מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפבוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התמחות ברפואת ילדים בסורוקה ותת התמחות באנדוקרינולוגית ילדים באוניברסיטת מרילנד שבבולטימור ארה"ב. פרופ' פיליפ מנהל את המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל מאז 1997. בנוסף, משמש פרופ' פיליפ כסגן דקאן למחקר ופיתוח בפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת ת"א.
דר שרי קרפל וולסקי
דר שרי קרפל וולסקי
בוגרת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מומחית ברפואת ילדים , התמחות ברפואת ילדים בבית חולים לילדים שניידר.מומחית בהתמחות על באנדוקרינולוגיה וסכרת ילדים בבית חולים שניידר.
רותם דיאמנט
רותם דיאמנט
אחות אחראית מרפאה אנדוקרינית. אחות מוסמכת 25 שנים, בעלת תואר שני בסיעוד מאוניברסיטת חיפה. בוגרת קורס טיפול נמרץ ילדים.
שיר קליר הרפז
שיר קליר הרפז
פסיכולוגית בהתמחות שיקומית במכון אנדוקרינולוגיה וסוכרת, ביה"ח שניידר. בוגרת תואר שני בנוירופסיכולוגיה שיקומית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו.
פאטימה צרצור
פאטימה צרצור
דיאטנית ביחידה לתזונה ובמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת קורס הטיפול התזונתי בסוכרת, קורס הנחיית קבוצות, קורס תזונת פגים ותינוקות. בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי לילדים, בהתאם לצרכיהם והעדפותיהם של הילדים ומשפחותיהם. מטפלת בילדים ובמבוגרים בקליניקה פרטית.
כמוניבעיות גדילההתבגרות מינית מוקדמת

התבגרות מינית מוקדמת

28/02/16 11:22
15 תגובות

שלום רב :-)

הבן שלי בן 13 ועשרה חודשים, גובה 1.65, משקל 60, ספורטאי פעיל מאוד באגודת ספורט. בעלי בגובה 1.78 ואני 1.64.

עד גיל 11 וחצי הילד היה דיי בממוצע גובה של בני גילו ומאז תוך כשנה וחצי שם קפיצה גדולה בגובה- כך שבגיל 13 היה מהגבוהים בשכבה. בנוסף החל לצמוח לו שיער ברגליים ובבית השחי כבר בגיל 11.5-12 (כנראה גם באיבר המין... רק שלא דאגתי לבדוק בזמנו) - מצב שבזמנו היה נראה לי לי נורמאלי שכן זוהי תחילת תקופת גיל ההתבגרות. בחצי שנה האחרונה הילד האט משמעותית את הצמיחה לגובה ומרבית חבריו מתחילים לעבור אותו בגובה. לאחר בדיקות נמצא גיל עצמות 16, התפתחות מינית מתקדמת באברי מין וללא בעיות רפואיות מיוחדות-נאמר לנו כי יגבה אולי בעוד כ2-3 סמ - הסיבה: התפתחות מינית מוקדמת שלא אותרה. הילד שלי נכנס לדיכאון עמוק במיוחד לאור הצפי הרפואי השגוי שקיבל כל חייו על פיו יגיע לפחות לגובה של אביו 1.78 ואף יותר... הרגשנו איך הילד שהיה בשיא פריחתו-נובל והופך מדוכא מיום ליום. כהורים המחוייבים לעשות את הטוב ביותר ואת הכל למען הילד, החלטנו לנסות את פתרון הורמוני הגדילה ולו על מנת להוסיף לו מס' סמ נוספים על אלו שעוד נותרו לו... שיגיע לפחות לגובה 1.70-1.72 שזה כבר מתקרב לממוצע הגברים בארץ. לפני כחודשיים התחלנו כניסיון ל3 חודשים בהזרקת הורמוני גדילה במינון הגבוה ביותר (4 ליום) במימון פרטי שוחק ובמחשבה שלמרות הקושי הכלכלי, כל שקל שווה את בריאות נפשו של הילד. המדידות שאנו עושים בבית מראות כי ישנה צמיחה של 1-2 סמ, אך כמובן ממתינים לביקורת האנדוקרינולוג בעוד כחודש על מנת להכריז שישנה התקדמות. חייבת לציין שליבי אינו שלם ורגוע עם ההליך הזה אבל החלטנו לנסות ולתת צאנס לטיפול ובמידה וישפיע-להמשיך עד תום ההתבגרות בגיל עצמות 18.

