מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצההאם סטטינים הם התשובה לטרשת נפוצה מתקדמת משנית?

האם סטטינים הם התשובה לטרשת נפוצה מתקדמת משנית?

על מנת לתת לכך תשובה, באנגליה מתחיל ניסוי רחב ביותר בתרופה סימבסטטין

2834 צפיות
האם סטטינים הם התשובה לטרשת נפוצה מתקדמת משנית?

בקרוב יחל בבריטניה השלב השלישי של ניסוי גדול שיבחן את היעילות של התרופה סימבסטטין בטיפול בטרשת נפוצה פרוגרסיבית משנית (SPMS).

רובנו מכירים את הסימבסטטין כתרופה פופולרית להורדת רמת הכולסטרול בדם וחלקנו אף מקבלים אותה באופן שוטף, במינונים שונים, לטיפול בבעיה זו.  אך במקביל, מחקרים מוקדמים שנערכו באנגליה על תרופה זו, הראו שיש לה פוטנציאל ראוי גם בטיפול בחולי טרשת.

על מנת להגיע למסקנות ברורות יותר יתבצע באנגליה המחקר הגדול ביותר אי פעם בחולי טרשת נפוצה התקפית משנית (SPMS).  במסגרת הניסוי החוקרים יבדקו את יכולתו של הסימבסטטין להאט או אף להפסיק את התקדמות הנכות בקרב 1,180 חולי טרשת מסוג מתקדמת משנית (SPMS).  הניסוי ימשך 3 שנים ביותר מ-30 מרפאות ברחבי אנגליה, סקוטלנד, ויילס, אירלנד וצפון אירלנד.

מחקרים מוקדמים, הראו כי סימבסטטין במינון גבוה (80 מ"ג ביום) שיפר את התפקוד הקוגניטיבי והאט את התקדמות המחלה בחולי ה-SPMS המטופלים בתרופה. בנוסף, המינון הזה גם הראה הפחתה בשיעור הניוון של המוח, יכולת אנטי דלקתיות גבוהה והגנה על תאי עצב מפני נזקי הטרשת.

במחקר שלב 3, המטופלים יתחילו לקחת טבליה אחת של סימבסטטין (40 מ"ג) פעם אחת בכל לילה למשך חודש, ולאחר מכן שתי טבליות (80 מ"ג סה"כ) בלילה למשך 35 החודשים הבאים, או לחילופין ייקחו תרופת דמה (פלצבו).  שינויים בהתקדמות המחלה ובמידת הנכות הפיזית והקוגניטיבית יימדדו בשתי הקבוצות המטופלות באמצעות ציוני EDSS.

למחקר יש גם מטרות משניות ובכלל זה בדיקה של שינויים ביכולת ההליכה, במיומנויות הגפיים העליונות ובאפקטיביות של העלות הפוטנציאלית של הטיפול.

נותנת החסות של המחקר היא אוניברסיטת הקולג' בלונדון (UCLH) כשהתמיכה הכספית בו, שמובל על ידי מוסדות אקדמיה מובילים באנגליה, מגיעה מאגודות ה-MS של ארה"ב ובריטניה, המכון הלאומי לחקר הבריאות בבריטניה, שירות הבריאות הלאומי הבריטי ( NHS) ומאוניברסיטאות בבריטניה ובאירלנד.

-------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).   

תגובות

ואווו, חבל שאי אפשר לקפוץ 3 שנים קדימה ולדעת מה יעלה הניסוי. בנוסף לכל היתרונות יהיה זה נפלא שהטיפול במהלך פרוגרסבי-משני יהיה בעזרת תרופה כל כך מוכרת, פשוטה וזולה.

חנה.צידן
27/10/21 22:03

הי ערב טוב , 

הנה קפצנו 3 שנים 😍 האם יש מידע מה עלה במחקר ?

הלוואי ונשמע בשורות שמחות🙏

ערן-ברקוביץ
28/10/21 11:13

שלום חנה, 

הטיפול בסטטינים לטרשת נפוצה נבחן בכמה מחקרים ולכמה מהלכי המחלה בכמה צורות. התשובה היא שהסטטינים לא יעילים לטרשת נפוצה התקפית הפוגתית. לא כטיפול בודד ולא שמצרפים את הסטטינים לתרופה אינטרפרון-בטא.

לעומת זאת, שנותנים טיפול בסטטינים לאנשים עם טרשת נפוצה פרוגרסיבית, כן נראה שיפור ולכן ההנחה היא שהסטטינים אינם יעילים במניעת התקפים, אך כן יש להם תפקיד בהגנה על מערכת העצבים.

אלו ממצאי ביניים מאוד מעודדים, אך החוקרים של המחקר כגדול והמרכזי שבוחן את הסטטינים אמרו שצריכים עוד זמן ותאריך היעד הבא לסיומו הוא : אוגוסט 2023 (הם רק סיימו באוגוסט 2021 לגייס את הנבדקים).

חשוב להכיר שהמחקרים שבוחנים את מהלכי הטרשת הנפוצה הפרוגרסיביים הם ארוכים ומסובכים יותר.

עינת-מילר
13/10/18 18:42

ולמה בעצם לחכות, אולי כדאי לשאול את רופא המשפחה מה הנזק שיש עם לוקחים ואם אין ממש נזק אז לקחת ולנסות. זו הרי תרופה שכבר קיימת בשוק ובטיחותה ידועה

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...