מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הפרעות אכילה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר איתן גור
מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
דנה צינמן ליטרט
דנה צינמן ליטרט
פסיכולוגית קלינית. למדתי באוניברסיטת תל אביב, אני מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. אני עובדת כבר הרבה שנים במערך להפרעות אכילה לילדים ונוער בתל השומר, תחילה כמדריכה במחלקה להפרעות אכילה, בהמשך פסיכולוגית באשפוז יום, עשיתי את ההתמחות האשפוזית במחלקה וגם את התזה כתבתי בנושא הפרעות אכילה והפחד מהחיים. בשבע השנים האחרונות אני פסיכולוגית במרפאה להפרעות אכילה (הייתי שותפה בהקמתה). בנוסף, יש לי קליניקה פרטית ברמת השרון שם אני מטפלת גם בבוגרות המתמודדות עם הפרעות אכילה.
מורן וילנר סקאל
מורן וילנר סקאל
שלום, אני מורן, פסיכולוגית לאחר התמחות קלינית. בשנים האחרונות עבדתי במרפאה וגם במחלקה להפרעות אכילה לנוער בתל השומר. בעבודתי פגשתי מקרוב את המצוקה, הקושי והמורכבות שפוגשות המתמודדות ופוגשים המתמודדים עם הפרעות אכילה, ונושא זה קרוב מאוד לליבי. כיום יש לי גם קליניקה פרטית בצפון תל אביב : https://www.moranws.com/ אני מאמינה שחלק חשוב מתהליך ההחלמה הוא היכולת לא לחוש לבד, בייחוד במצבים וברגעים בהם נדמה שאף אחד אחר לא מבין מה עובר עלייך, והתחושה יכולה להיות מאוד בודדה. לתחושתי, כל אחת וכל אחד ראויים לחיות חיים מלאים ועשירים, ואני מאחלת לך להצליח להגיע לכך!
אפרת וייס שורץ
אפרת וייס שורץ
נעים מאד, אני אפרת, דיאטנית קלינית, בעלת 12 שנות ניסיון בטיפול בהפרעות אכילה במבוגרים ובמתבגרים. בוגרת תואר ראשון בתזונה מטעם האוניברסיטה העברית ובעלת תואר שני במדעי הרפואה מטעם אוניברסיטת תל אביב. דיאטנית קלינית בצוות הטיפולי של המרכז להפרעות אכילה במבוגרים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, חברה בצוות הטיפולי במסגרת הדיור המוגן של הבית השיקומי לנשים מחלימות מהפרעות אכילה בהוד השרון, ומטפלת במבוגרים ובמתבגרים המתמודדים עם הפרעות אכילה בקליניקה פרטית בהרצליה.
כמוניהפרעות אכילהמדריכיםמה אנורקסיה מחוללת בגוף?

מה אנורקסיה מחוללת בגוף?

מראה שלדי, עור מחוספס וסדוק, שיער דליל, ציפורניים שבירות, שיניים חסרות, רוק מועט בפה והפסקת הווסת - זה מה שאנורקסיה עושה לגוף


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

הגוף האנורקטי הוא גוף מורעב. הסימפטומים הפיזיים של אנורקסיה נרבוזה הם כמעט תמיד תוצאה של תת-תזונה. כאשר הגוף מוזן ומשקל הגוף חוזר לטווח הנורמה, רוב הסימפטומים ייעלמו או ישתפרו בהרבה (למרות שעליה במשקל כשלעצמה לעולם לא מהווה מרפא לאנורקסיה). המצב הפיזי של הסובלים מאנורקסיה דורש מעקב קבוע על ידי רופא עקב הסיכון הגבוה הכרוך בהפרעה.

 

הסימפטומים הגופניים של אנורקסיה הם: 

 

1. המערכת האנדוקרינית, מערכת הרבייה ומערכת השתן - תפקוד בלוטת התריס מדוכא, הפרשת האסטרוגן יורדת, אין וסת ובדרך כלל אין ביוץ. הנרתיק עשוי להיות יבש וחשוף לזיהומים.

 

2. מערכת השלד - איבוד סידן גורם לעצמות להיות שבריריות.

 

3. מערכת השרירים - איבוד שריר נותן לסובלים מאנורקסיה מראה שלדי. הלב כשריר יכול לעבור אטרופיה ולהצטמק, מאמץ פתאומי עלול לגרום להתקף לב ומוות.

 

4. עור - העור נהיה יבש, מחוספס וסדוק. הוא יכול לקבל גוון צהבהב או אפור, ללא חיות. איבוד הרקמות מתחת לעור עלול לגרום לקמטים, רפיון וקפלים.

 

5. שיער וציפורניים - הציפורניים נהיות קשות, דקות ושבירות. סדקים וקילופים הם תופעה נפוצה. שיער הקרקפת מתדלדל, מאבד את הברק ונושר. הגוף לעומת זאת מתכסה בשערות דקות ורכות - גוף קר ורזה מדי מתאמץ להתחמם על ידי הצמחת שכבת שיער מכסה.

 

6. הפה - ירידה בכמות הרוק, עששת מוגברת ונסיגה של החניכיים הגורמת לזיהום ואיבוד שיניים.

 

7. קיבה ומעיים - הפחתת יצור אנזימי העיכול. האוכל לא מתעכל ולא נספג בצורה נכונה. חסר בחלבון יכול לגרום להתנפחות של הקיבה. מכיוון שהסובלים מאנורקסיה אוכלים מעט מאוד הפעילות של המעיים נהיית איטית. הקיבה והמעיים מאבדים את הטונוס השרירי שלהם. האוכל עובר באיטיות דרך מערכת העיכול מה שגורם לכאב, גזים ועצירות.

 

8. איבוד נוזלים ומינרלים - התנהגות אנורקטית עלולה להוביל להתייבשות ואיבוד אשלגן. מצב זה יוצר חולשת שרירים, התנפחות של הבטן, עצבנות, אפתיה, ישנוניות, בלבול, אריתמיה (בעיות קצב לב) והתקף לב. איבוד הנוזלים והמינרלים עלול גם להיות קטלני ולגרום למוות כתוצאה  מכשל הכליות או הלב.

 

9. הפרעות בחילוף החומרים - דופק איטי, חום גוף נמוך, ידיים ורגליים קפואות ונשימה איטית. פעילות יתר ואופוריה מתחלפים עם עייפות ודיכאון. רמה נמוכה של סוכר בדם, לחץ דם נמוך, ספירת תאי דם לבנים נמוכה, כולסטרול גבוה, האטה בקצב הגדילה וצבירת נוזלים.

 

פירוט התוצאות הגופניות של הרעבה עצמית שהבאנו כאן אינו שלם. הספרות המקצועית ממשיכה לגלות בעיות נוספות. הערכה רפואית, טיפול ומעקב אחר כל החולים הסובלים מאנורקסיה מומלצים מאוד, כדי למנוע בעיות נוספות ומוות.

 

 

* מיכל אפק היא  פסיכולוגית קלינית במרכז להפרעות אכילה ומשקל בתל השומר ומנהלת קהילת הפרעות אכילה באתר "כמוני" 

אייל990
25/10/22 19:11

נכון 

אלה2016
26/09/18 0:07

תודה. גם כשחיים עם זה ויודעים בגדול, צריך לפעמים שוב לראות את זה מול העיניים. הקול של המחלה משתלט ומטשטש וצריך תזכורת...