מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
10/09/11 18:14
6 תגובות

היום ישנם דגי בריכה רבים המומלצים לאכילה. הם גדלים בבריכות אשר עוברים פיקוח על איכות המים, מזון הדגים, ריכוז החמצן, ניטור מחלות ועוד. המומלצים: קרפיון, אמנון, פורל, בורי, מוסר, באס, לברק, דניס. אומגה 3 יש הכי הרבה ב דניס, בורי, לברק, פורל. אחוז שומן כללי יש הרבה בדניס , בורי ולברק. בסך הכל רוב הדגים טובים לאכילה, חשוב לגוון, הם עשירים בחלבון, אומגה 3 , אשלגן, ויטמין E ועוד.


תגובות

ככלל, אכילת דגים מומלצת מאוד. בשר דגים הנו קל לעיבוד על ידי מערכת עיקול ואשיר בכל טוב שנדרש למזון, כולל שומן שמשמש מקור טוב ליצירת שומני HDL, נחוצים לנו מאוד, חלבונים חיוניים, מינראליים. שומן דגים אינו גורם להשמנה בשום אופן. אוכלוסיות רבות על כדור הארץ ניזונים משומן דגים וחיות ים (למשל אסקימואים) ומצליחים להפיק ממזונות אלה כל סל החומרי תזונה הנדרשים, כולל ויטמינים, אנזימים ומינראליים. במזון שלנו אכילת דגים בכמות מוגברת יכולה להיות מקור להשמנה רק מהרגלים תרבותיים חמורים של הכנת דגים בשמן עמוק ושרוף, אכילת דגים בליווי של כמות גדולה של פחמימות (פסטות, לחם) וכמות גדולה של מלח. זאת כמובן, בעיה של חומרים נלווים ולא של דג כי מזון יסוד. יש בעיה שדגי בריכה גודלם על ידי טכנולוגיות מורידות באופן משמעותי איכות תזונתית של דגים, כגון, הוספת מזונות ממריצות גדילה מהירה, תרכובות מטבוליות, כולל הורמון גדילה. זאת במטרה לגדל דגים שלא כדרך הטבע, בתהליך מזורז. טעם של דגי בריכה הוא נכות לעומת דגי ים ונהר חופשיים מאלה הסיבות. כמוכן, יש לדג בריכות ניחוח בוצי, וטעם של תכף. כלומר, יש דג ויש דג והבדלים גדולים מהבדלי המחירים. הנני מתנצל שאני מדבר כאן לא רק כרופא שמתעניין ולומד נושא של חילוף חומרים (מטבוליזם) בגוף האדם, אלה גם כבשלן חובב ואוהב דגים וכל המגיע מעומקי ים ונהרות הטבל לשולחנו של האדם..

ישראלית
12/09/11 13:17

הבנתי שנסיכת הנילוס זה הכי פחות מומלץ. נכון? ואם לא - למה? ועוד שאלה, שפרוטים - האם זה מומלץ?

איני יודע מאיפה מביאים נסיכת הנילוס. שמעתי שזאת דג מיובא ולא בא מגידול מלאכותי. בכל אופן, לדעתי, אין כל רע בנסיכת הנילוס, גם אם זאת דג בריכה. לא רואה כל רע בדגים שמגדלים אותם בתנאים מלאכותיים. הרי כמותית אכילת דגים אין להשוות לאכילת בשרים לדוגמה או פסטות. כמויות הדגים נאכלים בארוחה אחד לא עומדים בשום פרופורציה לאכילה מטורפת של בשרים. בעיה אולי אחרת. במנה אחד של חראיימה הטובה ביותר אוכלים 100-150 ג"מ של דג ולא יותר. ליד זה טוחנים חצי חלה טרייה או 2-3 פיתות. לדוגמה, צרפתי מזמין לרוב מנה משובחת של דג והרבה יין. הוא אוכל את המנה עם פרוסות ספורות של בגט אוורירי. בסיום מזמין קינוח משגע, ללא הגבלת קלוריות. אוכל כל זה לפחות שעה וחצי- שעתיים. בשורה תחתונה, הייתה לו באמת ארוחת דגים, טעימה להחריד והוא לא מפוצץ ולא נוחר את חייו.

נעמי-קידר
13/09/11 18:29

נסיכת הנילוס הינו דג שגדל באגם ויקטוריה באפריקה, במים חמים יחסית ובוץ, לכן נראה שהוא עשיר בשומן , אך לא באומגה 3. לדעתי אין רע באכילת דגי בריכה, הם עוברים פיקוח של הגידול והזנתם. דגי מים קרים ועמוקים הינם טעימים מאוד ואכן בריאים, אך גם כאן לצערי יש סכנה להרעלת מתכות וכספית. לדעתי יש לגוון ולאכול דגים לפחות 3 פעמים בשבוע ולגוון את סוג הדג.

מסכים עם דברים שכתבת. מה לדעתך ההגדרה של מזון בריא? בהגדרה, בקווים כלליים.

נעמי-קידר
14/09/11 13:38

קשה להגדיר מזון בריא, ישנן דעות שונות בנושא, קיצוניות יותר או פחות. לדעתי, מזון בריא הוא מזון טרי, לא מעובד, לא משומר, לא מעושן, שלא מכיל שומנים רוויים וחומרים משמרים לסוגיהם. מזונות עשירים בסיבים, ויטמינים, אנטיאוקסידנטים, מינרלים, חומצות שומן חיוניות, פוליפנולים ועוד.