מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפבוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התמחות ברפואת ילדים בסורוקה ותת התמחות באנדוקרינולוגית ילדים באוניברסיטת מרילנד שבבולטימור ארה"ב. פרופ' פיליפ מנהל את המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל מאז 1997. בנוסף, משמש פרופ' פיליפ כסגן דקאן למחקר ופיתוח בפקולטה לרפואה על שם סאקלר באוניברסיטת ת"א.
דר שרי קרפל וולסקי
דר שרי קרפל וולסקי
בוגרת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מומחית ברפואת ילדים , התמחות ברפואת ילדים בבית חולים לילדים שניידר.מומחית בהתמחות על באנדוקרינולוגיה וסכרת ילדים בבית חולים שניידר.
רותם דיאמנט
רותם דיאמנט
אחות אחראית מרפאה אנדוקרינית. אחות מוסמכת 25 שנים, בעלת תואר שני בסיעוד מאוניברסיטת חיפה. בוגרת קורס טיפול נמרץ ילדים.
שיר קליר הרפז
שיר קליר הרפז
פסיכולוגית בהתמחות שיקומית במכון אנדוקרינולוגיה וסוכרת, ביה"ח שניידר. בוגרת תואר שני בנוירופסיכולוגיה שיקומית מהמכללה האקדמית תל אביב יפו.
פאטימה צרצור
פאטימה צרצור
דיאטנית ביחידה לתזונה ובמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז שניידר לרפואת ילדים. בעלת תואר ראשון במדעי התזונה, הפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת קורס הטיפול התזונתי בסוכרת, קורס הנחיית קבוצות, קורס תזונת פגים ותינוקות. בעלת ניסיון רב בהתאמת הטיפול התזונתי לילדים, בהתאם לצרכיהם והעדפותיהם של הילדים ומשפחותיהם. מטפלת בילדים ובמבוגרים בקליניקה פרטית.
כמוניבעיות גדילההדרך לאבחון, מעקב, וטיפול בילד בן שנה ו7 חודשים באחוזון 3%

הדרך לאבחון, מעקב, וטיפול בילד בן שנה ו7 חודשים באחוזון 3%

30/03/16 6:46
1 תגובות

ד"ר ברנר שלום,

בני בן שנה ו 7 חודשים. יש לו אחות תאומה בעלת התפתחות תקינה לחלוטין בכל המדדים (אחוזונים 50-70%).

הוא נולד עם ערכים תקינים (גובה, משקל והיקף ראש).
בגיל חצי שנה, כבר היה ניכר פער לטובת בתי, בתחום הגובה.
משום שגרנו באנגליה (ממלכת הרפואה הציבורית הפרימיטיבית והחפפנית), לא בוצע שום בדיקת גובה (כנוהל בממלכה הרקובה והשרלטנית בשליטת פקידים של הNHS), רק בדיקת משקל. שהיה תקין.

לפני מספר חודשים, עם הגיענו לישראל (מדינה בעלת מערכת רפואה לתפארת=עולם ראשון), התחיל מעקב מדוקדק בטיפת חלב.

מה שהיה ניכר גם לעיני זר, עלה בבדיקות באופן עקבי:
+ האחות התאומה בעלת התפתחות ניורו-מוטורית וגדילה תקינים, וכן ערכי המעבדה שלה (ספירה, וכימיה).
+ בעוד אצל אחיה התאום המצב היה שונה בתכלית: גובה אחוזון 3% יציב לאורך 8-9 חודשי בדיקה ללא שינוי, עם אחוזונים 40-50% להיקף ראש ומשקל.
בדיקות הדם שלו העלו ערך נמוך להמוגלובין (10.9 מול אחותו=בת, עם 13), תפקוד כבד מעט בעליה (ALT) מעל הנורמה, והורמון TSH מעט מוגבר, ללא שינוי לעת עתה ב T3/4. טיפול להמוגליבין בפריפול העלה בכגרם בממוצע ל-11-11.5. הילד עדיין נראה חיוור.
ּּ
+ ההורים הביולוגים: גובהי 1.78, אימו 1.65, ללא כל הסטוריה משפחתית של בנים או בנות נמוכים, או עם "פריחה" בגדילה לגובה בגיל מאוחר יותר, בדגש לא בגיל ההתבגרות.
לציין, גם אני ואם אחותי גבוהים מהורינו, כל אחד ואחת ב5 ס"מ בממוצע, כך היה גם דור בהסבים והסבתות מהוריהם (משפחות מרובות ילדים ללא אף מקרה זכור שכזה).

