מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותסעודת ראש השנה עם מחלת המעי הדלקתית

סעודת ראש השנה עם מחלת המעי הדלקתית

לוותר על גרעיני הרימון ולקלף את התפוח. איך נעבור את סעודת ראש השנה בשלום עם קרוהן או קולטיס

מאת אורית ינקו בן-מוחה ורוני ברוך, דיאטניות קליניות
27/09/11
תגובות 1

קלפו את התפוח וותרו על גרגירי הרימון (צילום: Shutterstock)
קלפו את התפוח וותרו על גרגירי הרימון (צילום: Shutterstock)

 

חגי תשרי וניחוחות השנה החדשה הם תקופה של התרגשות וציפייה לקראת הדף החדש העומד בפתחנו. אולם, גם בחגים, מוטב להקפיד על תזונה נכונה. תחושות לא נעימות של כאב בטן, גזים ותופעות אחרות, זו בהחלט לא דרך להתחיל בה את השנה. ריכזנו עבורכם מספר המלצות תזונתיות לחגים הבאים עלינו לטובה.

 

לא מגיעים רעבים - ארוחות ערב החג - בדגש על ה"ערב" - הן בדרך כלל ארוחות עמוסות ועשירות בטעמים ומרקמים. מומלץ להגיע לארוחות לא מאוד רעבים, אלא להמשיך בהרגלי האכילה השגרתיים (אכילה כל שעתיים-שלוש) גם ביום של ארוחת ערב החג. הגעה לארוחה במצב של שובע ראשוני תוביל לכך שנבצע בחירות טובות יותר לגבי מה שאנו אוכלים. כך למשל, נימנע מאכילת מזון מטוגן או שומני אם אנו יודעים שאחריו נרגיש צרבת או שזה יגרום להליכה מרובה לשירותים בלילה. ארוחה גדולה בשעה מאוחרת ומיד לאחריה שכיבה, גם היא אינה מומלצת ועשויה להיות מלווה באי נוחות לילית וריבוי יציאות.

 

סיבים - לסובלים מאירועים חוזרים של חסימות מעי או מהצירויות במעי דק, מומלץ שלא לצרוך סיבים תזונתיים גם בארוחת החג, למרות הפיתוי. הווה אומר: רימון, תפוח עם הקליפה, סלרי ועלים במרק העוף, סלטים (גם מבושלים) המכילים ירקות או תירס, קטניות (אפונה, שעועית, פול, עדשים, חומוס וכדומה), פיצוחים ופירות חיים לאחר הארוחה.

 

את מצוות ה"תפוח בדבש" דאגו לקיים עם תפוח מקולף (עם הדבש אין בעיה) ולעסו היטב. את המרק ניתן לאכול עם האטריות, הגזר, תפוח האדמה (למי שזה לא עושה לו בעיות) הקישוא והעוף.

 

עיקרית ותוספת- מבין הדגים ,מומלץ על דג הסלמון. אפשר ליהנות מעוף ובקר. ליד המנה העיקרית ניתן לאכול כל תוספת פחמימתית ובלבד שלא תהיה מתבואות מלאות (אורז מלא, פתיתים מחיטה מלאה) ושלא יהיו בה פיצוחים או פירות יבשים (למשל, אורז עם צנוברים וצימוקים) .אין בעיה עם אורז לבן, פתיתים או פסטה, תפוחי אדמה ובטטה. כמו כן אין מניעה לצרוך עוף או בשר שהתבשלו עם פירות יבשים אך לא לאכול את הפרי היבש עצמו.

 

קינוחים – כראוי בראש השנה, ניתן לקנח בעוגת דבש בחושה (מתכון מצורף) ללא אגוזים או צימוקים. אך מומלץ כאמור לוותר על פירות יבשים, טריים או פיצוחים. שימו לב כי התמרים, המהווים חלק מארבעת המינים, הם עשירים בסיבים תזונתיים ועשויים להיות בעייתיים לסובלים ממחלות מעי דלקתיות ולכן מומלץ להימנע מהם. כך גם לגבי אתרוגים (רגילים או מסוכרים). נוסף על כך, גרגירי רימון לא מומלצים מחשש לחסימת מעי.

 

מתכון עוגת דבש בחושה וקלה להכנה (תבנית אינגליש קייק אחת)/ מהאתר "בצק אלים"

 

המצרכים:

 

שליש כוס שמן (ניתן להחליף בכמות זהה של רסק תפוחים + כף שמן)

שליש כוס דבש

חצי כוס תה או קפה חזק ורותח

כוס + כף גדושה של קמח

1 ביצה

שני שליש כוס סוכר (אפשר חום)

3/4 כפית סודה לשתייה

3/4 כפית אבקת אפייה

1 כפית תמצית וניל

1 כפית קינמון

קורט אגוז מוסקט

קורט תבלין ציפורן

קורט מלח

 

אופן ההכנה:

 

מרתיחים מים בקומקום, ובינתיים, מתחילים לערבב בקערה את כל החומרים הרטובים. בגלל שאנחנו באתגר ללכלך כמה שפחות כלים, אנחנו נמדוד את הכל באותה הכוס. ולכן נחשוב קצת קדימה. בגלל שדבש הוא דביק וסמיך מאוד ואנחנו יודעים שיהיו לנו בעיות להוציא אותו מהכוס – נמדוד קודם את השמן, ורק אז את הדבש.

