מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
09/06/11 11:17
0 תגובות

דברים שכדאי לדעת:

מדוע חשוב כל כך לקחת חופשה, לבני המשפחה המטפלת? מטפלים רבים חשים רגשות אשם לפני לקיחת חופשה. מה ניתן לעשות על מנת ליהנות מחופשה ובמקביל לדאוג לטיפול הולם להורה או לחולה?

חופשה בראש שקט

על חשיבות הנופש למטפל ופתרונות טיפול חלופיים

מאת: דן רונן / משפחה מטפלת

נערך לאחרונה ב:28.04.2010

כאשר אנו מטפלים באדם הזקן או נכה, סדרי העדיפויות שלנו משתנה. מתוך רצון לספק למטופל את הטיפול הטוב ביותר, אנחנו מקדישים לו חלק נכבד מזמננו, ומוצאים עצמנו מעורבים רגשית בתהליך קשה וארוך. לכן, כמו בכל מקרה של לחץ או עומס רגשי, מומלץ להתנתק לזמן קצר מהמציאות: מומלץ לקחת חופשה.

מדוע חשובה החופשה לבני המשפחה המטפלת?

חיי השגרה הלוחצים והקשים של הטיפול גורמים למטפל לעיתים לשים עצמו במקום שני ביחס למטופל. דבר זה עלול ליצור תסכול אצל המטפל, שירגיש כי כל חייו מוקדשים לאדם אחר, אהוב ככל שיהיה. במקרה גרוע יותר - הדבר עלול לפגוע באיכות הטיפול שלו. חופשה תסייע בהמשך גם למטופל, שיזכה לטיפול טוב יותר מבן המשפחה ש\"הטעין את המצברים מחדש\". חשוב לציין כי הגדרת המילה \"חופשה\" שונה בין המטפלים. יש כאלה המגדירים אותה כשבוע במקום רחוק מהבית ויש אחרים אשר מגדירים אותה כיום אחד בו הם נחים בבית ולא מתעסקים בטיפול. אם כן, חופשה היא המקום בו זוכים המטפלים להפוגה מהטיפול ולפרטיות הנחוצה להם.

מדוע מטפלים חשים רגשות אשם לפני לקיחת חופשה?

מטפלים רבים מסרבים לצאת לחופשה מחשש לעזוב את המטופל לבדו, או עם מטפל אחר, במיוחד לאחר שהמטופל הורגל אליהם. לעיתים ישנה הרגשה שרק הם באמת יודעים איך לטפל בזקן שבטיפולם. הם מרגישים שכל עוד הוא חולה וזקוק לעזרה,זה לא הזמן וכן לא מגיעה להם הזכות לצאת וליהנות.

מה ניתן לעשות על מנת ליהנות מחופשה ובמקביל לדאוג לטיפול הולם להורה?

במידה ואתם מרגישים צורך לצאת לחופשה אך לא מרגישים בנוח להשאיר את הוריכם לבד, ניתן למצוא מספר פתרונות שיאפשרו לכם ליהנות בראש שקט. רשויות מקומיות רבות וכן מוסדות פרטיים מודעים לנושא זה ומספקים שירותי טיפול שנותנים מענה לזמני טיפול קצרים יחסית.

• מוסדות ציבוריים - שירותי הרווחה של הרשויות השונות מפעילים נופשונים לעצמאים, תשושים וזקנים סיעודיים. מטרת הנופשון היא לספק מסגרת שעונה גם על הצרכים הרפואיים הדרושים וגם על הצרכים הרגשיים והחברתיים של ההורה. השהות בנופשון אינה עולה על חודש והקבלה אליו מותנית בהליך בירוקראטי של הבאת טפסים רפואיים, דו\"חות סוציאליים וכד\'. התשלום למקום נקבע ע\"פ הכנסות הקשיש. אם אתם מתכננים חופשה ורוצים להשתמש בשירות זה, מומלץ לתכנן מספר שבועות מראש ולבדוק האם אתם עומדים בתנאי הקבלה והאם יש מקום פנוי.

• מוסדות פרטיים - בנוסף לנופשונים הציבוריים קיימים גם נופשונים פרטיים. אלה שייכים לקופות החולים ולעתים לבתי אבות, שמקבלים אליהם זקנים לזמן קצר. גם כאן יקבל המטופל מענה לצרכיו, אך בניגוד למוסד הציבורי, התשלום נעשה באופן פרטי, או בסיוע קופת החולים וחברת הביטוח.

• עזרה מבני משפחה - חלוקת הטיפול בין בני המשפחה היא אחד הדברים הטובים שיכולים לקרות. עם זאת ברוב המקרים, ישנו \"מטפל עיקרי\" , בן משפחה שמטפל ב\"משרה מלאה\" בכל צרכיו של המטופל וללא ספק יזדקק לחופשה. לכן, במקום שהמטופל ישהה בנופשון הרחק ממשפחתו, מומלץ לבקש עזרה מבני משפחה נוספים שיספקו למטופל לא רק את הטיפול הדרוש לו, אלא גם את הסביבה הביתית והמוכרת שלו. דבר זה יסייע למטפל ליהנות מהחופשה שלו ולדעת כי יקירו נמצא בידיים טובות ואוהבות.זו גם ההזדמנות של שאר בני המשפחה שלא נטלו על עצמם את הטיפול העיקרי בזקן מסיבות שונות, לבלות זמן איכות עם ההורה הזקן ולהעריך את המטפל העיקרי על עבודתו הקשה והמסורה.במידה ולא ניתן להיעזר בבני משפחה אחרים ניתן לשלם באופן פרטי לחברת סיעוד המספקת מטפלים במידה ואין להוריכם זכאות ע\"פ חוק סיעוד. או במידה וישנה זכאות אך השעות לא מספיקות ניתן לבקש מהחברה להוסיף עוד שעות סיעוד בתשלום לחברת כ\"א.

הטיפול בבני המשפחה יכול להיות מעייף הן פיזית והן רגשית. לכן, למרות החשש והאשמה הנלווים לעזיבת המטופל לכמה ימים, יש לזכור שקיימים פתרונות נגישים ונוחים, שעשויים להפחית מדאגתכם. יש להבין שעל מנת שנוכל לספק את הטיפול הטוב ביותר, עלינו, קודם כל, לטפל גם בעצמנו.

לידיעתכם: המידע המפורט הוא מידע כללי הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו. ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, אין להסתמך על מידע זה לצורך נקיטת הליכים ו/או כל פעולה.

כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מ\"עמותת נאמן\" כל אחריות.

שולמית

\"מנהלת קו תמיכה\"

\"עמותת נאמן\"


תגובות