מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםחולם בהקיץ השאלה שמקפיאה לי את הדם

ותסמונת הסוכן הסמוי

11/10/20 17:53
718 צפיות
השאלה שמקפיאה לי את הדם

אני תוהה אם לעוד אנשים עם מאניה דפריסיה, השאלה הכי מפחידה בעולם היא, "אז מה אתה עושה בחיים?" . היא תמיד גורמת לי לפיק ברכיים, שאלה פשוטה ותמימה שמיד חושפת אותי. רוב האנשים עונים עליה בלי למצמץ, ואצלי אני ישר מרגיש שזה חושף את כל הטירוף. הרי במהלך המאניות שלי החלפתי עשרות תחומי לימודים ועבודה. זיגזגתי בין חלומות וארצות, אז איך אני בכלל מתחיל להסביר את כל זה ואולי אני בכלל אמור לדבר על כל מליוני התוכניות  שיש לי לעתיד?  אני מרגיש שלא משנה איך אני אענה לזה, זה ישמע לאיש מולי כמו, "אני כישלונר אבוד ומשוגע", בתקופות הדיכאון, השאלה הזו בכלל גדולה עליי, הדבר היחיד שבא לי לענות עליה זה "אני מתחבא מתחת לשמיכה ומתפלל שאמות בשנתי" וסביר להניח שגם זו תשובה שלא תעבור חלק אצל האדם ממול.

לרוב בסוף אני תמיד בוחר לשקר, לקחת איזו פיסה קטנה מקורות החיים שלי ולהפוך אותה לעיקר, לכותרת שלי רק כדי שהאדם מולי יכול להגיב לזה בצורה השבלונית שהוא מורגל והשיחה תמשיך להתנהל על מי מנוחת, אבל מאותו רגע אני כבר על תקן מתחזה, השיחה הזו כבר לא עושה לי כלום חוץ ממתח וסבל. 

מילדים לא מצפים לענות על השאלה הזו, לא מרגישים את הצורך להצמיד טייטל לשם שלהם. מבוגרים תמיד מגיעים עם טייטל  "רונית, בנקאית", "משה, רואה חשבון". אבל כשרונית ומשה  היו ילדים זה זה הספיק שהם היו משה ורונית, והיה ברור לכולם  שהם כל יום לומדים את העולם מחדש ומגלים עוד משהו שהם רוצים  לעשות. אלה שממש מתעקשים ולא מבינים הרבה במזה להיות ילד שאלו, "מה אתם רוצים לעשות כשתהיו גדולים?" אבל זו כבר לא שאלה מאיימת באמת, מותר לענות בכל יום משהו אחר לפי מצב הרוח שלך.

אצלי זה לא השתנה כשהתבגרתי, אני עדיין מתעורר כל בוקר ומגלה עוד משהו נפלא בעולם ואני רק רוצה להיסחף אחריו ולחיות אותו עד הסוף לתקופה, אבל אנשים סביבי כן מתבגרים ומאבדים את היצר זה או לומדים להתעלם ממנו, והתכונה הזו שלי נראית להם פחות חיננית מיום ליום. (בכלליות מאניה דפריסיה היא מחלה שהופכת לפחות ופחות "מגניבה" ככל שמתבגרים)

אפילו בעולם האומנות זה לא ממש התקבל להפתעתי, גם שם מצפים ממך לטייטל. אתה משורר או מוזיקאי או אנימטור? זה לא משנה שלי, אני מכור לניצוץ שבבריאה ולא אכפת לי באיזו דרך אני יוצר אותו. אבל לאנשים קשה מאוד עם המחשבה שאתה לא מחוייב למשהו אחד לרוב חייך והבעיה העיקרת שכנראה שגם לי זה מפריע באיזשהו מקום, אולי בגלל זה אני כל כך אוהב להיות במאניה, בשיא שלה, יש רגע אחד קצר ומרגש שבו אני מצליח להאמין לעצמי לחלוטין שאני יודע בדיוק מה היעד שלי בעולם הזה. ברגע הזה אני יכול לענות לשאלה "מה אתה עושה בחיים?" בגאווה גדולה, מלא באנרגיה לדבר ולהסביר ולפתוח את העולם שלי לאדם שמולי במקום רק לנסות להדוף אותו.

היכולת לראות את הדפוס הזה אצלי, את הצורך הזה כל תקופה לשנות את הזהות שלי מאפס, להמציא את עצמי מחדש, היתה אחד הגורמים העיקריים שעזרו לי להבין שעומדת מאחורי זה בעיה הרבה יותר עמוקה, אני קורא לדפוס הזה "תסמונת הסוכן הסמוי" (ואל תבלבלו את זה עם תסמונת המתחזה, הם לגמרי שונים במהותם) 

