רוצה להתחבר לאנשים כמוך? הרשם עכשיו בחינם
אין צורך להזדהות (מומלץ לבחור כינוי)

כתובת הדוא"ל לא תוצג באתר

מין
גבר
אישה
קראתי והסכמתי עם תנאי השימוש
הרשם חינם
מצא חברים כמוני
0 100
הכל
גבר
אישה
פוסטים אחרונים בבלוג
על הקהילה

בקהילת אוסטאופורוזיס, קהילה פעילה המאפשרת לחלוק ולשתף בהתמודדות המורכבת עם תופעות דלדול העצם ובריחת סידן. כאן תוכלו להתייעץ על תוצאות בדיקות צפיפות העצם, על תזונה מונעת, ועל טיפול תרופתי ומשלים, עם חברים במצבכם ועם אנשי מקצוע מהטובים בתחום. אל תתמודדו לבד עם הקשיים והחששות, אנשים כמוכם מחכים לעזור לכם כאן

חזרה לרשימת הבלוגים

האם אני זקן? /  ד"ר יעקב בן שאול

בעבר הקרוב נקבע גיל 70 כמועד סף לביצוע הערכה גריאטרית. אלא שגם הגיל הממוצע של המאושפזים בבתי החולים בישראל במחלקות הגריאטריות צמח ב- 20 השנה האחרונות בעשר שנים בממוצע, ומגיע כיום לכדי 86 שנה!
מדד סינוף לזקנה
05/04/2013
צפיות: 1404
|

 

       הערכה הגריאטרית מתבצעת על ידי בעלי מקצוע ומיועדת לזקנים. מטרת הפניה שלי לד"ר גרי סינוף, רופא גריאטרי ותיק ומומחה מבית החולים "כרמל", הייתה שונה לחלוטין: ליצור מבדק אישי קצר וממוקד המיועד למבוגרים עצמאיים שמעולם לא עברו הערכה גריאטרית, ולבחון הגדרה של זקנה מעבר למקובל. 

 

אנא הרשמו לקבוצה "האם אני זקן?" ומלאו את השאלון הבא...

 

        מטרתו של המבדק להוות כלי הערכה עצמי לשאלה אחת:

        האם, ללא תלות בגילי הכרונולוגי, אני זקן.

       ככל שגיל היציאה לגמלאות יעלה יבוטל תעלה חשיבותם של מדדי התפקודים האישיים.  לחילופין, שאלוני התפקוד יהוו אינדיקציה ראשונית, לידי ממלא המבדק או מקורביו, כמענה לשאלה האם עלי/ו לפנות להערכה גריאטרית?

        חשוב לזכור: אדם הסובל ממחלה, אפילו כרונית, אינו בהכרח זקן. אך, כלל זה נכון גם במהופך: גם מי שאינו זקן, אינו בהכרח בריא. כל אדם, בכל קבוצת גיל, יתכן והוא סובל מליקוי רפואי ונזקק לטיפול. המבדק אינו מגיע במקום או כתחליף לאבחון רפואי ספציפי!

 

 

חלק א': מדדים אובייקטיבים והערכת תפקוד  (כן/לא)

אנא התייחסו לכל אחד מההיגדים הבאים. לגבי כל אחד מהם עליכם לענות "כן" אם הוא מתאר אתכם, "לא" אם אינו מתאר אתכם.

