מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישון תסמיני גמילה לאחר 20 שנות עישון

תסמיני גמילה לאחר 20 שנות עישון

23/11/16 21:23
12 תגובות

החלטתי להפסיק לעשן לאחר כמעט 20 שנות עישון מעל קופסה ביום. 

בהתייעצות עם הרופא שלי הוא רשם לי כדורי ״זייבן״ ואני לוקח אותם כשבועיים. 

ביום שלישי בבוקר עישנתי את הסיגריה האחרונה שלי ומאז אני מדוכא קצת עצבני וממש לא מפוקס - קשה לי להתרכז בכל מיני דברים. 

האם אתם ממליצים לי להשתמש במדבקות/מסטיקים של ניקוטין להקלה על התסמינים?

תודה 


תגובות

ברוך לקהילה שלנו stewie,

כל הכבוד על ההחלטה להפסיק לעשן אחרי 20 שנהyes, ומצוין שהתייעצת עם הרופא. זייבן היא תרופה מצוינת לגמילה מעישון שהוכחה מחקרית כמעלה את הסיכוי שלך להשאר לא מעשן.

מה שאתה מתאר נורמלי לחלוטין, אתה ב"שיא" כרגע של תסמיני הגמילה מניקוטין שאצלך מתבטאים במצב רוח ירוד, עצבנות ויציאה מפוקוס. כל אלו הם תסמיני גמילה קלאסיים וסביר להניח שעם קצת סבלנות הם יעברו מעצמם תוך מספר שבועות. ככל שהזמן יחלוף התסמינים ירדו בעוצמה ובתדירות שלהם.

בהחלט ניתן להוסיף על גבי הזייבן גם מדבקה או מסטיקים של ניקוטין להקל עוד יותר. לא הייתי מפסיקה את הזייבן כי הוא באופן ספיצפי עובד גם על מצב רוח ירוד ולכן אם זה התסמין שלך כדאי להשאיר אותו. אין שום בעיה לשלב מדבקת ניקוטין או מסטיק יחד עם הזייבן - רק כדאי לבדוק לחץ דם כמה פעמיים בימים הראשונים אחרי שאתה מוסיף אותם לוודא שאין קפיצה פתאומית.

האם אתה בסדנה של הקופה? אם כן מצוין. אם לא תשקול להצטרף - מעבר לקושי הפיזי, הרבה אנשים מתקשים במיוחד בשינוי ההרגלים שלהם שקשורים לעישון ותמיכה מצד אנשים נוספים שעוברים את אותו התהליך יכולה מאוד לעזור ולתת רעיונות. זה גם חינםwink

Stewie
24/11/16 0:28

תודה רבה על התגובה המהירה. 

עופר11
24/11/16 19:14

ברוך הבא ובהצלחה.
צריך הרבה סבלנות ונחישות בתהליך גמילה.
גם שנראה שמצב לא טוב לא בריא ולא נעים עוד תקופה קצרה המצב רוח יהיה בהיי והרבה יותר נעים כייפי ובריא.
הגוף מבולבל הוא יתיצב בקרוב שוב נחישות וסבלנות בהצלחה ✌

נילי-בראון
25/11/16 12:33

שלום Stewie

שמחה בשבילך שהפסקת לעשן, מקווה שהקושי יעבור מהר. זה אכן נורמלי לחוות עצבנות, קושי בריכוז וירידה במצב הרוח כשמפסיקים לעשן. חשוב לזכור שאלה הם תסמיני גמילה - האם הרופא הסביר לך מהם תסמיני גמילה?
ניקוטין שנמצא בטבק הוא חומר ממכר - כלומר הגוף מתרגל לנוכחות של הניקוטין וכשמפסיקים לעשן חווים אי נוחות. כל אחד חווה את הגמילה מעישון קצת אחרת. החדשות הטובות הן שזה מצב זמני, ובטווח הארוך - ההרגשה הפיזית וגם הנפשית ישתפרו :)

מקווה שתחליפי ניקוטין יקלו עליך, כפי שהמליצה לך ד"ר יעל. 

מבחינת המצב-רוח, נסה גם באופן אקטיבי לפנק את עצמך ולעשות דברים שאתה אוהב. עשית צעד מאוד משמעותי ושינית הרגל שהיה חלק מחייך. כדאי להכניס במקומו פעילות שתעשה לך טוב - פעילות גופנית אולי או תחביב, זמן איכות עם אנשים שקרובים אליך? נשמח אם תשתף מה החלטת לעשות ואיך הולך לך. 
 

Stewie
25/11/16 12:52

תודה רבה נילי,
רכשתי אתמול לכסניות של ניקוטין אבל אני משתדל להשתמש בלא יותר מ 2-3 ליום. 
כמו כן אתמול לקראת ערב הרגשתי ממש ממש מדוכא אז יצאתי לטיול ארוך עם הכלבה וזה עזר.עכשיו אני מרגיש סביר אבל עדיין קצת מדוכא. 
אמשיך לעדכן.

