מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצההאם צפוי שינוי באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה?

האם צפוי שינוי באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה?

האיגוד הנוירואימונולוגי בישראל ממליץ כי יתקיים דיון על הנושא בוועדת סל התרופות לשנת 2021

1157 צפיות
האם צפוי שינוי באסטרטגית הטיפול בחולי טרשת נפוצה?

למרות משבר הקורונה, העדר תקציב מדינה מסודר וחוסר היציבות הפוליטי, החלו השבוע הדיונים הראשונים של וועדת סל התרופות לשנת 2021.במסגרת בלוג זה, במהלך בשבועות הקרובים ועד אמצע 2021 – אז תתקבלנה ההחלטות הסופיות של הוועדה, אני אשתף עדכונים ותובנות לגבי המתחולל בוועדה בתחום הטרשת הנפוצה.

כמו כל שנה, גם השנה ובמקביל להמלצות של חברות התרופות, גם האיגוד הנוירולוגי הישראלי, המאגד את כל אנשי המקצוע בתחום, פירסם את המלצותיו לוועדה.  אולם בניגוד לשנים עברו, השנה - רשימת התרופות והטכנולוגיות של האיגוד מפתיעה ומעודדת.  

במקום לציין שמות של תרופות, הבקשות המרכזיות של האיגוד הן לשנות את תפיסת העולם בטיפול בשתי מחלות מוח מרכזיות: אפילפסיה וטרשת נפוצה.  בקשות אלה באות על רקע ההתפתחות וההתקדמות של הרפואה בשנים האחרונות לצד הקיבעון המחשבתי המאפיין את המלצות הוועדה בשנים האחרונות.

לדברי ד"ר רוני מילוא, אחד מהמומחים המובילים בארץ בתחום הטרשת הנפוצה ומנהל המחלקה הנוירולוגית בבית החולים "ברזילי" באשקלון, בשנים האחרונות נוספו לסל הבריאות מספר רב של תרופות חדשות לטיפול בטרשת נפוצה, עם הוראות שונות, שיצרו קווים מלאכותיים לטיפול במחלה. 

לדעתו, הוראות אלה לא רק שאינן אחידות, אלא שלעתים הן אף נוגדות זו את זו, לא מעודכנות לסטנדרטים הטיפוליים הנהוגים כיום בעולם, ובין היתר, כמעט ולא מתחשבות בהדמיות MRI שאומצו כמדד ליעילות, או לצורך החלפת טיפול.

ד"ר מילוא מציין כי מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות מוכיחים כי על מנת לעצור באופן אפקטיבי את התקדמות המחלה, יש לטפל בחולים בתרופות חדשות ויעילות, שבדרך כלל רשומות בסל רק כקו שני.  תרופות מודרניות אלה מראות תוצאות טובות יותר והן מפחיתות נכות לטווח ארוך, בפרט במטופלים עם מחלה פעילה שמתקדמת במהירות.

דר' מילוא סבור כי זה חסר הגיון לבזבז את זמנו של החולה על אפשרויות טיפוליות פחות יעילות, היכולות לגרום נזק רב יותר, רק משום שהן רשומות בסל כקו טיפולי ראשון, שעה שהמגוון רחב ויש תרופות בעלות יעילות גבוהה. 

לפיכך סבור דר' מילוא, המכהן גם כמזכיר החברה הישראלית לנוירואימונולוגיה, כי יש צורך לעדכן את הקריטריונים לטיפול, ולהקדים את השימוש בתרופות מודרניות בחולים, בהלימה למצבם ולפרופיל הרפואי שלהם, זאת על מנת לצמצם את הנכות הפוטנציאלית, תוך שמירה על האופן בו הם מתפקדים לזמן ארוך.

במקביל, האיגוד גם מבקש מוועדת הסל לבטל את הקביעה כי רופאי טרשת נפוצה יכולים לרשום התחלת טיפול תרופתי מודרני רק אחרי שני התקפי מחלה, במהלך שנתיים, למרות שיש להתחיל בטיפול מוקדם ככל הניתן, כבר אחרי התקף ראשון.

אנחנו, ב-MS ישראל, תומכים בהמלצות של דר' מילוא והחברה הנוירואימולוגית הישראלית, ומקווים שוועדת הסל תעדכן את האופן בו מטופלים חולי הטרשת הנפוצה בישראל.

___________________________________

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...