מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותאנדומטריוזיס מעלה סיכון לסרטן שחלות

אנדומטריוזיס מעלה סיכון לסרטן שחלות

מחקר: לנשים שסובלות מהתפשטות של רקמת הרחם סיכון מוגבר לסוגים מסוימים של סרטן השחלות


אנדומטריוזיס מתרחש כשהרקמה שמצפה את פנים הרחם גדלה גם מחוץ לרחם (צילום: Shutterstock)
אנדומטריוזיס מתרחש כשהרקמה שמצפה את פנים הרחם גדלה גם מחוץ לרחם (צילום: Shutterstock)

 

לנשים עם היסטוריה של מחלת הרחם אנדומטריוזיס סיכון גבוה יותר לפתח סוגים ספציפיים של סרטן השחלות בהשוואה לנשים אחרות. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Lancet Oncology. 

 

אנדומטריוזיס מתרחש כאשר הרקמה שמצפה את פנים הרחם גדלה גם מחוץ לרחם. הרקמה לרוב גדלה על השחלות, החצוצרות, הדופן החיצונית של הרחם וגם על המעיים, שלפוחית השתן ואיברים סמוכים. הסימפטומים כוללים כאבי בטן, דימומים קשים במחזור ובעיות פוריות.

 

מספר מחקרים כבר קשרו אנדומטריוזיס לסיכון מוגבר לפתח סרטן שחלות אפיתליאלי, סרטן השחלות השכיח ביותר. המחקר הנוכחי מאושש את קיום הסיכון המוגבר ומראה לאיזה תת-סוגי סרטן ספציפיים הוא קיים.

 

חוקרים מהאיגוד OCAC לסרטן השחלות, מצאו כי אנדומטריוזיס קשור לסיכון מוגבר לסרטן שחלה מהסוגים: תאים צלולים (clear cell), נסיובי (serous) וסרטן דמוי רירית הרחם (endometroid), כולם תת-סוגים של סרטן שחלות אפיתליאלי.

 

המחקר התבסס על מאגר נתונים מ- 13 מחקרים מבוקרים על סרטן השחלות שכללו יחד כ- 23,000 נשים, כדי לחשב את הקשר בין אנדומטריוזיס והסיכון לסרטן מ- 5 תת סוגים עיקריים בנפרד.

 

לאחר שנוטרלו משתנים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, הממצאים הצביעו על סיכון גבוה פי יותר מ-3 לפתח סרטן תאים צלולים וסיכון גבוה יותר מפי 2 לסרטן דמוי רירית הרחם, בקרב נשים עם אנדומטריוזיס. עוד עולה מהמחקר כי לנשים עם היסטוריה של אנדומטריוזיס סיכון גבוה פי 2 גם לסרטן שחלות נסיובי מדרגה נמוכה. לא נמצא קשר בין המחלה לסוגי סרטן השחלות האחרים שנבדקו. 

 

החוקרים מציינים כי למרות הקשר החזק שנצפה, רוב הנשים עם אנדומטריוזיס לא יפתחו סרטן השחלות. יחד עם זאת, הם מקווים כי תוצאות המחקר יובילו לזיהוי טוב יותר של נשים להן סיכון מוגבר לסרטן השחלות מה שיסייע למניעה או גילוי מוקדם שישפר את סיכויי ההישרדות מהמחלה.

 

 

Lancet Oncol. Published online February 21, 2012