מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותתזונה בפסח לחולים במחלות מעי

תזונה בפסח לחולים במחלות מעי

מהמנה הראשונה ועד הקינוח: המלצות תזונה לפסח לסובלים ממחלות מעי דלקתיות. אפילו צרפנו מתכונים

מאת אורית ינקו בן-מוחה ורוני ברוך, דיאטניות קליניות
17/04/11
תגובות 0

בעת נטילת אנטיביוטיקה כגון מטרונידזול הימנעו מאלכוהול (צילום: panthermedia)
בעת נטילת אנטיביוטיקה כגון מטרונידזול הימנעו מאלכוהול (צילום: panthermedia)

 

הגבלות הכשרות והמזונות המאפיינים את חג הפסח הבא עלינו לטובה קשורים לעתים בתחושות לא נעימות במערכת העיכול לאוכלוסייה הכללית ובייחוד לסובלים ממחלות מעי דלקתיות. בעזרת מעט שימת לב למה שאנחנו אוכלים ניתן , גם עם מחלת מעי דלקתית, לצלוח את החג בשלום.

 

מצות- אכילת מצות היא אחד ממנהגי הפסח החשובים. יחד עם זאת, מטופלים רבים מדווחים על אי נוחות רבה לאחר אכילתן. לכן מומלץ להימנע מאכילת מצות, אלא לצורך קיום המצווה. אם בכל זאת החלטתם לאכול את המצות במצבן הטבעי, דאגו ללעוס אותן היטב טרם בליעתן. ניתן להחליף את המצות בפריכיות אורז או לחמניות מקמח תפוחי אדמה שעדיפות מבחינה עיכולית.

 

קניידלך- כופתאות מצה ("קניידלך"), הן בעיה נוספת וכבדה בחג . אכילה של 3 כופתאות תתרום לכם כמות קלוריות לא מבוטלת (כ-400) ומעבר לכך תחושת כבדות ושובע מוקדם מפחמימה. ניתן ומומלץ להחליף את הקניידלך באטריות כשרות לפסח (ראו מתכון למטה) שהן קלילות יותר ומשאירות מקום למנה החלבונית. על מנת להשתלב בארוחת החג –ניתן לאכול יחידה אחת עד שתיים במרק.

 

גפילטע פיש- המוכר הוא קציצה העשויה מדגים אך מכילה גם כמות לא מבוטלת של קמח מצה מה שהופך אותה לכבדה ועשירה בקלוריות (עם פחות חלבון). מובן שעדיף לאכול את הדג בצורתו הטבעית (מבושל או אפוי) ולא כקציצה. הגפילטע פיש עשוי בדרך כלל מקרפיון- דג שאינו מכיל חומצת שומן מסוג אומגה 3 שחשובה גם במחלות מעי דלקתיות. למעוניינים-ניתן להכין גפילטע פיש מסלמון וכך תיהנו גם מיתרונותיו הרבים (מצורף מתכון למטה).

 

מנה עיקרית, ללא תוספות- בהמשך ה"משוכות" של ארוחת החג, כשהגעתם למנה העיקרית מומלץ להתחיל מהחלבון שבה ולא מהתוספת. זאת מאחר ובהקדמה היו די והותר פחמימות. מנות חלבוניות עדיפות הן אלו המכילות בשר רזה כמו הודו (שגם עשיר בברזל) ,עוף או סינטה (בשר בקר המכיל פחות שומן מעוף -3.5% בלבד!). באם קיימת המלצת רופא או דיאטנית להימנע מסיבים בדיאטה יש לוותר על אופציית החלבון מקטניות כתוספת בארוחה (עדשים, חומוס, שעועית ,פול ,אפונה וכו'). תוספת של אורז לבן יכולה לסייע גם בעצירת שלשול, תוספת קטנה של תפוח אדמה מבושל או אפוי גם היא אפשרית.

 

קינוח- לאחר ששבעתם והגעתם לקינוח השתדלו להסתפק בפרי –רצוי אפוי/לפתן. בעת הגבלה תזונתית על סיבים ניתן לקנח בפרוסת עוגה שאינה מכילה אגוזים /בוטנים /פירות יבשים (ראו מתכון למטה).

 

שתייה- שתייה מוגזת עשויה לגרום לגזים וכאב בטן ולכן מומלץ להימנע ממנה ולשתות מים. לצורך עיכול טוב יותר של המצות רצוי מאוד להקפיד של שתיית מים מרובה (בייחוד בתקופות שלשול). בעת נטילת אנטיביוטיקה כגון מטרונידזול ("פלג'יל") יש להימנע מצריכת משקאות אלכוהוליים שעשויים לגרום לבחילה, הקאה וכאב בטן.

