מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןחמישה שבועות ללא סיגריות ואני מאושר עד הגג

חמישה שבועות ללא סיגריות ואני מאושר עד הגג

20/01/16 12:49
17 תגובות

למרות הכל אני חמישה שבועות ללא סיגריות וללא שכטות ולא כלום. למרות הכל כי הסביבה שלי עדיין מעשנת שזה אישתי (!), חברים, משפחה, אירועים כאלה ואחרים. אני אדיש לכל העשן הזה. כבר הגעתי לנקודה שאני לא "מטפס על הקירות" כי יש לי חשק בלום לסיגריה. נכון שזה הרבה בעזרת הכדורים (צ'אמפיקס) אבל גם ההרגל שלרצות לעשן אחרי ארוחה או בערב עם הבירה וכד' מתחיל להחלש ולרוב אפילו לא עובר לי במחשבה. ההרגל מתחיל להתנקות.
אז כמו כל חוזר בתשובה אני הפכתי לנגמל אדוק ו"מרצה" במשפטים ארוכים לכל מעשן או מועד לעשן.
יש לי חברה לעבודה שנגמלה מעישון לפני 13 שנים. היא סיפרה לי שבפורים האחרון היא נפגשה עם חברות שלא ראתה שנים, יצאו, שתו וסבבו והיא נסחפה עם העדר ולקחה סיגריה "חברתית" אחת. היא חשבה לעצמה שאחרי 13 שנים, סיגריה אחת לא תזיק ואם היא תעשן רק סיגריה אחת בשנה (פורים המשוגע) אז לא יפול העולם. אבל, כפי שהיא מספרת, כבר אחרי חודש היה משבר משפחתי ומהבאסה התחשק לה לעשן. אז היא לקחה עוד סיגריה. וחודש אח"ב היתה "הזדמנות" לעוד סיגריה. באיזשהו שלב היא כבר תפסה את עצמה בידיים ולא נתנה לחשקים הבאים להוביל להדלקה של סיגריה, אבל כפי שהיא מספרת לי, המחשבה והחשק התחילו להעסיק אותה יותר ויותר. אז בשיחה איתי היא אומרת שאם היא תעשן רק אחת לחודש זה לא נורא ולא איכפת לה שיהיה כך והיא בטוחה שהיא לא תחרוג מזה והשכנוע העצמי שלה היה גדול. אני כמובן נחרדתי ואמרתי לה שהיא לא שמה לב לתבנית - זה התחיל מ"רק סיגריה לשנה" ועכשיו זה רק "אחת לחודש" ותיכף זה יהפך לרק אחת בשבוע ולפני שתהייה מודעת למה שקורה היא תחזור לאותה נקודה שלפני 13 שנים. ברגע שפתחת צוהר, אפילו הכי קטן, הסירוב לעשן נחלש פי שישים. ברגע שנפתח הצוהר היד כבר תנוע לעבר החפיסה בהזדמנויות הולכות וקרובות. אני שמח שהצלחתי להשפיע עליה ולגרום לה לתפוס את זה בזמן לפני שחזרה לעשן בכמויות גדולות. היא אמרה לי שהיא לא תקח סיגריה יותר לעולם.
אז זהו מסר לגמולים הוותיקים אבל העיקר לעצמי - אני לא מעשן 5 שבועות אבל אני לא חוגג, אני יודע שהפיתו יהיה שם כל הזמן וגם אם לא אעשן 15 שנה אני עדיין צריך לדעת לסרב לפיתוי ולשאול את עצמי תמיד "אתה רוצה לחזור להיות מעשן?" לפני כל דבר כזה.


תגובות

וואו אלי!
קודם כל - כל הכבוד! כבוד על ההישג (5 שבועות!!!), וכבוד בעיקר על התובנות שהגעת אליהם. השינוי המחשבתי הזה שעשית הוא עדות לכך שאתה בהחלט נגמל.
אתה צודק במאה אחוז - הפיתוי יערוב תמיד, ותמיד תהיה סכנה לחזור. כל שכטה מיד מעוררת את הרצפטורים במוח ויכולה להוביל לעליה חזרה בחשק - בדיוק כמו שתיארת עם החברה שלך מעבודה. יפה לשניכם - לך שהקדשת מזמנך וממרצך לה, ולה שהצליחה לתפוס את עצמה בזמן לפני שתמשיך לעשן.
כיף לקרוא את מה שכתבת - תמשיך כךyes