 

1.         האם אני חש/ה חוסר ביטחון בירידה במדרגות?   כן/לא

2.         האם אני מרגיש/ה לאחרונה קושי בנהיגה שלי? (או האם הפסקתי לנהוג?)   כן/לא

3.         האם אני חייב/ת להגביר את עוצמת הטלוויזיה על מנת לשמוע?  כן/לא

4.         האם (למרות משקפיים) אני מתקשה בקריאת עיתון בשל אותיות לא ברורות?   כן/לא

5.         האם אני לוקח/ת 8 תרופות שונות או יותר, כולל ויטמינים ותוספי תזונה?   כן/לא

6.         האם הפסקתי לצאת למפגשים חברתיים בגלל בעיית שליטה בשתן?   כן/לא

7.         האם לאחרונה שיניתי הרגלי אכילה וירדתי במשקל?   כן/לא

8.         האם אני חש/ה שאני שוכח/ת לסיים משימות או שוכח בקביעות איפה שמתי חפצים?   כן/לא

9.         האם לאחרונה אני חש/ה בעייפות יתר ללא סיבה?    כן/לא

10.       האם אני מרגיש/ה פגם באיכות השינה שלי, למרות שנת לילה של כ 7 שעות? (או האם יש לי הפרעות שינה?)    כן/לא

 

חלק ב': מדדים סובייקטיביים (נכון/ לא נכון)

אנא התייחסו לכל אחד מהמשפטים הבאים. לגבי כל אחד מהם ענה "נכון" אם הוא מאפיין אותך בתקופה זו של חייך, ו"לא נכון" אם אינו מאפיין אותך כיום.

 

1.         אני משתתף/ת בפעילות חברתית מסוג כלשהו (כמו מועדון).  נכון/לא נכון

2.         בתקופה האחרונה לא חל אצלי שינוי בתחושת הבריאות הכללית, ואינני מבקר יותר מהרגיל אצל רופא המשפחה ורופאים נוספים.  נכון/לא נכון

3.         אינני מוטרד מבעיות זיכרון.  נכון/לא נכון

4.         לעיתים אני מתקשר לבני משפחתי. אולם, אינני מתקשר כמה פעמים ביום,  והם אינם מעירים לי על כך. נכון/לא נכון

5.         אני חש רצון להשתתף בפעילות חברתית.  נכון/לא נכון

6.         אני נשוי/ה. לחילופין, אני פוגש את אחד מבני משפחתי בתדירות של לפחות פעם בשבוע.   נכון/לא נכון

7.         יש לי תכניות לעתיד.  נכון/לא נכון

8.         לאחר כל הטיפולים הרפואיים שעברתי (בעבר הקרוב או הרחוק), אני חש טוב.    נכון/לא נכון

 

 

תוצאות:

1.         ספרו את מספר התשובות 'כן' בחלק א', ומספר תשובות 'לא'.

2.         ספרו את מספר התשובות 'נכון' בחלק ב', ומספר התשובות 'לא נכון'.

3.         אם מספר תשובות 'לא' בחלק א' הוא 8 לפחות, ומספר התשובות 'נכון' בחלק ב' הוא 6 לפחות – אינך זקן.

4.         אם מספר תשובות 'כן' בחלק א' הוא 5 לפחות – מומלץ לגשת להערכה גריאטרית, לבדיקה מדויקת יותר של התפקוד.

5.         אם מספר תשובות 'לא נכון' בחלק ב' הוא 4 לפחות, מומלץ לפנות להערכה פסיכולוגית או קוגניטיבית, לאבחון מדויק יותר.

6.         נבדק שאינו מסוגל לענות באופן עצמאי על חלק ב' מומלץ להפנות אותו לאבחון רפואי (גריאטרי).

*

 

 

כתוב תגובה
צטט בבלוג שלך
לעקוב
תגובות

מחקר  חדש מראה שאנחנו זקנים בהתאם למה שאנחנו מרגישים שאנחנו...אז 3 שאלות:

האם ההרגשה שלנו נכונה?

האם ניתן להשפיע עליה?

ולמה אתם לא שואלים בשאלון על איך המרגש?

לכל אחד מאיתנו "גיל כרונולוגי", הוא מופיע בתעודת הזהות שלנו. יש לנו גם "גיל ביולוגי", שיכול להיות צעיר יותר, ויש לנו גם "גיל פסיכולוגי" או "גיל סובייקטיבי". ועכשיו לשאלותייך:

1. ההרגשה שלנו היא סובייקטיבית, בוודאי שאיננה נכונה. אולם, בעלת משמעות קריטית לתפיסת הזיקנה שלנו. יתרה מכך, אין בהכרח קשר בין כמות המחלות הכרוניות של אדם לתפיסת הזיקנה שלו.