 

שימו לב שאפשר להחליף כמעט את כל השמן ברסק תפוחים. העוגה יוצאת קצת פחות עשירה, אבל היא עדיין נשארת רכה ועסיסית. אני קונה גביעים קטנים אישיים של רסק תפוחים שנשמרים להמון זמן, וקופסה קטנה אחת בדיוק מתאימה פה – שליש כוס. אם משתמשים ברסק תפוחים, מוסיפים אליו כף אחת של שמן - צריך קצת.

 

ועכשיו נמדוד את הדבש. אפשר להשתמש כאן בדבש מכל סוג. ויש הרבה (דבש אקליפטוס, דבש אבוקדו, ועוד ועוד). מה שיש לכם בבית זה בסדר. צריך ממש מעט.

 

מהמים הרותחים מכינים תה חזק. מודדים חצי כוס של מים רותחים ומפילים פנימה שקיק של תה. לא משנה איזה טעם (אם יש לכם טעמים שהולכים טוב עם דבש, לכו על זה) אם אתם לא בקטע של תה, אפשר, לחלופין, להכין קפה חזק במקום התה. זה גם יוצא נהדר. פשוט מערבבים את המים הרותחים עם כפית מהקפה האהוב עליכם.

 

מוזגים את המשקה החם פנימה אל הקערה עם הדבש והשמן ומערבבים היטב. המים הרותחים יעזרו להמיס את הדבש הסמיך ולכך שהכל יתערבב לתערובת אחידה. במקרה הזה השתמשתי בתה בטעם פונץ' קינמון והוא יצא חביב ואדמדם.

 

בינתיים, עד שהתערובת תהיה צוננת מספיק כדי לערבב פנימה את הביצה, נוסיף את שאר האבקות למיניהן.

 

נתבל באגוז מוסקט ומעט ציפורן (לא הציפורן שאתם חושבים). שניהם תבלינים מאוד מיוחדים וארומטים שתורמים המון לעוגה.

 

מוסיפים גם את הסוכר (אפשר לבן, אפשר חום, ואפשר מיקס של שניהם – הכל יוצא מצויין), תמצית הוניל, הקינמון, הסודה לשתייה, אבקת האפייה, והמלח. מערבבים היטב. כשהתערובת הצטננה קצת מוסיפים את הביצה (לא להוסיף אותה מיד אחרי התה, כי היא תהפוך לחביתה!), וטורפים היטב עד שמתקבלת תערובת דלילה יחסית, בצבע לא אטרקטיבי במיוחד.

 

אחרון אחרון חביב, לאחר שהבלילה אחידה ומעורבבת היטב, נוסיף את הקמח. מקפלים את הקמח פנימה בתנועות יעילות וארוכות רק עד שכמעט לא רואים יותר פירורים לבנים. לא לערבב יותר מידי, כי העוגה תצא "מסטיקית". זה בסדר אם נשארים קצת גושים בבלילה, הם נספגים לחלוטין במהלך האפייה.

 

מוזגים את הבלילה לתבנית אינגליש קייק (צרה כזו, כמו של "עוגת הבית" הקנויה). רצוי לשמן את התבנית בקצת שמן או חמאה, כדי שיהיה קל לשחרר את העוגה אחרי האפייה. אחרת היא נדבקת.

 

אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות לבערך 25 דקות, או עד שנועצים בעוגה שיפוד והוא יוצא כמעט נקי לגמרי, עם קצת פירורים שנדבקים אליו. לא לאפות יותר מידי כי יצא לכם עוגת חנק.

 

אפשר להכין סירופ טעים לציפוי העוגה: מערבבים בסיר קטן שליש כוס סוכר, שליש כוס מים ושפריץ של מיץ לימון. מבשלים על אש גבוהה לכ- 4 דקות עד שמבעבע ומצטמצם קצת. מוזגים את הזיגוג המבריק על העוגה ומפזרים עם מברשת או כף.

 

שנה טובה והמון בריאות!

 

 

* אורית ינקו בן-מוחה היא דיאטנית קלינית, מרפאת הפאוצ'ים, השירות לחולים במחלות מעי דלקתיות, המכון למחלות דרכי העיכול והכבד, במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי.

 

* רוני ברוך היא דיאטנית קלינית היחידה לתזונה ודיאטה, היחידה למחלות תפקודיות של מערכת העיכול, במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי.

כאן-ועכשיו
05/09/13 11:59