מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

על עכברים, אנשים, תרופות, הצלחות וכישלונות

494 צפיות
אבל אצל עכברים זה עובד היטב

השימוש במודלים של עכברים, על מנת לנסות תרופות חדשות המיועדות לבני אדם, נפוץ מאוד בקהילה המדעית.  כתוצאה מכך, הרבה מאוד מחקרים וניסויים המצליחים בטיפול בעכברים, זוכים לפרסום נרחב ומעוררים עניין רב.  יחד עם זאת, ולמרות הדימיון בין המוח האנושי למוח של עכברים, בסופו של דבר תרופות רבות שהצליחו בניסויים על המכרסמים הקטנים הללו, נכשלו בטיפול על בני אדם.

דו"ח על מחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה במגאזין נייצ'ר (Nature), מצא את הסיבה לכך.  על פי הדו"ח, השימוש הנרחב בעכברי מעבדה נובע מכך שהמבנה של תאי העצבים במוח אצל עכברים ואצל בני אדם הוא דומה מאוד.  אך יחד עם זאת קובע הדו"ח, כי הגנים המפעילים את תאי המוח בעכברים, אינם זהים לאלה הקיימים במוח האנושי ולכן, תרופות למחלות מוח שמצליחות בניסויים הנעשים על מודל של עכברים, לעתים קרובות נכשלות כטיפול בבני אדם.

במסגרת המחקר ניתחו החוקרים אלפי תאים של מוחות אנושיים של אנשים שנפטרו ובנוסף לכך, גם רקמות מוח של חולי אפילפסיה.  הממצאים של המחקר הוכיחו כי למרות שיש דימיון רב בין תאים אלה לתאי מוח של עכברים, הרי שברמת הגנים הפועלים באותם תאים,יש הבדלים משמעותיים.

כך למשל החוקרים מצאו כי ההשפעה של תרופות על רמת הסרטונין במוח, המשפיע על התיאבון, מצב הרוח, הזיכרון והשינה, שונה מאוד בין עכברים ובני אדם.  לפיכך, המסקנה שלהם היא שעל מנת לטפל במחלות הקשורות במוח האנושי (כמו טרשת נפוצה, אפילפסיה ו-ALS) יש להתמקד במודלים הזהים לחלוטין לאלה של בני אדם.

מאמר בעניין זה פורסם בנובמבר 2020 - https://multiplesclerosisnewstoday.com/columns/2020/11/11/of-mice-and-men

-------------

מידע זה מפורסם בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...