מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמזל רע ביולוגי אחראי לשני שליש ממקרי הסרטן

מזל רע ביולוגי אחראי לשני שליש ממקרי הסרטן

מדענים: רוב מקרי הסרטן נובעים לא מאורח החיים או גנים שעברו בתורשה, אלא ממוטציות הנוצרות באופן אקראי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

עם האבחנה של סרטן עולה השאלה 'למה' - למה זה קרה לי? האם משהו שעשיתי בחיי גרם לזה? כעת חוקרים אמריקאים ממרכז קימל לסרטן באוניברסיטת ג'ון הופקינס טוענים שמצאו כי במרבית המקרים מדובר פשוט במזל רע.

 

במחקר חדש, שממצאיו פורסמו בסוף השבוע בכתב העת המדעי Science, נמצא שכמעט שני-שליש ממקרי הסרטן נובעים בעיקר מ"מזל רע ביולוגי" – מוטציות הנוצרות ב-DNA באופן אקראי וגורמות לסרטן, ולא בעקבות גנים שהועברו בתורשה או מנהגי אורח חיים לא בריאים כמו עישון.

 

גוף האדם מורכב מאיברים ומרקמות שכל אחד מהם מבצע פעולה חיונית. בדרך כלל לתאים המרכיבים רקמות אלו יש מחזור חיים קצר. לדוגמה, העור שלנו היום איננו אותו העור שהיה לנו לפני שנה – התאים שלו כבר מתו והתחלפו. בגוף יש מנגנון ששומר על אוכלוסייה קבועה של תאים פעילים ברקמות - מאגרים קטנים של תאי גזע המשמשים כבתי חרושת לייצור תאים פעילים. תאי הגזע מתחלקים לתאים של הרקמה ומאפשרים לרקמה להחליף תאים שמתו.

 

אבל אותו תהליך גם עומד מאחורי הסרטן. סרטן עלול להיווצר כאשר תאי גזע ספציפיים לרקמות עושים טעויות אקראיות, או מוטציות, כאשר אות כימית אחת ב-DNA מוחלפת באופן שגוי באחרת במהלך תהליך השכפול הרגיל בחלוקת תא. ככל שתאי הגזע ברקמה מתחלקים יותר, כך עולה הסבירות שייווצרו מוטציות אקראיות וככל שהמוטציות הללו מצטברות, כך עולה הסיכון שיתפתח סרטן.

 

במחקר החדש החוקרים ביקשו לבחון את התפקיד של המוטציות האקראיות הללו בסיכון לסרטן. לשם כך הם בחנו את מספר ההתחלקויות של תאי הגזע ב-31 רקמות שונות – כמו עור, מעי או ריאה – ובאמצעות מודל סטטיסטי שיצרו הם השוו את שיעורי התחלקות התאים לסיכון לסרטן באותה רקמה בהתבסס על נתוני היארעות הסרטן בארה"ב.

 

הסרטנים שמעבר לשליטתנו

 

באופן כללי, נמצא כי רקמות שעוברות יותר התחלקויות נוטות יותר לפתח גידולים. לדוגמה, ברקמת המעי הגס תאי הגזע מתחלקים הרבה יותר מאשר במעי הדק. זה יכול להסביר מדוע סרטן המעי הגס נפוץ הרבה יותר מסרטן המעי הדק, למרות שהמעי הדק הוא איבר גדול יותר (אורכו של המעי הדק מהווה שלושה רבעים ממערכת העיכול).

 

ניתוח הנתונים חשף כי ב-22 מסוגי הסרטן שנבדקו הסיכון מוסבר בעיקר על ידי מזל רע – אותן מוטציות אקראיות ב-DNA. ב-9 סוגי סרטן אחרים שנבדקו, מזל רע לבדו לא יכול להסביר את הסיכון לחלות במחלה ולכן החוקרים מאמינים כי בסיכון לסרטנים אלה מעורבים גם גורמים סביבתיים כמו מנהגי אורח חיים או גורמים תורשתיים.

 

הסרטנים שלפי המחקר נובעים ממזל רע יחד עם גורמי אורח חיים, גורמים סביבתיים אחרים וגורמים תורשתיים כוללים בין היתר: סרטן הריאות בקרב מעשנים, סרטן העור מסוג קרצינומה של תאי בסיס, סרטני ראש וצוואר הנגרמים מהנגיף HPV מזן 16 (נגיף הפיפילומה), סרטן פוליקולרי (Follicular) של בלוטת התריס, אדנוקרצינומה של המעי הגס, סרטני המעי הגס על רקע סינדרום לינץ' (תסמונת גנטית תורשתית הכרוכה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן) וסרטן מעי גס על רקע תסמונת פוליפוזיס משפחתית (FAP).

 

הסרטנים שלפי המחקר נובעים בעיקר ממזל רע כוללים בין היתר: סרטן הריאה בלא-מעשנים, גליובלסטומה, מדולובלסטומה, סרטני הראש והצוואר, סרטן מדולרי של בלוטת התריס, סרטן הוושט, סרטן ראשוני בעצמות (אוסטאוסרקומה), בידיים, ראש, רגליים ואגן, סרטן הלבלב מסוג ductal islet, סרטן כיס המרה, סרטן המעי הדק, סרטן תאי הנבט בשחלות, סרטן תאי הנבט באשכים, לוקמיה מיאלואידית חריפה ולוקמיה לימפוציטית כרונית.

 

החוקרים מסבירים כי חלק מסוגי הסרטן בהם סרטן הערמונית וסרטן השד לא נכללו במחקר, מאחר והיה מחסור בנתונים רפואיים על שיעורי חלוקת התאים ברקמות אלה.

 

החוקרים חישבו כי סך הכל, המוטציות האקראיות אחראיות ל-65% ממקרי הסרטן. חשוב לציין כי בעוד שנמצא כי מנהגי אורח חיים בריאים לא ישפיעו באופן משמעותי על הסיכון לפתח סוגים מסוימים של סרטן, תהיה להם השפעה משמעותית בסיכון לפתח סרטן מסוגים אחרים – כפי שנמצא גם במחקרים בעבר. 

 

 

Science 2 January 2015: Vol. 347 no. 6217 pp. 78-81

 

הבקורת היתה על להגיד "מזל רע" במקום להגיד בפשטות שעדיין לא יודעים את הסיבה המובילה לתוצאה כזאת...

מינרבה1
05/01/15 8:55

ממש מיאש ....

סם-הקוסם
04/01/15 14:54

תמוהה מאד בעיני. מה, עם השנים המזל הולך וניהיה גרוע יותר??!!

אלה-הר-נוי
04/01/15 12:54

הביקורת היא על אופן הסיקור שבחלק מהמקרים אכן לא היה מדויק

לא על הפצת החדשה

האם העיתנואים הזדרזו מהר מדי להפיץ את החדשה על המזל הרע לסרטן? בקורת על הבנת הנקרא של התוצאות שאמרו על העיתונאים נציגי  Institute for Ethics and Emerging Technologies