רציתי לשאול את המומחים באתר מה דעתם בנדון והאם אכן ישנו סיכוי לתוספת כמה סמ' מעבר למס' סנטימטרים שנותרו באופן טבעי... האם אכן יש סיכוי שהילד יחצה את ה1.70?  והאם ישנם כאן הורים שחוו סיפור דומה ויכולים לשתף אותי בניסיונם האישי... מה המלצתם? ליבי נקרע עם הילד... וככ כועסת על עצמי שלא הייתי ערה להתפתחות המינית המוקדמת...:-(

(אגב... עקב זאת הבחנתי במצב דומה אצל בני בן ה-10 וכבר חודשיים אנו מזריקים דקטפטיל לעצירת ההתפתחות המינית-מקווה שכאן תפסתי בזמן את המצב).

אודה מאוד לתגובות מומחים ולתגובות הורים....

תודה ובריאות לכולם:-)


תגובות

שלום לכם,
אני מבינה מאד לליבכם ולליבו של הנער,
באופן עקרוני אין התויה לטיפול בהורמון גדילה כשהושג גובה מעל ל-160 ס"מ לגבר ועל אחת כמה וכמה כשגיל העצמות כל כך מתקדם, ככל הנראה בנך לא יפיק תועלת רבה מן הטיפול בשלב בו הוא נמצא וישנו ספק לגבי תהשלכות עתידיות של טיפול כזה עבור מי שלא חסר לו הורמון גדילה.
חשוב לחזק אותו ולחזק את ביטחונו העצמי, אני מבינה שהוא ספורטאי, גובהו מוגדר כגובה תקין ולא כגובה נמוך והוא כבר גבוה ממך- אימו.
כפי שציינת ככל הנראה התוצאה לקיפוח פוטנציאל הגובה הוא ההתקדמות המוקדמת יחסית והמהירה של ההתבגרות המינית.

לגבי בנכם הצעיר- עכשיו זה הזמן המתאים לפנות להערכת אנדוקרינולוג ובמקרה הצורך להתערב.

בהצלחה!
 

יעל09
01/03/16 19:39

היי ותודה רבה על התייחסותך.
שאלונת בנוגע לילד הצעיר: האם להערכתך ולמיטב נסיונך, ההתערבות הכדאית במצבו ולאור המצב של אחיו הגדול - הינה לעצור את ההתבגרות המינית בגיל 10 עם דקפפטיל או לבחון אפשרות של הורמוני גדילה?
ושוב תודה רבה - על התייחסותך האישית והאדיבה שכלל אינה ברורה מאליו:-)
יעל.

לא ניתן לקבל החלטה כזו ביעוץ מסוג זה, דרוש מעקב סידרתי אחר מדדים של גובה, סימני התקדות של התבגרות מינית וגיל עצמות לפי צילום כף היד כדי לקבל החלטה שכזו.
טיפול בדקפפטיל בלבד לא מועיל משמעותית לגובה הסופי אלא אם משולב עם טיפול בהורמון גדילה וזאת רק בהתאם להתוויות המקובלות ולאחר השלמת בירור מתאים.
בהצלחה!