עופר11
21/01/16 17:18

שאפו אלי על התובנות ובחינה ולמידה של הנושא.גם אישתי מעשנת חזרה לעשן אחרי שלושה חודשים מהסדנה ווואלה זה קשה שמישהו מעשן למרות שרק במרפסת אבל בכל זאת והריח הזה מרחף בבית.
בהקשר למה שכתבת היה לי משבר בערך בשלושה חודשים לדחתי כמה שאכטות וכבר הראש תיכנן אך אני חוזר לעשן ומה אני אומר לכולם ...ואכשהו מצאתי את הדרך לעצור את החזרה ברגע קסום שנחרט לי בזכרון.
לא פשוט אבל זה תהליך וכמו בכל תהליך יש עליות ויש מורדות .
אני פחות משקיע ומנסה להשפיע על אחרים לא אהבתי את זה שעישנתי שניסו לגמול אותי ולספר לי מה שאני יודע אבל לא עושה כלום בנידון.
בעברי הפסקתי לשנתיים ו7 חודשים וחזרתי לעשן בדיוק כמו חברתך שחזרה אט אט לי לא היה מישהו בדמותך שיעצור בעדי וחזרתי לעשן כמו
טיפש...הפעם אני באסטרטגיה שונה מפוכחת רגועה קשובה וחדה ומאחל לכולנו שזו תהיה הגמילה האחרונה שלנו ונצא לדרך בריאה ונקייה.
בהצלחה לכולם ✌

מוג-ו
21/01/16 18:20

אני לא מעז לנסות להשפיע על אישתי להפסיק לעשן, לא "מטיף" לה ולא מגנה את העישון שלה בשום צורה. מספיק לי שהיא כיבדה את המאמצים שלי להפסיק לעשן, תומכת ומעודדת ומתלהבת על הזמן שאני לא מעשן והולכת לעשן בצינעה במרפסת. מה גם שזה עזר לה להוריד המון בכמויות, דיינו.
אבל כל אחד אחר שהוא/היא לא אשתי, אני יכול להרצות שעות על הלא-לעשן...
 

נילי-בראון
21/01/16 18:25

אלי, מה שעשית זאת לא רק עבודה אלא ממש אומנות...:) עזרת לה ולעצמך. כל הכבוד!! נכון שצריך להיות זהירים ולדעת שהחשק לעשן עלול לצוץ אבל כתבת בדיוק מה צריך לעשות במצב הזה: לחשוב. לא להתנהג בצורה אוטומאטית. לשאול את עצמך לאן זה יוביל אותך אם תקח סיגריה...ואיך בדיוק זה יעזור..? מותר לך גם לחגוג ולטפוח לעצמך על השכם.

עופר, אני זוכרת שדיברנו על הרגעים האלה, שהאסימון נופל ומבינים איך לשנות את המחשבות האוטומאטיות על הסיגריה. אהבתי שקראת לזה אסטרטגיה מפוכחת רגועה וקשובה. כך הופכים לאדם לא מעשן...ואז באמת יותר קל גם אם עדין מעשנים לפעמים בסביבתך.


נילי-בראון
21/01/16 18:28

לגבי האשה, אני בטוחה שהיא מאוד מעריכה את הגישה שלך. חשוב לא ללחוץ עליה ולתת לה להחליט מתי היא רוצה, מוכנה ומסוגלת להפסיק לעשן.

אלי , מאחל לך הצלחה גם בשבועות הבעים וגם בחודשים הבאים. אתה בדרך הנכונה ! תוסיף למכון שלך גם חסכון ! חסוך את כל הכספים של הסיגריות ותעשה בהם שימוש עבורך באופן אישי.
בהצלחה !

מוג-ו
24/01/16 10:10

אכן אני כל הזמן מציין את זה שהחמישים שקל נשארים בארנק למשך הרבה יותר זמן, אבל למעשה שאתה מגדל שני בני טיפשעשרה הכסף יוצא מהארנק לא פחות מהר... wink

 

מוג-ו
24/01/16 10:13

אין ספק שכל שקל שאתה מוציא על סיגריות שקול לכסף שבוזבז לשווא. החיסכון בכסף זה רק פן אחד משלל תועלות שאתה משיג בלא לעשן.

עופר11
11/02/16 20:56

שמונה שבועות אלי חודשיים שלמים !!
אך הולך לך ?

