מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

יומנה של מטפלת

19/09/10 23:32
2951 צפיות

המופנמים

בעולמנו הכוחני והתקשורתי בולטים האנשים המוחצנים-האקסטרברטים.אלה שאוהבים קהלים גדולים, מתקשרים בקלות ,יודעים ויכולים לשים את עצמם במרכז הבמה. המופנמים- האינטרוברטים בד"כ שקטים,מתקשרים היטב באחד לאחד,מעדיפים להימנע מאירועים רבי משתתפים. האינטרוברטים והאקסטרוברטים נמצאים על רצף.יש מעטים בקצוות. רב האנשים חולקים מאפיינים במינונים שונים.
המופנמים נעשים המומים בקהל גדול,מה שמסביר את רצונם לעזוב מסיבה לאחר שעה ,בעוד המוחצנים פורחים ככל שהלילה נמשך.מדענים יודעים היום שלמרות שלמופנמים אין יתרון באינטליגנציה ,נראה שהם מעבדים יותר אינפורמציה בכל רגע נתון.כדי לעכל אינפורמציה זו עליהם להיות בסביבה שקטה.יותר מכך, המח שלהם תלוי פחות בריגושים חיצוניים ותגמולים.כתוצאה מכך, המופנמים אינם מחפשים גירויים חיוביים חזקים ,הם מעדיפים לחפש משמעות שמעניקה להם אושר.
פעמים רבות ניתן לאתר את המופנמים בחברה. הם אלה המאזינים לאחרים. הם נוטים לחשוב לפני שהם מגיבים ומחפשים עובדות לפני שמביעים דעה.ניתן לאומר עליהם שהם אספנים של רעיונות ומחשבות וכשהם לבדם הם מעבדים את המידע שאספו.לפיכך הם מעדיפים עבודה הדורשת זמן בבדידות. המוחצנים ,לעומתם, מתקשים להתמיד בפרוייקטים הדורשים עבודה בבדידות וזקוקים להפסקות למפגשים חברתיים.
גם המופנמים וגם המוחצנים נהנים באופן דומה משהייה בקרב בני משפחה.מעבר לזה,שניהם נהנים מעליה במצב הרוח עקב מפגש חברתי,אלא שהמופנם משלם על כך מחיר,נמצא במחקרים שחשיבתו נעשית בעקבות כך איטית יותר.העייפות הקוגניטיבית מעידה על העובדה שהתנהלות בניגוד לאופי הינה "מרוששת."

בדידות ושקט מאפשרים למופנם "לשמוע את מחשבותיו".חוקרים מיפו את הפעילות החשמלית במוחם של מופנמים ומוחצנים. למופנמים הייתה פעילות חשמלית גבוהה יותר בקורטקס הן במצב מנוחה והן במצב של פעילות מחשבתית. השערת החוקרים היא, שעקב העוררות המוחית הגבוהה, המופנמים נוטים לצמצם את הגירויים החיצוניים ,כדי להיות בעוררות מוחית אופטימלית.מוחצנים נוטים ,לעומת זאת, לחפש גירויים חיצוניים כדי להגיע לעוררות המוחית האופטימלית עבורם.
מחקרי MRI fמראים שאצל המופנמים פעילות זרימת הדם מרוכזת בקורטקס הפרונטלי האחראי על זיכרון,תכנון,קבלת החלטות ופתרון בעיות-סוג הפעילויות הדורשות התבוננות ודיבור פנימי.אולם, דיבור פנימי אינטנסיבי קשור בד"כ במחשבות שליליות ואכן, דיכאון נפוץ יותר בקרב אנשים מופנמים.
ההבדלים הביולוגיים בין המופנמים והמוחצנים ניכרים ביותר באופן בו הם מגיבים לגירוי חיצוני.לדברי דר. קולין דה יאנג מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת מינסוטה "רמת הגירוי המספקת את המוחצן,מפריעה ומציפה את המופנם." לדבריו בזמן לימודים ,המופנם מגיע להישגים גבוהים בתנאים של שקט, בעוד שהמוחצן פועל טוב יותר בסביבה בה יש יותר רעש.
דה יאנג מאתר את ההבדלים האחראיים לרגישות לתגמולים בטיפוסים השונים, בנוירוטרנסמיטר דופמין הקשור בהרגשה טובה .למעשה,ניתן להבדיל בין מופנמים ומוחצנים בהבדלים בגודל המבנה במוח ,האחראי לתחושת התגמול מגירוי חיצוני, הקורטקס האורביטופרונטל מדיאלי. רדיפת התגמול הקשורה בדופמין מתבטאת בהתנהגות מוחצנת כמו אסרטיביות, שיחה, התלהבות. בעוד שהמופנמים אינם זקוקים לתגמולים חיצוניים כדי לשמור את הפעילות המוחית ברמה גבוהה.

