מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג לתזונה וסוכרת

כמוניבלוגיםהבלוג לתזונה וסוכרתהמדריך השלם לתזונה עם סוכרת בתקופת החגים 2020

המדריך השלם לתזונה עם סוכרת בתקופת החגים 2020

כך תעברו את תקופת החגים בשלום עם סוכרת (וקורונה)

09/09/20 11:31
501 צפיות
המדריך השלם לתזונה עם סוכרת בתקופת החגים 2020

לאחר שעברנו סגר, בילנו זמן איכות עם המשפחה והמקרר שנהפך גם הוא לבן משפחה, הגיעה שוב העת לחגוג את חגי ישראל.

חלקנו אולי כבר הסתגל למציאות החדשה בבית, אחרים כבר חזרו לשגרה אך נראה שהשלכות הקורונה על האכילה שלנו כאן להישאר לפחות לעוד תקופה.

כיצורים האנושים והסתגלנים שאנו, למרות הקשיים והעליה במשקל שנגזרה על חלק מהאנשים בתקופה זו, נראה שישנה התאוששות בנושא המודעות לתזונה נכונה ושמירה על ערכי סוכר תקינים ורבים הסוכרתיים שחוזרים לאכילה המוקפדת ולשמירה על ערכי הסוכר. חלק אף מתייחסים לתקופה זו כהזדמנות לשפר את הרגלי האכילה, להגביר פעילות גופנית ולהשקיע בבישול והכנה של מזון בריא ומזין בבית.

ויחד עם כל אלו, תקופת החגים טומנת בחובה ריבוי ארוחות, כמויות של פחמימות וזלילת שאריות לרוב.

אז מה אפשר לעשות בכדי לצלוח את תקופת החגים בשלום או לפחות למזער נזקים למינימום האפשרי?

 

לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם לצלוח את תקופת החגים בשלום:

1. הערכות- באם את מארחים בבית או מתארחים אצל בני משפחה (בתקווה שלא יהיה סגר...) נסו לתכנן יחד מנות שאינן עתירות בפחמימות. זו אפילו הזדמנות להכין אוכל לכמה ימים קדימה שיתרום לאכילה מסודרת בהכנה ביתית. שלבו בארוחות החג מזונות כגון דגים, עוף, הודו, טופו (לצמחונים), ירקות כגון כרוב, כרובית, ברוקולי, קישואים, חצילים, פטריות וירקות לסלטים טריים כמו חסה, מלפפון, עגבניה, פלפל, נבטים.

 

2. ביום החג השתדלו שלא להגיע מאוד רעבים לארוחה המרכזית. איכלו ארוחת בוקר וארוחת צהרים קלה הכוללת סלט, חלבון כגון ביצה, גבינה או טונה ושומן מן הצומח כגון טחינה, שמן זית או אבוקדו.

 

3. בזמן הארוחה נסו לצמצם בטבילת מזונות שונים בדבש ואכילה מרובה של לחם או סלטים העשירים בפחמימות. התחילו כמנה ראשונה עם סלטים הכוללים ירקות טריים כגון חסה, סלט ירקות, סלט כרוב, סלט פלפלים, מרק ירקות, ירקות צלויים בתנור וכדומה. המשיכו במנה העיקרית לחלבון כגון דג, עוף, פרגית, הודו או חתיכת בשר אדום ואם ישנה תוספת כמו שעועית ירוקה, חצילים, קישואים, ברוקולי או כרובית, היא תהיה עדיפה על אורז ותפוחי אדמה. לקינוח העדיפו שוקולד מריר או מנת פרי.

 

4. העדיפו שתיית מים על פני שתיה מתוקה. מבחינת אלכוהול – אלכוהול נקי לדוגמא וודקה, וויסקי ורום אינו מכיל פחמימות ולכן לא יעלה את ערכי הסוכר בדם. יין אדום או לבן יבש יכיל כ 4 גרם פחמימה לכוס של 150 מ"ל ובירה תכיל כ 12 גרם פחמימה לבקבוק של 330 מ"ל. המנעו מהוספת משקאות ממותקים לאלכוהול כגון וודקה תפוזים או שתייה של קוקטיילים. אלו מכילים כמות גדולה של פחמימות ועלולים להעלות את ערכי הסוכר בדם. בסוכרתיים הנוטלים תרופות ו/או מזריקים אינסולין יש להקפיד לא להפריז בשתיית אלכוהול ולשלב מעט פחמימה עם השתייה למניעה של נפילות סוכר חדות (היפוגליקמיה).

 

5. שילחו שאריות מזון מפתה במיוחד עם האורחים. קינוחים, מאפים ותוספות פחמימתיות באם נאכלים בכמות גדולה עלולים להעלות את ערכי הסוכר בדם גם הרבה לאחר שנסתיימה ארוחת החג. על כן, פיתוי גדול שאתם יודעים שלא תעמדו בפניו עדיף שלא יישאר בהישג יד לאורך זמן.

 

6. נסו להישאר פעילים בתקופת החגים במיוחד. שלבו פעילות גופנית יום יומית ובילוי משפחתי בחיק הטבע ולא רק סביב השולחן.

 

הנה כמה מאכלים מסורתיים לראש השנה וכמות הפחמימות המצויה בהם:

תמר מג'הול- כ 12 גרם פחמימה ליחידה של 17 גרם.

שעועית ירוקה- רוביא/ לוביה מבושלת- כ 20 גרם פחמימה ל100 גרם.

כרישה/לוף/פראסה- 9 גרם פחמימה לכוס קצוצה.

סלק- 11.5 גרם פחמימה ליחידה של 120 גרם.

דלעת- 6.5 גרם פחמימה ל 100 גרם.

קישוא- כ 9 גרם פחמימה ליחידה בינונית של 218 גרם.

גזר- כ 11 גרם פחמימה ליחידה בינונית כ 116 גרם.

רימון- 37.5 גרם פחמימה לכוס של 200 גרם גרגירי רימון.

תפוח - 25 גרם פחמימה לתפוח בינוני במשקל של 185 גרם.

דבש -7.5 גרם פחמימה בכפית של 9 גרם.

דג אמנון- 0 גרם פחמימה ל100 גרם דג.

ושהיה חג שמח ובריאות לכולם

לקריאת כתבות נוספות בנושא תזונה וסוכרת לחצו כאן 

תגובות

בתיה אלימלך
בתיה אלימלך
בתיה אלימלך הינה דיאטנית קלינית מוסמכת מומחית לסוכרת. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה ותואר שני בניהול מערכות בריאות. כמו...