מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותפתאום אפשר ללכת

פתאום אפשר ללכת

פיתוח ישראלי חדשני מאפשר לאנשים עם טרשת נפוצה או מחלות אחרות הסובלים מרגל שמוטה, לחזור ללכת


מערכת ה- NESS L300: עם מכנסיים ארוכות לא רואים את המכשיר
מערכת ה- NESS L300: עם מכנסיים ארוכות לא רואים את המכשיר

 

"ראיתי איך הרגל מתרוממת לי, כמו שלא ראיתי אותה שנים" מספר דני גורן, בן 49, שחי עם טרשת נפוצה מזה 10 שנים. מזה מספר חודשים הוא משתמש במערכת חדשה - NESS L300 - שמסייעת לסובלים מרגל שמוטה לחזור ללכת.

 

רגל שמוטה (DROP FOOT) הוא מצב הנגרם בשל חולשה או חוסר תגובה של השרירים המעורבים בהרמת החלק הקדמי של כף הרגל. מצב זה הופך את ההליכה לאתגר מסובך, הגורם לאדם לגרור את הרגל או להרים את הרגל בצעדים גדולים במיוחד. מצב זה טופל עד לאחרונה באמצעות תרגילים ו/או רצועה המחברת בין הקרסול לכף הרגל.

 

"נתקעתי בדברים ואיכות החיים שלי נפגעה" מספר גורן "חיפשתי פיתרונות לגרירת הרגל, אך מצאתי מכשירים שלא התאימו לי, כי אצלי הבעיה היא במערכת העצבים המרכזית. עד שהגעתי ל- NEES. ברגע ששמו לי את זה, זה היה כמו אהבה ממבט ראשון".

 

איך זה עובד?

 

מערכת ה- NESS L300 מצליחה לתת מענה טכנולוגי לבעיית הרגל השמוטה. המערכת מבוססת על גירוי חשמלי פונקציונאלי (FES) הניתן למערכת העצב-שריר הפריפרית. הגירוי נעשה באמצעות הסד האלקטרוני הממוקם מתחת למכנס. הסד ניתן להרכבה על-ידי האדם עצמו, ביד אחת, בקלות ומהירות והוא מאפשר להניע את הקרסול המשותק ולשפר את ההליכה. המערכת מורכבת משלושה חלקים עיקריים: הסד האלקטרוני, חיישן הליכה ויחידת בקרה. התקשורת בין שלושת הרכיבים נעשית באופן אלחוטי, המבטל את הצורך בחוטים ובחיבורים חיצוניים ומסייע לשימוש פשוט ונוח.

 

 

 

 

כאשר החיישן מזהה קרסול מורם (Heel off) הוא מעביר אות אלחוטי ליחידת הגירוי הממוקמת בתוך הסד האלקטרוני על הברך. היחידה על הברך מעבירה בהתאם גירוי חשמלי לעצב שגורם לכף הרגל לבצע את הכיפוף השייך להליכה. ברגע שהחיישן של הקרסול מזהה מגע של הקרסול עם הקרקע, מפסיק הגירוי לעצב. וכך חוזר חלילה. המערכת יודעת להתאים את עצמה לסוגי הליכה ומשטחים שונים.

 

מחקרים מראים שהשימוש במערכת מפחית את המאמץ, תורם לביטחון, מקטין את רמת ההיארעות של נפילות ב- 92%, ומשפר את מהירות ההליכה ב- 34%.

 

האם המערכת מתאימה לכל אחד?

 

שמואל שפרינגר, פזיותרפיסט, מתמחה לשיקום הליכה והמנהל הקליני האמון על פיתוח המערכת אומר כי המערכת מתאימה למטופלים הסובלים מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, אלו עם פגיעת ראש, אירוע מוחי, טרשת נפוצה, פגיעת חוט שדרה ושיתוק מוחי בקרב ילדים ומבוגרים. המערכת אינה מתאימה לאלו עם פגיעות פריפריות, כמו פציעה ברגל ושברים למיניהם. המערכת גם לא מתאימה לאנשים עם מחלה מתקדמת הנמצאים בכסא גלגלים.

 

שפרינגר מציין כי המערכת בטוחה ועברה את אישורי ה- FDA, הרשויות האירופאיות ומשרד הבריאות הישראלי.

 

ישנם מטופלים החוששים מהמילים "גירוי חשמלי", אך אין סכנה ל"התחשמלות". המשתמשים במערכת צריכים להקפיד על עור סגור, ללא חתכים או פצעים, כי במצבים אלו יש גירויי מוגבר של העור בעת השימוש במערכת.

