מחלות לב

כמונימחלות לבמדריכיםתזונה בריאה למניעת מחלות לב

תזונה בריאה למניעת מחלות לב

על איזה תזונה מומלץ להקפיד כדי למנוע מחלות לב?

מאת מיכל אברג'יל
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

למה חשוב להקפיד על תזונה נכונה?


התזונה היא גורם מהותי המשפיע על בריאותנו ועל ההרגשה הכללית. כיום ידוע כי לתזונה נכונה יש השפעה רבה מאוד על מניעת מחלות לב. התזונה משפיעה מאוד על גורמי הסיכון למחלת לב, דוגמת יתר לחץ דם, שומנים בדם, סוכרת, השמנה ומצבנו הנפשי.

 

גם בשלבים הראשונים לאחר ניתוח, התזונה חשובה לחיזוק הגוף, להתאוששות מהירה ולהקטנת הסיכון לסיבוכים מיותרים. לכל אדם יש גורמי סיכון שונים המכתיבים דגשים אחרים בתוכנית לשיפור מצבו. תזונה נכונה תכלול את כל אבות המזון, תהיה עשירה בסיבים, ויטמינים ומינרלים ותכלול אחוז שומן נמוך.


מה התזונה המומלצת לאחר ניתוח לב?


לאחר ניתוח מומלץ מזון בעל ערך תזונתי גבוה. חוסר תיאבון היא תופעה שכיחה לאחר ניתוח לב. במידה וקיימת ירידה בתאבון, רצוי לאכול ארוחות קטנות לעתים תכופות - התאבון ישוב בהדרגה. מומלץ להיעזר במולטי ויטמין אותו ניתן לרכוש בבית המרקחת של קופת החולים. הרוקח ימליץ על התכשיר המתאים ביותר. יש להימנע משימוש בתכשירי ויטמינים במינון גבוה.


מה מומלץ לאכול?


• מגוון של ירקות ופירות, טריים ומבושלים
• דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה או שיפון מלא, שיבולת שועל, שעורה (גריסי פנינה), כוסמת, בורגול, תירס, אורז מלא
• מגוון של קטניות: חומוס, שעועית, עדשים, אפונה, סויה
• דגים: סלמון, מקרל, טונה, סרדינים, בקלה
• שמן זית לתיבול, שמן קנולה לבישול
• ממרח שומני: אבוקדו, טחינה
• חופן אגוזים מדי יום
• הפחתת השימוש במלח
• התבלינים המומלצים כתוספת למזון: שום, לימון, בצל, עשבי תיבול, זעתר, כורכום, כמון, זנגביל
• מוצרי חלב המכילים עד 3% שומן
• בשר הודו, עוף ומעט בשר בקר דל שומן
• שתיה: מים, תה צמחים. מעט משקאות דיאט. קפה - עד שני ספלים ביום. יש להפחית את השימוש בסוכר להמתקת משקאות (גם אם אין חשש לסוכרת)

 

מאלו מזונות רצוי להימנע?

 

  • שומן של חלב, בשר ואיברים פנימיים
  • מרגרינה ומוצרי מזון מעובדים המכילים שומן צמחי מוקשה, כמו בורקס, מלווח, ג'חנון וכו'
  • מזון מהיר אינו מומלץ באופן גורף


הצבת משקל מטרה מומלץ


הקפדה על תזונה בריאה, שליטה על צריכת קלוריות והקפדה על פעילות גופנית הן הדרכים לשמור על משקל גוף תקין. עודף משקל מעלה את הסיכון לפתח יתר לחץ דם, רמת כולסטרול גבוהה וסוכרת - גורמים המעלים בפני עצמם את הסיכון לפתח מחלת לב. ערך ה-BMI (אינדקס מסת הגוף) יסייע לקבוע האם משקל הגוף תקין. 

 

 

להמלצות תזונתיות מפורטות למניעת מחלות לב של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ועמותת עתיד 

 

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: