מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

דיכאון וחרדה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר אילן וולקוב
פסיכיאטר פרטי מומחה, מנהל רפואי MindMe המרכז לטיפול פסיכיאטרי מתקדם, בקניון רמת אביב, מגדל הקניון קומה 4, תל אביב. https://mindme.co.il/
אורית זאבי יוגב
אורית זאבי יוגב
מ.א בפסיכולוגיה קלינית – רפואית מן האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר מ.א קליני בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה. זוכת פרס האוניברסיטה ע"ש קלנר על הישגים יוצאי דופן בטיפול במשפחות רב בעיתיות. עבדתי הרבה עם הריונות בסיכון ובמחלקות פסיכיאטריות סגורות. בשנים האחרונות בעקבות עבודה במרפאה אנדוקרינולוגית עוסקת רבות בהשמנה קיצונית של מבוגרים, נוער וילדים ואף כתבתי על כך ספר, "רדו ממני", שמשפיע על אופן ראיית הנושא והטיפול בו.
כמונידיכאון וחרדהחדשותתופעה חדשה: ''דיכאון פייסבוק''

תופעה חדשה: ''דיכאון פייסבוק''

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים: פייסבוק עלול לגרום לדיכאון ולהקצין חרדות חברתיות


רשתות חברתיות עלולות להזיק לבריאות הגופנית והנפשית של ילדים (צילום: panthermedia)
רשתות חברתיות עלולות להזיק לבריאות הגופנית והנפשית של ילדים (צילום: panthermedia)

 

ילדים ובני נוער שמבלים זמן רב ברשתות החברתיות עלולים להיות בסיכון לתופעה חדשה: דיכאון פייסבוק. נייר עמדה חדש של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מנחה את הרופאים לייעץ להורים לשוחח עם ילדיהם על השימוש ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר ועל נושאים ספציפיים איתם ילדים מתמודדים היום ברשת, כמו בריונות וירטואלית ושליחת מסרים מיניים ותמונות עירום.

 

בנייר שפורסם בכתב העת Pediatrics מסבירים המומחים כי בשביל חלק מהילדים ובני הנוער, המדיה החברתית היא האמצעי המרכזי לקשרים חברתיים, במקום קניון או בתים של חברים. בנוסף, חלק גדול מההתפתחות הרגשית והחברתית של הדור הזה מתרחשת באינטרנט או טלפונים סלולאריים. כך לדוגמא, סקר שנערך בשנת 2009 מצא כי בני נוער מתחברים יותר מעשר פעמים ביום לרשת החברתית האהובה עליהם. יותר ממחצית מהמתבגרים מתחברים לרשתות החברתיות יותר מפעם ביום.

 

דיכאון, פגיעה בשינה ובריונות וירטואלית

 

בדו"ח הוסבר כי למרות היתרונות ברשתות החברתיות, קיימים גם חסרונות רבים. אחת הבעיות היא שילדים הסובלים מבידוד חברתי מחפשים קשרים באינטרנט, ובמידה והם נתקלים בדחייה או כשלון ביצירת קשרים זה מקצין את תחושותיהם.

 

בנוסף, בני נוער הם פגיעים יותר ללחץ חברתי ובאופן טבעי הם גם אימפולסיביים יותר, מה שעלול לגרום למצבים בעייתים. לדוגמא, הם יכולים למהר להגיב על עדכון סטאטוס או תמונה שהעלה חבר בפייסבוק, בלי לחשוב על מה שהם כותבים- זה עלול להפוך מהר מאוד לכדור שלג שיפגע בילד ששמו אותו למטרה.

 

סכנות נוספות לילדים הן שליחת מסרים מיניים ותמונות עירום של עצמם (SEXTING) ובריונות וירטואלית, תופעה נפוצה בה מפיצים מידע עוין או מוטעה. לאחרונה היו מספר התאבדויות של ילדים שסבלו מהטרדות בפייסבוק בארצות הברית, ואף התאבדות של בן 16 מישראל. 

 

בעיה נוספת היא שחלק מהילדים נמשכים למדיה החברתית ומתקשים להתנתק ממנה, מה שעלול להפריע לביצוע שיעורי בית, לביצוע פעילות גופנית ולשינה.

 

בנוסף, הילדים עלולים למצוא עצמם באתרים ובמצבים שלא מתאימים לגילם והמומחים אומרים כי התוכן שקיים בחלק מהאתרים החברתיים עלול להשפיע על הילדים ולגרום להם לבצע התנהגויות מסוכנות. החשיפה לתוכן לא ראוי עלולה גם להשפיע על דימוי הגוף או הדימוי העצמי שלהם.

 

עצות להורים

 

ההנחיות החדשות כוללות המלצות לרופאי הילדים שמטרתן לעזור למשפחות לנווט בנוף המדיה החברתית. על-פי ההנחיות יש לייעץ להורים לדבר עם ילדיהם על השימושים שלהם ברשת ועל הנושאים איתם ילדים מתמודדים כמו בריונות וירטואלית, שליחת מסרים מיניים ותמונות עירום (SEXTING) וקושי בניהול הזמן.

 

עוד מונחים הרופאים לייעץ להורים להכיר את הטכנולוגיות שילדיהם משתמשים בהן. לדוגמא, ההורה יכול לפתוח פרופיל בפייסבוק ולהציע חברות לילד.

 

הרופאים גם מונחים לדון עם ההורים בחשיבות של פיקוח על הפעילויות של ילדיהם באמצעות השתתפות פעילה ותקשורת, ולא רק באמצעות תוכנות מעקב. מומלץ גם למקם את המחשב במקום מרכזי בבית כמו הסלון, אז ההורה יוכל מידי פעם להבחין באתרים בהם גולש הילד, ולבדוק כמה זמן הוא מבלה ברשת.

 

לבסוף, הורים צריכים לחנך את הילדים לגבי האופן שבו אתרים כמו פייסבוק יכולים לצבור מידע אישי על הגולשים, מה שעלול להעמידם בסיכון ולפגוע בשמם הטוב כשהם מעלים מידע אישי ולא ראוי.

 

עד היום מחקרים על פייסבוק הגיעו לתוצאות מנוגדות, חלקם מצאו דווקא כי פייסבוק יכול לשפר את הדימוי העצמי.

 

 

להודעה המלאה של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים