מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןתסמיני COPD כשנה + לאחר גמילה מעישון

תסמיני COPD כשנה + לאחר גמילה מעישון

27/10/16 11:36
2 תגובות

שלום לכולם
אני גמול כשנה וחודש ומודה כל יום על ההחלטה הנבונה אשר קיבלתי אחרי 16 שנה של עישון כבד.
בזמן האחרון התחלתי לסבול מידי פעם מקשיים בתהליך שאיפת האוויר אך ללא שיעול פרודוקטיבי או קרפיטציות ובכל זאת חושש מאוד מהתפתחות מחלה חסימתית. יש לציין שאני בן 40 ובצילום ריאות אין ממצא פתולוגי ,המוגלובין תקין וללא עדויות לאיסכמיה באקו.
שאלתי, האם ייתכן כי זוהי התחלה של מחלה חסימתית ?? יש לציין כי הקושי בנשימה אינו תלוי בפעילות/מנוחה.
תודה לכל העונים


תגובות

היי רהב,

גורם הסיכון העיקרי להתפתחות מחלת נשימה חסימתית כרונית (COPD) הינו עישון. הטיפול העיקרי המניעתי הוא גמילה מעישון. כך שמהבחינה הזאת בהחלט עשית את ההחלטה הטובה ביותר לבריאות שלך בעצם הפסקת עישון. ההצלחה שלך אחרי 16 שנים של עישון כבד היא השראה לאחרים ונשמח אם תשתף קצת בפורום הזה איך הצלחת? מה גרם לך לקבל את ההחלטה להפסיק? מה עזר לך?

לשאלתך - גמילה מעישון מונעת המשך הדרדרות בתפקוד הנשימתי אבל לא מתקנת ירידה/פגיעה בתפקוד הנשימתי שכבר ארע. כלומר - נזק שכבר נגרם לתפקוד הנשימתי כתוצאה מעישון במשך מספר שנים כבר קיים ולא ניתן להפוך אותו. מצד שני אין דבר יותר טוב/מועיל מאשר להגמל מעישון כדי למנוע המשך הדרדרות. מחלת ריאות חסימתית היא מחלה פרוגרסיבית (מתקדמת) שבה התפקוד הנשימתי ממשיך להדרדר עד שלבסוף מגיעים לשלב שבו זקוקים לחמצן. גמילה מעישון היא הדבר היחיד שיכול למנוע את המשך ההדרדרות בצורה אפקטיבית (טיפול תרופתי אחר יכול להאט את ההדרדרות אבל לא למנוע).

לסיכום - יש אפשרות שהקשיים בנשימה שאתה מתאר הם תסמין של מחלה ריאתית שהתפתחה אצלך כתוצאה מהעישון של 16 שנה. את הדבר הטוב ביותר כבר עשית בזה שנגמלת ומנעת המשך של ההדרדרות.
חשוב מאוד להקפיד לא להחשף גם לעישון יד שנייה ויד שלישית - כדי למנוע ככל האפשר חשיפה לחומרים שיכולים להמשיך לגרום לנזק.

מציעה לך בחום לפנות לרופא משפחה שיכול לשלוח אותך לביצוע בדיקה פשוטה לאבחון COPD (עישון של 16 שנה ברקע וקשיים בנשימה זה סיבה מספקת להפנות אותך לבדיקה). יתכן מאוד שיש אולי סיבה אחרת שצריך לשלול לקשיים בנשימה - בשביל זה צריך לשאול אותך עוד שאלות ולבצע בדיקה גופנית מלאה. 

נשמח אם תעדכן אותנו, ושוב נשמח אם תשתף אותנו בתהליך שעברת

נילי-בראון
01/11/16 13:33

הי רהב, תודה על השיתוף.
מצטרפת לברכות על החלטתך להיגמל מעישון... ועוד יותר על כך שאתה גמול כבר שנה ושמח על כך. 
מאחלת לך הרבה בריאות