יעל09
07/03/16 10:48

תודה רבה על תשובתך.
בהחלט אעמיק את הבירור בעניין במקביל לטיפול בדקפפטיל.
יום מקסים:-)

אריאנה10
16/07/16 7:44

היי יעל, אני במצב דומה. התחלנו עם הורמון גדילה לילד לפני חדשיים כשהיה בן 14.10 והגיל עצמות לפי צילום כף יד כמו של ילד בן 15. אני 158 ס"מ והאבא 170 ס"מ. בביקור האחרון אצל האנדוקרינולוג הוא אמר שהילד ירד לאחוזון 10/15 בגיל 14 מאחוזון 25 בגיל  13. הילד נכנס לדיכאון וגם אני....כי הרופא אמר שלא בטוח שיגיע לגובה של האבא...אז אני משלמת בפרטי וגם נותנים לו תרופה בשם Anstrezole שאמורה לעכב ייצור אסטרוגן, ובכך לעכב את גדילת העצמות ולתת יותר זמן לגדילה.
יעל: האם את רואה תוצאות מהשימוש בהורמון גדילה? הילד שלי על מינון 2.5.
אביבית: אשמח לשמוע מה דעתך...תודה 

מורןגר
08/03/17 8:57

איך נותנים בפרטי מי נותן מרשם ואיך קונים אשמח לפרטים

מורןגר
08/03/17 8:58

איך את נותנת בפרטי לבן שלי הרופאים לא מוכנים לתת למרות שצפי הגובה שלו 1.67

אריאנה שלום,

בנך מקבל טיפול ב-ANASTROZOLE  מעכב ארומטאז- כלומר מעכב את האנזים שהופך טסטוסטרון לאסטרוגן, כשהאסטרוגן הוא שמקדם את הבשלת לוחית הגדילה. טיפול זה ניתן לבנים עם קידום בגיל עצמות בשילוב עם הורמון גדילה כדי להגיע לגובה סופי תקין, לא ניתן כטיפול בודד לקומה נמוכה!

אריאנה10
21/07/16 0:43

ד"ר ברנר, תודה רבה על התגובה. לא הייתי ברורה : הוא מקבל גם הורמון גדילה בשם זומקטון במינון של 2.5 מ"גודל ליום. הוא התחיל לפני חדשיים בגיל של כמעט 15. מקווה שזה יעזור לו לפחות להגיע לגובה של האבא, 170. הוא עכשיו בגובה 163 ס"מ. אז אני מקווה....מה דעתך?

אריאנה שלום,
אני רוצה לחדד כדי שלא יהיו אי הבנות: האם לבנך אבחנה של חסר בהורמון גדילה?
שכן אם אין לא חסר בהורמון גדילה- בגובה של כ-1.63 מ' אין כל התוויה לטיפול שהוא מקבל. מטרת טיפול בהורמון גדילה לילדים להם אין אבחנה של חסר היא להגיע לגובה נורמטיבי (כלומר גובה בוגר בגבר של כ-1.6), וכיוון שבנך השיג גובה זה בעצמו לא ברור מהו הצורך במתן הטיפול הנ"ל שמעמיד אותו בפני סיכונים (חלקם לא ידועים לנו עדין) ולא בהכרח יעזור לו להשיג את גובהו של אביו (שזוהי לא מטרת הטיפול).
אם ישנו חסר בהורמון גדילה שאובחן בגיל מאוחר יש מקום לטיפול בהורמון גדילה עד להשגת גובה סופי ואז טיפול במעכבי ארומטאז יכול לסייע כשגיל העצמות מתקדם, אבל הוספתו שנויה במחלוקת וכיוון שהטיפול הותחל בגיל מתקדם סביר שלא יועיל במידה משמעותית.
 

