מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
17/08/11 1:03
0 תגובות

דברים שכדאי וחשוב לדעת:

שינויים העלולים להיגרם בעקבות שבץ מוחי

בעקבות שבץ מוחי עלולים להופיע שינויים תפקודיים בהתאם לאזור שנפגע במוח, העלולים להשפיע באופן משמעותי על אורח החיים. ברבים מהשינויים אפשר לטפל ולהשיג שיקום מלא או חלקי בהתאם לעוצמת הפגיעה:

תנועה

- שיתוק או חולשה של שרירים בפלג גוף אחד, רפיון או נוקשות של שרירים, בעיות בקואורדינציה או בשיווי משקל. אדם שעבר שבץ מוחי בצד שמאל, יסבול מחולשה או שיתוק בפלג גוף ימין. לעומתו, אדם עם שבץ מוחי בצד ימין, יסבול מחולשה או שיתוק בצד שמאל.

לשינויים אלה השפעה על שינויי תנוחה בזמן שכיבה, על ישיבה יציבה, על הליכה, על מעברים בין תנוחות יציבה שונות ועל הבליעה (בגלל חולשת שרירים וירידה בקואורדינציה בשרירי הפה והלוע).

תקשורת

- כאשר אדם נפגע בצד שמאל של המוח (בצד ימין של הגוף, כאשר הצד הדומיננטי הוא ימין), הוא עלול לסבול מאפזיה ((aphasia. אפזיה הינה פגיעה בשפה, הגורמת לפגיעה בתקשורת ובהבנה השמיעתית היום יומית. בפגיעה זו היכולת האינטלקטואלית עשויה להיות שמורה, אך האד החולה מאבד באופן חלקי או שלם את יכולתו להשתמש בשפה, להביע את רצונותיו ע\"י דיבור, להבין את השפה המדוברת אליו, לקרוא ולכתוב. הקושי יכול להתבטא בביטוי רעיונות פשוטים לכאורה כמו תחושת רעב, קשיים לשלוף מהזיכרון את שמות האנשים הקרובים ועוד. תיתכן פגיעה רק במוטוריקה של הדיבור (דיסארטריה dysartharia), הגורמת לפגיעה ביכולת להגות את צלילי הדיבור, מה שיהפוך את הדיבור למשובש, איטי ולא ברור.

בליעה

– כאשר החולה סובל מהפרעות בליעה (דיספגיה). אין הכוונה לאובדן תיאבון, אלא לקושי ממשי לבלוע עקב בעיה בתפקוד אברי הלעיסה (שפתיים, לשון, חיך) או הפרעה בעוררות רפלקס הבליעה. מצב של קושי בבליעה אפשר לזהות באמצעות קיומם של שיעולים או כחכוח בעת הבליעה. חוסר אבחון וטיפול עלולים להוביל לדלקת ריאות על רקע שאיפת מזון לריאות (אספירציה).

שליטה על מתן שתן וצואה

– לאחר שבץ מוחי עלול שריר שלפוחית השתן להיות מכווץ (ספסטי) באופן בלתי רצוני, ללא כל קשר לכמות השתן המצטברת בשלפוחית. אדם הנאלץ לשכב במיטה לאחר שבץ מוחי עלול להרטיב את הסדין אפילו דקות ספורות לאחר שהתעורר אצלו הצורך לרוקן את השלפוחית. במקרים רבים מתעוררת אצל החולה תחושת סרק של צורך במתן שתן, מבלי שאכן יוכל להפרישו.

תחושה

- תיתכן ירידה בתחושה בחלקי גוף שונים. חלק מהאנשים עלול לסבול מכאבים, נימול או תחושות שאינן רגילות. תחושות אלה יכולות לנבוע מסיבות שונות, כולל פגיעה באזור התחושה במוח, נוקשות במפרקים או כתוצאה ממגבלה של גפה. סוג אחר ולא שכיח של כאב כתוצאה מהשבץ נקרא \"כאב מרכזי\" (central pain syndrome) והוא תוצר של נזק באזור במוח הנקרא \"תלמוס\". הכאב הוא שילוב של תחושות הכוללות קור, חום, תחושת שריפה, נימול, עקצוץ ומתמקד יותר בגפיים ונוטה להחריף בשינוי עונות השנה.

תפיסה

- כאשר אדם נפגע בצד ימין של המוח, דהיינו בצד שמאל של הגוף, עלולה להופיע תופעה הנקראת \"נגלקט\" (neglect). כתוצאה מהשבץ המוחי, החולה אינו מודע לקיומו של צד אחד של הגוף, ולכן אינו יכול לאתר או להגיב לגירויים משמעותיים הנמצאים בחלק מהשדה החזותי (צד אחד בשדה ראיה). חולה עם נגלקט אינו מודע לליקוי וחשוף לתאונות בית או חלילה לתאונת דרכים אם ברשותו רישיון נהיגה.

חשיבה

- בעקבות השבץ המוחי עלולים להופיע קושי בהתמצאות, בזמן, במקום ובזיהוי אנשים ( שמות של ילדים, בן זוג ). יתכן אף כי יופיעו קשיים ביכולת ריכוז, בהבנה, בחשיבה, בשיפוט בסיסי ובתכנון פעולות פשוטות לכאורה. רבים מהשינויים האלה אפשר לשפר על ידי שיקום מתאים.

התנהגות

- פסיביות או, מנגד, פעילות-יתר ואגרסיביות או שיפוט לא תקין אשר עלול להוביל לקבלת החלטות לא נכונות, וחלקן אף הפוכות מכל הגיון מקובל ומוכר מהעבר.

רגש

- שבץ מוחי עלול להוביל לבעיות רגשיות. עלולים להופיע קשיים בשליטה על רגשות או ביטוי של רגשות בצורה שאינה מותאמת למצב. הבעיות השכיחות ביותר אחרי שבץ מוחי הן דיכאון וחרדה. יתכן כי דיכאון יופיע כתגובה לשינויים בעקבות השבץ ו/או כתוצאה ממיקום הנזק במוח (אזור בו נעשית בקרה על הרגש). סימני דיכאון הם עצבות, התפרצויות בכי, איבוד עניין בפעילות יומיומית, איבוד משקל, איבוד תיאבון והפרעה בשינה, תחושת חוסר אונים או אשמה, קשיים בהבנה ובריכוז ופגיעה ביכולת לחוות הנאה.

בנוסף יתכנו בעיות נוספות כמו תוקפנות, שינויים בדימוי גוף והכחשה של המצב בו נמצא החולה ומוגבלויותיו. תיתכנה התפרצויות של צחוק עד דמעות וכמעט חנק או בכי קורע לב, לכאורה ללא כל סיבה ולסירוגין.

מצב הכרה- לרוב בלבול או נטייה לנמנום.



כל הזכויות שמורות ונלקחו מהאתר של \"עמותת נאמן\"

אם נתקלתם, עברתם, רוצים לספר ולשתף בחוויות אישיות לשאול שאלות שתפו אותנו וכך נוכל לעזור לעודד לתמוך ולייעץ למי שזקוק מהניסיון שלכם. ההשפעות האישיות החברתיות המשפחתיות

כל שינוי שנוצר עקב האירוע המוחי.

תודה מראש

שולמית


תגובות