 

השימוש בגירוי חשמלי פונקציונאלי מוכר למדע ולרפואה כבר למעלה מ- 100 שנים. אנחנו מכירים את השימושים מקוצבי הלב ומכשירים המספקים גירוי חשמלי למוח (DBS), כמו גם פיתוחים נוספים פחות מוכרים וכאלו שעתידים לבוא. השימוש בגירוי חשמלי לטיפול ברגל שמוטה החל כבר ב- 1961. צוות הפיתוח הישראלי לקח רעיון מסורבל מן העבר והפך אותו לכלי טכנולוגי, עם אלגוריתם מהיר ומשוכלל שיכול לתת מענה למצבים רבים, קל לשימוש, נוח ויעיל מאוד לאנשים להם הוא מתאים. צוות הפיתוח מאוד גאה, בין היתר, באלגוריתם עליו מבוססת המערכת שמצליח להתאים את התגובות לשינויים מהירים במשטח ההליכה ומהירות ההליכה בזמן קצר מאוד, כך שכבר בצעד הראשון תגיב המערכת בהתאמה לתנאי השטח החדשים.

 

"אנשים לא רואים את המערכת כי אני הולך תמיד עם מכנסיים ארוכות, אבל בכל הזדמנות אני משוויץ ומסביר, כי חשוב לי שכמה שיותר אנשים יידעו ויוכלו ליהנות מהטכנולוגיה הזו" אומר גורן "החיסרון היחידי שאני יכול לחשוב עליו הוא המחיר".

 

כמה עולה המערכת?

 

המערכת NESS L300 אינה כלולה כיום בסל הבריאות והיא עולה 29,000 ₪. בהליך התאמת המערכת נעשית בדיקת ראשונית על ידי קלינאי (ללא תשלום) ובאם המערכת נמצאת מתאימה עבור המטופל, הוא לוקח אותה לחודש התנסות בעלות של 1,900 ₪. לאחר חודש ההתנסות, אם המטופל מחליט לרכוש את המערכת, מחיר ההשכרה מקוזז ממחיר המערכת.

 

לאחרונה אושרה לשימוש על ידי ה-FDA וכן בישראל גרסא חדשה של המערכת - NESS L300 PLUS. מדובר במערכת משולבת שיודעת להניע את כף הרגל והקרסול (כמו קודמתה) וכן את השרירים השולטים על הברך. כאשר המערכת ממוקמת על שרירי הירך הקדמיים היא מסייעת ביישור הברך, וכאשר היא ממוקמת על שרירי הירך האחוריים היא מסייעת בכיפוף הברך בזמן ההליכה. המערכת משפרת את איכות ההליכה, תחושת היציבות בהליכה וכן שיפור עליה וירידה במדרגות. ה- NESS L300 PLUS היא בעצם מערכת NESS L300 בתוספת המערכת החדשה ועלותה 45,000 ₪.

 

כיום קיימת עזרה במימון המערכת לנכי צה"ל ממשרד הביטחון, אשר מסבסד אותה באופן מלא. בנוסף, המערכת נמצאת במספר מוסדות שיקום בארץ ומשמשת ככלי שיקומי בהליך השיקום לאחר אירוע קליני, התקף טרשת ועוד. ישנה כוונה להגיש את המערכת לסל הבריאות בשנים הקרובות.

 

שלום אורשה,
המכשיר משפר את ההליכה ומפחית את הסיכון לנפילות רק בקרב אנשים עם בעיה הנקראת drop foot. לא משנה מאיזו מחלה נגרם הסימפטום. אין המכשיר מוביל לעמידה והליכה למי שלא הצליח לעמוד וללכת ללא המכשיר. אני ממליץ טרם הפנייה לחברה, לפנות לפיזיותרפיסט כדי שיעריך וימליץ האם מכשיר מסוג זה יכול באמת לעזור ורק לאחר מכן לפנות לחברה המשווקת. 
החברה בכתבה היא חלוצית ובזמנו הייתה היחידה, כיום למיטב ידיעתי יש לה כבר לפחות מתחרה אחת.

orsha
04/04/16 20:21

ובכל זאת, היכן ניתן לרכוש אותו? האם מתאים לאדם שעבר אירוע מוחי כבר לפני שנתיים ולא עושה שום דבר באופן רצוני....האם יעזור לו לעמוד, ללכת? בזמן שעד כה הוא רק יושב או שוכב בעזרת מטפל סיעודי

ערן-ברקוביץ
08/08/11 22:46

שלום רן
ראשית אני ממליץ להתייעץ במרכז בו אתה מטופל, עם הנוירולוג והפיזיוטרפיסט, האם מערכת כזו תתאים לך. במרכזים הגדולים קיים קשר עם החברה, כך שבמידה ובהערכת הצוות המטפל יחליטו שמשכשיר זה יכול לעזור לך יקראו לנציג החברה ותתבצע בחינה של התאמת המכשיר.

במידה ובמרכז בו אתה מטופל אינם מכירים טכנולוגיה זו או שלא קיים קשר עם החברה תוכל ליצור את הקשר באופן עצמאי דרך הקישור הבא:
http://www.bioness.co.il/?gclid=CNKQiuy5wKoCFQYMtAodNiM26A

אנא עדכן אותנו לגבי הניסיון עם המכשיר ונשמח לתגובות נוספות מאנשים עם ניסיון או התלבטות לגבי מכשיר זה.



רן-כרמי
08/08/11 20:45

ערן שלום,

איפה ניתן לבחון ולרכוש מכשיר כזה ?

רן