תגובות

איך היית מגדירה פעילי אינטרנט דרמטיים שפעילים חברתית יומם וליל ברשת אבל לא ניפגשים בפועל עם אף אחד?

עוגית
20/09/10 9:15

אפשר לנסות לענות? אולי חרדים חברתית או בעלי כל הפרעה נפשית שמגבילה מלנהל חיים תקינים
ומשאירה הרבה זמן פנוי "להיות פעילים יומם וליל ברשת" - במקרה הקשה ומעורר הרחמים שמתארת שגם יום וגם ליל - לפעמים מעיד על הפרעת שינה קשה \ הפרעת אכילה שנובעת ממנה הפרעת שינה קשה.
דוגמה אחת מני רבות למצב הזה.
חוץ מזה המענה לא חייב להיות על צורך רגשי אלא, בחלקו לפחות, על שעמום ודחף חקרני אנתרופולוגי...
קשרים ברשת לא מספקים לגמרי ברמה הרגשית. ומי שיש לו צורך שלם ובריא באנשים לא יסתפק בחיי חברה ברשת.

אני מזדהה עד כאב עם ההגדרה של המופנם. הקושי להתחבר למחשבות ולרגשות של עצמי בחברת אנשים אחרים. הרעשים והגירויים הקלים ביותר שכ"כ מפריעים ומערערים אותי. העייפות המנטלית אחרי שהייה עם אנשים. לפעמים אפילו אחרי שיחה בת 5 דקות עם אמא שלי אני נאלצת לצאת החוצה לנשום אוויר... (בעצם אולי מסיבות אחרות)

דינה שלום,

לשאלתך,יש הבדל בין קשרים פנים מול פנים וקשרים דרך הרשת כשאנחנו ברשת ,אנחנו בוחרים מתי לגשת למחשב, מתי לקרוא את ההודעות, מתי לכתוב. אנו ,בעצם שולטים בעצמת הגירויים ובתכיפותם. את צריכה לשאול את עצמך איפה את מרגישה הכי טוב, בטוח, מסופקת ,מוצאת עניין.
מעט אנשים הם או או ,רב האנשים נמצאים על הרצף שבין להיות אינטרוברט מוחלט או אקסטרברט. כאמור יש הבדל בין ביישנות למופנמות. הביישן לא יודע ליצור קשרים, בעוד שהמופנם נהנה יותר מעולמו הפנימי.
כנראה שבך יש מצד אחד הנאה ורצון בהיזון חוזר מאחרים, אך עדיין להיות "על המשמר" במידת החשיפה .

הי עוגית,
אכן, הקושי להיות בחברה מציפה למי "שעורו דק ",לפעמים בלתי נסבל.,יש צורך להתאוורר .
סיפרה לי מטופלת, אישה בתפקיד בכיר שצריכה להיות בחשיפה לקהל, שהיא בד"כ נפגשת עם אנשים בקבוצות קטנות ובארועים רבי משתתפים נעמדת בצד ומתכננת מה יהיה הצעד הבא שלה.היא נמצאת בקשר זוגי טוב, אולם מתלוננת שבן זוגה זקוק לריגושים חיצוניים תברתיים דבר שמביא לחיכוכים ביניהם.כל אחד צריך לדעת מה המינון החברתי המתאים לו

דר אלישבע מילוא
דר אלישבע מילוא
דוקטור למיקרוביולוגיה. התמחיתי בתחום של הנדסה גנטית. בשלב ב\\\' של חיי עשיתי הסבה מיקצועית לפסיכותרפיה. בוגרת התכנית לפס...