוזר. 

 

בחרו יד: בחרו מראש באיזו יד תרצו לקבל את העירוי. החיבור לווריד יכול להישאר באותה היד למשך 5 ימים, וייתכן שיהיה הדבר מציק מאוד אם תהיה זו היד הדומיננטית. ייתכן והיד תיבחר בשבילכם, כאשר האחות תבחר את היד בה הוורידים הכי מתאימים.

 

במהלך העירוי

 

אכלו סוכרייה או מסטיק: במהלך העירוי ייתכן ותרגישו טעם מתכתי בפה. טוב שיש סוכריית מנטה חזקה או מסטיק כדי להעביר את הטעם. מים ומשקאות אחרים לא עוזרים להעביר את הטעם. 

 

העבירו את הזמן בנעימים: הביאו ספר, מגזינים, נגן מוזיקה עם המוזיקה האהובה עליכם או מחשב עם סדרות וסרטים שהכנתם מראש (אל תשכחו אוזניות). הם יעזרו לכם להעביר את הזמן ולהסיט את המחשבה מהעירוי. אבל אין להביא את הלפטופ והפלאפון של העבודה - אתם בטיפול לכל דבר! במהלך העירוי נסו לתרגל נשימה עמוקה ונכונה ואולי אפילו תצליחו להירדם.

 

לא למהר: כמה זמן לוקח העירוי? תלוי בקצב הטפטוף. אם אתם מרגישים חום, הפנים מאדימות וקצב הלב מהיר, בקשו מהאחות להאט את קצב טפטוף העירוי (הוותיקים כנראה יודעים כבר לשלוט בקצב גם לבד). לפעמים לקראת סוף העירוי המטופלים עצבניים וקצרים בזמן, מרגישים חלק מתופעות הלוואי ורוצים רק להגיע הביתה כמה שיותר מהר. יש יתרון גדול לשטיפה בתמיסת מלח (Saline) בסוף העירוי, עוד כמה דקות וזהו.

 

לאחר העירוי

 

קחו מונית: ייתכן ויהיה לכם קשה להתרכז, תהיו עצבניים והתפיסה שלכם תהיה לא תהיה כתמול שלשום. אפילו אם אתם חושבים שאתם כשירים לנהיגה, יהיה זה רעיון טוב לתת למישהו אחר להביא אתכם הביתה בתום כל יום עירוי. הניחו את הדאגות לגבי הפקקים ומהירות התגובה כאשר יחתכו אתכם ביציאה מבית החולים.

 

אכלו נכון: כפי שהזכרנו קודם לכן, כנראה והאוכל ירגיש קצת מוזר, לכן ערבבו את הטעם הזה עם משהו טוב באמת. עם זאת, זכרו שכדאי להימנע ממזון שומני, מאכלים עם ריכוז גבוה של סוכר ומזון מלוח.

 

הישארו שקטים: הסטרואידים גורמים להרבה אנשים להיות חרדתיים, עצבניים וחסרי שקט באופן כללי. אל תאתגרו תקופה זו בעבודה ומטלות מיוחדות, הישארו בבית וצרו אווירה שקטה ורגועה עד כמה שניתן. במהלך הטיפול לא תהיו יצרניים ונחמדים לעמיתים בעבודה כפי שאתם בדרך כלל.

 

נסו לישון: הסטרואידים עלולים לגרום להפרעות בשינה. די שכיח למצוא אנשים במהלך טיפול סטרואידים קמים באמצע הלילה מנקים את המטבח או ממיינים את הדואר. למרות היתרונות שבניצול הזמן, עליכם לנוח בתקופה הזו. הטיפול הזה מהווה מעמסה כבדה על גופכם. נסו טכניקות שונות שיעזרו לכם להירדם, במידה ואינכם מצליחים בקשו מהרופא כדורי שינה לתקופה זו.

 

 יש לכם עצות נוספות? שתפו אותנו

סיון.1
10/06/19 17:51

שלום לכולם, תודה ערן על הכתבה המפורטת הזו. כמה זמן לאחר שלושה ימי עירוי סטרואידים תמליץ להפחית בסוכר ובמלח בבקשה? תודה רבה