אפרת_זיו
16/02/16 18:19

הכי קשה להיגמל ממשהו שעדיין מצוי בסביבתך. איך עושים את זה?

נכון, זה קשה יותר אבל אפשרי (אלי ההוכחה:)). אחת ההמלצות שיכולות לעזור היא לנהל שיחה מראש עם הבן/בת זוג/חברים/קולגות בעבודה, להסביר את המצב, להסביר שזה פוגע ביכולת שלך להצליח, לבקש לא להציע בשום פנים באופן, לא לעשן ליד אם אפשרי, ואפילו אם אתה נשבר ומבקש שלא יתנו לך. אפשר גם לקבוע מקום מחוץ לבית/עבודה שרק שם יעשנו (מרפסת לדוגמא או הכי טוב מחוץ לבית לגמרי), ושישמרו שם או בארונית נעולה את הסיגריות/מאפרות/מציתים.

נילי-בראון
17/02/16 16:34

זה נכון גם לגבי אוכל, התמכרות לקניות, להימורים (מפעל הפיס בכל פינה והראלה ברדיו) ועוד ועוד...קשה יותר להיגמל כשזה בסביבה, ומאוכל אי אפשר להיגמל בכלל...
צריך לקחת בחשבון שמדובר בתהליך, שיש בו ימים קשים יותר וימים קלים יותר, ושלוקח זמן להתרגל למצב החדש. ההמלצה לדבר עם בני הזוג היא הכי חשובה. כדאי להישאר עם יד על הדופק ולשים לב כל הזמן מה עוזר לך להישאר גמול ומה מקשה עליך.

עופר11
17/02/16 18:28

מנסיוני צריכים לקבל החלטה נחושה שיוצאים למסע ,וכמו במסע יש ימים קשים, ימים סוערים , ימים שנהנים משמש טובה, וימים שבא להפסיק את המסע ,ואז מופיע חיבוק מילה טובה וממשיכים הלאה .וימים שבהם פשוט נשברים ורגע לפני שאורזים מופיע איתות מתעצומות
הנפש ומעניק לך כוחות לדבוק במטרה ולהגיע
לפסגה ,לא פשוט, קשה , מבלבל, אבל אפשרי

מוג-ו
21/02/16 15:15

עם השנים והנסיונות, תובנה מצטרפת לתובנה וכך יש לי ערימה של תובנות לגבי הפסקת העישון שלי. אחת התובנות הראשונות והעיקריות זה שאין לי ולא תהיה לי סביבה סטרילית. אישתי, החברים, המשפחה (לא מעיז לתאר לכם את ליל הסדר...) כל אלה מעשנים. לפחות אני עובד בביניין נקי מעישון. מראש ניגשתי להפסקת העישון בידיעה שיעשנו מסביבי כל הזמן. אבל בניגוד לעבר, בקבוצות אקראיות של אנשים ישנם פחות ופחות מעשנים ופחות "שותפים לעבירה" איתם אפשר לחטוא (למשל ליוויתי את הכיתה של ביתי לטיול ובהפסקות ראיתי שניי הורים מתרחקים לפינה נידחת כדי לעשן. שניים מתוך 20 הורים שהתרחקו והתביישו בעצם המעשה. פעם זה היו הרוב שלא התביישו להדליק סיגריה מול הפנים של הילדים).
אז זה לא שאני נמצא אפוף עשן ומחזיק את הכסא כדי לא לעמוד בפיתוי של הסיגריות, לא! אני ממש אדיש למעשנים. לא מעסיק אותי מה הבן אדם מעשן וכמה ובכלל אני לא מתייחס.

אפרת_זיו
28/02/16 11:21

אלי אתה אדם חזק מאד!

מוג-ו
02/03/16 14:49

תודה, הוחמאתי. אני מאוד מקווה שתוכלי להגיד לי את זה גם בעוד שנה, חמש שנים, עשר שנים ולפני יומי האחרון. עד שם אני מקווה להיות לא מעשן :-)

נילי-בראון
28/02/16 13:49

אם יורשה לי להוסיף מחמאה...זה לא רק החוזק. אלה התובנות. מה שעוזר לאנשים להפוך ללא מעשנים זה לא הכוח. זה אמנם חשוב אבל לא מספיק. שינוי ההתנהגות ושינוי המחשבה הם אלה שבסופו של דבר מביאים לתוצאות ארוכות טווח. כל הכבוד אלי:)