היי stewie,

שמחה לשמוע שההליכה עם הכלבה עזרה, ושההרגשה שלך משתפרת. לגבי הלכסניות ניקוטין - אין צורך להגביל את הכמות. אתה נמצא בשיא תהליך הגמילה מניקוטין. תחליפי הניקוטין מספקים את הניקוטין שהגוף זקוק לו אבל בצורה איטית בהרבה לעומת הסיגריה (מה שמונע את ההתמכרות לתחליפי הניקוטין ב95%), ובמינון הרבה יותר נמוך לעומת הסיגריה. כמעט כל הנזק מהסיגריות נגרם מהחומרים האחרים שיש בסיגריה ולא מהניקוטין. 

ההמלצה היא דווקא הפוכה - להשתמש בכמה שאתה זקוק כדי להפחית את תסמיני הגמילה. אפשר להשתמש בלכסנית אחת לשעה-שעה וחצי. עישנת מעל קופסא ביום, כמות הניקוטין שהגוף שלך התרגל אליה היא גבוהה מאוד, תשתמש בכמה שיותר לכסניות כדי להפחית את תסמיני הגמילה. ככל שתסמיני הגמילה יהיו בעוצמה נמוכה יותר, כך יהיה לך יותר אנרגיה להשקיע בשינוי ההתנהגות ושינוי ההרגלים שנקשרו אצלך לאורך השנים לסיגריה.

Stewie
25/11/16 23:24

אני מודה לך מאוד. 
אמשיך לעדכן בהתקדמות בהמשך. 

elim833
30/11/16 13:35

הכל בראש....
אני כבר סוגר חודש חמישי ללא עישון אחרי כ 38 שנים....
לקחתי סדנה של מכבי דבר שמאוד עוזר.אני אישית הפסקתי ללא כדורים ותחליפי ניקוטין אבל זה לא אומר כלום. גם אני הייתי חסר מנוחה ולא מרוכז..לאט לאט זה חולף והכי חשוב זה כל פעם שבא לך סיגרה אז להסיח את הדעת ולחשוב על משהו אחר וזה חולף.....והכי הכי חשוב זה לא ליפול לסיגריה הבודדת שיכולה להחזיר אותך אחורה...וגם אם במיקרה "נפלת" לסיגריה כזאת אז לא לצאת מהמעגל של הפסקת העישון ולהמשיך הלאה....בהצלחה רבה!!

טיפים מעולים! תודה, וכל הכבוד

Stewie
10/12/16 20:48

עדכון: לצערי קצת נשברתי ביום שלישי בערב, קניתי קופסה ועישנתי שלוש סיגריות (לא סיימתי אף אחת ולא נהניתי בכלל מהן) כנראה שנשברתי בגלל שאי אפשר להשיג את תחליפי הניקוטין כרגע בשום מקום. לאחר הסיגריה השלישית השלכתי את הקופסה לפח
חוץ מזה עכשיו אני מרגיש טוב מאוד ומקווה שלא אפול בשנית. 

נילי-בראון
11/12/16 10:21

הי הי

לא נעים ואני שומעת שאתה מצטער. מצד שני זרקת את הקופסה ועכשיו אתה שומר על אופטימיות. עשית בדיוק מה שהיית צריך לעשות: לשים לב שלא נהנית מהן, לזרוק את הקופסה ולא להמשיך לעשן. 
ייתכן שהסיבה שמעדת היא אכן תחליפי הניקוטין, אבל סביר להניח שקיימת סיבה יותר ספציפית למה מעדת דווקא ביום שלישי בערב. מה קרה שם? מה היו הנסיבות? המצב רוח? המחשבות שליוו אותך כשהלכת לקנות קופסה? מי היה איתך? 

היי,

יפה שהצלחת כרגע לא לתת לשבירה להפוך לחזרה לעישון לחלוטין - זרקת את הקופסא. שבירה היא חלק נורמלי לחלוטין בתהליך הגמילה. מרבית האנשים יכולים לספר במהלך הגמילה שלהם על נקודות שבירה. החשוב הוא מה עושים ברגע זה. האם נותנים למעידה להפוך לחזרה להרגל? או האם מתייחסים אליה כמעידה וחוזרים למסלול ולתהליך? 

ממה שאתה מתאר הצלחת לחזור לתהליך וכל הכבוד על כך. חשוב מאוד "לחשב מסלול מחדש":) כלומר לנסות ולחשוב מה הוביל למעידה (מעבר לכך שלא היו תחליפי ניקוטין) וכפי שנילי כתבה לחשוב על הנסיבות והמחשבות שהובילו למעידה ומה אפשר היה לעשות אחרת בפעם הבאה? ממש להכין תוכנית פעולה.