ומצד אימו כנ"ל: כל אחיה (3) מגובה 1.78 עד 1.85, אביה 1.78, ללא שום סיפור של אחוזוני 3% או פריחות גדילה בגיל מתקדם יותר. אצל הנשים: אימו הביולוגית ואחותה, כולל כאמור באם הביולוגית: מגובה 1.65 עד 1.70, ושוב, ללא סיפורי פריחה לגובה בגילאים מתקדמים. ללא שום מחלות או בעיות גנטיות ידועות.

ההתפתחות הנוירו-מוטורית שלו גם היתה תקינה ובמועדה (עמידה 10חד', הליכה שנה).

פניתי בדצמבר 15,עימו לאנדוקרינולוגית אנטיפטית של הקופה (לא אבייש את שמה בראשות הרבים), שמלבד גילוי ניצן שד אחד, שכעת ניכר ששני הניצנים מעט תפוחים, מילמלה לי רעיונות ומידע אדקמי, שאני יכול לקרוא בכוחי באתר הרפואי PUBMED, לא עשתה דבר, גם לא שלחה לבדיקה ראשונית מעט נרחבת מכימיה וספירה שבוצעה כלל ע"י רופאת הילדים, פשוט בחרה לדחות לעוד כמה חודשים תור לביקורת, שגם ההתמנה לפגישה המיוחלת איתה דרך הקופה היתה כרוכה כבר ב-3 חודשים מיותרים. (בעודה מתעסקת בפגישה בזוטות: עלויות טיפול הורמונלי בישראל מול אנגליה).

כרופא בוגר בית הספר לרפואה בתל-אביב, היא לא רק ביישה את המקצוע, היא הצדיקה לצערי, את הסטיראוטיפ של רמת ההשכלה הרפואית הנמוכה של מדינות מזרח אירופה, יחס רופא מטופל ירוד, וכמובן שבמעשיה דוחפת היישר מטופלים: מן הרפואה הציבורית :->> אל הרפואה הפרטית..

(בחרתי לציין זאת, מבלי לציין את הקופה או את שמה, כדי גם לפקוח עיניים להורים לילדים בנושא, בעיקר מראות עיניו של רופא ישראלי, עם הבנה מהיא רפואה מקצועית, ועם מה לא להשלים כרפואה חפפנית).

אחזור לנושא העיקרי שבגינו פניתי בפורום ליעוצך, כרופאה אנדוקרינית בכירה בבי"ח לילדים - שניידר.

מה דעתך, על המידע היבש אודות התפתחות בני באחוזון גדילה 3%?
מה המצלתך ? (בעיקר לאור המשתמע ממכתבי, שאיני מוכן שרופאה זו תפגוש שנית את בני, תבזבז לנו עוד חודשים לריק, כאשר אני מכוון למעשה - לפניה לייעץ אנדוקריני במחלקה בעלת מוניטין ונסיון בב"ח מרכזי, עם מקצועיות ואחריות?
במה להתמקד?

תודה רבה על המענה

AS


תגובות

שלום רב,

בנך ילד צעיר מאד רק בן שנה וחצי, וכפי שהבנתי ממכתבך התפתחותו תקינה.
כיוון שהוא גדל באורך לאורך אחוזון נמוך מומלץ על מעקב רציף אצל אנדוקרינולוג (היכן שתבחר), עם מדידת אורך ומשקל מדי 4 חודשים (ולא פחות כדי שניתן יהיה להעריך קצב גדילה).
במקרה ויש האטה בגדילה או שהילד משמר אחוזון זה מומלץ על המשך בירור כולל בירור בסיסי השולל הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, מחלת צליאק, מחלת מעי דלקתית, הפרעה בתפקודי כליות או אנמיה. במקרה והבירור הראשוני נמצא תקין מומלץ להשלים גם תבחין להורמון גדילה. בנוסף יש להשים צילום כף יד לגיל עצמות.
היות והילד צעיר מאד ויש לו עוד שנים רבות לגדילה אין דחיפות ומומלץ לבצע את הבירור כיאות ובסבלנות וכמובן שזכותכם לבחור את הרופא המטפל.

בהצלחה!