הבנתי שאני חיי ממש כמו סוכן סמוי, במנוסה תמידית מהדיכאון מאז שאני ילד, בכל פעם כדי שהוא לא ימצא אותי אני צריך להמציא סיפור כיסוי חדש ולהאמין בו במאה אחוז, לשנות את החיים שלי והסביבה שלי לפיו. שנה אחת אני סופר, שנה אחרי אני מוזיקאי, פתאום אני סטודנט לפסיכולוגיה ואז אני בכלל יזם.כשאני רק מתחיל לחיות את סיפור הכיסוי החדש זה תמיד מרגש ונעים וזה גורם לי לזרוח ולבלוט בו, אבל אז משהו מתחיל להשתבש, החרדה וחוסר הביטחון מתחילים לחלחל, הפחד שאני בולט מדי ויתחילו לחשוד שאני רק סוכן סמוי, התחושה  שאני עושה הכל לגמרי לא נכון ואני עוד רגע יתפס,  ובעיקר הידע שהדיכאון יודע להריח אותי כשאני מאושר שזה עוזר לו למצוא אותי מהר יותר ואז אני מתחיל להרגיש איך הוא סוגר עליי, נושף לי בעורף, ואני מבין שאני חייב לנוס על נפשי שוב, לפני שהפעם הוא יתפוס אותי סופית ויוצא אותי להורג . אני חייב להשמיד את כל הראיות למחוק לחלוטין את סיפור הכיסוי הנוכחי, ולהתחיל בזהות חדשה. ובוקר אחד אני כבר  מעצב תעשייתי וזה כל מה שאני רוצה לעשות  ולדבר עליו, עד שהדיכאון יגלה אותי שוב 

כמובן שהיו פעמים שהדיכאון הצליח לתפוס אותי ולקחת אותי לחדרי העינויים שלו לתקופות ארוכות, אבל הצלחתי בסוף להימלט בקושי. 

אבל זהו, לא בא לי לחיות במנוסה יותר. אדון דיכאון, אתה מוזמן לבוא, אין לי יותר מה להסתיר או במה להתבייש ואני לא מתכוון לתת לך למשוך אותי אליך בקלות הפעם.

תגובות

טובה--את
11/10/20 19:52

״הדיכאון יודע להריח אותי כשאני מאושר״ - אין יותר מדוייק מזה

יאיר---ערן
22/10/20 7:40

כשמילים מצליחות לתאר מחשבות ורגשות כמו שזה קורה אצלך - קורה איזה קסם - זה כאילו קצת להיכנס לתוך הראש שלך. לא באמת אבל קצת.

ג-ק11
22/10/20 11:08

השאלה היא האם השאלה מה אתה עושה בחיים והשאלה מי אתה,הן למעשה בהכרח אותה השאלה,אני אינני סבור שזו בהכרח אותה השאלה.

running-UP-that-Hill
22/10/20 15:40

אתה צודק, זו לא, אבל בכל פעם שהביטחון שלי קצת מתערער אני כבר לא מצליח להפריד בין השאלות. אבל זו בהחלט נקודה שאני צריך לזכור, תודה!:)

אורי-בורי
22/10/20 21:18

שלום האיש הרץ במעלה הגבעה. אהבתי מה שכתבת, יש לך כשרון לכתיבה :-) מה שלא הבנתי מדבריך, זה איך לאמץ מסכה חדשה או עבודה חדשה! עוזרת לך לברוח מהדיכאון שמתגנב לו לתוך מחשבותיך וחייך. בנוסף שאתה רץ במעלה הגבעה, אתה גם מגלגל אבן. כמו ידידנו סיזיפוס? מתי אתה מוצא את עצמך רץ במורד הגבעה, ומה מביא אותך לשנות כיוון?

running-UP-that-Hill
22/10/20 21:50

תודה לך על התגובה והשאלות המעניינות! נהוג לחשוב שהתחלות הן קשות, אבל לי ההתחלות בדרך כלל מרגישות נהדר, אני מלא אמביציה ובטוח שמצאתי את הייעוד שלי, אחרי זה שדברים מתחילים להיות שגרתיים מדי ומצריכים הרבה התמדה אז אני מתחיל לצלול.

אמנם הניק שלי נבחר בהשראת שיר של קייט בוש, אבל אני בהחלט יכול להרגיש את קללתו של סיזיפוס מרחפת גם מעליי, רק שהוא עקבי ועיקש ומגיע לפסגה בכל פעם מחדש, ואני ברגע שאני מרגיש שהגבעה נעשית מעט תלולה, אני נבהל ומתגלגל למטה חזרה ומנסה את מזלי בגבעה אחרת ובדרך כלל רק בשביל להתגלגל גם ממנה באמצע הדרך

 
אורי-בורי
22/10/20 22:04

בקיצור קשה לך להתמיד, ברוך הבא למועדון :-)

אורי-בורי
22/10/20 22:10

Who says words with my mouth? All day I think about it, then at night I say it. Where did I come from and what am I supposed to be doing? I have no idea. My soul is from elsewhere, I'm sure of that, And I intend to end up there. This drunkenness begun in some other tavern. When I get back around to that place, I'll be completely sober. Meanwhile, I'm like a bird from another continent, sitting in this aviary. The day is coming when I fly off, But who is it now in my ear, who hears my voice? Who says words with my mouth? Who looks out with my eyes? What is the soul? I cannot stop asking. If I could taste one sip of on answer, I could break out of this prison for drunks. I didn't come here of my own accord, and I can't leave that way. Let whoever brought me here take me back. This poetry. I never know what I'm going to say. I don't plan it. When I'm outside the saying of it, I get very quiet and rarely speak at all.

running-UP-that-Hill
22/10/20 22:20

תודה, כל כך יפה ומדויק! קראתי על הטקסט קצת עכשיו, לא להאמין שזו פואמה בת בערך 800 שנה.

