מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אהוד גרוסמן
פרופ' אהוד גרוסמן
בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב. לשעבר מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי ע"ש שיבא. לשעבר מנהל האגף הפנימי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, פרופ' מן המנין ומופקד על קתדרה ליתר לחץ דם באוניברסיטת תל אביב. לשעבר דיקאן בית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב כיום נשיא אוניברסיטת אריאל
פרופ עדי לייבה
פרופ עדי לייבה
מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבית החולים האוניברסיטאי אסותא אשדוד ומנהל מרפאה מייעצת בפנימית, מחלות כליה ולחץ דם במרפאת מומחים בקרית אונו (מרב מרכזי בריאות, הדובדבן 7 קרית אונו ) מומחה ברפואה פנימית , בנפרולוגיה וביתר לחץ דם, פרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון ופרופ. משנה באוניברסיטת הארוורד,ארה"ב. בשנים 2016-2022 שימשתי כנשיא החברה הישראלית ליתר לחץ דם. מומחה בפנימית, הן מתל השומר, והן מבית חולים Mount Auburn בקיימברידג', מסצ'וסטס. סא"ל במיל., יועץ קצין רפואה ראשי למחלות כליה ויתר לחץ דם, ומנהל תחום מחלות כליה ויתר לחץ דם בקופות חולים "מכבי" ו"לאומית". מייסד ויו"ר החוג הנפרולוגי הישראלי פלסטיני בהר"י. בקרו באתר של פרופ' עדי לייבה www.profleiba.com ניתן להתייעץ בווטסאפ דרך האחות אחראית המרפאה , הגב. סיגלית ארי-עם ( RN)- 054-541-9992
כמונילחץ דםמדריכיםתרופות לחץ דם: חוסמי תעלות סידן

תרופות לחץ דם: חוסמי תעלות סידן

דיהידרופירידינים וחוסמי סידן שאינם דיהידרופירידינים: על המנגנון, אופן הנטילה ותופעות הלוואי של התרופות השונות ללחץ דם מקבוצת חוסמי תעלות סידן

מאת דן אבן, פרופ' אהוד גרוסמן וד"ר אלון גרוסמן
תגובות 1

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

תרופות מקבוצת 'חוסמי סידן' ובשמן המלא 'חוסמי תעלות הסידן' (Calcium Antagonists או Calcium Channel Blockers) – חוסמות את תעלות הסידן הנמצאות בממברנה (קרום) של התאים ובכך מונעות את כניסת הסידן שנמצא מחוץ לתא - פנימה. מכיוון שהתכווצות התא תלויה בנוכחות סידן, כשלא נכנס סידן לתא התכווצות תאי השריר נמנעת.

 

חוסמי הסידן גורמים להרפיית השריר החלק - שריר הנמצא בדפנות של כלי הדם בגוף. תהליך זה של הרפיית השריר מפחית את התנגודת לזרימת דם ולכן מוריד את לחץ הדם. בנוסף, חוסמי הסידן מקטינים את התכווצות שריר הלב ובכך מורידים את תפוקת הלב ואת לחץ הדם. כמו כן, הם תורמים להורדת לחץ הדם באמצעות הקטנת הפרשת האלדוסטרון, הנגרמת על ידי אנגיוטנסין 2 ולהגברת הפרשת הנתרן בשתן במידה קלה.

 

חוסמי הסידן נחלקים לשתי קבוצות גדולות: דיהידרופירידינים ותכשירים שאינם דיהידרופירידינים.

 

דיהידרופירידינים

 

הדיהידרופירידינים (Dihydropyridines) מתאפיינים בכך שהם פועלים בעיקר על תעלות הסידן המצויות בדופן כלי הדם. כאמור, תכשירים אלו אחראיים להרפיית השריר החלק המצוי בדופן העורקים, וכך מפחיתים את התנגודת ההיקפית בכלי הדם - ואת לחץ הדם.

 

תכשירים אלו כמעט שאינם משפיעים על תעלות הסידן המצויות בלב, ולכן אינם משפיעים ישירות על הדופק או על עוצמת ההתכווצות של שריר הלב.

 

התכשירים שנמצאים בשימוש בארץ:

 

ניפדיפין (NIFEDIPINE) - פרסולט, אוסמו-אדלט, ניפדיפין-טבע

אמלודיפין (AMLODIPINE) - נורבסק, אמלודיפין-טבע, אמלו

פלודיפין (FELODIPINE) - פנדיל

לרקנידיפין (LERCANIDIPINE) - וזודיפ, לרקפרס, לרקנידיפין טבע

 

למי מתאים הטיפול בדיהידרופירידינים? 

 

התרופות מקבוצה זו יעילות מאוד בהורדת לחץ דם, בפרט באוכלוסייה המבוגרת.

 

תופעות לוואי של דיהידרופירידינים

 

תופעות הלוואי השכיחות בקבוצה זו הן בצקת קרסוליים, תחושת סומק בפנים וכאבי ראש והתעבות החניכיים. תופעות הלוואי של התכשירים הללו תלויות במינון וניתן להפחיתן על ידי שימוש במינונים נמוכים.

 

צורת נטילה: בכדורים, רובם אחת ליום.

 

סל התרופות: כל התרופות בקבוצה זו כלולות בסל הבריאות הממלכתי.

 

חוסמי סידן שאינם דיהידרופירידינים

 

התכשירים בקבוצה זו נקשרים יותר לתעלות הסידן בשריר הלב ופחות לדופן כלי הדם. לכן, הם גורמים להורדת לחץ הדם באמצעות האטת הדופק והפחתת עוצמת התכווצות הלב, בדומה לחוסמי קולטני בתא.

 

בקבוצה זו שתי תרופות:


דילטיאזם (DILTIAZEM) - דילאטם, אדיזם
וראפמיל (VERAPAMIL) - איקקור, וראקור, אפואקור, איקאפרס, וראפרס

 

צורת נטילה: בכדורים, פעם ביום.

 

סל התרופות: התרופות בקבוצה זו כלולות בסל הבריאות הממלכתי לרישום על ידי כל רופא.

 

למי מתאים הטיפול בחוסמי סידן שאינם דיהידרופירידינים? 

 

התרופות מקבוצה זו חיוניות בעיקר לחולים שלא יכולים לקבל חוסמי בתא עקב אסתמה פעילה.

 

יש להיזהר משימוש בתכשירים ממשפחה זו בקרב חולים עם ירידה בתפקוד שריר הלב וחולים עם מחלות המתאפיינות בדופק איטי. מומלץ שלא לשלב את התכשירים הללו עם תכשירים ממשפחת חוסמי הבתא. 

 

תופעות לוואי של חוסמי סידן שאינם דיהידרופירידינים

 

חוסמי הסידן מעכבים גם את תעלות הסידן המצויות בדופן מערכת העיכול, וכך מונעים הרפיה של שרירי מערכת העיכול ועלולים לגרום לעצירות, שעלולה להפוך לקשה במיוחד בחולים המטופלים במינונים גבוהים של ורפמיל (מעל 240 מ"ג ליום). תופעות לוואי אחרות כוללות כאבי ראש ובצקות בקרסוליים (בשכיחות נמוכה).

 

 

עוד על התרופות ליתר לחץ דם

 

 

* פרופ' אהוד גרוסמן הוא מנהל מחלקה פנימית ד' והיחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי שיבא ודיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב

* ד"ר אלון גרוסמן הוא סגן מנהל מחלקה פנימית ה' במרכז רפואי רבין

 


עודכן לאחרונה: דצמבר 2016
 

 

עמית-אלתם
29/01/16 13:46

נתנו לי לצורך מניעת ספאזם עורקי לב חצי כדור ורהפרס ליום , הוא גורם לי לצרבת ,כנראה מרפה את סוגר הושט, האם הסוג השני של חוסמי תעלות סידן דיהידרופירידינים ,יעשה את העבודה מבלי לגרום לצרבות?