מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזמדריכיםבחן את עצמך: האם אני היפראקטיבי?

בחן את עצמך: האם אני היפראקטיבי?

מתי מומלץ להגיע לאבחון היפראקטיביות? שאלון עצמי למבוגרים


(צילום: panthermedia)
(צילום: panthermedia)

 

לא יכולים להפסיק להזיז את הרגל כשאתם יושבים? נוהגים לקטוע אנשים בזמן שהם מדברים כדי להכניס מילה משלכם? אולי אתם היפראקטיביים. אם לפחות שישה מתשעת הקריטריונים הבאים נכונים לגביכם, מומלץ להגיע לאבחון:

 

1) אני נוטה לתנועתיות יתר בכיסא, בעמידה וכדומה.

עד כמה הרגל שלך "מקפצת" בזמן ישיבה? כמה פעמים את/ה משנה את תנוחת הישיבה שלך בגלל שאת/ה חש/ה באי שקט?

 

2) אני מתקשה להישאר ישוב/ה לאורך זמן בכיתה, בישיבות או בהרצאות.

האם את/ה קם/ה מפעם לפעם "בכדי להתמתח" או לשטוף את הפנים בכדי להתעורר?

 

3) כילד/ה אמרו שהייתי מתרוצץ/ת ומטפס/ת ללא הפסקה.

האם את/ה חש/ה אי שקט כשאת/ה מעוניין/ת להירגע?

 

4) כילד הייתי מעורר/ת רעש רב במשחק ובפעילות.

כששחקת בילדותך, האם כולם ידעו שאת/ה שם בגלל שהיית רעשני/ת (והאם זה קורה עדיין)? האם היום את/ה מייצר/ת רעש (נקישות, דפיקות עם הרגל, העט)? האם את/ה יכול/ה להירגע בזמן פנאי או שאת/ה חייב/ת להעסיק את עצמך?

 

5) אני נהנה/ת ממצבים של סכנה.

 

6) אומרים עלי שאני דברן.

האם אחרים מגדירים אותי כדברן או כשתקן? האם את/ה עוצר/ת את עצמך מלהתערב בשיחה ולקטוע את האדם שמדבר? כמה מאמץ את/ה משקיע/ה בכך?

 

7) אני נוטה לענות לפני סיום השאלה.

האם את/ה מתפרץ לשיחה בכדי לא לשכוח את מה שאת/ה רוצה לומר? האם את/ה משלים/ה את המשפט של בן-שיחתך מכיוון והוא מדבר לאט וברור לך מה הוא הולך לומר? האם את/ה חסר סבלנות?

 

8) אני מתקשה לחכות בתור.

אני הולך/ת לסופרמרקט/ בנק/ דואר בשעות מאוחרות בהן אין תור, אני יוצא/ת הרבה יותר מוקדם לעבודה בכדי להתחמק מפקק או שאני מעדיף/ה לצאת ממש מאוחר מאותה הסיבה. שאל/י את עצמך האם את/ה מסוגל/ת להמתין לתורך עד אשר המרצה יתן לך את זכות הדיבור? האם בתור ילד/ה המתנת בסובלנות בתור כאשר חילקו שקיות הפתעה או שהתעצבנת והלך/ת בכעס?

 

9) אני נוטה להתפרץ לדברי אחרים וכילד/ה נטיתי להפריע ולהציק לאחרים (בעיקר בכיתה).

הכוונה היא לא מציק במובן של להיות מטריד או אלים. שאל/י את עצמך: האם בכיתה הייתי מעיף/ה אווירונים או זורק/ת מחקים? האם הייתי מציק/ה לאחים? מושך/ת תשומת לב של אחרים כשמשעמם לי?

 

מצאת כי לפחות 6 מהקריטריונים נכונים לגביך? כעת בדוק אם יש לך סימנים להפרעות קשב וריכוז 

 

 

* ד"ר איריס מנור היא מנהלת מרכז הקשב של בית החולים גהה משירותי בריאות כללית ומנהלת תחום הפרעות קשב וריכוז באתר "כמוני".