אריאנה10
22/07/16 0:53

ד"ר ברנר, הרופא לא המליץ אף פעם לעשות מבחן לחוסר,של הורמון גדילה כי, כמו שהבנתי, הילד גדל שנים באחוזון 10-15 חוץ מבשנה אחת שבה היה באחוזון 25 (בגיל 13 ). 
מה שקרה זה שבגיל  14  וחצי הרופא אמר שבדיקת העצם מראה על גילאי 15 ואפילו 16, שהילד חזר לאחוזון 10-15 ולכן לא צפוי שהילד יגדל בהרבה. הוא לא הבטיח תוצאות אבל בהתחלה אמר שאפשר  לנסות להאריך את תקופת סגירת החוליות על ידי מתן התרופה ובכך ייתכן להשיג גובה נוסף. הוא ייעץ לעשות את זה בלי לתת הורמון גדילה אבל אני שאלתי אותו אם מתן הורמון בנוסף לתרופה יכול גם לעזור. הוא אמר שבמעט ושהוא לא היה משקיע בזה כסף כי זה לא צפוי לתת תוספת משמעותית לגובה. אבל, שאפשר לנסות.

אריאנה10
26/07/16 10:00

ד"ר ברנר, כתבתי עוד תגובה וכנראה שלא עברה בה שאלתי שאלות נוספות:
האם את ממליצה שבני יעשה בדיקה לחוסר הורמון גדילה גם באמצע הטיפול? (הוא עשה בדיקת דם רגילה להורמון גדילה שהראתה שהוא בתחום הנורמה כמה שנים לפני תחילת הטיפול בהורמון הגדילה אבל לא עשה את הבדיקה הארוכה יותר. וכמובן שבמשך הטיפול הוא יעשה כל כמה חודשים בדיקות דם לצורך מעקב). 
שאלה נוספת היא לגבי סיכונים. האם הסיכונים לגביו מוגברים לעומת ילד אחר כמוהו שאין לו חוסר בהורמון גדילה,  אבל בניגוד אליו- אין לו גם צפי להגיע לגובה נורמטיבי של יותר מ- 160 ס"מ? 
לדוגמא, הבן השני שלי בן 9 וגם הוא עבר בדיקת דם רגילה שהראתה הורמון גדילה בתחום הנורמה אבל הוא היה כמה שנים מתחת לאחוזון 1 ועכשיו אחוזון 3. האם הסיכון לגבי הבן הגדול גבוה יותר מלגבי הקטן רק בגלל שהגדול תמיד היה בצפי להגיע לגובה נורמטיבי וכבר הגיע אליו? 
תודה רבה לך. 

אריאנה יקרה,

כפי שהסברתי- בנך מקבל טיפול שלא לפי ההתוויות המקובלות,
אם הרופא התרשם מהאטה בגדילה לגובה במהלך תקופת התבגרות בה היה צפוי לגדול בקצב טוב יותר- היה מקום לבצע בירור יסודי לסיבה להאטת הגדילה: כולל תפקודי תריס, מדדי דלקת, סקר לצליאק ותבחין להורמון גדילה (בדיקה אקראית להורמון גדילה שבוצעה לפני שנים אינה מהווה תחליף לתבחין בעת האטה בגדילה). כל אלו מטרתם לשלול בעיה רפואית משמעותית הדורשת טיפול, ואם נשללו- אין כל מקום לטיפול שאותו הנער מקבל.
לגבי סיכונים לטוח רחוק של טיפול בהורמון גדילה- חלקם לא ממש ידועים משום שהטיפול ניתן למי שלא חסר לו הורמון גדילה רק בעשרות השנים האחרונות, ישנם הטוענים כי הטיפול מעלה סיכון למחלות ממאירות וישנם השוללים זאת. לגבי הטיפול במעכבי ארומטאז- בהחלט לא ידוע מהן ההשלכות ולכן לא מומלץ לתת אלא בהפרעות רפואיות ספציפיות.
לגבי בנך הצעיר- היוך והוא גדל באחוזון גובה נמוך מומלץ על יעוץ ומעקב אנדוקרינולוג, בהתאם למדדי הגדילה ישקל טיפול בהורמון גדילה  (בהתאם להתוויות המקובלות).
בהצלחה!

אריאנה10
27/07/16 8:17

ד"ר ברנר, תודה רבה לך על התשובה המפורטת!

יובל24
05/01/17 11:05

מאוד מזכיר את המקרה שלי בתור מתבגר..מקווה שהנער הצליח להגיע לגובה ממוצע