 

חשוב לציין שארוחת החג מורכבת ממאכלים שעבור רבים הינם אהובים ומסמלים מסורת ובית. במגבלות שצוינו-בעיקר הפחתת כמויות של מאכלים שעשויים להיות בעיתיים-ניתן ליהנות מהארוחה המסורתית יחד עם שאר החוגגים.

 

מתכונים נבחרים:

 

אטריות מתובלות לפסח

 

2 ביצים
1/4 כוס קמח תפוחי אדמה
כף קמח מצה
קורט פלפל שחור
1/4 כפית פפריקה מתוקה
1/4 כפית כורכום
1/4 כפית אבקת קארי
קורט כמון (לא חובה)

תרסיס שמן לשימון המחבת

 

אופן ההכנה:

 

מערבבים את החומרים לתערובת אחידה. מחממים מחבת ומרססים עליה שכבה דקה של תרסיס שמן. כשהמחבת חמה שופכים מעט מהבלילה ליצירת מעין חביתה דקה (כמו קרפ). הופכים- להזהבה משני הצדדים. בסיום הטיגון עורמים חבילה של חביתיות וחותכים אותן לרצועות ברוחב של 1/2 ס"מ. מוסיפים למרק עם הגשתו ונהנים!

 

גפילטע פיש מדג סלמון- מתוך האתר "מבשלים" של חיים כהן ואלי לנדאו

 

1 ק"ג פילה סלמון טרי ללא אדרת
2 ראשי דגים (רצוי לוקוס)
5 תפוחי אדמה חתוכים לפרוסות עבות
1 בצל קצוץ
1 ראש סלרי
4 גזרים
2 ביצים
2 כפות סוכר
שמן לטיגון
50 גר' קמח מצה
כוס יין לבן
4 עלי דפנה
מלח ופלפל

 

אופן ההכנה:

 

חממו שמן במחבת וטגנו את הבצל עד להזהבה.

טחנו את הסלמון במעבד מזון רק עד קבלת תערובת חלקה- ולא מעבר. הוסיפו את הבצל המטוגן, את הביצים, הקמח, סוכר, מלח ופלפל.

כעת הכינו ציר דגים: הביאו לרתיחה מים בסיר גדול עם ראשי הדגים, גזרים, עלה דפנה, סלרי, מלח ופלפל שחור. לאחר הרתיחה הוסיפו את תפוחי האדמה ובשלו עד התרככותם.

הוסיפו למרק את היין הלבן והביאו שנית לרתיחה.
צרו קציצות שטוחות מהתערובת, הניחו על פרוסות תפוחי האדמה, כסו את הסיר ובשלו על אש נמוכה כ- 40 דקות. הגישו עם עיגולי גזר על כל קציצת דג.

 

עוגת תפוזים בחושה לפסח – מתוך הבלוג "המטבח של סברו"

 

300 גרם קמח תופח כשר לפסח
4 ביצים
1 כוס סוכר (200 גרם)
3/4 כוס שמן (150 גרם)
1 כוס מיץ תפוזים מסונן
1 כפית תמצית וניל
1 כף מיץ לימון מסונן
גרידה מתפוז אחד
גרידה מלימון אחד

תבנית 26

 

אופן ההכנה:

 

בקערת המיקסר מקציפים חלבונים עם סוכר וגרידת לימון עד לקבלת קצף מבריק ויציב (לא קשה).
בקערה שנייה מערבבים היטב חלמונים שמן ,מיץ תפוזים, מיץ לימון ,גרידת תפוז ותמצית וניל.
מורידים את מהירות המיקסר ומוסיפים לסירוגין קמח תופח ואת תכולת הקערה השנייה לערבוב קל ביותר של כמה שניות בלבד וממשיכים לקפל ידנית בתנועות עטיפה עדינות.
יוצקים לתבנית משומנת או מרופדת בנייר אפייה ואופים בתנור שחומם מראש ל- 180 מעלות כ- 35-40 דקות עד שקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש לגמרי. מצננים ,מפזרים אבקת סוכר ומגישים.

 

שיהיה חג משביע, שמח ובעיקר –בריא!

 

* אורית ינקו בן-מוחה היא דיאטנית קלינית, מרפאת הפאוצ'ים, השירות לחולים במחלות מעי דלקתיות, המכון למחלות דרכי העיכול והכבד, במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

 

* רוני ברוך היא דיאטנית קלינית היחידה לתזונה ודיאטה, היחידה למחלות תפקודיות של מערכת העיכול, במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי וקופ"ח מכבי.