מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהמדריכיםמהו טיפול פליאטיבי?

מהו טיפול פליאטיבי?

עשר עובדות על הטיפול התומך שמטרתו לשפר את איכות חייהם ולהקל על כאבם של חולים עם מחלה קשה או סופנית


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

טיפול פליאטיבי (טיפול תומך) מוגדר על ידי ארגון הבריאות העולמי כגישה טיפולית כוללנית שמטרתה לשפר את איכות החיים של חולים המתמודדים עם מחלה אשר מאיימת על החיים ובני משפחותיהם.

 

מטרת הטיפול התומך: מניעה, אומדן וטיפול בכאבים ובסימפטומים הפיזים, הפסיכולוגיים (כמו דיכאון וחרדה), החברתיים והרוחניים של החולים ובכך לשפר את איכות החיים.

 

הטיפול הפליאטיבי משמעותי במיוחד בשלב שבו המחלה לא מגיבה עוד לטיפול מרפא (המכונה גם טיפול קוראטיבי - מהמילה cure). זהו השלב בו הדבר החשוב ביותר הינו הקלה על כאבים ועל סימפטומים נוספים כגון קוצר נשימה, עייפות, עצירות, בחילות, חוסר תיאבון וקושי להירדם.

 

עם זאת, הטיפול התומך יכול להינתן גם במקביל לטיפול הקוראטיבי - ואז הוא עוזר למטופל להמשיך בחיי היום-יום באיכות החיים הטובה ביותר במקביל לטיפולים הרפואיים.

 

בין העקרונות החשובים של הטיפול הפליאטיבי, נכללת אספקת מערכת תמיכה ותקשורת קרובה אשר מיועדת להקל על בני המשפחה בהתמודדות עם הטיפול בחולה במהלך מחלתו, וגם ללוותם לאחר מותו.

 

טיפול פליאטיבי ניתן על ידי צוות רב-מקצועי הכולל לכל הפחות רופא, אחות ועובדת סוציאלית, בהתאם לצורכי החולה ובני משפחתו. הטיפול יכול להינתן לחולה ובני משפחתו בבית, בקהילה, בבית החולים, או בהוספיס, והוא מיועד לחולים שמתמודדים עם מחלה קשה כמו סרטן, אי ספיקת לב, אי ספיקת ריאות קשה, טרשת נפוצה, ALS,  דמנציה ועוד.

 

הגישה הפליאטיבית רואה במוות תהליך טבעי, והיא לא נועדה לזרז אותו או לעכב אותו. הטיפול התומך נועד לשפר את איכות החיים ככל שניתן במשך שלבי המחלה השונים ועד למוות.

 

10 עובדות על הטיפול הפליאטיבי:

 

1) הטיפול מקל על כאב ועל סימפטומים מטרידים אחרים


2) הטיפול משפר את איכות החיים ועשוי גם להיטיב את מהלך המחלה


3) הטיפול משלב היבטים נפשיים ורוחניים


4) הטיפול תומך בחיים פעילים של החולה ככל הניתן, עד מותו


5)  הטיפול תומך בחיים ורואה במוות תהליך נורמאלי


6)  הטיפול אינו מכוון להחיש או לדחות את מותו של החולה


7) הטיפול מסתמך על גישת צוות להתייחסות לצורכי מטופלים 


8) הטיפול מסתמך על צוות שמסייע למשפחה להתמודד עם מחלתו של המטופל, לרבות בתהליכי האבל

 

9) ניתן ליישם את הטיפול משלב אבחנת המחלה, בשילוב עם טיפולים אחרים אשר נועדו לריפוי המחלה או להארכת חיים, כגון כימותרפיה או הקרנות


10) הטיפול כולל בדיקות שיאפשרו להיטיב, להבין ולטפל בסיבוכים קליניים מעיקים של המחלה

 

בישראל קיימים שירותים פליאטיביים בבתי חולים ובקהילה. מידע על השירותים ניתן למצוא באתר העמותה לטיפול תומך www.palliative.org.il

 

 

* הכותבת היא אחות אונקולוגית מחוזית, מומחית קלינית בטיפול תומך, "מכבי שירותי בריאות" מחוז ירושלים והשפלה, וחברה בוועד המנהל של העמותה לטיפול תומך.