אורי-בורי
23/10/20 2:40

לו זוכר מתי כתבתי את זה,אבל זה היה מזמן :-) סתתתתתתם

אורי-בורי
23/10/20 7:03

אוטוביוגרפיה בחמישה פרקים מאת: פורשה נלסון 1. אני הולך ברחוב. במדרכה יש בור עמוק, אני נופל לתוכו. אני אבוד....אני חסר ישע. אין זו אשמתי. לוקח לי נצח למצוא דרך החוצה. 2. אני הולך באותו רחוב. במדרכה יש בור עמוק, אני מעמיד פנים שאינני מבחין בו. אני נופל לתוכו שוב. אני לא יכול להאמין ששוב הגעתי לכאן. אבל אין זו אשמתי. ושוב לוקח לי נצח לצאת. 3. אני הולך באותו רחוב. במדרכה יש בור עמוק, אני רואה אותו. אני נופל לתוכו בכל זאת....כוחו של הרגל. עיני פקוחות, אני יודע היכן אני. זוהי אשמתי. אני יוצא מייד. 4. אני הולך באותו רחוב. במדרכה יש בור עמוק, אני עוקף אותו. 5. אני הולך ברחוב אחר.

running-UP-that-Hill
23/10/20 14:51

וואו, זה נהדר!:) ונותן חשק להגיע לפרק החמישי באוטוביוגרפיה שלי

מקסים. אתה מתבטא נהדר! אגב לגבי התשובה לשאלה, אתה יכול לענות לוחם. אתה נלחם יום יום...

running-UP-that-Hill
23/10/20 14:53

תודה רבה! זו באמת תשובה שמאפשרת לי לחיות בשלום עם עצמי!:)

ג-ק11
23/10/20 10:58

יש גם איזה עניין נוסף עם השאלה הזו, היא יוצאת מנקודת הנחה שיש לבן אדם חיים. מנסיון אישי זה לא מובן מאליו שבכלל יש חיים.

אורי-בורי
23/10/20 14:32

השאלה הנצחית, מי בא קודם הביצה או התרנגולת. לאלוהים פתרונות.....

ג-ק11
23/10/20 14:37

לבן אדם צריכים להיות חיים בכדי שהוא יעשה בהם משהו,פה די ברור מי הביצה ומי התרנגולת,נראה לי.

running-UP-that-Hill
23/10/20 14:52

חיים זו מילה כל כך גדולה, יש תקופות שזה שהציפורניים שלי ממשיכות לצמוח זו העדות היחידה לזה שמתקיימים בי חיים

תום88
23/10/20 15:39

רץ יקר, נראה לי שבקלות אתה יכול לענות פעם הבאה ששואלים אותך מה אתה. את התשובה: איש אשכולות.ממש איש הרנסנס! גם בלי להתכוון לכך, צברת ידע וניסיון בכל כך הרבה דברים, גם אם לא התמחות,שאין לרוב האנשים. אתה בהחלט יכול להתגאות במה שכן אספת:smile:

יאיר---ערן
23/10/20 16:29

:heart::heart:

running-UP-that-Hill
23/10/20 16:24

אני אצטרך עוד המון ביטחון עצמי כדי להצליח להגיד תשובה כזו בקול, אבל אפילו סתם לחשוב את זה בראש מרגיש לי נעים, וזו התחלה טובה לשיקום הביטחון, תודה!:)

אורי-בורי
23/10/20 16:42

אמירה בקול , נותנת כוח לדברים. הופכת אותם למציאות :-)

Dubilla
24/10/20 11:35

אהבתי איזה פוסט מהמם כל הכבוד

מיצמיץ
24/10/20 14:11

פוסט נפלא ומרגש. כפי שכתבו פה אתה אדם מוכשר ורב גוני, יכול וצריך לעסוק במיגוון תחומים ועיסוקים כשכל אחד מהם הוא אמת לאמיתה כשתשובה לשאלה מה אתה עושה ובכלל! הגדרות ומסגרות כבר פחות עובדות ומתאימות היום, בוודאי שלא לכולם ובהכרח שלא לאנשים ככ יצירתיים, רגישים ורב תחומיים. תחגוג את הכישרונות שלך ותזכיר לעצמך כמה אתה נפלא ובעל כישורים ויכולות כשמר דיכאון נושף מאחור. וגם תכתוב פה, נעזור לך לגרש אותו!!

running-UP-that-Hill
24/10/20 16:06

תודה רבה! ריגשת אותי מאוד מאוד:embrsd: