מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצההשימוש בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה מקטין את הסיכון מנגיף הקורונה

השימוש בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה מקטין את הסיכון מנגיף הקורונה

חולים שאינם מטופלים בתרופות אלה חוו קורונה חריפה יותר

2066 צפיות
השימוש בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה מקטין את הסיכון מנגיף הקורונה

בחודשים האחרונים, אנשים החיים עם טרשת נפוצה, אשר נוטלים תרופות ייעודית (DMT), הביעו חששות כבדים מפני הדבקות בנגיף הקורונה.  עבור אנשים הנוטלים תרופות אלה, המחלישות את המערכת החיסונית של הגוף, רמת הסיכון מהנגיף לא הייתה ברורה וגרמה לחרדות רבות.

כמענה לחששות אלה, חלק גדול מהחולים שקל להפסיק את הטיפול בתרופות אלה ומיעוט מהם אף הפסיק אותו לחלוטין.  כתוצאה מכך, המרדף אחרי נתוני אמת ובכלל זה מספר הנדבקים, מספר החולים הקשים והמונשמים ושיעור התמותה בקרב חולי טרשת נפוצה, הפך להיות קריטי.

הממצאים ממחקר סטטיסטי שפורסם ביום שישי האחרון (26/6/2020) ב-JAMA Neurology, כתב עת רפואי שמפרסם האיגוד הרפואי האמריקאי, סיפק מענה מרגיע ומעודד: 

  • בקרב אנשים החיים עם טרשת נפוצה, לא נמצא קשר בין נטילת תרופה ייעודית לטרשת לחומרת ההדבקות מקורונה.  להפך, נטילת התרופות הייעודיות, אף הקטינה את הסיכון לאשפוז בבית חולים וצורך בהנשמה.
  • הגורמים העיקריים המביאים לצורות חמורות של קורונה הם גיל, השמנה ומוגבלויות פיזיות.

נתונים אלה מאוששים את ההשערות וההמלצות הראשונית שניתנו, בין השאר גם במסגרת בלוג זה, בתחילת התפרצות הקורונה, לפני כ-3 חודשים.  במסגרתן הומלץ לאנשים החיים עם טרשת נפוצה לא להפסיק ליטול את התרופות הייעודיות והובעה הדעה שתרופות מסוג זה דווקא נותנות חיסון מסוים מחומרת הסימפטומים.

במסגרת המחקר נבדקו הרשומות הרפואיות של 347 אנשים, אזרחי צרפת, החיים עם טרשת נפוצה, שהציגו בין תחילת מרץ לסוף מאי 2020, אבחנת מטוש מאושרת או חשודה מאוד של קורונה.  מהרשומות הרפואיות נאספו גם נתונים אחרים כמו דמוגרפיה, היסטוריה נוירולוגית, מחלות רקע, מאפייני הקורונה ותוצאות של בדיקות שונות.

  • מבין 347 החולים 249 היו נשים.
  • הזמן הממוצע שעבר מעת אבחון הטרשת הנפוצה היה 13.5 שנים.
  • הגיל הממוצע היה 44.6 שנים.
  • הערך החציוני של ה-EDSS מקרב החולים היה 2.0.
  • רוב החולים - 81.8% - טופלו בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה.

חומרת הקורונה אצל אנשים אלה דורגה בסולם בין 7 דרגות, שנע בין 1 - לא מאושפז ובלי מגבלות על פעילויות, ל-7 (מוות), עם נקודת אמצע בדרגה 3 - מאושפז אך לא נדרשת הנשמה עם חמצן. 

הנתונים הסטטיסטים הראו כי מבין 347 החולים, רק 73 דורגו עם קורונה בדרגה 3 ומעלה (21.0%).  רק 12 חולים (3.5%) מתו.

הממצא המעניין ביותר הוא שדווקא חולים שלא היו מטופלים בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה, סבלו מקורונה חריפה יותר.  בדרגה 3 ומעלה נמצאו 15.5% חולים שנטלו תרופות כאלה, לעומת 46% שלא לקחו אותן – הבדל של פי 3.  מבין שאר הנתונים, בסדר יורד - גיל, ערך EDSS והשמנה, היו גורמי הסיכון הנוספים ללקות בקורונה בדרגה 3 ומעלה.

https://jamanetwork.com/journals/jamaneurology/fullarticle/2767776

­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________________

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il). 

תגובות

חשוב מאוד, בטח אם מדברים על "גל שני" או התפרצות נוספת בחורף - לא להפסיק ולא לשנות את הטיפול התרופתי. למי שיש עדיין ספקות, בבקשה לא לעשות שינויים באופן עצמאי, אלא להתייעץ עם הנוירולוג המטפל שמכיר אותך. ותודה לביא על העדכונים - רק התפרסם וכבר תקציר מתורגם שמאוד חשוב בימים אלו.

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...