Women-❣️
27/10/18 20:27

יש לי הכול חוץ מי אחד עכשיו אני יודעת שלא יש לי רק הפרעת קשב וריכוז אלה גם את הבעיה הזאת אוף

טלינקה
17/05/16 7:26
אני-חסוי
24/02/15 22:11

לאבא המודאג גם אני מרגיש שמורים עושים לי דברים מהסוג הזה בכוונה יש מורים שנותנים לי הפרעות גם שאני לא מגיע אתה צודק ודבר זה צריך להיות מטופל בדחיפות על ידי משרד החינוך

ארו-שם-בדוי
26/10/13 22:24

אני כעט החלתי ללמוד בתיכון ויחסית להיפראקטיביות ובעיות קשב האי קיו שלי 120 שזה מעל ללמוצע אנחנו לא מטומטמים או בעייתיים פשוט צריך להתרגל אדרבא אנחנו מאוד חכמים ואני גאה להיות עם בעיות כאלו ואחרות

חנן-טסקר
06/06/11 21:51

שלום לאבא המודאג,
לטעמי המצב השתפר מאוד מבחינת רמת המודעות וההתיחסות של המורים כלפי תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז.
אני לא אומר שהמצב כרגע הוא מזהיר אך ישנה התקדמות לטובה לעומת העבר. כבר מספר שנים שמורים עוברים הדרכות על הפרעת קשב וריכוז בסמינר למורים  וישנם תלמידים אשר הופנו לאבחון ע"י המורים שלהם.
אך יחד עם זאת, לדעתי הבעיה היא (לרוב) לא במורים אלא בתשתית הקיימת של מערכת החינוך בארץ. אי אפשר לצפות שתלמיד ילמד כאשר חוץ ממנו ישנם עוד 30+ תלמידים בכיתה (וזה לא משנה אם יש לו הפרעת קשב וריכוז או לא) והמורה שלו צריכה להתמודד עם כול הרעש ובנוסף לכך לתת תשומת לב מיוחדת לאותו תלמיד (או מספר תלמידים) שיש להם בעיות בלימודים. 
אני האחרון שאגן על מערכת החינוך ועל המורים בפרט (במיוחד לאור ההיסטוריה הכואבת שהייתה לי איתם) אך אני חושב שישנם נסיבות מקלות ואין לדון אותן לכף החובה כ"כ במהירות את המורות הנוכחיות.
כמיטב ידיעתי ישנם מספר רשויות מקומיות שונות בארץ אשר יצרו כיתות מיוחדות לילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אלו כיתות יותר קטנות ואשר מותאמות יותר לילדים עם בעיות לימודיות שונות. אבל הבעיה במסגרות שכאלו היא שהן חושפות את הילדים לתיוג מצד יתר הילדים שלומדים איתם.

אבא-מודאג
03/06/11 19:04

חייבים להלחם בבורות של המורים. מתיחסים לתמידים אלה כעברייני משמעת הראויים לענישה וגם הורדה בציון .מחימירים מצבם ע"י הוספת חרדות והתנכלות. מי יגן על תלמידים אלה בחלקם מוכשרים עד מאוד.

חנן-טסקר
03/06/11 18:42

להפרעת קשב וריכוז יש גם יתרונות רבים (מלבד החסרונות הברורים שלה).

בין היתרונות ניתן למצוא אנרגיות בלתי נדלות, יכולות חברתיות טובות - הרבה מהילדים שסובלים מהיפראקטיביות הם גם ליצני הכיתה ולכן הם מאוד מקובלים ע"י יתר החברים שלהם ולא סובלים מקשיים חברתים למרות ההיפראקטיביות שלהם, יכולות לבצע ריבוי משימות, ריבוי תחומי עניין ועוד...

באופן כללי היפראקטיבים הם מנהלים מאוד טובים בגלל שהם מסוגלים לראות את התמונה הגדולה במהירות גבוהה יחסית והיכולת שלהם לבצע ריבוי משימות (אבל לא בהכרח לסיים אותם).

eitan
03/06/11 6:46

אבל, הצליח בצבא,וכעת מנהל כללי של חברה גדולה,
הוא גאון בכל קנה מידה,תמיד הצליח ,זה מראה שכל פסיכי יכול להיות מנכ"ל כללי ולהצליח טוב יותר מכל התהוניים הרגילים