מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

שני מחקרים שפורסמו לאחרונה מראים יעילות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך

709 צפיות
מגמות חיוביות בשימוש במייבנקלאד

נתונים של שני מחקרים, שהוצגו בכנס ECTRIMS שהתקיים בחודש שעבר, מראים ממצאים חיוביים שנצפו בחולי טרשת נפוצה שנטלו טבליות מייבנקלאד.  התרופה, המבוססת על חומר פעיל בשם קלדריבין (Caldribine), מאושרת בישראל כטיפול בטרשת נפוצה התקפית פעילה מאוד (RRMS) ונמצאת בסל התרופות מתחילת שנת 2019.

פרוטוקול הטיפול בתרופה מבוסס על שני מחזורי טיפול, כל אחד באורך שבועיים, כשביניהם מפריד חודש.  בין שני המחזורים מפרידה שנה ולאחר המחזור של השנה השנייה, המטופל משוחרר מנטילת התרופה למשך שנתיים נוספות. המינון שניתן בכל אחד מהמחזורים, נקבע בהתאם למשקלו של המטופל.

אחת מתופעות הלוואי של טרשת נפוצה היא אובדן של נפח המוח (אטרופיה), מצב הגורם להתקדמות המוגבלות הפיזית ולהידרדרות קוגניטיבית בחולים.  במסגרת המחקר הראשון שפורסם, מצאו החוקרים כי בהשוואה לפלצבו, הטיפול בטבליות מייבנקלאד במינון 3.5mg הפחית את האטרופיה המוחית.

מנתוני המחקר, המבוססים על הדמיות MRI, עולה כי בהשוואה לפלצבו ולאחר 6 חודשים מתחילת הטיפול בתרופה, נמצא הבדל של 52% באטרופיה של החומר האפור ו-31% בחומר הלבן (267 חולים קיבלו את התרופה ו-265 אחרים פלצבו). 

לאחר שנתיים מתחילת הטיפול, ההבדל בין מקבלי הפלצבו (186 חולים) למקבלי התרופה (184 חולים) עמד על 29% בחומר האפור ו-21% בחומר הלבן.  זוהי הפחתה משמעותית שלדעת החוקרים יכולה להביא להאטת המוגבלות הפיזית וההתדרדרות של היכולת הקוגניטיבית.

המחקר השני התבסס על נתוני מעקב אחרי 147 חולים, שמחזור הטיפול הראשון שלהם היה, בממוצע, לפני למעלה מ-10 שנים.  מנתוני הביניים שלו עולה, כי במינון של 3.5mg יש לתרופה יעילות ארוכת טווח כשמעבר לפרוטוקול הטיפול הראשוני, 63% לא נדרשו לטיפול תרופתי נוסף. 

נתוני המחקר הראו כי לאחר 10 שנים בממוצע מתחילת הטיפול,  95% מהמטופלים לא נזקק לכיסא גלגלים, 83% מהם לא נזקקו למקל הליכה או רולטור ומרביתם המשיכו לעבוד (40% כשכירים, 13% כעצמאיים).  מניתוח הנתונים, החוקרים גם מעריכים כי פער הזמן עד ש-25% מהמטופלים בתרופה נדרש למכשיר עזר לניידות, עמד על כ-11 שנים מתום פרוטוקול הטיפול.

יחד עם זאת, ולמרות ששני המחקרים האלה מדגימים את היעילות של טבליות מייבנקלאד, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, ההחלטה על התחלת הטיפול בתרופה צריכה להיעשות תוך התייעצות עם הנוירולוג המטפל והערכת כל החלופות הקיימות.  למען הגילוי הנאות יש גם לציין כי המימון של שני המחקרים הגיע מחברת Merck, שמשווקת את התרופה.

___________________________________

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il). 

תגובות

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...