2. כן, בהחלט. אני אפילו הולך צעד קדימה בנושא זה, אני מבקש מהשומעים אותי לאבחן בעצמם את מצבם הנפשי בהקשר לזיקנה, ואז לנסות ולשנות את התפיסה  בעצמם. אצל אדם בריא נפשית, שיטת "עשה זאת בעצמך" יעילה, ולדעתי עדיפה, על כל טיפול.

3. ולשאלון. בשאלות אנחנו מעוניינים לדעת מה הם הערכים האובייקטיביים. חלק ב' בשאלון הוא תוצאה ישירה של תחושתו הסובייקטיבית של האדם המבוגר, עם יכולותיו הקוגנטיביות.

דינה היקרה,

העולם שייך לצעירים גם בעשור התשיעי של חייו

אם הם מתנהלים כיאות מול הצלחת.

 

קשה מאוד לשכנע אותי שאני זקן למרות גילי הכרונוליגי המופלג.

 

בחג השבועות הבא עלינו לטובה ולברכה ימלאו לי 81 שנה ואני

חי בשלום עם הגיל. הליכתי קלה, נטולת מאמץ ותוכניותיי ארוכות

טווח.

 

ב ה ו ק ר ה ,

    ברוך

 

 

הבדל ניכר בין גיל ביולוגי לגיל כרונולוגי אצל מתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית.

אצל מתרגלים חדשים הפער הוא כ-5 שנים ויותר (בהשוואה לממוצע של אוכלוסיית המערב של כשנתיים) ואצל מתרגלים ותיקים יותר, כחמש שנים, הפער הוא של כ-12 שנה.

מאמר הסבר עם קישורים למחקר.

לדעתי, זו השיטה הטובה ביותר להיפוך תהליך ההזדקנות.

 

טלילהה, 19/04/2013

היי! טוב, אז הייתי פשוט חייבת להגיב, בנוגע לכל מיני מחקרים הנוגעים לגיל השלישי או לתחושה שאנחנו חשים המשליכה על תוצאות פיזיות בגופנו.  אני בחורה עם רקע ריפואי עשיר מאד!!!!!!! יש לי גוף זקן, ואני מודעת לכך מצויין. יש לי גם אוסטופורוזיס מתקדם עקב טיפולים שעברתי לפני מספר שנים. עם זאת, מאז ומתמיד אני חשה ונראית צעירה מאד מאד, הרחק הרחק אי שם  בו נמצא גילי 42 . המסקנה, אופטימיות מסייעת מאד למראה, תזונה נכונה, במיוחד צימחונות, הימנעות מוחלטת מחשיפה לשמש, שתיית מים, לא באופן מוגזם, הליכה, חוסן נפשי במיוחד, ואמונה פנימית עזה, ועבודה יומיומית על העלאת הערך העצמי. כמו כן, תחזוקה יומיומית בטיפוח העור והשיער. על פי צורך. זהו!! זה המחקר שלי מניסיון. בהצלחה!!

לטלילה, אין סתירה בין ההרגשה שלך למחקרים בעניין הגיל המבוגר. הניסיון שלך שווה זהב ומה שכתבת מומלץ לחיקוי.

"כמוני" מכון גרטנר, בית החולים תל השומר, רמת גן
המידע והתכנים באתר "כמוני" נועדו להרחיב את הדעת ולשמש כמידע כללי בלבד. תכנים אלו אינם מהווים חוות דעת או עצה מקצועית, או תחליף להיוועצות ישירה עם איש מקצוע מתאים באשר לטיפול הנדרש
© created by thesociale 
זוכה פרס webi לאתר המצטיין לשנת 2013